Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.

Vierailija
25.08.2020 |

Vaikka ovat niin vanhoja?

Kommentit (752)

Vierailija
721/752 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini oli 82-vuotiaaksi asti hyvin toimelias. Vietti kesät mökillään jonne ajeli pyörällä kaupungista 15 km, mökillä kantoi vedet, pilkkoi puut, teki pihahommia, kävi marjassa jne. Sitten seuraavana talvena kaatui liukkailla ja mursi toisen lonkkansa ja liikuntakyky heikkeni. Sitten meni vielä toinenkin lonkka ja alkoi tarvita kooton apuja. Asui kotiapujen turvin 87-vuotiaaksi kotina ja sitten siirtyi hoivakotiin kun kaatui murtaen olkavarren eikä pystymyt enää rollaattorillaan liikkumaan. Kuoli 90-vuotiaana

Vierailija
722/752 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Fyysinen väsähtäminen voi iskeä ja jaksaminen voi loppua kuin seinään näiltä supervanhuksiltakin sitten, kun voi antaa periksi eikä enää tarvitse huolehtia muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/752 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ja sitten on näitä 60v jotka höperöityvät jossain senioritalossa.[/quote]

Eivät suinkaan vanhuuden takia, vaan sairauden (yleensä varhain alkaneen muistisairauden).

Vierailija
724/752 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rambo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun täti! On 51 ja käy salilla, lenkillä, lukee, somettaa (tää on aika hauska kyllä :D), harrastaa vaellusta ja patikointia ja nyt on lähdössä jollekkin risteilylle (okei ne on aika eläkeläisjuttuja). Töissä käy muistaakseni 80% työajalla :) Mutta silleen ihan nuorekas vanhaks

Anteeksi mitä? Minä olen 53 ja käyn salilla! Äitisi on nuori tyttö!

Naapurini muuttivat maaseudun isosta omakotitalosta kunnan keskustaan 85 vuotiaana lastensa painostamina. Palvelutalossa voisi ostaa itselleen palveluluita tarpeen mukaan. Paskan marjat! Muutaman kuukauden jälkeen naapurini muuttivat kotitaloonsa takaisin koska keskustan kaksiossa  oli niin tylsää!

Mä kans repesin tästä! Olen 58-vuotias ja yhteiskunta olettaa, että olen vielä pitkän aikaa työelämässä mukana, joten ei kannata vielä liikaa vanhettua. Omakotitaloa hoidan yksinään, joten ei kannata liikaa hapertua ennen aikojaan. Sen enempää en kyllä viitsi olla mikään super. Töissä täytyy olla melkoinen super, mutta palkkaa siitä ei kuitenkaan makseta sen mukaan.

63v ja työssä, talon hoidan, lumet, liikun, farkut ja lenkkarit on normisti. Nettiä osaan käyttää paremmin kuin moni nuorempi, koska on meidän ikäisillä jo koulutusta siinä kuin nuorilla. Anoppia, yli 90v, pitää auttaa netin käytössä.

Vierailija
725/752 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret naiset ovat minusta typeriä, luulevat olevansa kauniita tekohuulissa ja tekoripseissään.

Ja tämä kuuluu ketjun aiheeseen miten?

Muutenkin ikävä kommentti, kun ihmisiä haukutaan. Jokainen tyylillään ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. 

Vierailija
726/752 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rambo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun täti! On 51 ja käy salilla, lenkillä, lukee, somettaa (tää on aika hauska kyllä :D), harrastaa vaellusta ja patikointia ja nyt on lähdössä jollekkin risteilylle (okei ne on aika eläkeläisjuttuja). Töissä käy muistaakseni 80% työajalla :) Mutta silleen ihan nuorekas vanhaks

Anteeksi mitä? Minä olen 53 ja käyn salilla! Äitisi on nuori tyttö!

Naapurini muuttivat maaseudun isosta omakotitalosta kunnan keskustaan 85 vuotiaana lastensa painostamina. Palvelutalossa voisi ostaa itselleen palveluluita tarpeen mukaan. Paskan marjat! Muutaman kuukauden jälkeen naapurini muuttivat kotitaloonsa takaisin koska keskustan kaksiossa  oli niin tylsää!

Mä kans repesin tästä! Olen 58-vuotias ja yhteiskunta olettaa, että olen vielä pitkän aikaa ty

Älkää vastatko tähän kyselyyn, häiritsette! Olette 60!  Tämä ketju on vanhuksista!

Vierailija
727/752 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti (tänä vuonna 82 v) elää itsekseen, kulkee fillarilla/kävelle, poimii marjat, leipoo, kutoo, seuraa aikaa ja välittää. Super!

Vierailija
728/752 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia supervanhuksia. Tuttavani on fyysisesti erittäin liikkuvainen ja reipas. Lykkää lumet , ajaa nurmikot, mutta nuppi ei pelaa, dementoitunut lyhyen ajan sisällä. Näitä on. Toisilla menee dementoituneena liikkumiskyky ja toiset kävelee kilometritolkulla ,iässä 86-92v.

Vierailija
729/752 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaminen on kai myös asennekysymys. Olen 57 ja just tulin töistä kotiin ja voin sanoa että painoin tänäänkin duunia enemmän kuin 20-30 vuotta nuoremmat jotka vain haukoittelivat ja valittivat väsymystään. Ja nyt alan tekemään kotihommia. Ei väsytä.

Voi hyvänen aika. Ihminen on nuori , vasta 57v  ja ihmettelee ,kun tekee työpäivän ja kotihommia. Nyt jutellaan 87 vuotiaista, eli 30v vanhemmista.

Vierailija
730/752 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän isäntä, ajaa fillarilla, toimii tapletilla täydellisesti, tekee kotiaskareet, käy salilla ja jumpassa. Toistaiseksi.

Vierailija
731/752 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin liikuntaan kannustava aloitus, että kiitoksia paljon! Laitoshoitopaikkojen  ovh lienee jo 5000 e/kk. Säästymme pahalta mieleltä ja rahojen ryöväykseltä (kaikki eläke menee huonoon laitoshoitoon), kun pidämme itsemme kunnossa. Minulla on aikaa ja motiivia lisätä liikuntaa, kun olen "vasta" 73-vuotias. Ylös ja ulos!

Vierailija
732/752 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksikin. Appiukkoni on fyysisesti kovassa kunnossa, vetää leukojakin.

Vierailija
733/752 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ikäraja supervanhukselle?

Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.

ap

Sulla ei taida oikein olla tuntumaa tuohon ikäryhmään? Suurin osa 75-vuotiaista on toimintakykyisiä ja aktiivisia. Yks tuttuni tekee sijaisuuksia hoivakodissa, vaikka on itse tuon 75. Hänellä on oma yritys, joten tekee myös monenlaista muuta keikkaa: valmistelee pitoja, siivoaa, remontoi, hoitaa istutuksia. Hoitaa myös lapsenlapsiaan.

Naapurini, 76-vuotias. Viljelee itse vihanneksensa, ratsastaa, reissaa ulkomailla, hoitaa lapsenlapsiaan.

Isäni lopetti kilpatanssin harrastamisen 80 vuotiaana ja luopui samalla myös ajokortista, koska ei ollut enää ajoa tanssiharjoituksiin.

Amen. 75-vuotiaissa on kyllä enemmän sääntö kuin poikkeus, että jaksaa ihan kaiken, mitä vaan vähänkään viitsii tehdä.

Itse olen 45 ja tein juuri Omaolossa elämäntapatestin. Elämäntavoillani minulla pitäisi olla tervettä elämää 86-vuotiaaksi, ja sitten vielä kolme vuotta sairautta, ennen kuin kuolo korjaa. (Toki tuo ei ota kantaa siihen, jos tulee joku sellainen huonon tuurin syöpä, mihin ei elämäntavat vaikuta.) Edellisellä sukupolvella lukemat on tietysti vähän alhaisempia.

Vierailija
734/752 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Minäkin teen tuon kaiken, mutta jos supervanhukseksi joku tulisi haukkumaan, haukkuisin puolta kaheammin takaisin.

Itselläni on 86 v. sukulaistäti, joka myös tekee tuon kaiken. Ikänsä liikkunut ja paljon, sekä liikkuu edelleen. Käytännössä enemmän kuin kukaan muu tuntemani aikuinen.

Vierailija
735/752 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sellaisia supernarisijoita,koskaan ei ole asiat hyvin. Vaikka voittaisi lottovoiton. 

Vierailija
736/752 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Minäkin teen tuon kaiken, mutta jos supervanhukseksi joku tulisi haukkumaan, haukkuisin puolta kaheammin takaisin.

Itselläni on 86 v. sukulaistäti, joka myös tekee tuon kaiken. Ikänsä liikkunut ja paljon, sekä liikkuu edelleen. Käytännössä enemmän kuin kukaan muu tuntemani aikuinen.

Liikunta, erittäinkin ulkoliikunta, mihin lasken myös marjastuksen, puutarhanhoidon, lumityöt, tuntuu olevan aina yhdistävä tekijä näille supervanhuksille. Samoin usein puilla lämmittäminen.

Osittain kyse on varmaan siitä, että kun on koko ajan mielekästä ja hyödyllistäkin tekemistä, pysyy mielikin virkeämpänä. Vs. kerrostalovanhukset.

Meillä isäni ja appiukkoni ovat saman ikäisiä. Appiukkokin on kyllä kovakuntoinen ja erittäin terve, kun on aina ollut himourheilija, mutta kitisee miten pitkiä päivät on. Asuu kerrostalossa. Isälläni ei tahdo aika riittää kaikkeen, mitä haluaisi tehdä, kun muuttivat eläkkeellä suvun vanhalle maatilalle.

Appiukkokin omistaa mieheni kanssa puoliksi kesämökin, ja siellä saisi tehdä miten paljon lystää, ja hänellä olisi osaamistakin. Mutta ei viitsi, koska on sellainen luonne että jonkun pitäisi koko ajan silittää päätä ja kantaa kaljaa, että esim. saunaremontti valmistuisi.

Vierailija
737/752 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On monenlaisia supervanhuksia. Tuttavani on fyysisesti erittäin liikkuvainen ja reipas. Lykkää lumet , ajaa nurmikot, mutta nuppi ei pelaa, dementoitunut lyhyen ajan sisällä. Näitä on. Toisilla menee dementoituneena liikkumiskyky ja toiset kävelee kilometritolkulla ,iässä 86-92v.

Isältäni meni järki ennen kuntoa. Ei hyvä.

Vierailija
738/752 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän supervanhukset on kasvispainotteisella luomuruualla kasvatettu. Tervettä porukkaa.

Oma ikäluokka kasvatettu mikroruualla ja eurooppalaisella juomakulttuurilla, kuolee viinaan ylipainoon ja alkoholiin. Osalla pätkii pahasti pää ja terveys jo iässä 45. Omat vanhemmat saattaa olla terveempiä.

Vierailija
739/752 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä superia siinä on että pystyy toimimaan normaalisti?

Vierailija
740/752 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun 87-vuotias naapurini on oikeasti supervanhus. Autoilee kyllä, mutta yleensä liikkuu kävellen tai pyörällä. Pyöräilee tuon ylämäen pihaamme kevyesti istualtaan iloisesti hymyillen, vaikka esimerkiksi minä jouduin taluttamaan pyörää jo pitkältä silloin kun vielä omistin pyörän.

Hän myös liikkuu pitkin päivää, lähtee jo aamusta liikkeelle. Käy eläkeläisten jumpissa, seurapeleissä, retkillä ja tapahtumissa. Siivoaa, leipoo ja laittaa ruokaa. Renkaiden vaihtoaikaan siivosi samalla autotalliaan ja nosti itse renkaat autonsa kyytiin, kun oli menossa niitä vaihdattamaan. On siis nainen, iloinen ja pirteä kuin peipponen. Yhtä sirokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme