Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini 79v. juoksee kahdesti viikossa aamulenkillä ulkokuntosalille 5km, minkä jälkeen ui luonnonvedessä. Niinä päivinä kun ei juokse, kävelee 10-15km. Talvisin hiihtää, luistelee ja uimahalli 3x/viikko. Joogaa, jumppaa, pyöräilee, kiipeilee, hulahulaa jne. Talossa tulisijat, hakkaa halot itse.
Lukee sanomalehdet neljällä kielellä joka päivä. Kirjoja menee 2-5 viikossa. Suosittelee ja lainaa minulle uutuuksia, joista en ole ehtinyt kuullakaan. Osallistuu mielenosoituksiin, yleisöluennoille, avoimen yliopiston kursseille, harrastaa itseään kiinnostavien aiheiden väitöstilaisuuksissa käyntiä. Soittaa pianoa ja kirjoittaa. Opettaa vapaaehtoisena suomea pakolaisille ja tekee juristin hommia pro bono kansalaisjärjestöille. Koronan myötä alkoi keräämään nettituttuja ympäri maailman.
Marjastaa ja sienestää, leipoo omasta taikinajuuresta leivät. Ompelee ja korjaa vaatteita. Ostaa nettikirppiksiltä kledjuja, jotka tuunaa ja antaa eteenpäin lahjaksi. Osaa yrttilääkintää ja akupunktiota, hoitaa ystäviään. Käynnisti toisen lapsemme synnytyksen akupainelulla. Toimi siskonsa kotiapuna 3 vuotta, ja lopussa omaishoitajana. Teki siskon uurnan itse ja opetteli hautajaisiin Chopinin pianokonserton.
Hoitaa neljää lastenlastaan joka viikko, usein yöpyy veljeni luona vanhempien yövuorojen ajan. Meidän isompia muksuja vie taidenäyttelyihin, päivävaelluksille, skeittaamaan, tutustumaan uusiin ruokakulttuureihin jne. Tällä hetkellä puhuu ranskaa vanhimman kanssa, jotta tämä oppisi paremmin.
Tapailee kahta itseään nuorempaa miestä, ilmeisesti vain seksin tähden koska me emme tapaa heitä ikinä. Näyttää 10 vuotta ikäistään nuoremmalta, hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin minulla.
On sanonut elämänsä kunnolla vasta alkaneen kun erosi miehestään jäätyään eläkkeelle. Pitää elinvoimansa salaisuutena ruusunmarjateen juontia ja aktiivista radion kuuntelua 😀
No ne nuoremmat miehet varmaan kanssa omalta osaltaan auttaa pysymään aktiivisena. Ja että on kiinnostavaa tekemistä muutakin. Laiskuus ja mielenkiinnottomuus sairastuttaa.
Olen huomannut, että yksinäisyys ja masennus vanhentaa. Kun on puuhaa ja tekemistä, ja kaiken ikäisiä ystäviä, tulee tehneeksi enemmän kuin yksin tekisi. Olen varma, että meidän mummi pysyi niin hyvässä kunnossa, koska seitsemänkymppiseksi eleli mökissä, jossa oli kantovesi, ja siinä kerrostalossa johon muutti, piti kulkea portaat joka päivä. Ei ollut kuntosalia, mutta oli päivittäinen porrastreeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Ööö. 68-vuotias vanhus?
Tuohan on vielä ihan työssäkäynti-ikä.
Jotain yli 80 alkaa olla vanhuusiässä.
Minun eläkeikäni on 67. Toivon todella, etten tarvitse kotiapua ollessani vielä töissä.
Tunsin. Hiihti talvet, marjasti kesät. Poltti kuulemma tupakkaa 16-vuotiaasta asti. Söi punaista voita ja läskikastiketta. Eli 101-vuotiaaksi kunnes lopulta tuli vaan stoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Ööö. 68-vuotias vanhus?
Minun eläkeikäni on 67. Toivon todella, etten tarvitse kotiapua ollessani vielä töissä.
Ei 67-vuotiaana kotiapua saa ja kotiapu on maksullista. Ei eläkeläiset ilmaiseksi palveluita saa. Tätini on 82-vuotias ja siivoaa itse omakotitalonsa, kun ei viitsi maksaa siivousfirmalle.
Naapurin vanhapiika 92 v. asuu edelleen täysin itsenäisesti. Lisäksi lypsää viisi lehmäänsä käsin, raivaa suota pelloksi kaivaen ojat lapiolla ja ajaa palkkatöikseen rekkaa. Kaiken lisäksi on vanhempiensa omaishoitaja, jotka asuvat syytinkiläisinä pihapiirin vanhassa, sähköttömässä saunarakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö. 68-vuotias vanhus?
Vanhuuseläkkeelle päässyt on vanhus.
Isäni, 80v, tekee moottorisahalla metsätöitä päivittäin. Ajaa autoa, traktoria, keittää.
Pyykinpesu ei ole oikein mieluista hommaa, mutta muuten siivoaa.
Tässä lähellä asuu 93v mies, joka hoitaa taloutensa täysin itse(pyykki,siivous,ruuanlaitto, kauppa ja pankkiasiat) ajaa autoa ja tarvittaessa traktoria ja kärryjä. Käy 2x vrk navetassa lypsyhommissa, luo paskaa, vie heiniä yms lehmille. Hyvä kuntoinen niin fyysisesti kuin psyykkisesti, mutta ei kuitestaan mikään supervanhus. Ihan tavallinen vanhus
Äitini taitaa olla tällainen.
Yli 93.
Ei läääkityksiä.
Käy lenkillä kahdesti päivässä ja fillaroi kesäkaudella.
Asuu omassa asunnossa, hoitaa kaikki asiansa. Tosin raja menee siinä että tietsikat ja älypuhelimet ei käy, tekstiviestit lukee muttei vastaa, ja käyttää käteistä. Laskut menee maksupalvelulla.
Leipoo, marjastaa, sienestää.
Ulkoiluttaa itseään 30 vuotta nuorempia (ennen korona-aikaa).
Tunnen, vaarini. 90-vuotias, asuu omassa talossa, tekee kaiken itse, käy marjassa. Pyörää ei enää aja, mutta ajokortti on. Kyllä se tekeminen pitää virkeänä ja toimintakykyisenä, ja kiinnostus siihen tekemiseen auttaa. Elämäniloa löytyy.
koko suku on täynnä noita, lukuunottamatta yhtä. Hän on ammattiuhriutuja eikä ole voinut tehdä mitään eläkkeellejäämisensä ja puolisonsa kuoleman jälkeen, kun hän niin mielensä pahoitti.
Supervanhus, kun tekee kaikkea ihmiselle ominaisia juttuja vielä vanhanakin. :D
Tunnen ja monia yli 80 vuotiaita. Osalla on puoliso osalla ei ole.
N49
Tuntenut parikin. Kuolivat kumpikin onnettomuudessa saappaat jalassa, kirjaimellisesti.
Minun mummo on jotain 85v (tarkkaa ikää en muista) ja puolisoa ei enää ole, mutta muuten tekee kyllä kaikkea. Vielä muutama vuosi sitten ajeli sähköpyörällään 10km päähän kirkonkylälle, nykyään taitaa kulkea autolla. Marjoja on poiminut myyntiin asti ainakin vielä pari vuotta sitten. Olen tavannut töissä myös monia, jotka ovat reippaasti päälle 90-vuotiaita ja hoitavat asiansa itse, ei se niin tavatonta ole. Jotkut taas on jo alle kuusikymppisinä toinen jalka haudassa "kun minä olen jo niin vanha niin en viitsi opetella uusia asioita".
70-vuotias ei kuitenkaan ole vielä vanhus niinkuin jotkut tuntuu ajattelevan, minulla on työkaverina yksi seitsemänkymppinen joka vielä tekee osa-aikatöitä. On lääkäri, joten ei ehkä olisi rahasta kiinni, mutta haluaa kuitenkin tehdä.
Naapurin mies. Ikää n. 85v. Polttaa kuin korsteeni ja yskii kaiket illat tupakkayskää, mutta kyllä vaan järki kulkee ja jalka nousee. Autollaan ajelee ja hoitaa itse kauppa ostokset eikä siellä ainakaan mikään kotipalvelu käy siivoamassa, lapsensa käyvät ehkä kerran-pari kuukaudessa. Rupattelee mukavia naapureiden kanssa, on talon (vm - 83) alkuperäisasukas joten tuntee kaikki.
Äitini oli tuollainen 82-vuotiaaksi asti. Mutta sitten äkillisesti sietämättömäksi pahentunut selkäkipu laukaisi muistin sekoamisen ja hän alkoi kaatuilla ja homma meni sitten vauhdilla alamäkeä. Nyt hän on 88-vuotias ja kaiken myllytyksen jälkeen varsin virkeässä kunnossa, muttei enää omatoiminen. Muisti on olematon, mutta onneksi persoona on tallella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö. 68-vuotias vanhus?
Vanhuuseläkkeelle päässyt on vanhus.
Onneksi asun maassa, jossa ei käytetä noin halventavia nimityksiä kuin "vanhuuseläke ja vanhus".
Vierailija kirjoitti:
No voi kamala. Olen pari vuotta nuorempi ja en mielestäni vanhus ollenkaan.
Mun vanhemmat ovat kohta 80-vuotiaita, huolehtivat terveydestään, käyvät lääkärissä ja tutkimuksissa säännöllisesti. Ja jos jotain on, hankkivat lääkkeet. Lääkkeettömyys ei tee kenestäkään tervettä, sairauksia ei vain ole löydetty.
Vanhempani tekevät seurakunnan vanhustyötä, eli auttavat ikäisiään ihmisiä. He järjestävät näyttelyitä, äiti kirjoittaa kirjoihin ja lehtiin, tekee historiatyötä.
Isä hoitaa ison talon työt ja pihahommat, Parhaat bileet vietämme heidän kanssaan, soitto soi ja laulu raikaa pikkutunneille <3
No onhan se hienoa että pysyy terveenä ja toimintakykyisenä, ei se kuitenkaan aina ole omaa ansioita niinkuin sairastuminen ei ole omaa syytä. Varmasti useimmat vanhukset puuhailevat kaikenlaista mielellään jos vain on terve. Kaikilla ei käy niin hyvä tuuri.
Ei kannata tehdä liikaa töitä, eläkkeellä on jaksettava siivota oma koti ja pitää itsestä huolta. Kaikki palvelut maksaa.