Millaiset palkat näillä "paperimiehillä" oikein on?
Muistan monesti että on uutisoitu mutta en usko uutisoituihin palkkoihin kyllä yhtään kun itse työskentelen matala-palkka-alalla eikä minun bruttotulot ole lähelläkään listattuihin palkkoihin :D
Tunteeko joku alaa ja palkkausta?
Sitten vielä loppukevennys:
Mtv3:n uutisjutusta poimittua:
"Saarinen on työskennellyt tehtaassa vuodesta 2002 saakka. Hän kertoo, että nyt ei auta kuin hengitellä ja nauttia kesäpäivästä vielä, kun niitä on jäljellä.
– Hyvä toimeentulo se on ollut monta vuotta. Nyt on korkea aika ruveta säästämään ja ihmettelemään, että miten pärjää tästä eteenpäin."
Eli melkein 20 vuotta töissä ja nyt ku työt loppuu niin aletaan säästämään? Rahaa vai menoissa? :)
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti tätä suomalaista kateutta. Kysy samalla paljonko ne maksaa veroja joilla käsienheiluttelijoiden palkat maksetaan. Sairasta iloita lisääntyvästä työttömyydestä.
Palkkaa tulisi maksaa kykyjen mukaan. En näe mitään syytä, miksi tämän tason ihmisille pitäisi maksaa akateemisten huippualojen palkkaa. Tämä on myös yhteiskunnallinen ongelma, koska joku pienempipalkkainen mies ei saa vaimoa, kun tyhmät paperimiehet palkkansa takia saavat sekä lisääntyvät eli tyhmät lisääntyvät ja se on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva vuorotyö tutkitusti kuormittaa ihmistä kyllä valtavasti, joten on ihan oikein että sitä rahallisestikin kompensoidaan. Ja on varmaan henkisesti kuormittavaa työtä.
Kun tein elektroniikkatuotetehtaassa kolmivuorotyötä, kk- palkka oli n. 5000markka.
Tämä vuolla 1998.
Eli ei kolmivuorotyö automaattisesti takaa korkeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperitehtaan pyörittämisen kuluista palkkakulut on melko pieni menoerä.
Mikä sitten on suurin? Yleensähän juuri palkat ovat, jos ei huomioida koneiden poistoja.
Näinhän sitä kuvitellaan. Mutta se paperimiesten palkan osuus on aivan marginaalinen.
Puu maksaa. Paperitehtaan tapauksessa energia maksaa. Sellutehdas on energian suhteen omavarainen. Tehtaan ylläpito. Kaikki kemikaalit ja muut paperin lisäaineet. Kuljetus. Kuluvirtoja on paljon.
Ja kyllä siellä kuluissa ovat pomojen ja myyntimiesten palkatkin. Paperimies ei tässä porukassa ole se suurin kuluerä.
Ja ennen kuin joiku luulee minua paperimieheksi, niin kerrottakoon, että työskentelen elektroniikkateollisuudessa. Ei meilläkään kokoonpanon palkkojen osuus ole kahtakaan prosenttia lopputuotteen hinnassa. Silti tuotantoa on siirretty halpamaihin. Usein palkkoihin vedoten, mikä on täyttä bullshittiä.
Käytännössä ovat keskituloisia, mutta vuorolisät ja joskus ylityöt tuovat palkkaan helposti ekstraa 50-100 %. Itse olen työskennellyt kesätöissä terästehtaalla ja ei tarvinnut opintolainoja ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperitehtaan pyörittämisen kuluista palkkakulut on melko pieni menoerä.
Mikä sitten on suurin? Yleensähän juuri palkat ovat, jos ei huomioida koneiden poistoja.
Näinhän sitä kuvitellaan. Mutta se paperimiesten palkan osuus on aivan marginaalinen.
Puu maksaa. Paperitehtaan tapauksessa energia maksaa. Sellutehdas on energian suhteen omavarainen. Tehtaan ylläpito. Kaikki kemikaalit ja muut paperin lisäaineet. Kuljetus. Kuluvirtoja on paljon.
Ja kyllä siellä kuluissa ovat pomojen ja myyntimiesten palkatkin. Paperimies ei tässä porukassa ole se suurin kuluerä.
Ja ennen kuin joiku luulee minua paperimieheksi, niin kerrottakoon, että työskentelen elektroniikkateollisuudessa. Ei meilläkään kokoonpanon palkkojen osuus ole kahtakaan prosenttia lopputuotteen hinnassa. Silti tuotantoa on siirretty halpamaihin. Usein palkkoihin vedoten, mikä on täyttä bullshittiä.
Niin. Kahden prosentin säästö harvoin parantaa merkittävästi kilpailukykyä, koska harvoin se menee niin, että alin hinta automaattisesti voittaa. Mutta säästö voidaan jakaa osinkoina ulos.
Kaveri on töissä tossa sellutehtaalla ja vuosiansio on 75000 €:a.
Oudointa on se, että nämä paperi/selluduunarit kuvittelevat tienaavansa vähemmän kuin samassa yhtiössä päivävuoroa tekevä DI. Ovat täysin sokeita omalle palkkatasolleen.
Vierailija kirjoitti:
2, saa enemmän, sorry :) Yliopisto ei ole tae hyvälle palkalle kyllä lainkaan.
Jotkut alat yliopistossa ovat tae hyvälle palkalle: ihimislääketiede, oikeustieteet ja kauppatieteet mm. Siinäpä ne taisivat olla, niihin on vaikea päästä, paitsi palstamammojen ja heidän jälkeläistensä.
Ajankohta on toki ikävä, mutta miten kukaan voi olla puulla päähän lyöty? Jos tuotteen kysyntä ei kasva, ala on käytännössä ekonomistien silmissä tuhoon tuomittu. Ja sanomalehtipaperin kysynnän lasku olisi pitänyt olla selvä asia ainakin 20 vuotta kaikkein muutosvastaisimmallekin änkyrälle.
Vierailija kirjoitti:
Oudointa on se, että nämä paperi/selluduunarit kuvittelevat tienaavansa vähemmän kuin samassa yhtiössä päivävuoroa tekevä DI. Ovat täysin sokeita omalle palkkatasolleen.
Omankin kokemuksen mukaan ovat aika herkkiä valittamaan palkastaan. Muistan kun itse aikanaan kuuntelin sitä valitusta kassatyössä 9,6 euron tuntipalkalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2, saa enemmän, sorry :) Yliopisto ei ole tae hyvälle palkalle kyllä lainkaan.
Jotkut alat yliopistossa ovat tae hyvälle palkalle: ihimislääketiede, oikeustieteet ja kauppatieteet mm. Siinäpä ne taisivat olla, niihin on vaikea päästä, paitsi palstamammojen ja heidän jälkeläistensä.
Melko paljon on kauppatieteilijöistäkin ylitarjontaa, joten ei sekään ole mikään varma valinta rikkauksiin.
Eikö se ole hyvä, että tuotto menee raskaan työn raatajille eikä kasaudu lähinnä vain osakkeenomistajille ja johtajille? Lisäksi kolmivuorotyö tehtaassa on todella raskasta.
Tärkeintä olis nyt duunareiden taistella että kuka pienimmällä palkalla tekee. Siinä kaikki voittaa.
Oikeita vastauksia palkan suuruudesta. Keskimäärin noin 50 000 euroa vuodessa. Olin 16 vuotta paperitehtaalla töissä. Aloitin alimmalta prosessiportaalta, ja etenin aina tehdastason johtoryhmään luettuani DI:ksi.
Aikaisemmin paperi oli tärkein vientiala jolla voi kiristää mitkä palkat huvitti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva vuorotyö tutkitusti kuormittaa ihmistä kyllä valtavasti, joten on ihan oikein että sitä rahallisestikin kompensoidaan. Ja on varmaan henkisesti kuormittavaa työtä.
Voiko verrata sairaanhoitajan työhön?
Vierailija kirjoitti:
Di ja insinöörien palkat ovatkin Suomessa kansainvälisesti matalimmasta päästä. Korotusvaraa on.
DI 65 000€/v
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ovat keskituloisia, mutta vuorolisät ja joskus ylityöt tuovat palkkaan helposti ekstraa 50-100 %. Itse olen työskennellyt kesätöissä terästehtaalla ja ei tarvinnut opintolainoja ottaa.
Paperi- kemian- ja terästehtaat ovatkin oma maailmansa.
Varsinkin olivat.
Rautaruukiilla siivooja tienasi 90- luvun lopussa enemmän kuin Nokialla insinööri tavallisessa HW-suunnittelutyössä.
Sittemmin nuo tukitoimet prosessiteollisuudessa lienee ulkoistettu.
Samoin paperi-ja sellutehtaissa huoltotöitä tekevät ulkopuolisten firmojen keikkamiehet, joiden palkka on n. puolet paperikoneen hoitajan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Juttelin kerran yhden paperitehtaalla työskentelevän duunarin kanssa.
Piti 45 000€ vuositulojaan selksisena, jolla nyt juuri pärjää, mielsi itsensä pienituloiseksi työläiseksi.
Erään Paperikoneenhoitajan palkka oli .2005 oli 50 000 ilman ylitäitä.