Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?

Kielen kääntäjä
26.08.2020 |

Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.

Särähtääkö joku muu korvaan?

Kommentit (2464)

Vierailija
381/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän syystäkin ja tahallaan.

Vierailija
382/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusa ei ännäillä. Täälä jäähää istumaa tai seisomaa. Toista voiaa myös  rohkasta lyhemmällä sanalla: Tuut tänne istuu (tuo istuu täytyy vähän kuin kuulla "istumaan"), eli tarkotietaan istumaan vaikka sanotaan toisin ja kuunellaan sillaan että ymmärretään toisen kuitenkin tarkoittavan "#istumaa/istumaan"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

patja villi kirjoitti:

ihan parasta? minä sanoisin: tosi parasta (kuulostaa yhtä vammaiselta)

Tästä tuli mieleen yksi ärsyttävä typeryys: "parhautta". Sanovatko samat ihmiset myös vaikka "mukavuutta", kun jokin on mukavaa tai "pimeyttä", kun on pimeää? Toisaalta saman logiikan mukaan myös sanan "paras" tilalla pitäisi käyttää "parhaus". "Hän oli parhaus juoksija."  

Vierailija
384/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa taasenta tai juurikinia?

Vierailija
385/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.

Tärkeä ne on silti tietää, että voi jatkossakin viljellä niitä tekstinkenttään.

Yksi tehokkain tapa provosoida muita ja laajentaa heidän sietokykyä suhteessa tajuntaa.

Vierailija
386/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

patja villi kirjoitti:

En ymmärrä miten joku pystyy syömään spagettia jauhelihakastikkeella. Minä vedän sitä haarukalla

Mihin sinä sitä vedät? Minä syön spagettini. Vetää spagettia kuulostaa siltä kuin joku imisi spagettia lautaseltaan ilman haarukkaa.

Vierailija
387/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.

Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄

Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅

-ap

Mikä ihme siinä niin ärsyttää noin paljon että jostakin sanasta on kaksi eri versiota? Se on kummallista että tällä palstalla vihataan noin paljon enään-sanaa vaikka se ei ole mikään muoti-ilmiö, vaan sellainen sana jota on käytetty niin pitkään kuin muistan. Ja minä olen sentään yli nelikymppinen.

Vierailija
388/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavan kun tarkoitetaan tavallinen

Vierailija
389/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

patja villi kirjoitti:

En ymmärrä miten joku pystyy syömään spagettia jauhelihakastikkeella. Minä vedän sitä haarukalla

Mihin sinä sitä vedät? Minä syön spagettini. Vetää spagettia kuulostaa siltä kuin joku imisi spagettia lautaseltaan ilman haarukkaa.

Vedin spagettia haarukalla ulos paketista kattilaan. Vedin spagettia perässäni. lol

Vierailija
390/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄

Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅

-ap

Mikä ihme siinä niin ärsyttää noin paljon että jostakin sanasta on kaksi eri versiota? Se on kummallista että tällä palstalla vihataan noin paljon enään-sanaa vaikka se ei ole mikään muoti-ilmiö, vaan sellainen sana jota on käytetty niin pitkään kuin muistan. Ja minä olen sentään yli nelikymppinen.

Siinä vaiheessa, kun porukka luulee, että sana myös kirjoitetaan noin, alkaa vähän keittää. 

En ole ap.

Vierailija
391/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hups hups. kiellipolliisit.

ymmärtäkää nyt.... että on olemassa murresanoja ja moni kirjittaa samoin kun lausuu,, .. +++---

ei kaikki ole koulussa oppinut kielioppia. 

on vanhoja sanoja... jotka ovat siirtyneet suku polvilta toiselle.  nyt kiellipolliissit heti korjaaman minun virheitäni.

tarkoituksella kirjoituin ensimmäisen kommenttini mutta eipä keillipolaari osannut tulkita sitä oikein.

eippäs kallipollari osannut suhtautua asiaan sitten ennään enään kuin kun kunnes olisi poitännyt.

jokainen saa puhua ja kirjoittaa miten haluaa/osaa. se on tärkeintä että tulee ymmärretyksi.

kysyn nyt kiellipolliissit miten teiltä sujuu latinan venäjän saksan ranskan kielten kirjoittaminen ja puhuminen. kun ootte niipäs pätevvii arvottellemmaan toisten puhuhmisa kirjoituksia.

Kuten sana love. Lausutaan lav. Tai sieg heil. Lausutaan heippa.

Vierailija
392/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuviimein juurikin.

Vierailija
393/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti kun tarkoitetaan vänisijä, valittaja. (Esiintyy lähinnä tällä palstalla).

Vierailija
394/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhautta?

Jännän äärellä?

Vierailija
395/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä sä oot?

Vierailija
396/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuviimein tuli kylmä keli😂

Vierailija
397/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuviimein tuli kylmä keli😂

Ihan parhautta! 

Vierailija
398/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira räksyttää, ei läksytä kirjoitti:

Läksyttää kuulostaa siltä ettei sanoja osaa ärrää.

Läksyttäminen tarkoittaa nuhtelua/ torumista.

Vierailija
399/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä sä oot?

Ooo, tästä on myös versio "Kekä sä oot?". Brrrrhhhh..

Vierailija
400/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä tarkoittaa vetää vakavaksi tai hiljaiseksi. Sitäkö että vetää toista turpaan niin että toisella piumenee puhekeskus. Sen ymmärrän että vedettäisi hiljaisesti, esimekriksi pulkkaa lumessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme