Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Tunnen. Isäni.Tekee alansa töitä vielä eläkkeelläkin. Hoiti yksin huonokuntoisen äitini, joka kuoli vajaa vuosi sitten. Äitini opetteli itsekseen koodaamisen alkeet yli 70- vuotiaana, koska häntä kiinnosti se. Itse teen 50- vuotiaana täyttä työviikkoa ja opiskelen maisterivaiheessa. Vanhus toki en vielä ole😀 Ei se pelkkä ikä estä uuden oppimista tai asioiden tekemistä.
Yks vanha papparainen käy talvisin hiihtämässä samalla ladulla, kuin minä. Papparaisella on ikää varmaan jotain 80-90 vuotta. Papparainen hiihtää tasatyönnöllä samaa vauhtia, kuin minä luistelutekniikalla. Ja olen aika sporttinen 29-vuotias mies. Suuri kunnioitus tuota teräspappaa kohtaan. Toivottavasti ei ole tuonelan koivut vielä kutsuneet häntä ja nähtäisiin ladulla vielä ensi talvenakin.
Vierailija kirjoitti:
Ukki oli supervanhus pani kodinhoitajan paksuksi vielä 79 oli. Mummo oli käpynä.
Kuka tätä uskoo😳
Olivatko he jo nuorena tarmokkaita ja aikaansaavia?
Vierailija kirjoitti:
Mun 90-vuotias mummo on täyttä terästä. Kieltäytyy muuttamasta mihinkään kotoaan, sienestää, marjastaa, hoitaa kodin, leipoo koko kylälle ja pyöräilee joka paikkaan ja antaa rukkasia paikallisille leskimiehille jotka käyvät jatkuvasti riiaamassa.
Hieman ohis, mutta äitini jäi leskeksi 70-vuotiaana, ja paikalliset miehet olivat riiamassa häntä kaupassa ja kotona eri tekosyillä koko ajan. Äitiä ei kiinnostanut. Nätti ja liikkuvainen nainen oli, mutta sairastui alzheimeriin. Harmi, koska fyysinen kunto oli hyvä. Hoivakodissa eräs mummo kysyi, kuinka vanha äitini on, ja sanoi, että "arveltiinkin meitä nuoremmaksi". Muut olivat 80+.
Äitini, 88 v. Hoitaa kaiken itse. Pyörällä ei aja enää, kun pyörä varastettiin, eikä ole välittänyt hankkia uutta, mutta autolla ajaa ja kävelee vaikka 10 km päivän aikana. Oli omaishoitajana 10 vuotta vanhemmalle Alzheimeriin sairastuneelle isälleni, mutta isäni kuoli noin 8 vuotta sitten 90 vuotiaana. Marjat kerää ja hilloaa oman pihan omenat jne. Tietokonetta käyttää, maksaa omat laskunsa, hoitaa sosiaalisia suhteita etäänpänä asuviin tuttaviin ja sukulaisiin facebookissa ja pelailee mahjongia ja pasianssia. Käy jumpassa, kuorossa ja toimii aktiivisena useissa yhdistyksissä. Käy tapaamassa vanhoja sukulaisiaan, jotka eivät itse kovinkaan helposti pysty enää kyläilemään. Lukee kirjoja ja seurailee sarjoja tv:stä. Vaikuttaa siltä, ettei edes tiedosta kuolevansa... no ... sanotaan nyt 20 vuoden sisään viimeistään, vaikka toki 15 vuodessakin on vielä paljon elettävää, jos vaan kunto säilyy suunnilleen nykyisen kaltaisena.
Nancy Pelosi 81 v, Yhdysvaltojen kongressin puhemies, Joe Biden 79 v Yhdysvaltojen presidentti. Suomessa Sauli Niinistöä 72 v pidetään ikivanhana. Hämmästyttävää kyllä Angela Merkel on vain 66v.
Isäni täyttää muutaman viikon kuluttua 84, tekee pientä remonttia koko ajan, leikkaa nurmikkoa yms. Äitini on 81 ja leipoo, tekee puutarha töitä, maalaa posliinia, yms. Asuvat yhdessä omakotitalossa ja samalla hoitavat mummolani (mökkinä nykyään) jossa on iso piha eli käytäbnnössä on 2 taloa hoidettavana.
Appiukko! Ihmeen hyvässä kunnossa vaikka ketjupolttaja ja sängyn vieressä limapurkki johon köhii tuotoksiaan. Asuu yksin omakotitalossa ja tekee itse suurimman osan töistä mutta kattoremonttiin pyysi miestäni apuun, ei uskaltanut kiivetä itse katolle kun ollut huimausta. Pyöräilee joka paikkaan, ei omista ajokorttia. Appiukko täyttää syyskuussa 78vuotta.
Isäukko 73 v tekee koneyrittäjän hommia edelleen, 10-12 h päiviä 6 pv vkossa, ei malta eikä halua "leppoistaa". Äitini 70 v hoitelee parit omakotitalot, kesämökit ja hallin siivoukset ym kunnossapidot, puutarhatyöt, koirien lenkkeilytykset ym. Appiukko 90 v pilkkoo kirveellä ja moottorisahalla vielä vuoden puut, noin 15 pinomottia. Siinä muutamia esimerkkejä.
Sukulaistätini on 101-vuotias ja asuu omassa kodissaan. Muutama vuosi sitten hän saattoi hautaan ainoan lapsensa. Muistotilaisuuteen hän teki voileivät itse.
Hän kävi ainakin tuolloin jalan kaupassa, koska "jos hän jää niille sijoilleen, siihen hän sitten jää". Katsoin kartalta, niin lähimpään kauppaan ei ole mikään kauhean lyhyt matka.
MIllainen hän oli nuorena? Kun hän oli yli viisikymppinen, vietin hänen kanssaan hauskan päivän kaupungilla. Olin niin ylpeä hänen tyylikkyydestään. Hän piti jo ammoisina aikoina itsestään huolta joogaamalla ja oli aika sosiaalinen.
Mun äidin kaikki sisarukset on tuollaisia. Äiti on nuorin, enkä lue häntä vielä vanhukseksi, mutta hänestäkin varmasti tulee samanlainen.
Kyllä . Isoisä. Hän eli terveenä ja ilman lääkkeitä kunnes kupsahti kertalaakista oman kotinsa eteiseen. Hyvä elämä ja hyvä kuolema. 85 vuotta. Näki sodan ja näki nykyajan. Ja paljon siinä välissä.
Meidän suvussa ei kukaan vanhus ole ollut missään vanhainkodissa, mutta n. 80v ovat kyllä viimeistään kuolleet. Kotona 100 % omatoimisesti, sitten sairastuminen ja pariksi viikoksi sairaalaan ja manan majoille. Mulle on tosi vieras ajatus, että vanhus olisi jossain laitoksessa asukkaana. Kaipa nuo supervanhuksia siis ovat olleet…
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Sulla ei taida oikein olla tuntumaa tuohon ikäryhmään? Suurin osa 75-vuotiaista on toimintakykyisiä ja aktiivisia. Yks tuttuni tekee sijaisuuksia hoivakodissa, vaikka on itse tuon 75. Hänellä on oma yritys, joten tekee myös monenlaista muuta keikkaa: valmistelee pitoja, siivoaa, remontoi, hoitaa istutuksia. Hoitaa myös lapsenlapsiaan.
Naapurini, 76-vuotias. Viljelee itse vihanneksensa, ratsastaa, reissaa ulkomailla, hoitaa lapsenlapsiaan.
Isäni lopetti kilpatanssin harrastamisen 80 vuotiaana ja luopui samalla myös ajokortista, koska ei ollut enää ajoa tanssiharjoituksiin.
Miten ajokortissa luovutaan? Eikö sitä vaan voi olla ajamatta, jos ei halua.
Täti, hieman alle 100v elää normaalia elämää yksin. Käy mm kaupassa muutaman kilsan päässä, talossa ei hissiä ym ym Ei näytä vanhalta edes. Ei ota apua vastaan jos joku sitä miettii
Entisen aviomieheni isotäti oli tämmöinen. Hoiti yli kahdenksankymppisenä vielä ystävänsäkkin joka oli päälle 90, vei joka päivä potkukelkalla (kesät talvet) ruoat tälle. Lopulta onneksi ystävän Ruotsissa asuvat lapset panivat tämän vanhainkotiin ja isotätiltä jäi yksi hoidettava pois, ei tarvinnut hoitaa kuin itsensä.
Täti oli neiti-ihminen, varmaan ikinä miehiin katsonutkaan, ja harras uskovainen. Ja äärettömän hyväntahtoinen ja ystävällinen ihminen. Ja terve kuin pukki. En tiedä miten kuoli koska eron jälkeen muutin kauas pois enkä kysellyt kuulumisia.
Mun pappa. Hoiti viimevuoteen asti mummua kotona. Pyöräilee, autoilee, käy kaupassa, opetteli laittamaan ruokaa ja leipomaan kun mummu ei enää pystynyt. Laittaa kasvimaata ja lenkkeilee. Ikää tänä vuonna 88.
Veikko Ahvenainen on aika hurja. Täyttää tänä vuonna 92. Harmi, ettei koronan vuoksi voi keikkailla. Lukekaa vaikka tämä: https://www.sjl.fi/paikalliset/3710605 .
oma mummu, 91v lenkkeilee joka päivä, siivoaa itse asuntonsa, käy kaupassa, tekee omat ruuat ja ajaa omalla autolla, kesäisin marjastaa ja syksyisin sienestää. Kerkesi asumaan 10v yksin omakotitalossa vaarin kuolemisen jälkeen, nyt pienemmässä kerrostalo asunnossa. Varsinainen super-mummu :)