Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi vuoden ikäistä kuollut tänään, yliajettuna ja hukkumalla

Vierailija
08.09.2013 |

Siinäpä surua kerrakseen perheisiin.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597285090.html

Alle 2-vuotias hukkui rantaveteen Kuusamossa

Julkaistu: 8.9.2013 21:04, päivitetty: 8.9.2013 21:04

Alle kaksivuotias löydettiin elottomana rantavedestä.

Pikkulapsi hukkui Kuusamossa lauantaina. Alle kaksivuotias oululaispoika löydettiin seitsemän aikaan illalla elottomana rantavedestä. 

Lapsi kuljetettiin 200 kilometrin päähän Ouluun ja häntä elvytettiin koko matkan ajan. Poikaa ei kuitenkaan saatu pelastettua. 

Lapsi oli ollut perheeltään kateissa vartista puoleen tuntiin. Kukaan ei ollut huomannut, kun lapsi oli lähtenyt kävelemään tuttua polkua pitkin järvenrantaan.

STT

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597331735.html

Lapsi kuoli isän siirtämän auton alle Reisjärvellä

Julkaistu: 8.9.2013 22:54

Ambulanssihenkilökunnan saapuessa voitiin todeta, ettei mitään ollut tehtävissä.

Järkyttävä turma tapahtui Reisjärven keskustassa sunnuntaina illalla.

Vuoden ja 3 kuukauden ikäinen poika kuoli saamiinsa vammoihin välittömästi jäätyään talon pihassa isänsä siirtämän henkilöauton alle kello 18.53 aikaan.

Ambulanssihenkilökunnan saapuessa paikalle voitiin todeta, ettei mitään ollut tehtävissä pojan hengen pelastamiseksi. 

Isä ei ollut autoa siirtäessään havainnut pihalla ollutta lastaan.

IS

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:21"]

Jotkut ovat kirjoittaneet, että ei voi tietää mitä pieni lapsi tekee seuraavaksi. No, jos kerran teillä on tällaisia arvaamattomia lapsia, miksi ette vahdi niitä?! Mulla on tosi rauhallisia tyttöjä, mutta jos olisi vilperttipoikia, niitä vahdittaisiin vieläkin tarkemmin. 

Kai nyt aikuinen ihminen osaa tunnistaa lapsensa luonteen, ja jos se lapsi on villimpi ja karkailevaa sorttia, niin kohdistaa ne hoitotoimenpiteet sen mukaan?

Mutta tuo yksi kirjoittaja kyllä veti ihan sanattomaksi: "mitä useampi lapsi on perheessä sitä vähemmän yksittäistä lasta pystyy valvomaan joka ikinen sekuntti".

Siis OIKEESTI ??? Olisiko nyt mitenkään mahdoton ajatus, että jos niitä lapsia ei pysty hoitamaan kunnolla, niin jättää ne tekemättä ??? Tai ei ainakaan tee niitä enempää, mitä ehtii hoitamaan. 

[/quote]

Tällaisia kirjoittavatko istuvat tuijottamassa lastaan 24/7??

Tulee mieleen, että esimerkiksi lapsi voi olla päiväunilla ja nousta vanhemman huomaamatta ylös ja ehtiä tehdä vaikka mitä sillä aikaa kun vanhempi tekee ruokaa tms. 

Tai itsekseen rauhassa leikkivä lapsi voi yhtäkkiä keksiä vaikka mitä kun vanhemman selkä on kääntynyt tai käy vaikka vessassa.

Meidän vauva on ihan sylivauva vasta, mutta jos poika tulee isäänsä, niin kauhistuttaa jo nyt miten sen saa pidettyä elossa aikuiseksi asti... Mieheni on siis ollut ihan hirveän vilkas lapsena, karkaillut, pudonnut parvekkeelta (!) ja keksinyt jatkuvasti kepposia. Nykyään olisi varmaan saanut adhd-luokituksen, niin kamalia juttuja ovat äiti sekä vanhemmat veljet tästä nuorimmasta kertoneet!

Olen nyt jo suunnitellut, että laitetaan pihaporttiin jonkunlainen lapsilukko ja ulko-oveen joku systeemi, että menee aina sulkiessa takalukkoon, mutta eihän lasta nyt ihan oikeasti voi pitää kädestä 24/7. Anoppini jo varoitteleekin, että onnea matkaan, jos lapsi isäänsä tulee. Ja siis anoppi on ollut kotiäitinä neljälle lapselle ja ihan normaali vastuullinen ihminen hän on, mutta silti tuo yksi tosielämän "Eemeli" ehti tehdä vaikka mitä. 

Tietysti nuo jutut kuulostavat aika hurjalta, jos reilu 1-vuotias on ehtinyt olla kadoksissa vartista puoleen tuntiin ja siinä ajassa sitten hukkuikin. Varsinkin jos kerran ollaan vesistöjen lähellä, niin luulisi että tällaiset lähes "odotettavissa" olevat onnettomuudet yritettäisiin poissulkea. Mutta lapsillehan joka tapauksessa sattuu eniten onnettomuuksia ihan kotona.

Luulisi kyllä, että kypsä aikuinen joka tapauksessa eläytyisi vanhempien suruun eikä vaan kuvittelisi, että kaikkea maailmassa voi kontrolloida eikä onnettomuuksia voi täydelliselle vanhemmalle sattua.

Pakko kai uskoa, että tällaisia kirjoittelee tosiaankin niiden todella temperamentiltaan rauhallisten lasten äidit, joiden lapset eivät lähde noudattamaan jokaista päähän tulevaa ideaa. 

Vierailija
122/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:16"]

Eikö Pohjois-Suomessa osata katsoa lapsien perään?

[/quote]

FAKTA on se, että pohjoispohjanmaalla on todella paljon lestaperheitä ja lähes kaikki viime aikoina tapahtuneet lasten hukkumiset, leikkimökin palamiset jne jne ovat tapahtuneet lestoille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se onnettomuus sattua vaikka olisi vieressä ja vahtisikin. Kun olin lapsi, yksi serkuistani joutui pahaan onnettomuuteen 2-vuotiaana: oli vilkkaan tien reunassa äitinsä kanssa odottamassa että kävelijöille vaihtuu vihreä valo. Yhtäkkiä tempaisi itsensä äitinsä kädestä irti ja juoksi suojatielle ennen kuin äiti ehti napata kiinni. Auton alle jäi, ei kuollut mutta pysyviä vammoja jäi.

Ja tämä ei nyt sitten trakoita että vahtiminen olisi minusta turhaa kun vahinko voi silti käydä, ainoastaan sitä että joskus onnettomuus sattuu vaikka miten vahtisi ja varoisi.

Vierailija
124/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että ovat tapahtuneet lestadiolaisille? Olisiko antaa jotain luotettavaa tietolähdettä josta muutkin voisivat asian tarkistaa?

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 10:23"]

[/quote]

FAKTA on se, että pohjoispohjanmaalla on todella paljon lestaperheitä ja lähes kaikki viime aikoina tapahtuneet lasten hukkumiset, leikkimökin palamiset jne jne ovat tapahtuneet lestoille

[/quote]

Vierailija
125/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 10:28"]

Mistä tiedät että ovat tapahtuneet lestadiolaisille? Olisiko antaa jotain luotettavaa tietolähdettä josta muutkin voisivat asian tarkistaa?

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 10:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tulen kertomaan sitten kun kuolinilmoitus on lehdessä, siitä asua viimeistään paljastuu... fakta on todellakin se, että kaikki viimeaikoina tapaturmaisesti kuolleet pikkulapset pohjois-pohjanmaalla ovat LESTOJA.  Kuolinilmoituksesta sen näkee.  Joskus myös lehdissä on kerrottu asia

Vierailija
126/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se on totta, että jotkut vanhemmat ovat rennompia kuin toiset. itse olen neuroottisen huolehtivainen, kun taas esim. siskoni antaa lastensa vapaasti miten sattuu. ja mitä enemmän lapsia sitä rennompia vanhemmat usein ovat. 

Vierailija
127/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:58"]

Jos mun lapsi kuolee, kun vahdin vieressä ja sattuu onnettomuus, niin SILLOIN sille ei mahda mitään. Mutta jos mun lapsi kuolis, kun olen itse ollut huolimaton ja kuvitellut, että kyllä joku siitä huolen pitää, niin silloin se on mun VIRHE ja MINÄ olen sen huolimattomuudellani aiheuttanut. Mun pihalla ei peruutella ilman, että tiedän missä lapsi tai kotieläimet ovat. Ei ikinä! Myöskin veden äärellä ollaan erityisen tarkkoja. Oli se vesiaihe sitten ämpäri, saavi, joki tai järvi. Mikä tässä on niin helvetin vaikeaa tajuta ja ymmärtää?

[/quote]

Sitä sanotaan karkaamiseksi. Tulee mieleen eräskin nainen, katson jos löydän sen tarinan. Siinä nainen muuttaa uudelle paikkakunnalle. Pihapiirissä on joki ja isohko tie. Poika katoaa näköpiiristä ja pitää tehdä kamala valinta: juostako joelle vai autotielle. Nainen juoksee kadulle etsimään eikä lasta löydy. Se lapsi meni joelle ja hukkui.

http://www.iltalehti.fi/ilona/200701255577924_in.shtml

[/quote]

Olipa koskettava tuo artikkeli linkin takana. Kyyneleet alkoivat valua, kun luin äidin kertomuksen lapsensa hukkumisesta. Ja se voisi ihan hyvin käydä monelle muullekin: lapsen hukkuminen, auton alle jääminen, putoaminen...

Vierailija
128/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä kukaan ole väittänyt, etteikö onnettomuuksia voisi sattua, jos lapsia vahtii huolella ja huolehtii siitä, että ilmiselvät vaaranpaikat on eliminoitu. Totta kai voi. Mutta todennäköisyys sille, että vahinkoja sattuu, on olennaisesti pienempi silloin. Jos tämän tosiasian kiistää, elää todella laput silmillä.

Ottakaa opiksi näistä surullisista uutisista, vahtikaa, ehkäiskää vaaranpaikat, opettakaa lapsianne varomaan!

Vierailija
129/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:21"]

[/quote]

Senkin ääliö. Aina joskus tapahtuu onnettomuuksia, sille ei vain voi mitään. Sinä ja sinun kaltaiset ihmiset ovat kammottavia.

[/quote]

Näihin juuri sattuneisiin tapauksiin en ota kantaa, kun olen pelkkien lehtitietojen varassa. Olen todella pahoillani näiden perheiden puolesta, mutta toivon samalla, että näistä otetaan opiksi, jotta kenenkään muun ei tarvitse kokea samaa kohtaloa.

Suuri osa onnettomuuksista olisi estettävissä yksinkertaisesti ja halvalla. Onnettomuuden eivät todellakaan vain satu, sillä onnettomuuksia edeltää aina lyhyempi tai pidempi ketju tapahtumia, joista minkä tahansa muuttaminen olisi estänyt onnettomuuden.

Ei tämä ollut ensimmäinen kerta, kun lapsi kuolee kotipihalla oman auton alle. Kuulin vastaavasta tapauksesta 1990-luvulla jossain Porin suunnalla ja muistelen, että myöhemminkin on ollut pari tapausta. Onnettomuuksista pitäisi kaikkien ottaa opiksi, eikä ajatella, että ei meille voi noin sattua. Kyllä voi, jos riskejä ei mietitä ja niistä suurimpia ja yleisimpiä poisteta.

Jotta onnettomuuksista voisi ottaa opiksi, ihmisten pitäisi saada tietää vähän tarkemmin, mikä meni pieleen.

1) Tiedettiinko, missä lapsi on? - Jos ei tiedetty, miksi ei tiedetty? Alle kaksivuotiaan tekemisiä pitää valvoa, vaikka täydellisesti se ei koskaan onnistukaan. On meilläkin lapsi lähtenyt takapihalta, kiertänyt talon ja soittanut ovikelloa kadun puolen ovella, kun huomio hetkeksi herpaantui.

2) Karkasiko lapsi? - Jotkut lapset karkailevat jatkuvasti, toiset eivät koskaan.Useimmat lienevät siltä väliltä. Karkailevaa lasta ei pidä jättää valvomatta, mutta karkailematontakaan ei pidä jättää yksin pihalle.

3) Oliko jollakulla sovittu valvontavastuu lapsista vai ajateltiinko, että kyllä joku vahtii? - Jos ei ole sovittu, kuka lapsia vahtii, saattaa käydä niin, että kaikki luulevat jonkun toisen vahtivan ja lapset jäävät vahingossa itsekseen. Se altistaa onnettomuuksille. Jos paikalla on paljon ihmisiä, olisi aina hyvä sopia, kuka vahtii lapsia ja vaihtaa vuoroja hallitusti. Ei se tietenkään aina onnistu, mutta yrittäminenkin parantaa turvallisuutta.

4) Kuinka nopeasti lapsen katoaminen huomattiin? - Mitä nopeammin katoaminen huomataan, sitä nopeammin pystytään aloittamaan etsinnät ja sitä pienempi etsittävä alue on.

5) Tiesikö auton kuljettaja, että lapsi on pihalla? - Jos ei tiennyt, miksi ei tiennyt? Pikkulapsen ei pitäisi olla ilman valvontaa pihalla, jossa ajetaan autoilla tai koneilla. Jos taas hän tiesi lapsen olevan pihalla, varmistettiinko jotenkin, että lapsi ei ole auton lähellä vai luultiinko vain, että lapsi on jossain muualla?

6) Tarkkailiko auton kuljettaja lapsen sijaintia ajaessaan vai luottiko hän siihen, että lapsi pysyy poissa ajolinjalta? - Seurasiko kuski koko ajan lapsen sijaintia vai luottiko hän vain siihen, että lapsi on edelleen siellä, missä viimeksi nähdessä? Olivatko ajatukset ajamisessa vai jossain muualla?

Onnettomuuksia ei voida kokonaan estää, mutta niitä voidaan vähentää huomattavasti. Otan osaa näiden perheiden suruun, mutta toivon, että näistä tapauksista opitaan jotain, jotta lasten kuolema ei olisi täysin turha.

Vierailija
130/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 06:45"]

Olen kirjoittanut ennenkin, että mun kaksivuotias katosi hetkessä hiekkalaatikolta, kun kumarruin ehkä n. 20 metrin päässä vähän enemmän juoksennelleen kaatuneen, itseään satuttaneen ja itkevän 3-v isomman puoleen eikä kyse ollut todellakaan kuin parista minuutista; kaiken lisäksi ei ollut koskaan taipumista karkailuun. Onneksi oli pihalla naapuri, jota sain pikavauhdilla edes vastausta odottamatta pyydettyä katsomaan isompaa. Pieni rinne, jonne pää hävisi ja sitä kautta meni pyörätielle, koska yhtäkkiä vain päätti haluta kävelylle! Yleensä en naapureita hyväksi käytä, mutta tuossa tilanteessa ei ollut vaihtoehtoja. 

Mutta mitä näihin lasten vahtimiseen tulee, kyllä sitä saa olla tarkkana joskus kun autolla peruuttaa pihasta, osa on laitettu isompien kouluikäisten sisaruksien vahdittavaksi ja ei ne osaa sanoa, että varo autoja. 

[/quote]

Miksei teillä ole aitaa?

Vierailija
131/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 07:36"]

Hmmh, jos ajatellaan ettei lapsia voi vahtia 24/7, kuinkahan

paljon enemmän onnettomuuksia sattuu? 

Kun nimenomaan noin pieniä  pitää katsoa ja

ennakoida vaaran paikat.

Kyllä, minäkin tein niin aikoinaan.

[/quote]

On muuten ihan tasan varmaa, että et ole vahtinut 24/7. Kukaan ei siihen kykene.

Vierailija
132/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aidattu piha koiranpennunkin turvaksi. Miksei sitten ihmislapsen?

Vierailija
133/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 09:22"]

Enkä nyt todellakaan tarkoita että lasta ei siksi tarvitsisi vahtia, tietysti tarvii! Niin olen minäkin omaani vahtinut, mutta en ole niin omahyväinen että kuvittelisin ettei jotain silti voisi sattua.

[/quote]

Tuossahan se vahtimisen merkitys hyvin näkyy. Jos lasta vahditaan, onnettomuuden riski on huomattavasti pienempi kuin silloin, kun lasta ei vahdita. Edes jatkuva vahtiminen ei poista onnettomuusriskiä kokonaan, mutta se saattaa hyvinkin ratkaista sen, pysyykö lapsi elossa vai ei.

Olen huomannut, että joissakin perheissä isompia ja pienempiä onnettomuuksia sattuu jatkuvasti, mutta toisissa ei juuri koskaan. Ero on usein siinä, että onnettomuusperheissä turvallisuuteen suhtaudutaan välinpitämättömämmin tai sitä ei mietitä ollenkaan.

Matkalla hotellissa tai laivassa yöpyessäni tarkistan varauloskäytävän sijainnin ja käyttökelpoisuuden. Olenko todella ainoa, joka niin tekee?

Vierailija
134/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:23"]

Ai mutta nythän mä tajuan miten hölmö olen ollut viime vuodet! Mä olen peitellyt vesisaavit pihalla, kun olen ajatellut että niihin voisi pieni lapsi hukkua. Mä olen vahtinut lastani avoveden äärellä, kun olen ajatellut, että se voi hukkua, kun ei osaa uida. Mä en ole päästänyt alle kaksivuotiasta lastani ulos edes kahdeksi minuutiksi, koska se ehtis autotielle tai johonkin muuhun vaaralliseen paikkaan siinä ajassa. Meidän pihassa autolla lähtevä tarkistaa aina missä kissat, koira, lapsi ja aikuiset ovat. Lumet pudotetaan katolta, aina kun huomataan uhka niiden niskaan tippumiselle. Mun olis pitänyt vaan olla huoleton, eikä varautua mihinkään, koska onnettomuuksia vaan tapahtuu. Näköjään. Joillekin. Mut tsori vaan silti; ei mulle!

[/quote]

Mmmm, entäpä jos itse töräytät vaikka kolarin. Onnettomuuksia vain tapahtuu, mutta tsori, ei sulle? ;-)

Vierailija
135/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nähdä nämä ihmiset, jotka sanovat vahtivansa lapsiaan taukoamatta. Ettekö edes vilkaise toiseen suuntaan? Niin nopeasti lapset katoavat näköpiiristä.

Vierailija
136/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:23"]

Ai mutta nythän mä tajuan miten hölmö olen ollut viime vuodet! Mä olen peitellyt vesisaavit pihalla, kun olen ajatellut että niihin voisi pieni lapsi hukkua. Mä olen vahtinut lastani avoveden äärellä, kun olen ajatellut, että se voi hukkua, kun ei osaa uida. Mä en ole päästänyt alle kaksivuotiasta lastani ulos edes kahdeksi minuutiksi, koska se ehtis autotielle tai johonkin muuhun vaaralliseen paikkaan siinä ajassa. Meidän pihassa autolla lähtevä tarkistaa aina missä kissat, koira, lapsi ja aikuiset ovat. Lumet pudotetaan katolta, aina kun huomataan uhka niiden niskaan tippumiselle. Mun olis pitänyt vaan olla huoleton, eikä varautua mihinkään, koska onnettomuuksia vaan tapahtuu. Näköjään. Joillekin. Mut tsori vaan silti; ei mulle!

[/quote]

Mmmm, entäpä jos itse töräytät vaikka kolarin. Onnettomuuksia vain tapahtuu, mutta tsori, ei sulle? ;-)

[/quote]

Onnettomuuden todennäköisyyteen voi vaikuttaa omilla toimillaan. Kaikkia onnettomuuksia ei voi tietenkään välttää, koska liikenteessä on kaikenlaisia ihmisiä. Osa vähät välittää vaaroista, osa taas yrittää vähentää riskejä.

1) Jos ajat ns. vanhoilla vihreillä, lisäät selvästi onnettomuusriskiä.

2) Jos nopeutesi on suurempi kuin olosuhteet salllivat, lisäät riskiä joutua onnettomuuteen.

3) Jos ajat humalassa, väsyneenä tai lääkkeiden vaikutuksen alaisena, lisäät riskiä joutua onnettomuuteen.

4) Jos et noudata sääntöjä, vaan ajattelet, että ei sääntöjen noudattaminen ole välttämätöntä, kunhan käyttää järkeä, lisäät riskiä joutua onnettomuuteen.

5) Jos teet ajaessasi jotain muuta (puhut puhelimessa, kirjoitat tekstiviestiä, naputtelet navigaattoria jne.) lisäät riskiä joutua onnettomuuteen

6) Jos ajat huonoissa oloissa, lisäät riskiä joutua onnettomuuteen. Joskus on parempi jäädä odottamaan parempaa säätä.

Kokonaan onnettomuuksia ei voi välttää, mutta riskiä voi pienentää. Pienempi riski tarkoittaa vähemmän onnettomuuksia. Eikö teidän mielestänne kannata yrittää pienentää onnettomuusriskiä, vaikka täydellinen riskin poistaminen ei onnistuisikaan? Vai oletteko todella sitä mieltä, että mitään ei kannata tehdä, "koska onnettomuuksia vain sattuu"?

Vierailija
137/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:13"]

Haluaisin nähdä nämä ihmiset, jotka sanovat vahtivansa lapsiaan taukoamatta. Ettekö edes vilkaise toiseen suuntaan? Niin nopeasti lapset katoavat näköpiiristä.

[/quote]

Sillä on eroa, onko lapsi vahtimatta 5 sekuntia vai 5 minuuttia. Täydellisesti lasten vahtiminen ei tietenkään onnistu, mutta olisi vastuutonta olla edes yrittämättä.

Karkean arvion riskeistä saa yksinkertaisella todennäköisyyslaskelmalla. Kuvitellaan esimerkin vuoksi, että lapsen todennäköisyys karata pihalta, jos hänet jätetään valvomatta, on 10% minuuttia kohti ja lasketaan, kuinka moni sadasta lapsesta on tallessa eri mittaisten vahtimatta jättämisten jälkeen.

Jos ollaan vahtimatta 5 sekuntia, 99 lasta sadasta on tallessa. Minuutin kuluttua tallessa on 90 lasta. Kahden minuutin kuluttua 81 lasta. 5 minuutin kuluttua 59 lasta, 10 minuutin kuluttua 35 lasta ja 20 minuutin kuluttua 12 lasta.

Vaikka laskelma ei ota huomioon lasten erilaista karkailutaipumusta, mahdollisesti kasvanutta karkaamistodennäköisyyttä, jos lapsi ehtii huomata, että aikuinen on kadonnut, eikä pihan turvallisuutta, se kertoo kuitenkin sen, että lyhyet satunnaiset huomion herpaantumiset eivät vielä lisää katoamistodennäköisyyttä kovin paljon, mutta pitempi vahtimatta jättäminen lisää riskiä nopeasti.

Jos piha on aidattu tai näkyvyyttä on riittävästi, lapsi tarvitsee enemmän aikaa kadotakseen näkyvistä. Jos esimerkiksi lapselle riittää 5 sekuntia katoamiseen pensaiden taakse, pienikin huomion herpaantuminen on vaarallista. Jos taas pihalla on aita ja portti, jota lapsi ei saa auki tai jonka aukaisuus kuluu esimerkiksi minuutti, ei parinkymmenen sekunnin katkos valvonnassa ole ollenkaan vaarallinen, mutta viiden minuutin katkos on.

Jos lapsen turvallisuus on pelkän katkeamattoman vahtimisen varassa, virheitä (eli lapsen katoamisia) sattuu paljon enemmän. Jos piha on aidattu, yksi pieni virhe ei vielä johda katoamiseen, koska tapahtumaketjun jatkuminen eteenpäin edellyttää aidan ylittämistä.

Järkeä käyttämällä pystyy pitämään lapsensa hengissä aikuisiksi paljon todennäköisemmin kuin ajattelemalla, että onnettomuuksille ei voi mitään. Kyllä voi ja se kannattaisi jokaisen vanhemmat ymmärtää. Onnettomuusriskiä voi vähentää huomattavasti ilman, että lapsilta tarvitsee kieltää kovinkaan paljon asioita.

Vierailija
138/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyysmatematiikkaan ei kannata vedota palstalla, jossa prosenttilaskukin on pääosalle "nerojen hommaa". ei osata, koska ei kiinnosta. Ikävä kyllä.

Vierailija
139/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on rasittavia nää onnettomuuksien puolustajat. Minä olen ihan samaa mieltä, kuin jotkut muutkin, että pieniä lapsia on valvottava. Koko ajan. Jos lapsi pääsee omineen katoamaan jonnekin, silloin on kyllä valvontaa laiminlyöty jo aika pahasti. Muutenhan päiväkodeistakin katoaisi päivittäin pikkulapsia ja kuolisi pitkin poikin, jos heidän vahtimisensa muka on ihan mahdotonta ja "vahinkoja vaan sattuu".

Hukkumisonnettomuudet sekä nämä autojen alle kotipihalla jäämiset tai isän tai papan ajaman traktorin alle jäämisen on ihan ennakoitavissa - autoja ei siirrellä silloin, kun taapero tallustelee pitkin pihamaata. Meillä ainakin on aina toinen vanhempi osannut ottaa ulkona olevan lapsen siksi aikaa syliin, kun auto liikkuu pihassa. Ja se autoa liikuttava kyllä ymmärtänyt varmistaa, että lapsi on turvallisessa paikassa ennen ajelua. Ei tuohon hirveää älykkyysosamäärää tarvitse, että tajuaa lastaan suojella.

Ja jos lähellä on vettä - edes suihkulähteen tai ojan verran, ei kai kukaan isä tai äiti anna pikkulapsen touhuta omineen?? Vaikka näköjään antaa...

Vierailija
140/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:44"]

Jos noin pienille käy jotain, niin kyllä siinä on vanhemmat virheen tehneet. Pahan virheen. Sääliksi käy pikkuisia, kukaan ei katsonut perään.

[/quote]Ei näiden perään tarvinnut katsoa, kun Herra pitää huolen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä