Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kahvi yhtäkkiä alkaa aiheuttamaan pahaa ahdistusta?

Vierailija
24.08.2020 |

Joka aamu on kamala ahdistus. Ei varsinaisesti mistään erityisestä asiasta, vaan aivan kaikki ahdistaa ja tuskastuttaa. Äänet, valot, vaatteiden tuntu iholla jne. Olen miettinyt mistä tämä voi johtua. Lounaaseen mennessä asia aina korjaantuu eikä sen jälkeen ahdista. Juon aamulla yhden kupin kahvia, olen vähentänyt kahvin päivittäistä määrää paljon viime vuosista, mutta tämä ahdistus on melko uusi asia. Vai mikähän tällaiseen voi olla syynä?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi itsessään ai aiheuta ahdistusta, mutta kahvi voi tietysti herkistää hermostoa, jolloin muusta syystä pintaan pyrkivä ahdistus tuntuu kovemmalta. Ahdistuksen syyt lienevät psyykkisiä.

Vierailija
42/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Autolla töihin lähtiessä tuntuu, että tulisi paniikkikohtaus ja valitsen yhtäkkiä pikkutiet.

Olen yhdistänyt tämön kahviin ja yrittänyt vähentää mutta ongelmaksi tulee päänsärky jos en sitä juo. Lääkäri kehotti myös välttämään kaikkia stimuloivia aineita jos on taipumus ahdistukseen ja paniikkiin.

Mullakin tulee ihan uskomattoman vaikea päänsärky jos yritän vierottautua. Ja juon vain mukillisen aamuisin! Viimeeksi kestin viikon sitä särkyä. Nyt ajattelin kokeilla niin että vähennän aamun annosta 1/4 kerrallaan. Saakeli. Se päänsärky on meinaan paha eikä mitkään särkylääkkeet auta siihen 😬 On se ihme myrkky. Kaverille taas tuli kovia HERMOKIPUJA raajoihin kun lopetti. Eikä juonut hänkään kahvia paljon, lähinnä aamuisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla närästystä?

Se ahistaa.

Vierailija
44/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin kahvi ahdistaa, mutta riippuu vähän mielialastakin ahdistaako se ja kuinka paljon.

Joo ja fyysistä työskentelyä se vaan buustaa mutta paikoillaan olo ja aivotyöskentely "kahveissa" on kamalaa, näin ainakin mulla.

Vierailija
45/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko miettineet koskaan sitä että nykyään kahvikupit eivät ole niitä suht pieniä kuppeja vaan isoja mukeja, jotkut ihan valtavia. Ennen kun olin kakara, niin kahvia juotiin yleensä se kuppi tai kaksi aamulla. Minäkin olen juonut kahvia aamuisin varmaan jo 4-vuotiaasta lähtien, toki siihen silloin sipersin pullaa ison palan. Pari vuotta sitten vähensin aamukahvin kahdesta isosta mukista yhteen ja kyllä sillä oli vaikutusta. Jäi pois sellainen outo heikotuksen tunne. Kun muutenkin olen aika ujo ihminen, niin olen huomannut että sellainen turhan jännittäminen lisääntyy ihan täysillä kun juon kahvia enemmän kuin sen yhden kupposen. Nyt se on jäänyt pois ja muukin epämääräinen olo jota kahvista tuli. Voisi olla ihan viisasta juoda vain se tavan koon kupponen, silläkin varmasti pärjäisi ihan hyvin.

Vierailija
46/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistaa tarkista lääkityksesi tunnetut haittaoireet. 

Vierailija
47/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Lopetin kahvin juonnin ihan muista syistä. Muutama päivä lopettamisen jälkeen huomasin, että sellaiset pienet arkipäivän asiat, jotka ennen saivat ahdistumaan, eivät yhtäkkiä ahdistaneetkaan enää yhtään.

Vieroitusoireet oli kyllä kovat. Pääkipua ja todella pahaa lihassärkyä jokaisessa lihaksessa vuorollaan kesti ainakin viikon.

Kahvi ilmeisesti vaikutti myös nukkumiseeni melko paljon, sillä ennen en koskaan herännyt aamulla virkeänä ja vapaapäivinä nukuin mukavasti puoleen päivään, tuntui ettei mikään määrä unta riittänyt. Nykyään normaalien yöunien jälkeen tunnen itseni virkeäksi ja herään mielelläni vaikkei olisi pakko.

Kahvinjuonnissa itselleni koukuttavinta oli varmasti se tapa ja maku. Onneksi kaupoissa on tosi hyviä kofeiinittomia kahveja, niin voin edelleen juoda aamu- ja lounaskahvin.

Vierailija
48/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa juoda vettä tuplasti kahviin verrattuna ja syödä sopivasti?

Vierailija
49/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ahdistaa tarkista lääkityksesi tunnetut haittaoireet. 

No kofeiini nimisen päihteen tunnetut haittaoireet: nostaa stressihormoni kortisolin ja adrenaliinin tasoa.

Ei tarvita Sherlockia päättelemään että em. kiihdyttää ja lisää ahdistusta.

Vierailija
50/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myp kirjoitti:

Itse olen tässä kesän kuluessa pohtinut myös kahvin ja univelan vaikutusta imetyksen aikana. Nimittäin alkukesästä tuli juotua jopa pannullinen laihaa(5 tavallista yhden kupin mitallista poroja täyteen pannuun) kahvia päivässä, pääasiassa Juhlamokkaa..iltapäivällä kun olisi ollut pahin väsymys, mutta oli sen selättänyt kahvilla, iski sellanen raivohulluus, että suuttui pienestäkin ja aivan kaikille.

Jätin kahvin vähemmälle ja tällaista ei ole enään ollut. Pelkkä väsymys ei tee samanlaista oloa, kuin liialla kahvilla selätetty väsymys.

Huomannut myös, että kahvikoneella tehty latte piristää eri tavalla kuin tavan kahvi..se on ikäänkuin pitkävaikutteisempi ja suodatinkahvi piristä heti. Papuina Löfbergin Lila Magnifica, suodatinporoina Presidentti herkkä&aromikas paahtoaste 1. Muut huomannu samaa?

Jos juot pannullisen kahvia yksin, niin ei ihme että sait raivokohtauksia. Tuo on aivan sairas määrä kofeiinia.

Vierailija
51/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Autolla töihin lähtiessä tuntuu, että tulisi paniikkikohtaus ja valitsen yhtäkkiä pikkutiet.

Olen yhdistänyt tämön kahviin ja yrittänyt vähentää mutta ongelmaksi tulee päänsärky jos en sitä juo. Lääkäri kehotti myös välttämään kaikkia stimuloivia aineita jos on taipumus ahdistukseen ja paniikkiin.

oletko varma ettei töihin lähtö ole yksi paniikkitriggeri eli et välttämättä tiedosta työpaikan aiheuttamaa stressiä? Toki kahvinkin voi jättää pois tai vaihtaa kofeiinittomaan. Itselläni vaihtelee, välillä olen ollut viikon parikin ilman kahvia( juon muutenkin vain 1 kupillisen päivässä) ja olo on tasaisempi. Välillä taas ilman kahvia olo tuntuu iskevän ahdistuksen kattoon eli vähän tollasta horoskooppimeininkiä eli vaikea ennustaa. 

Vierailija
52/60 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentaa tämä ahdistuneisuus. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Minulla samoja juttuja ollut. Terapiakin auttoi ja monta muutakin henkireikää ollut ja on.

Vierailija
53/60 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pahaa, mutta kyllä voi eteenkin tyhjän mahaan nautittuna.

Just äsken oli nälkä ja vedin duunissa automaattikahvin, jossa pitäisi olla vielä vähemmän kofeiinia kuin suodatinkahvissa, niin nyt on armoton vitutus, siis sellainen että tekee mieli vaan lähteä kotiin, kaikki ärsyttää ihan sikana.

Kaikki terveysintoilijat sanoo, että aamulla ei saisi missään tapauksessa juoda kahvia tyhjään vatsaan juuri siksi että nostaa kortisolotasot kattoon, eli siis stressihormonin. Mun on pakko juoda ensin kahvi, jotta a) vatsa lähtee toimimaan ja B) että virkistän jotta saan ylipäätään syötyä mitään. Vatsa ei vedä aamupalaa enne kuin olen virkistynyt siitä ahdistaa. Hankala yhtälö, mutta tunnistan myös aamuisin tuon kahvin aiheuttaman vitutuksen.

Vierailija
54/60 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mielen asiantuntijat sanovat, että jos on jotain mt ongelmia, niin älä missään tapauksessa juo kahvia ainakaan tyhjään mahaan, se lisää kortisolin tuotantoa, eli stressihormonia.

Tosin ei se toimi kaikilla samalla tavalla. Kaveri oli pahasti masentunut ja virkosi aamulla vain kahvilla kun sai vähän buustia kroppaan.

Vierailija
55/60 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-iässä maksan kyky prosessoida myrkkyjä heikkenee, joten kofeiinin, alkoholin jne. vaikutukset voivat olla vahvemmat aiemmin totuttuun verrattuna.

Muutenkin kyllä kofeiini on "stressiä kupissa", joten en tajua koko aineen imeskelyä yhtään.

Vierailija
56/60 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa juoda vettä tuplasti kahviin verrattuna ja syödä sopivasti?

Minusta olisi järkevämpää jäättää juurisyy eli kahvi pois.

Hölmöltä tuntuu juoda ainetta josta tulee paha oli, ja sitten yrittää loiventaa oloja ekstratemppuilulla.

Vierailija
57/60 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kupillisen aamulla. Töihin lähtiessä se piristää, niin että pääsen hereille, mutta vapaapäivinä huomaa masennuksen ja ahdistuksen. Päivisin juon teetä, jos kaipaan piristystä. Tee ei ahdista lainkaan. 

Vierailija
58/60 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ehkä vaihdevuodet teki sen, että olen herkempi kofeiinille. Ennen ei ollut väliä joinko kahvia illalla vai en, nyt on. Kyllä me vaan muututaan iän myötä.

Vierailija
59/60 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ja mikä tahansa kofeiini.

Mulla just nyt se tilanne, että join aamulla 1 kupin tyhjään mahaan jo mikä sinällään VIRHE, pitäisi ensin syödä jotain ja sitten vasta juoda kahvi ja kahvin päälle heti vaikka lasi vettä. Nyt laoin tehdä yhtä työjuttua ja ajattelin että otampa toisen kupin kahvia jotta pysyn skarppina kun pyörittelen numeroita. Nyt vituttaa ja suututtaa joka asia niin että voisin tirvasta jotain. Mikään ei onnistu, yritin varata erään aktiviteetin ajan, ei oo auki enää vaikka vaikka on vasta elokuu ja viikonloppu, välinevuokraaja vinku joistain omista menoistaan ym ym vaikka nettisivuilla sanotaan että on etukäteisvatrauksella auki, ei ole. voisin räjähtää - syy on liiallisessa kahvin juonnissa. Nyt vituttaa kaikki muukin.

Vierailija
60/60 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aiheuttaa. Sun koko elimistöhän on kiihdystystilassa aineenvaihduntaa myöten kun juot kahvia. Kahvin juonnin lopettaminen lopetti myös mun narskutuksen. Juon nykyään kahvia vian jos joku tarjoaa.