Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kahvi yhtäkkiä alkaa aiheuttamaan pahaa ahdistusta?

Vierailija
24.08.2020 |

Joka aamu on kamala ahdistus. Ei varsinaisesti mistään erityisestä asiasta, vaan aivan kaikki ahdistaa ja tuskastuttaa. Äänet, valot, vaatteiden tuntu iholla jne. Olen miettinyt mistä tämä voi johtua. Lounaaseen mennessä asia aina korjaantuu eikä sen jälkeen ahdista. Juon aamulla yhden kupin kahvia, olen vähentänyt kahvin päivittäistä määrää paljon viime vuosista, mutta tämä ahdistus on melko uusi asia. Vai mikähän tällaiseen voi olla syynä?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nostaa, jos joku osaisi kommentoida.

Vierailija
2/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että jos kahvia juo tietyn määrän, elimistössä tulee ns. stoppi ja alkaa kovat oireet. Itselläni alkoi yhtäkkiä noin 10 v. sitten kahvi ahdistamaan tosi paljon kun join sitä paljon ja elämäntilanne oli stressaava. Silloin oli tosi laiha ja yksikin annos oli riittävä aiheuttamaan pahaa oloa, ahdistusta ja hirveetä käsien tärinää. Jätähän kahvi pois ja katso muutaman viikon päästä miten oireet kehittyvät. Mulla loppuivat saman tien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini on psykoaktiivinen aine sekin ja jos on vaikkapa masennusta tai ahdistusta, niin se voimistaa tuntemuksia.

Vierailija
4/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen: kai syöt riittävän aamiaisen? 

Vierailija
5/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Khyä.

Iha tutkittuu juttuu et kaffi aiheuttaa anxietyy.

Droppaa kaffi.

Vierailija
6/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi voi aiheuttaa ahdistusta nopeasti nauttimisen jälkeen tai myös viiveellä tuntien päästä. Kannattaa lukea sellainen kirja kuin caffeine blues.

Vierailija
7/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kahvin juonti alkoi jostain syystä aiheuttaa hermostuneisuutta, seinille hyppimistä ja myös tuota ahdistusta. Lopetin kahvin juonnin ja ongelma katosi sen siliän tien. Mustaa teetä voin juoda, ja kofeiinitonta kahvia, mutta kofeiinillista tosiaan en. Onneksi en ole koskaan mikään kahviriippuvainen ollutkaan, niin ei ollut suuri menetys.

Vierailija
8/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini yliherkkyys voi tehdä sitä.

Vierailija
9/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samanlainen ongelma ollut jonkin aikaa, tänä aamuna yritin googletella tästä. Tuntuu vähän siltä, kuin olisin saamassa paniikkikohtauksen, olen joskus aikaisemmin täysin muista syistä saanut kohtauksen.

Mielenkiinnosta kysyn AP, mitä kahvimerkkiä juot?

Vierailija
10/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi voi hyvinkin tehdä tuota. Itselleni ei kahvi sovi ollenkaan vaan tekee ihan tajuttoman ahdistuskohtauksen eikä mistään tule mitään. On se kuitenkin sen verran koukuttava aine ettei ihan helpoimmasta päästä jättää. Tässä työstänyt jo 4 vuotta kahvin lopettamista. Taas meni viikko ilman mutta eiköhän ole jätteen kuppi kahvia vieressä.

Viikossa jo huomasin ahdistuksen helpottavan ja vireystason nousun (alun vieroitusoire väsymyksen jälkeen!)

Suosittelen kokeilla 2vk- 1kk ilman kahvia.

Vierailija
11/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kahvi mikään terveysjuoma olekaan. Minullekin tulee aina ihmeellinen heikotus pari tuntia kahvin juomisen jälkeen vaikka olisin syönyt ihan hyvin.

Vierailija
12/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Autolla töihin lähtiessä tuntuu, että tulisi paniikkikohtaus ja valitsen yhtäkkiä pikkutiet.

Olen yhdistänyt tämön kahviin ja yrittänyt vähentää mutta ongelmaksi tulee päänsärky jos en sitä juo. Lääkäri kehotti myös välttämään kaikkia stimuloivia aineita jos on taipumus ahdistukseen ja paniikkiin.

Vierailija
13/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi voi hyvinkin tehdä tuota. Itselleni ei kahvi sovi ollenkaan vaan tekee ihan tajuttoman ahdistuskohtauksen eikä mistään tule mitään. On se kuitenkin sen verran koukuttava aine ettei ihan helpoimmasta päästä jättää. Tässä työstänyt jo 4 vuotta kahvin lopettamista. Taas meni viikko ilman mutta eiköhän ole jätteen kuppi kahvia vieressä.

Viikossa jo huomasin ahdistuksen helpottavan ja vireystason nousun (alun vieroitusoire väsymyksen jälkeen!)

Suosittelen kokeilla 2vk- 1kk ilman kahvia.

Olen vuosi sitten terveyssyistä luopunut kaikista "herkuista" eli karkista ja sipsistä ja sellaisesta. Myös alkoholista kokonaan. Kahvi on viimeinen ns. herkku, joka ruokavaliossani enää on, harmittaisi siitä luopua. Mutta jos tämä joka aamuinen todella tuskainen olo vain jatkuu, niin pakko kokeilla kai. Ap

Vierailija
14/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän samanlainen ongelma ollut jonkin aikaa, tänä aamuna yritin googletella tästä. Tuntuu vähän siltä, kuin olisin saamassa paniikkikohtauksen, olen joskus aikaisemmin täysin muista syistä saanut kohtauksen.

Mielenkiinnosta kysyn AP, mitä kahvimerkkiä juot?

Mitä milloinkin sattuu itse tai mies kaupasta ostamaan, Juhlamokkaa, Kultakatriinaa, Presidenttiä tms. Ap

Vierailija
15/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Autolla töihin lähtiessä tuntuu, että tulisi paniikkikohtaus ja valitsen yhtäkkiä pikkutiet.

Olen yhdistänyt tämön kahviin ja yrittänyt vähentää mutta ongelmaksi tulee päänsärky jos en sitä juo. Lääkäri kehotti myös välttämään kaikkia stimuloivia aineita jos on taipumus ahdistukseen ja paniikkiin.

Minullakin tulee päänsärky, jos en juo kahvia ja olo, että en edes herää kunnolla ilman sitä (aivot ei toimi).  Mutta olen siis jo aikaa sitten vähentänyt kahvin yhteen kuppiin. Ap

Vierailija
16/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tässä kesän kuluessa pohtinut myös kahvin ja univelan vaikutusta imetyksen aikana. Nimittäin alkukesästä tuli juotua jopa pannullinen laihaa(5 tavallista yhden kupin mitallista poroja täyteen pannuun) kahvia päivässä, pääasiassa Juhlamokkaa..iltapäivällä kun olisi ollut pahin väsymys, mutta oli sen selättänyt kahvilla, iski sellanen raivohulluus, että suuttui pienestäkin ja aivan kaikille.

Jätin kahvin vähemmälle ja tällaista ei ole enään ollut. Pelkkä väsymys ei tee samanlaista oloa, kuin liialla kahvilla selätetty väsymys.

Huomannut myös, että kahvikoneella tehty latte piristää eri tavalla kuin tavan kahvi..se on ikäänkuin pitkävaikutteisempi ja suodatinkahvi piristä heti. Papuina Löfbergin Lila Magnifica, suodatinporoina Presidentti herkkä&aromikas paahtoaste 1. Muut huomannu samaa?

Vierailija
17/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, että ei se ainakaan ahdistukseen auta.

Vierailija
18/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toimii jos juon 1-2 kahvia päivässä js kaikki muu on liikaa. Töissä en voi keskittyä päivinä joina erehdyn liikaa kahvia juomaan

Vierailija
19/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini on piriste, joten se voi laukaista/aiheuttaa ahdistusta, sydämentykytyksiä, paniikkikohtauksia. Monille ei kuitenkaan aiheuta.

Vierailija
20/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet stressaantunut tms?