Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.

Vierailija
25.08.2020 |

Vaikka ovat niin vanhoja?

Kommentit (752)

Vierailija
41/752 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierivä kivi ei sammaloidu!

Vierailija
42/752 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 90-vuotias mummo on täyttä terästä. Kieltäytyy muuttamasta mihinkään kotoaan, sienestää, marjastaa, hoitaa kodin, leipoo koko kylälle ja pyöräilee joka paikkaan ja antaa rukkasia paikallisille leskimiehille jotka käyvät jatkuvasti riiaamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/752 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini 79v. juoksee kahdesti viikossa aamulenkillä ulkokuntosalille 5km, minkä jälkeen ui luonnonvedessä. Niinä päivinä kun ei juokse, kävelee 10-15km. Talvisin hiihtää, luistelee ja uimahalli 3x/viikko. Joogaa, jumppaa, pyöräilee, kiipeilee, hulahulaa jne. Talossa tulisijat, hakkaa halot itse.

Lukee sanomalehdet neljällä kielellä joka päivä. Kirjoja menee 2-5 viikossa. Suosittelee ja lainaa minulle uutuuksia, joista en ole ehtinyt kuullakaan. Osallistuu mielenosoituksiin, yleisöluennoille, avoimen yliopiston kursseille, harrastaa itseään kiinnostavien aiheiden väitöstilaisuuksissa käyntiä. Soittaa pianoa ja kirjoittaa. Opettaa vapaaehtoisena suomea pakolaisille ja tekee juristin hommia pro bono kansalaisjärjestöille. Koronan myötä alkoi keräämään nettituttuja ympäri maailman.

Marjastaa ja sienestää, leipoo omasta taikinajuuresta leivät. Ompelee ja korjaa vaatteita. Ostaa nettikirppiksiltä kledjuja, jotka tuunaa ja antaa eteenpäin lahjaksi. Osaa yrttilääkintää ja akupunktiota, hoitaa ystäviään. Käynnisti toisen lapsemme synnytyksen akupainelulla. Toimi siskonsa kotiapuna 3 vuotta, ja lopussa omaishoitajana. Teki siskon uurnan itse ja opetteli hautajaisiin Chopinin pianokonserton.

Hoitaa neljää lastenlastaan joka viikko, usein yöpyy veljeni luona vanhempien yövuorojen ajan. Meidän isompia muksuja vie taidenäyttelyihin, päivävaelluksille, skeittaamaan, tutustumaan uusiin ruokakulttuureihin jne. Tällä hetkellä puhuu ranskaa vanhimman kanssa, jotta tämä oppisi paremmin.

Tapailee kahta itseään nuorempaa miestä, ilmeisesti vain seksin tähden koska me emme tapaa heitä ikinä. Näyttää 10 vuotta ikäistään nuoremmalta, hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin minulla.

On sanonut elämänsä kunnolla vasta alkaneen kun erosi miehestään jäätyään eläkkeelle. Pitää elinvoimansa salaisuutena ruusunmarjateen juontia ja aktiivista radion kuuntelua 😀

Vierailija
44/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostoa

Vierailija
45/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ikäraja supervanhukselle?

Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.

ap

Äitini on juurikin 75, enkä kyllä osaa häntä vielä vanhuksena pitää. Mutta osa tuon ikäisistä varmasti on mummoutuneita ja avun varassa, joten ehkä tuo ikäraja ei ole niin "paha" kuin miltä ensilukemalla kuulosti. Mutta äitini siis siivoaa kodin ja pesee ikkunat itse, hoitaa dementoitunutta isääni kotona, hoitaa lapsenlapsiaan, käy meilläkin välillä siivoamassa, kääntää kasvimaan keväällä ja tekee lumityöt talvella, lukee intohimoisesti ja seuraa maailman asioita, maksaa laskut nettipankissa (jopa sillä täysin järjettömällä Nordean tunnuslukulaitteella, jonka käyttö saisi monen nuoremmankin epätoivon valtaan), pyöräilee joka paikkaan, tekee itse ruoat...

Vierailija
46/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini 79v. juoksee kahdesti viikossa aamulenkillä ulkokuntosalille 5km, minkä jälkeen ui luonnonvedessä. Niinä päivinä kun ei juokse, kävelee 10-15km. Talvisin hiihtää, luistelee ja uimahalli 3x/viikko. Joogaa, jumppaa, pyöräilee, kiipeilee, hulahulaa jne. Talossa tulisijat, hakkaa halot itse.

Lukee sanomalehdet neljällä kielellä joka päivä. Kirjoja menee 2-5 viikossa. Suosittelee ja lainaa minulle uutuuksia, joista en ole ehtinyt kuullakaan. Osallistuu mielenosoituksiin, yleisöluennoille, avoimen yliopiston kursseille, harrastaa itseään kiinnostavien aiheiden väitöstilaisuuksissa käyntiä. Soittaa pianoa ja kirjoittaa. Opettaa vapaaehtoisena suomea pakolaisille ja tekee juristin hommia pro bono kansalaisjärjestöille. Koronan myötä alkoi keräämään nettituttuja ympäri maailman.

Marjastaa ja sienestää, leipoo omasta taikinajuuresta leivät. Ompelee ja korjaa vaatteita. Ostaa nettikirppiksiltä kledjuja, jotka tuunaa ja antaa eteenpäin lahjaksi. Osaa yrttilääkintää ja akupunktiota, hoitaa ystäviään. Käynnisti toisen lapsemme synnytyksen akupainelulla. Toimi siskonsa kotiapuna 3 vuotta, ja lopussa omaishoitajana. Teki siskon uurnan itse ja opetteli hautajaisiin Chopinin pianokonserton.

Hoitaa neljää lastenlastaan joka viikko, usein yöpyy veljeni luona vanhempien yövuorojen ajan. Meidän isompia muksuja vie taidenäyttelyihin, päivävaelluksille, skeittaamaan, tutustumaan uusiin ruokakulttuureihin jne. Tällä hetkellä puhuu ranskaa vanhimman kanssa, jotta tämä oppisi paremmin.

Tapailee kahta itseään nuorempaa miestä, ilmeisesti vain seksin tähden koska me emme tapaa heitä ikinä. Näyttää 10 vuotta ikäistään nuoremmalta, hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin minulla.

On sanonut elämänsä kunnolla vasta alkaneen kun erosi miehestään jäätyään eläkkeelle. Pitää elinvoimansa salaisuutena ruusunmarjateen juontia ja aktiivista radion kuuntelua 😀

Ihana muori♥️

Vierailija
47/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Olen mummosi kanssa saman ikäinen, en myönnä  olevani vanhus.

69v. Vanhus🤣.... Moni ysikymppinenkin asuu vielä kotona ja pärjää omin avuin. Vanhus käsitteenä on vähän häilyvä ja en liittäisi sitä fyysiseen ikään.

Vierailija
48/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko rouvalla joku ruokavalio vai syökö mitä vaan?

Vierailija
49/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

69v. Vanhus🤣.... Moni ysikymppinenkin asuu vielä kotona ja pärjää omin avuin. Vanhus käsitteenä on vähän häilyvä ja en liittäisi sitä fyysiseen ikään.

Lääketieteessä vanhuus katsotaan nykyään alkavan vasta 80-vuotiaana. Nykymaailmassa 70-vuotiaat ovat pääsääntöisesti hyväkuntoisia ja aktiivisia kansalaisia. Monessa erityisosaamista vaativassa työssä iso osa jatkaa työssään ainakin jollain tuntimäärällä 70-vuotiaaksi. Varmaan aloitus ja kirjoitukset oli ihan hyvässä hengessä tehty, mutta moni 70-vuotias voi kokea vanhaksi kutsumisen ja toimintarajoitteiden olettamisen loukkaavana. Oma 71-vuotias isäni käy kuntosalilla - myös pilateksessa ja spinningtunneilla.

Oman kokemukseni mukaan tämä linkittyy kyllä kovasti siihen omaan kokemusmaailmaan. Toiset ovat kasvaneet maailmaan, jossa lapset "täytyy" tehdä alle kolmekymppisenä kun vanhempana ei enää jaksa, kolmikymppisenä on jo selkävaivaa ja perussairauksia. Siellä tehdään ehkä lähinnä raskasta fyysistä työtä, jossa sattuu enemmän työtapaturmia, välilevyn pullistumia ja ihan vaan syntyy nivelkulumia toisella tavalla kuin henkisen puolen töissä. Moni on ehkä viisikymppisenä jo työkyvyttömyyseläkkeellä ja miehistä iso osa kuolee kuusikymppisinä.  Ihan yhtä käsittämättömältä. minusta kuulostaa tämä ylläkuvattu elämäntapa, kun omassa tuttavapiirissä ei esimerkiksi kukaan ole jäänyt eläkkeelle ensimmäisenä mahdollisena vanhuuseläkepäivänä ja jossa seitsemänkymppiset viettävät päiviään ja tapaavat tuttaviaan kuntosalilla ja kahviloissa.

Vierailija
50/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti 77 ja isä 81 v. Eivät kylläkään marjasta muuten kuin oman puutarhan pensaista, koska tutut apajat on aikoja sitten rakennettu täyteen. Äiti ei enää pyöräile, koska näkö on heikentynyt, mutta ruoanlaitto ja leipominen sujuvat yhä. Isä hakkaa puut ja tekee lumityöt, yhdessä hoitavat kasvimaan ja puutarhan.

Isä tekee joka aamu (ellei ihan kaatamalla sada) 1,5 - 2 tunnin kuntolenkin kelistä riippuen kävellen, pyörällä tai hiihtäen. Ajokortti ja autokin vielä löytyy.

Vierailija
51/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni 97 -vuotias mummo. Hän on elellyt leskenä jo 20 vuotta ja tekee kaikki talonsa (oikeammin pieni mökki), hommat itse. MM. lumenluonnit, rännien putsaukset ja halon hakkuu. Lämpiminä päivinä istuu hommien välissä pihakeinuun ja heittää yhden sidukan huiviinsa. Suuttuu, jos yrittää auttaa, mutta kaupasta saa tuoda aina tullessaan Golden Capia :D

Vierailija
52/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

78-vuotias äitini tekee kaikkea tuota ja paljon enemmänkin.

Vierailija
53/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 95v mummo. Tekee aoituksen juttujen lisäksi ruuat suvulle sunnuntaisin. Hoitaa yksin maatilan jne.

Tää on huima mummo, koska hän ei saa edes EU-tukia eli viljelyssä pitää todella tehdä tulosta.

Vierailija
54/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, äitini joka on 74 ja hänen miesystävänsä joka on jotain 85.

Mies urheilee joka päivä, käy kävely.juoksulenkeillä, äitini pyöräilee kaikkialle, käy marjassa ja hoitaa useita minun asioitani. Minä olen alta 50 mutta en pysty moneen asiaan, ja olen monessa äitini (tai tämän miehen avun, jolla auto,  varassa).

Vierailija
55/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supervanhus on sellainen, jolla ei ole alzheimeria tai dementiaa. Vievät nopeasti fyysisesti hyväkuntoisen ihmisen laitoskuntoon.

Vierailija
56/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini (81v.) tekee kaikkia otsikossa mainittuja asioita. Tosin sairas puoliso ei periaatteessa vaadi varsinaista hoitoa, koska lääkitsee itse itsensä, mutta äiti vanhana sairaanhoitajana kyllä handlaa tuonkin puolen. Koska hänenkin äitinsä elää vielä, en osaakaan pitää häntä vanhuksena, vaikka hän onkin jo ollut useamman vuoden isomummo.

Muistutan hyvin paljon äitiäni ja toivonkin, että pysyn itse yhtä terveenä ja aktiivisena noin pitkään.

Vierailija
57/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teilläpä on laaja perhe, kun sinun anoppisi osallistuu myös veljesi perheen elämään. Ihanaa yhteisöllisyyttä!

Vierailija
58/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis anoppi hoitaa miniänsä veljen lapsia?

Vierailija
59/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun isä ja äiti, mutta ne on vasta 73 ja 75 eli ei mielestäni mitään supervanhuksia.

Äiti tosin just totesi, että ennen vanhaan oli normaalia tulla tuossa iässä elämänsä päähän, ei hän esimerkiksi olettanut omien vanhempiensa elävän sen pitempään.

Vierailija
60/752 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen on vanha, eli vanhus ihan iän perusteella, ei kunnon perusteella.

Muutenhan jotain lastakin voisi sanoa vanhukseksi, jos on sairas ja kuolee pian.