Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Äitini, 83v. Hoitaa puoliksi halvaantuneen veljeni ja omat asiansa, hoitaa lisäksi mun mökin pihaa ja odottelee että pääsisi koronarajoituksilta tansseihin.
Vierailija kirjoitti:
Nancy Pelosi 81 v, Yhdysvaltojen kongressin puhemies, Joe Biden 79 v Yhdysvaltojen presidentti. Suomessa Sauli Niinistöä 72 v pidetään ikivanhana. Hämmästyttävää kyllä Angela Merkel on vain 66v.
Urho Kekkonen oli 80-vuotiaana 40-vuotiaan (aivonsa pehmeäksi juoneen) kuntoinen.
Juu, oma 75 vuotias isäni, joka lopetti säännölliset päivätyöt viisi vuotta sitten ja edelleen tekee välillä työkeikkoja. Isä harrastaa pyöräilyä, polkee vähintään 10km lenkin päivässä fillarilla, tekee polttopuut, hiihtää talvisin. Ui avannossa talvella, kesällä muuten vaan saunasta. Isä laittaa usein ruuatkin, koska äiti on heikommassa kunnossa. Illat kuluvat kuunnellen proge ja jazz älppäreitä, sekä seuraten urheilua. Ihan hirvittää tuo touhotus.
Vanhemmista ihmisistä suurin osa viettää normaalia elämää. Kun mediassa puhutaan paljon hoivakodeissa yms olevista vanhuksista monet pitävät sitä normina. Oikeasti he ovat vähemmistössä. En muista nyt lukuja mutta luin jostain mediasta tämän joku aika sotten.
Tapasin muutama vuosi sitten Koilliskairassa pari jo hieman maailmaa nähnyttä naista. Kyseessä oli äiti-tytär kaksikko jotka olivat juhlistamassa tyttären 70 vuotispäiviä vaelluksen merkeissä. Leiripaikalta oli lähimmälle tielle parin päivän marssi, ja lisäksi välissä oli mm. Suomujoki, jonka kahlaaminen jänskättää joskus vähän nuorempaakin.
Tunnen. 76-vuotiaan. Pyöräilee helposti satakin kilometriä, asuuu kotonaan ja muutenkin erittäin terve. :)
Mun mielestä vanhus on ehkä yli 85-vuotias, tosin moni nuorempi voi olla jopa raihnaisempi. Itse pyrin, etten tule sellaiseksi. Anoppi on 78 ja hoitaa keiken kuten ennenkin, pyöräilee, hiihtää, poimii marjoja. On jo tosin leski, joten on yksin, mutta ei siis tarvitse mitään apuja eikä ole ede vanhus mielestäni. Paljon on kiinni terveydestä sekä henkisestä hyvinvoinnista. Sairaudet usein vanhentavat ennenaikojaan.
83-v. mummoni joka yhä matkailee ulkomaille (ei tietysti nyt korona-aikaan) esim. Roomaan, Kreikkaan jne. Asuu kotona eikä missään palvelutalossa, kokkaa ja pyykkää itse eikä ole mitään apulaisia tai hoitajia. Haluan olla vanhana samanlainen, seikkailla ympäri maailmaa enkä homehtua palvelukodissa!
Isäni on tuollainen. Hän on nyt 85
Äitini on 79 ja tekee tuota kaikkea ja paljon muutakin. Samoin tekee hänen 2 vuotta vanhempi siskonsa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Sinulla on nuori mummo.
Äitini on 79, toimii omaishoitajana, käy mustikassa ja siivoaa, laittaa ruokaa, pyöräilee, ajaa autoa jne. Ikkunat pesee joku muu ja siivooja käy kerran kuukaudessa.
Tunnen myös yhden 92-vuotiaan, joka tekee kaiken itse, juuri leikkasi viikatteella pitkäksi päässyttä heinikkoa kesämökillä.
Kyllä. Ovat noin viisikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
75 on vielä matala ikä supervanhus-nimelle. Tunnen monta 75 vuotiasta, jotka ovat vielä täysillä mukana menossa..
Tuo, että on esim puolison ( tai vanhemman) omaishoitajana, on kyllä todella suuriarvoista ja raskasta työtä nuoremmallekin "vanhukselle".Varsinkin nyt, kun intervalli-jaksot ovat olleet tauolla.
Niinpä, 75 ei nykyaikana todellakaan ole mikään vanhus!
Minun rakkaat vanhempani ovat 72 ja 75 (isä tuo vanhempi), ja kumpikin väsyttää missä hyvänsä osaamassaan hommassa jokaisen puolet nuoremmankin. Isäni huhkii täysiä päiviä metsätöissä talvella (äiti vähän toppuuttelee ja pakottaa pitämään lepopäiviä). Kesät menevät puutarhanhoidossa ja rakentamisessa, maatilalla on aina jotain korjattavaa. Eikä kyse ole todellakaan mistään "tein itse ja säästin" -tyyppisestä rakentamisesta, vaan sellaisesta mikä kestää jälkipolville.
En edes aloita äidistäni, joka on jotain 155 cm sulka päässä, ja hoitaa silti nurmikon leikkuun kesällä (lykättävällä leikkurilla, nauttii puuhasta, vaikka piha on todella iso) ja ison talon lämmityksen talvella. Kesä menee puutarhaa hoitaessa ja säilöessä. En tajua, miten niin pieni laiha vanha nainen voi jaksaa nostella täyttä mehumaijaa kuin tyhjää vaan.
On oikeastaan masentavaa, kun vanhemmat ovat tuollaisia tervaskantoja. Tulee huonommuudentunne siitä.
Appiukko taas on kesällä himopyöräilijä ja talvella himohiihtäjä.
Lisäksi olen tuntenut yhden sillon 90-vuotiaan herrasmiehen. Äärettömän kova suunnistaja, jätti minut katselemaan kantapäitään ihan maantiellä juostessakin. Totesi, että "tässä iässä täytyy urheilla joka päivä että pysyy kunnossa, nuorempana riitti pari kertaa viikossa".
Äitini 75 v. Koronaan asti ajeli autolla ympäri maakuntia tansseissa, valitti vain, kun ne kiinnostuneet miehet olivat kaikki niin huonossa kunnossa. Hän on ollut leskenä 15 vuotta, ja hoitaa talon, puutarhan, ja 100 km päässä olevan kesämökin. Hän ei kyllä pyöräile vaan autoilee, mutta käy kävelylenkillä, vesijumpassa ja tanssimassa. Kokkaa ja leipoo itselle ja lasten perheille, monta vuotta otti lapset vastaan ja ruokki koulun jälkeen, ja vahti läksyt.
Ei tähän ole yksiselitteistä vastausta, ikärajaa on hankala määrittää. Mun äiti on 82 ja asuu yksin omakotitalossa, tekee pihatyöt, hoitaa ruoanlaiton. Sen puolesta on supervanhus hyvinkin.
Töiden puolesta tiedän 93 v herrasmiehen, joka asuu myös yksin ja hoitaa asiansa ja olemukseltaan on ehkä n 75 vuotiaan oloinen.
Ajatus terävä kuin partaveitsi.
Tiedän myös kääntöpuolen 67-75 vuotiaita jotka joko ei pärjää yksin tai pärjää nipun napin, eivät koskaan päädy supervanhukseksi.
Naapurini on 80-vuotias mies joka hoitaa täysin poikansa 160 lehmää. Siis tekee aamuin illoin navettatöitä, huoltaa lypsyrobotit päivittäin, juottaa vasikat ja ruokkii koko helahoidon. Kulkee työmatkat pyörällä (n.5km) kesät talvet. Vapaata pitää muutaman päivän vuodessa kun tällä pojalla on lomittaja töissä joka voi hoitaa myös papparaisen työt. Ja ihan omasta tahdostaan haluaa lehmiä hoitaa.. Kuulostaa vaan tosi vaaralliselta yhdistelmältä 600-kiloiset lehmät ja heiveröinen huonosti liikkuva vanhus.
Muuta tämä vanhus ei touhua mutta ei ehkä haluakaan.
Ei ole supervanhuksia, joita täytyisi jotenkin päivitellä ja ihmetellä tai sääliä. Jokainen ikääntyy ja suurin osa ikääntyneistä ihmisistä elää elämänsä toimeliaana ja itsenäisenä. Normaaliin vanhuuteen ei muuten kuulu muistin heikkeneminen. Liikkumiskyvystä, tasapaino -ja lihasharjoittelusta kannattaa pitää huolta ja jos ei ole sitä aloittanut niin niin kauan kun omilla jaloillaan seisoo niin sen voi aloittaa, koskaan ei ole liian myöhäistä. Ei tarvitse sitten eläkeiässä turvautua rollaan tai pyörätuoliin. Ikääntynyt voi elää hyvää, normaalia liikkuvaista elämää niin kuin kuka tahansa ihminen, joka ei ole sairas.
Terv: vanhusten psykogeriatrisesta yksiköstä hoitaja (joka on nyt kesälomalla ja plärää vauvapalstaa aivot ja keho vapaalla)
Keikkailee: https://veikkoahvenainen.com/konsertit.html