Mitä tehdä kun tyttöystävä tahtoo aina väitellä, mutta häviää ja on sitten pahalla päällä
Minä en jaksaisi tätä leikkiä enää, varsinkaan näiden seurausten takia.
Kommentit (180)
Vaimolla oli aikanaan tarve olla oikeassa ihan joka asiasta. Siis siten että väittelyn sai aikaiseksi monta kertaa päivässä ihan turhanpäiväisistä asioista, kuten kumpi wc-pönttö pitää pestä ensin (kuka keksii väitellä tällaisesta asiasta??). Itse aluksi luulin että kyseessä oli keskustelu, jossa kerroin sitten oman mielipiteeni ko. asiasta. Olinpa väärässä. Huomasin että elämä on helpompaa kun myötäilin vain ja en kertonut omaa todellista mielipidettäni asiasta. Kumppani sitten huomasi varmaan jossakin vaiheessa että ei saanut enää väittelyitä aikaiseksi mutta samoihin aikoihin hän huomasi ettei saanut minusta mitään mielipiteitä irti myöskään. Minust aoli tullut tylsä. Itse en ihmetellyt. On parempi olla tylsä kuin saada korvilleen joka asiasta johon kertoo miten asiasta ajattelee.
Sitten hän huomasi etten edelleenkään tehnyt kaikkia asioita kuten hän halusi. Ymmärsi että kerroin hänelle aina sen mitä hän halusi kuulla mutta tein asiat sitten kuten parhaaksi näin. Jos hän siitä kovisteli, myöntelin vain ja jatkoin mitä olin tekemässä. En lähtenyt mihinkään väittelyyn enää mukaan. Kuuntelin kuitenkin häntä ja jos katsoin että hänellä on hyvä mielipide asiaan, seurasin sitä. Mutten kuitenkaan ollut se robotti joka tekee aivan kaikki asiat kontrollifriikin tahdon mukaan.
Nykyään hän ei enää väittele juuri mistään. Elämämme on tavallaan helpompaa, mutta meillä ei myöskään ole sellaista läheistä mielipiteiden ja tietojen vaihtoa. En myöskään halua kertoa hänelle mitään, kun häntä ei oikeasti kiinnosta mielipiteeni tai mitä mielessäni on. Olemme vahvasti eroamassa.
Miksi te väittelette kun kannattaisi keskustella? Väittelyssä on tavallaan sisäänrakennettuna konflikti, mutta keskustelussa mahdollisuus molemmille kehittyä molempia tyydyttävään tulokseen joka usein on kompromissi jos nyt ei kyseessä ole toisen taholta joku todellinen "idiotismi"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko "väittely" joku leikki? Voittajat ja häviäjät.
Normaaliin parisuhteeseen ei tuollainen väittely kuulu, jossa toinen voittaa ja toinen häviää, ei ainakaan meillä, vaikka parisuhdetta takana yli 30v. Ja mieluimmin käyttäisin sanaa keskustelu, tosin siinäkin voi väitellä, mutta molemmilla on oikeus omaan mielipiteeseen, jota toisen on kunnioitettava ja arvostetta, eikä edes synny tilannetta voittajasta tai häviäjästä.
Tuo ap. väittely kuulostaa alistamiselta, jossa ap. yrittää muokata ja alistaan kumppanin mielipiteen omansa kaltaiseksi. Ei lupaa pitkää ja hyvää parisuhdetta.
Esimerkiksi viikonloppuna tuli keskustelu siitä että hänen mielestään hänen tätinsä on hyvä laittamaan ruokaa koska hän on niin luova. Minä jatkoin siihen että eikös tuo täti ole kasvattanut kaksi lasta ja ollut aiemmin ammattikokki, tietää juuri miten ruoka-aineet toisiinsa suhtautuvat, että ei taida ihan pelkästä luovuudesta olla kyse. Tämä riitti saamaan aikaan itkun kun minä en koskaan arvosta tuollaisia ominaisuuksia ihmisissä...
Tuossa esimerkissä molemmat olitte oikeassa, sinä pidit tädin ruuanlaittotaitoja koulutuksen ansiota ja taas tyttöystäväsi ja myös minä pidän hyvän ruuanlaitto taitoa luovuuden ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sun tyttöystävä on viisaampi ja antaa sinun olla "voittaja", näin pääsee helpommalla.
Meillä oli töissä jankkaaja, joka halusi aina väitellä ja olla oikeassa, eikä keskustelua juuri syntynyt, vaan parempi oli laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nyökytellä, oikeassa olet ja olet "voittaja". Ei ollut muuten kovin kysyttyä seuraa.
Perusteltu mielipide on eri asia kuin jankkaaminen.
Jos haluat pitää tyttöystäväsi lakkaat olemasta kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sun tyttöystävä on viisaampi ja antaa sinun olla "voittaja", näin pääsee helpommalla.
Meillä oli töissä jankkaaja, joka halusi aina väitellä ja olla oikeassa, eikä keskustelua juuri syntynyt, vaan parempi oli laskea toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nyökytellä, oikeassa olet ja olet "voittaja". Ei ollut muuten kovin kysyttyä seuraa.
Ja sitten jotkut jankkaa sitä perusteltua mielipidettään eikä se ole yhtään parempi. Kannattaa harjoitella niitä sosiaalisia taitojaan ja toisten ihmisten huomioimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala on yksinään väitellä. Eli älä lähde mukana koko väittelyyn. Toki siinä saattaa tyttöystävälle jäädä sellainen tunne, että hän voitti, sehän on varmaan sulle OK? Kun sitten ei tule noita seurauksia.
Minä en tuosta voittamisesta niin välitä mutta väärät luulot pitää aina oikaista.
Millä an kirjolla sinä olet?
Tärkeintä on, että mies ei koskaan ole naisen kanssa eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala on yksinään väitellä. Eli älä lähde mukana koko väittelyyn. Toki siinä saattaa tyttöystävälle jäädä sellainen tunne, että hän voitti, sehän on varmaan sulle OK? Kun sitten ei tule noita seurauksia.
Minä en tuosta voittamisesta niin välitä mutta väärät luulot pitää aina oikaista.
Ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaliin parisuhteeseen ei tuollainen väittely kuulu, jossa toinen voittaa ja toinen häviää, ei ainakaan meillä, vaikka parisuhdetta takana yli 30v. Ja mieluimmin käyttäisin sanaa keskustelu, tosin siinäkin voi väitellä, mutta molemmilla on oikeus omaan mielipiteeseen, jota toisen on kunnioitettava ja arvostetta, eikä edes synny tilannetta voittajasta tai häviäjästä.
Tuo ap. väittely kuulostaa alistamiselta, jossa ap. yrittää muokata ja alistaan kumppanin mielipiteen omansa kaltaiseksi. Ei lupaa pitkää ja hyvää parisuhdetta.
Esimerkiksi viikonloppuna tuli keskustelu siitä että hänen mielestään hänen tätinsä on hyvä laittamaan ruokaa koska hän on niin luova. Minä jatkoin siihen että eikös tuo täti ole kasvattanut kaksi lasta ja ollut aiemmin ammattikokki, tietää juuri miten ruoka-aineet toisiinsa suhtautuvat, että ei taida ihan pelkästä luovuudesta olla kyse. Tämä riitti saamaan aikaan itkun kun minä en koskaan arvosta tuollaisia ominaisuuksia ihmisissä...
Eihän tuo ole edes mikään väittely.
Kun avasit keskustelun, ajattelin, että väittelette jostain, johon on joku ratkaisu. Tyyliin miten tiskit kannattaa hoitaa nopeiten (tai keksi parempi esimerkki:)).
En tiedä, heitteleekö tuollaisella vaan hormonit, jos tuollainen asia herättää noin voimakkaan tunnereaktion ja ilmeisesti se, että hän tuossa tilanteessa kokee, että olet eri mieltä (vaikka siis et edes ole).
Minulla ex tulistui tietyistä poliittisista aiheista aina niin paljon, että emme voineet niistä keskustella, hänellä keitti aina yli. Itse taas olen sellainen huvin vuoksi -väittelijä.
Häviät tarkoituksella tai väistät toteamalla, että et tahdo väitellä, koska hänen kaunis katseensa vie sanat suustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi perusteltu mielipide, ei ole voittajia ja häviäjiä, eikä ainoaa oikeata tai väärää, hyvässä parisuhteessa tai ihmissuhteessa kunnioitetaan, kuullaan ja arvostetaan toisen mielipidettä, jos jokin käytännön asia on ratkaistava, tehdään kompromissejä.
Esim. miten jostakin kissa ja koira väittelystä voi tulla väittely, kumpi on kivempi vai ei.
InhaKyynikko kirjoitti:
Tärkeintä on, että mies ei koskaan ole naisen kanssa eri mieltä.
Jos aikoo parisuhteessa pysyä niin näin kannattaa toimia. Jos on tärkeämpää päteä ja päsmäröidä kaikessa kannattaa pysytellä sinkkuna.
Oletteko te vänkääjät 15 vuotiaita?
Itse vaihtaisin naisen huomattavasti älykkäämpään. Riidanhaastajat, jotka aina kuitenkin poistuvat punainen 11 nenän alla, ovat alinta saastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän väliä sillä oli mistä syystä täti on hyvä ruuanlaittaja? Ehkä on ammatiltaan kokki koska hän on luova ja kiinnostunut toteuttamaan luovuuttaan ruuan kautta?
Sinun kannattaa hioa sosiaalisia taitojasi. Mies käli sinulla on pakonomainentarve voittaa keskusteluja niin sinun kannattaa yrittää aikuistua.
Parisuhteessa on hyväksyttävä että aina ei voi voittaa ja oikeita tapoja olla ja tehdä on monia.
AP. On mahdollista että tyttöystävälläsi on henkinen tarve kääntää normaali keskustelu "väittelyksi" ja olla siinä voittaja. Tällaiset ihmiset ovat usein sisäisesti epävarmoja ja yrittävät kompensoida sitä luomalla tavallisista keskusteluista keinotekoisia vastakkainasettelutilanteita ja sitten voittaa ne argumentoimalla --> Oma ego saa nostetta. Tämä voi olla jopa hänellä ihan tiedostamatontakin. Tähän ei ole yksiselitteistä nopeaa apukeinoa, jotkut kasvavat tästä ulos ja toiset eivät koskaan.
Jos haluat pitää suhdetta yllä, voit oikeastaan tehdä seuraavaa:
- Älä väitä vastaan vaan myötäile, olit itse mitä mieltä tahansa. Älä yritä voittaa.
- Varo ilmaisemasta mitään sellaista mistä hän on toista mieltä.
Tämä voi käydä henkisesti raskaaksi ajan mittaan. Joudut koko ajan kuvannollisesti kävelemään munakuorilla.
Jos haluat olla reilu ja riskeerata suhteen jatkuvuuden, kerro tyttöystävällesi (tilanteesta riippuen) että mielestäsi tässä ei ole kyseessä väittely ja mielipiteesi ei ole ristiriidassa hänen mielipiteensä kanssa. Jos kyseessä on jokin tärkeä tai periaatteellinen asia, voit todeta että arvostat hänen mielipidettään ja satut tällä kertaa olemaan eri mieltä. Tämä vaatii paljon pelisilmää sinulta. Arvostat häntä erittäin paljon vaikka mielipiteesi eivät kohtaa tässä asiassa. Tästä tulee todennäköisesti mökötystä ja uutta riitaa, mutta on mahdollista että hän ymmärtää että yhdessä voi olla vaikka on eri mielipiteitä asioista. Tällöin suhteenne voi olla paljon vahvemmalla pohjalla. Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öh.. taitaa olla kyse siitä, että sinä et osaa rupatella mukavia. Taidat olla sellainen tahditon tyyppi, joka töksäyttelee hämmentäviä kommentteja eikä osaa small talkia?
Selkeästi ap on nepsy ja hänellä on haasteita kontaktissa normaaliin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öööööö...et ole vielä oppinut, että nainen on aina oikeassa? Silloinkin kun on väärässä. Etenkin silloin.
Oletko 12V vai muuten lapsellinen?
En minä näitä koskaan aloita.
Oletko aivan varma, ethän tätäkään väittelyä vissiin aloittanut.
Ap, ainoa kumpi teistä tahtoo väitellä olet kylläkin sinä. Miksi sinun pitää esim. tuohon täti-juttuun enää mitään lisätä, kun pelkkä myötäily olisi riittänyt.