Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kahvi yhtäkkiä alkaa aiheuttamaan pahaa ahdistusta?

Vierailija
24.08.2020 |

Joka aamu on kamala ahdistus. Ei varsinaisesti mistään erityisestä asiasta, vaan aivan kaikki ahdistaa ja tuskastuttaa. Äänet, valot, vaatteiden tuntu iholla jne. Olen miettinyt mistä tämä voi johtua. Lounaaseen mennessä asia aina korjaantuu eikä sen jälkeen ahdista. Juon aamulla yhden kupin kahvia, olen vähentänyt kahvin päivittäistä määrää paljon viime vuosista, mutta tämä ahdistus on melko uusi asia. Vai mikähän tällaiseen voi olla syynä?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin yliannostus voi kyllä aiheuttaa ahdistusta. Normaali annostus on yleisesti 3 mittalusikan verran kahvipuruja 2 kupilliseen vettä. Jotkut ihmiset laittavat jopa 5-6 mittalusikallisen verran kahvipuruja 2 kupilliseen vettä mikä kyllä menee yliannostuksen puolelle ja voi helposti aiheuttaa fyysistä päänsärkyä.

Jos juo kahvia useammin kuin kerran vuorokaudessa, niin ensimmäisen juontikerran jälkeen kahvin yliannostuksen välttämiseksi kannattaa odottaa vähintään kokonaiset 4 tuntia ennen kuin juo uudestaan kahvia.

Vierailija
22/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin kahvi ahdistaa, mutta riippuu vähän mielialastakin ahdistaako se ja kuinka paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joskus kun kahvin kanssa syö bonbon karkkeja, niin ei pysty pidättämään ja tulee housuun.

Vierailija
24/60 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join aikoinaan aamuvuorossa kahvia runsaasti ja siitähän seurasi hirveä ahdistus ja manian kaltaiset oireet. Nyt 2 vuotta menty vihreällä teellä ja se riittää 👍🏻 Hirveesti en ole kuullut/lukenut kahvin vaikutuksista yleiseen mielialaan ja olotilaan.

Vierailija
25/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON! Kahvi on tunnettu paniikkikohtausten aiheuttaja, tai ainakin se lisää niitä tuntemuksia. Monta kertaa ahdistuneisuuden hoidossa terapiaa ei edes aloiteta ennekuin potilas on lopettanut kaikki kofeiinia sisältävät ruuat ja juomat.

Lopeta heti, tai ainakin vähennä. Voit kokeilla myös eri paahtoasteita. Itselläni pikakahvi ei aiheuttanut niin pahaa ahdistusta kuin suodatinkahvi. Kyseessä on kofeiinimyrkytys, voit lukea siitä netistä .

Vierailija
26/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvissa on kofeiinia, joka saattaa lisätä sydämen sykettä.

Eli sydän alkaa tykyttää aivan mahdottomasti ja sehän voi oireilla sitten pitkin kehoa vaikka miten, kuten tärinänä, hermostuneena olona yms.

Voihan sitä juoda kofeiinitonta kahvia, jos kahvin mausta pitää.

Vierailija
27/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut murukahvia?

Vierailija
28/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti.

Itse sairastan paniikkihäiriötä ja olen muutenkin äärimmäisen ahdistukseen taipuvainen.

Mulla mieli kestää kaksi-kolme kuppia, jonka juon aamuisin. Enemmän jos menee niin ahdistus on taattu. Välillä koitan vähentää ja jopa olla ilman, mutta se päänsärky on kamala.

Se on psykoaktiivinen aine ja toksinen suurilla annostuksilla.

Mun mies tuntuu reagoivan myös ahdistuksella, tosin hänestä tulee ahidstuneena äkäisempi ja äkkipikaisempi, itse taas panikoin herkästi. Aamupäivästä on selkeä piikki molempien tunteissa, aika usein otetaan silloin yhteen :D

Jotkut taas pystyy vetämään pari pannua päivässä ja olo vaan paranee, kehot reagoi eri tavoin.

Mua ainakin harmittaa kun en voi litkiä pitkin päivää muiden kanssa, koska se vaan on niin hyvää!

Kofeiinipsykoosi on myös muuten ihan todistettu asia.

Vierailija
29/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa aiheuttaa tai ryhtyy/rupeaa aiheuttamaan tai sitten ei ala, rupea eikä ryhdy

Vierailija
30/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
31/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaihtoehdot kirjoitti:

alkaa aiheuttaa tai ryhtyy/rupeaa aiheuttamaan tai sitten ei ala, rupea eikä ryhdy

Tämä vanha kielioppisääntö kumottiin virallisesti pari vuotta sitten, molemmat tavat ovat nykyään oikein.

Vierailija
32/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Jos elämässä tapahtuu jotain traumaattista, läheisen menetys esim. Voi olla, että kahvi ei maistu aikoihin.

Vierailija
33/60 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valtion kielioppiherrat nyt luistavat hyvistä säännöistä salkkarikielisten hesakkien  mieliksi: Varmaan on myös heidän mielestään  oikein sanoa: Tätä ei pysty syödä.

Vierailija
34/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maanantaina elämäni toisen paniikkikohtauksen. Olen kova kahvin kuluttaja ja sairastan myös masennusta, joka on viime aikoina kehittynyt ihan rinnasksi tuntuvaksi ahdistukseksi. Nukuin viime yönä aivan älyttömän hyvin ja olin aamulla todella hyvällä tuulella. Aamupalan jälkeen alkoi kuitenkin melkein heti taas ahdistamaan ja sitten tajusin, että syynä on pakko olla kahvi. Nyt loppu kahvinlipitys tähän. Onneksi olen muutenkin vähentänyt viime aikoina, joten erosta tuskin tulee hirmu rankka.  

Vierailija
35/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaa tämä ahdistuneisuus. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Vierailija
36/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli ahdistusta kahvin juomisen takia. En aluksi tajunnut että se johtui siitä, koska en ollut kuullut että sellainen on mahdollista, ja olin aloittanut kahvin juomisen vasta hiljattain.

Vierailija
37/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupeat sitten juomaan kahvin sijaan vihreää teetä. Kyllä sitten pahimmat ahdistukset jäävät pois.

Vierailija
38/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kofeiini mm. Osalla voi tykyttää sydän, tulla jopa paniikkihäiriötä, ahdistus jne. Kolassa on myös kofeiinia. Kaakao on helpompi vaikka viileään maitoon. Osa lääkkeistä tekee myös ahdistusta joillekin ja alkoholi. Niin. Marjamehu ja yrttitee joskus voi olla parempi. Yrteissä on rajat ettei vedä liikaa. Lisäaineet voivat myös aiheuttaa joillekin ongelmia tai ruoan tulisuus.

Vierailija
39/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ärtymys ja ahdistus kaikkosivat, kun vaihdoin mahdollisimman matalahappoiseen kahviin (hapokkuusaste 1). Luulen, että sitä korkeahappoisemmat kahvit ärsyttivät vatsaani ja vaikuttivat sitä kautta myös hermostoon ja mielialaan. Onhan suoliston ja keskushermoston sekä aivojen välistä yhteyttä tutkittu paljonkin.

Vierailija
40/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen juonut aina paljon kahvia. Mustana. Nyt olen huomannt, että se heti lounaan jälkkäriksi juotu kahvi aiheuttaa mahavaivoja. Kun jätin sen pois, niin väheni kahvin juonti jonkin verran muutenkin. Ainakin pari-kolme mukillista päivässä

Täytyy kuulostella onko sillä mihinkään mitään vaikutuksia. En hirveän ahdistunut ole siltikään. Ehkä kahvin vähentämisellä jotain vaikutusta voi olla esim unen määrään.