Olen raskaana ja mies haluaa eron.
Minulla ja miehelläni on kolme lasta, vanhin on 5v. Ei kumpikaan olla haluttu enempää lapsia. Mutta nyt olen taas raskaana. En ollut uskoa positiivista testiä. Mies oli heti abortin kannalla, mutta minä en voinut edes harkita. En vaan voinut. Vaikken haluaisi enempää lapsiakaan. Voi kun tämä olisi vaan suotu jollekkin lapsettomuudesta kärsivälle parille.
Aluksi toivoin tuulimunaa, keskenmenoa tms. Ajattelin että olimpa kauhea, melkein sama kun olisi tehnyt abortin. Nyt on menossa 11+4. Yritän kovasti sopeutua. Mutta mies ei hyväksy tätä. On sanonut että olen itsekäs ja pilaan koko muun perheen elämän kun en tehnyt aborttia. On ilmoittanut haluavansa eron. On sanonut ettei rakasta minua enää. Musta tuntuu pahalta että jouduin tekemään näin miehelleni. En halunnut aiheuttaa kenellekkään harmia, mutta en vaan kertakaikkiaan voinut edes harkita aborttia. En haluaisi "väkisin" tehdä tätä lasta hänelle mutten voi viatonta elämääkään riistää. Nyt rikon kauniin perheemme. Miestäni stressaa kaiketi etupäässä talous ja se että meillä on jo nyt ahdas elää (kolmiossa asutaan). Isompaan kotiin ei ole oikein varaa. Stressaa ne minuakin. En minäkään tätä halunnut. Rakastan miestäni kuitenkin todella paljon ja itse ajattelen että kyllä me jotenkin selvittäisiin lopulta. Mutta mitäpä tässä on tehtävissä jos toinen on alkanut vihata. Olenko tehnyt virheen? Onko kukaan ollut koskaan samassa tilanteessa?
Kommentit (116)
Jos vielä on epäselvää niin en todellakaan ole hankkiutunut tahallaan raskaaksi, ehkäisytilanne on ollut molemmilla tiedossa. Siis että pillereitä ei ole käytössä ja että keskeytetystä yhdynnästäkin voi tulla raskaaksi. Molemmat ollaan syyllisiä, siis myös MIES, en vain minä.
Ap.
Ap, ehdin vain lyhyen viestn kirjoittaa, mutta oli pakkoa sanoa, että tässäkin ketjussa mellastaa palstan vakio-lassukka (tuo kohdunpoisto-abortti-miksi kaikki on miesten syytä aina-tyyppi), jolla ei ole mitään oikeaa sanottavaa sinun tilanteeseesi, yritä jättää omaan arvoonsa.
Voimia tilanteeseen paljon. Minäkin uskon, että tuo on mieheltä alkureaktio, joka menee ohi. En oikein usko, että hän jättää kolmea vanhempaa lastaan ja sinua uuden vauvan takia. Onhan 4 lasta paljon, varsinkin jos on taloudellisia vaikeuksia, mutta ei se nyt niin valtavaa eroa tee nykytilanteeseen. Ja koko juttuhan on pääosin miehen syytä, jos ei mennyt vasektomiaan vaikka sinä varasit ajan ja hän ei ehdottomasti halunnut enää lapsia eikä suostu käyttämään kondomia! Mutta syyttelyiden aika on ehkä ohi, nyt vaan katsotte miten tästä selvitään, kunhan mies on hieman rauhoittunut.
Abortista EI voi tehdä sitovaa sopimusta ennen kuin tilanne on päällä. Kuten ei lapsiluvustakaan. Sulla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta tehdä aborttia, ja ymmärrän hyvin, että se tuntuu mahdottomalta.
Miksi minulla ei mene jakeluun se, että kolme lasta on toivottu ja hyvä määrä lapsiluvulle, mutta neljä on täysi katastrofi!?
Ovatko ihmiset oikeasti näin laskelmoivia ja itsekkäitä nykyisin..
Voimia ap:lle toivon minäkin! Tiedät, ettet aborttia kykene tai halua tehdä. Se on siis miehen päätös, lähteekö kävelemään vai ei. Kerroit, että hänkin tiesi hyvin, ettet tekisi aborttia vahingon sattuessa. Hienoa, että koet selviäväsi yksinkin, jos mies päättää jättää. Kuten moni muukin on kommentoinut, minäkin uskon, että mies voi kyllä vielä muuttaa mielensäkin, kunhan ehtii sopeutua ajatukseen. Tuskin teidän perhe ja sinä hänelle aivan yhdentekeviä olette.
Kuulostaa, että sinä joka tapauksessa kannat enemmän vastuuta perheestä ja lapsista arjessa, joten pidä itsestäsi huolta ja lopeta itsesi syyttely. Mies tekee mitä tekee, sinä huolehdit itsestäsi ja lapsistasi. Olet ajan tullessa valmis huolehtimaan myös uudesta lapsesta. (Ellet päätä antaa häntä adoptoitavaksi, mikä on varmaan vaikea päätös sekin.)
Jos kuitenkin päädytte eroamaan, toivon että se sujuu mahdollisimman sopuisasti.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 22:44"]
Minulla ja miehelläni on kolme lasta, vanhin on 5v. Ei kumpikaan olla haluttu enempää lapsia. Mutta nyt olen taas raskaana. En ollut uskoa positiivista testiä. Mies oli heti abortin kannalla, mutta minä en voinut edes harkita. En vaan voinut. Vaikken haluaisi enempää lapsiakaan. Voi kun tämä olisi vaan suotu jollekkin lapsettomuudesta kärsivälle parille.
Aluksi toivoin tuulimunaa, keskenmenoa tms. Ajattelin että olimpa kauhea, melkein sama kun olisi tehnyt abortin. Nyt on menossa 11+4. Yritän kovasti sopeutua. Mutta mies ei hyväksy tätä. On sanonut että olen itsekäs ja pilaan koko muun perheen elämän kun en tehnyt aborttia. On ilmoittanut haluavansa eron. On sanonut ettei rakasta minua enää. Musta tuntuu pahalta että jouduin tekemään näin miehelleni. En halunnut aiheuttaa kenellekkään harmia, mutta en vaan kertakaikkiaan voinut edes harkita aborttia. En haluaisi "väkisin" tehdä tätä lasta hänelle mutten voi viatonta elämääkään riistää. Nyt rikon kauniin perheemme. Miestäni stressaa kaiketi etupäässä talous ja se että meillä on jo nyt ahdas elää (kolmiossa asutaan). Isompaan kotiin ei ole oikein varaa. Stressaa ne minuakin. En minäkään tätä halunnut. Rakastan miestäni kuitenkin todella paljon ja itse ajattelen että kyllä me jotenkin selvittäisiin lopulta. Mutta mitäpä tässä on tehtävissä jos toinen on alkanut vihata. Olenko tehnyt virheen? Onko kukaan ollut koskaan samassa tilanteessa?
[/quote]
Mun kommenttini tuollaiselle miehelle, joka osallistui keskeytettyyn yhdyntään eikä saanut vasektomiaa itse aikaiseksi: "Tuossa on viisi hirttä poikki, sopii poistua vaikka heti tai sitten heti paikalla se TURPA KIINNI JA KASVA MIEHEKSI" Hänhän se jätti vastuun kantamatta, jos kerran tiesi, ettet syö pillereitä.
Lakkaa ap olemasta läheisriippuvainen siitä alistavastä idioottiäijästäsi, joka on jo kerran pakottanut sinut aborttiin. Ei tuo ole mikään hyvä suhde.
Ei neljä lasta kolmen huoneen ja keittiön asunnossa ole mikään katastrofi, itsekin tunnen pari perhettä jotka asuvat sillä tavalla. Vielä muutama kymmenen vuotta sitten isokin perhe saattoi asua kaksiossa tai jopa yksiössä. Yön aikana asuntoon ei juuri muuta mahtunut kuin sängyt, aamulla sängyt taitettiin kasaan ja kannettiin ullakolle.
Nykyään on saatavilla käteviä taittosänkyjä, joiden alta paljastuu esimerkiksi kirjahylly tai työpöytä, kun ne nostetaan päiväksi seinälle. Ovat vain valitettavan kalliita. Jos sellaiseen ratkaisuun ei ole varaa, niin lisätilaa saa parvi- tai kerrossängyillä tai olohuoneeseen vuodesohvalla (on sellaisiakin vuodesohvia, joissa nukkuu erittäin mukavasti, vaikka ne monesti ovatkin huonoja kompromisseja sekä nukkumis- että istumismukavuuden suhteen).
Pikkasen minulla särähtää korvaan tuo voisiko mies antaa vielä minulle anteeksi ? Siis minkä ? Itse ei käyttänyt kortsua tai käynyt sterilisaatiossa. Jos mies vetelee paljaalla ja sinä olet vielä aikaisemmin sanonut että et suostu enää ikinä tekemään aborttia niin MITÄ MIEHESI PITÄISI ANTAA ANTEEKSI ?
Toisekseen mies poltta, kaljottelee jne mutta on niin hyvä tyyppi ? Niin ja haukkuu, syyttelee, ei huolehdi osaltaan ehkäisystä vaikka ei halua lapsia ja uhkailee jättämisellä. Hmm en vielä oikein keksinyt miten hän on niin hyvä tyyppi ?
Ap elä elämääsi lasten kanssa. Jos mies jää niin jää tai jos lähtee niin sitten anna mennä. Keskity siihen muuhun hyvään mitä sinulla on lapsissasi. Ja ihan vinkkinä sinullekkin huolehdi siitä ehkäisystä jatkossa!
Useimmiten nämä vahingot ihan tilastollisesti syntyvät niin että nainen on ilmoituksensa mukaan hoitanut ehkäisyn. Aika harvoin niin että yhteisestä päätöksestä otetaan riski ja vielä harvemmin vahinkoja syntyy kun mies huolehtii ehkäisystä. Suomalainen nainen on nykyään vastuuntunnoton. Onneksi valtion rahat loppuvat (ja tämä on todellisuus) eikä lapsiperheitä voida enää rahoittaa valtion verovaroista. Surullista että nainen joka loppujen lopuksi jää tässä yleensä vahinkolapsien kanssa yksin on se suurin kärsijä myös Suomen talouden romahtaessa. Moni nainen elää sen jälkeen oikeassa köyhyydessä lastensa kanssa. Silloin ehkä tulee mieleen että olisiko kuitenkin kannattanut huolehtia siitä ehkäisystä kun katto lähtee pään päältä, lapset huutaa nälkäänsä ja miestä ei näy.
Tässäkin tapauksessa mies voi vain lähteä. Ilmoittautua tulottomaksi ja ottaa uuden naisen jonka kanssa tekee ehkä yhden lapsen ja sen jälkeen vasektomian. Sori mutta mies voi nauttia lapsistaan silloinkin kun nämä luonnostaan tulevat siihen ikään että omat juuret kiinnostavat.Vaikka äiti olisi puhunut mitä. Marttyyrin kohtalo on kärsiä loppuun asti.
Mäkin haluaisin tietää, mitä miehen pitäisi antaa anteeksi? Sekö että aloittaja tuli raskaaksi? Vai se, ettei aloittaja tehnyt raskaaksi tultuaan aborttia, vaikka on miehelle selvästi kertonut jo aiemmin, että nimenomaan EI aio tehdä aborttia jos vahinko sattuu?
Mikäs se ehkäisymuoto tässä tapauksessa on ollut? Käyttikö mies ehkäisyä vai kumpikin? Jos mies käytti ehkäisyä niin en ymmärrä miksi hermostuu jos sitten taas rouva on ilmoittanut miehelle huolehtivansa ehkäisystä ja on taas raskaana niin olen täysin miehen puolella. Mä en ihan heti niele näitä selvityksiä, itsekin olen nainen. Suurin osa mun tietämistä "vahingoista" ei ole olleet vahinkoja ollenkaan. Mun mielestä tuo on vittumaisinta mitä miehelle voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 15:56"]
Mikäs se ehkäisymuoto tässä tapauksessa on ollut? Käyttikö mies ehkäisyä vai kumpikin? Jos mies käytti ehkäisyä niin en ymmärrä miksi hermostuu jos sitten taas rouva on ilmoittanut miehelle huolehtivansa ehkäisystä ja on taas raskaana niin olen täysin miehen puolella. Mä en ihan heti niele näitä selvityksiä, itsekin olen nainen. Suurin osa mun tietämistä "vahingoista" ei ole olleet vahinkoja ollenkaan. Mun mielestä tuo on vittumaisinta mitä miehelle voi tehdä.
[/quote]
Lue ketju. Ap kertoi jo, että käytettiin keskeytettyä yhdyntää ja mies ei suostunut käyttämään kondomia ja tiesi, ettei ap käytä pillereitä. Haluatko olla tahallasi julma, vai miksi hyökkäät vaikeassa tilanteessa olevan ihmisen kimppuun?
Tee abortti ja ota sit ero ja etsi uus ukko, joka oikeesti haluaa sun kanssa lapsen.
Kyllä nyt tossa teidän tilanteessa mies on ihan idiootti. Käytös ja varsinkin tuo sinulle hermostuminen viittaa enempikin siihen, että haluaa nyt syyttää vain ja ainoastaan sinua, vaikka koko raskaus taitaa melkeinpä olla enemmän miehen toiminnasta seurannutta (toki ap:llakin osansa) jos kerran ei kumia halua aina käyttää eikä ole saanut sitä vasektomia-aikaakaan puheista huolimatta varattua. Aborttihan olis näppärästi korjannut nuo miehen "mokat". Reilu peli, varsinkin kun aloittaja on jo etukäteen kertonut, ettei abortti tule kysymykseen.
Mies ei selvästikään ymmärrä miten rankka kokemus se edeltävä abortti on sulle ollut.
Jos miehelle ne kaljat, röökit ja raha on niin tärkeitä, että menevät lapsen edelle, niin en olisi yhtään huolissani jos haluaa erota. Ehkä sitten parempikin ilman tuollaista miestä. Toivottavasti olisi kuitenkin nyt enemmän kyse siitä uuden tilanteen aiheuttamasta paniikista ja mies tulisi järkiinsä. Ja ymmärtäisi pyytäisi pyytää ap:ltä anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 15:34"]
Useimmiten nämä vahingot ihan tilastollisesti syntyvät niin että nainen on ilmoituksensa mukaan hoitanut ehkäisyn. Aika harvoin niin että yhteisestä päätöksestä otetaan riski ja vielä harvemmin vahinkoja syntyy kun mies huolehtii ehkäisystä. Suomalainen nainen on nykyään vastuuntunnoton. Onneksi valtion rahat loppuvat (ja tämä on todellisuus) eikä lapsiperheitä voida enää rahoittaa valtion verovaroista. Surullista että nainen joka loppujen lopuksi jää tässä yleensä vahinkolapsien kanssa yksin on se suurin kärsijä myös Suomen talouden romahtaessa. Moni nainen elää sen jälkeen oikeassa köyhyydessä lastensa kanssa. Silloin ehkä tulee mieleen että olisiko kuitenkin kannattanut huolehtia siitä ehkäisystä kun katto lähtee pään päältä, lapset huutaa nälkäänsä ja miestä ei näy.
Tässäkin tapauksessa mies voi vain lähteä. Ilmoittautua tulottomaksi ja ottaa uuden naisen jonka kanssa tekee ehkä yhden lapsen ja sen jälkeen vasektomian. Sori mutta mies voi nauttia lapsistaan silloinkin kun nämä luonnostaan tulevat siihen ikään että omat juuret kiinnostavat.Vaikka äiti olisi puhunut mitä. Marttyyrin kohtalo on kärsiä loppuun asti.
[/quote]
Tiedoksi että se sunkin miehes saattaa ottaa jalat alleen ja jättää vanhemmiten. Ole siinä sitten rahoittamassa yksin sitä 1 lapsen elämää ja se lapsikin saattaa jättää silti sut hoitamatta. Musta ap ei tarvii yhtään negatiivisuutta nyt kommentteihin.
Toimi sisimpäsi mukaan. Kyllä se elämä kantaa!
Vaikka nyt tuntuukin hankalalta ja huolettaa, niin kaikella on tarkoitus.
Miehesi selvästikin yrittää painostaa raskaudenkeskeytykseen, puheilla rakkauden loppumisesta ym. Jos on tarkoitus, pärjäät kyllä ilman puolisoasikin. Onnea sinulle ja sisälläsi kasvavalle elämälle, sekä paljon voimia!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 07:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 00:41"]
Itse toimin auttamistyössä ja olen tavannut satoja naisia, jotka ovat eri syistä käyneet läpi abortin. Ihan järjestäen nuo kokemukset nousevat uudelleen 20-30 vuoden päästä jopa niin, että pilaavat siihen astisen hyvin sujuneen elämän. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, valitettavasti. Olisi niin mukava ajatella, että abortti on siisti tapa hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä. Usein näin sanova ihminen on nuori, 30-40-vuotias. Mutta elämää on sen jälkeenkin. Harva pystyy elämään abortin aiheuttaman syyllisyydentunteen kanssa, vaikka sen tekemisen syy olisi hyväksyttäväkin, kuten opinnot kesken,
[/quote]
Olen sitten varmaan joku TOOOOSI outo ja poikkeuksellinen tapaus, kun elän erittäin hyvin sen tosiasian kanssa että olen tehnyt abortin 2 kertaa, 21- ja 31-vuotiaana. Ekalla kerralla oli yliopisto-opinnot kesken, 31-vuotiaana taas tulin raskaaksi miehelle jonka kanssa ei ollut mitään tulevaisuutta. Molemmat ratkaisut olivat oikein, en ole hetkeäkään katunut.
Nyt olen 36v. ja odotan esikoista, en voisi olla onnellisempi. Minulla on hyvä koulutus&ura ja ennen kaikkea mies jota rakastan yli kaiken ja joka on minulle se oikea. Tuntuu päin vastoin siltä, että juuri näin asioiden kuului minun kohdallani mennä!
[/quote]
Ihana kuulla että elämäsi on edennyt hyvin ja olet onnellinen. Mutta AP on sanonut että hän ei kykene tekemään aborttia - silloin hänelle se tuskin olisi se oikea vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 15:34"]
[/quote]
Tiedoksi että se sunkin miehes saattaa ottaa jalat alleen ja jättää vanhemmiten. Ole siinä sitten rahoittamassa yksin sitä 1 lapsen elämää ja se lapsikin saattaa jättää silti sut hoitamatta. Musta ap ei tarvii yhtään negatiivisuutta nyt kommentteihin.
[/quote]
Tiedoksi vain että olen nelikymppinen nainen jolla on neljä lasta. ei yhtään vahinkoa ole tapahtunut näinä vuosina kun olen käyttänyt pillereitä. Jokainen lapsi on yhdessä suunniteltu ja tehty. Jos mies minut jättää niin ainakin minulla on hyvä omatunto ja valmiudet hoitaa lapset ilman miestä. Lapsia ei pidä tehdä jos ei niistä pysty itse huolehtimaan.
Kuulostaa todella uskomattomalta että on noin monta lasta ja ehkäisymuotona käytetään jotakin keskeytettyä yhdyntää ja mies suuttuu jos tulet raskaaksi. En usko. Harvinaisen tyhmä on nainenkin joka sopii että ei tehdä enää lapsia ja tukeutuu tuollaiseen ehkäisymuotoon. Sitä saa mitä tilaa. Mies on tehnyt oman osansa ja vetänyt itsensä ulos ennen aikojaan. Naisen osaksi jää sitten huolehtia loput eli tässä tapauksessa mahdollinen abortti. Ei huhhuijaa...
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:27"]
Kuulostaa todella uskomattomalta että on noin monta lasta ja ehkäisymuotona käytetään jotakin keskeytettyä yhdyntää ja mies suuttuu jos tulet raskaaksi. En usko. Harvinaisen tyhmä on nainenkin joka sopii että ei tehdä enää lapsia ja tukeutuu tuollaiseen ehkäisymuotoon. Sitä saa mitä tilaa. Mies on tehnyt oman osansa ja vetänyt itsensä ulos ennen aikojaan. Naisen osaksi jää sitten huolehtia loput eli tässä tapauksessa mahdollinen abortti. Ei huhhuijaa...
[/quote]
Tuskin kukaan pitää tuota ~ehkäisykeinoa mitenkään fiksuna - eihän se edes ole ehkäisykeino. Mutta seksin harastaminen sisältää AINA sen riskin että toinen voi tulla raskaaksi. Jos on sovittu että lapsia ei enää hankita, niin silloin se yleensä tarkoittaa ettei niitä enää yritetä ja ehkäisyä käytetään. Ihan naurettavaa väittää että se että on puhuttu perheen lapsiluvun olevan nyt sopiva olisi joku lupaus tehdä abortti jos vahinko kuitenkin sattuu.
Ja mies harrastamalla seksiä tietää ottavansa pienen riskin. Kuten tietää nainenkin. Jos mies haluaa itse käyttää keskeytettyä yhdyntää ehkäisymuotona ja kieltäytyy kondoomeista on turhaa pistää kaikkea naisen syyksi. Toki nainen voi tuossa tilanteessa kieltäytyä seksistä täysin vedoten siihen ettei tule aborttia tekemään jos vahinko sattuu ja siinä sitten voi mies miettiä asiaa. Mutta yhteinen vahinko se on ja yhdessä on kannettava vastuu.
Eikä ketään saa pakottaa aborttiin. Se on kuitenkin niin iso päätös naiselle, josta voi pahimmillaan seurata vuosien traumat. (Voi toki myös olla oikea päätös ja helpottavakin päätös jota ei kaduta. Mutta se riippuu naisesta itsestään.)
Nyt kun sain esikoisen niin ymmärrän paremmin minkälainen olo mahdollisesta abortista tulisi. En itse enää pystyisi tekemään aborttia, vaikka tulisin vahingossa raskaaksi.