Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi vuoden ikäistä kuollut tänään, yliajettuna ja hukkumalla

Vierailija
08.09.2013 |

Siinäpä surua kerrakseen perheisiin.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597285090.html

Alle 2-vuotias hukkui rantaveteen Kuusamossa

Julkaistu: 8.9.2013 21:04, päivitetty: 8.9.2013 21:04

Alle kaksivuotias löydettiin elottomana rantavedestä.

Pikkulapsi hukkui Kuusamossa lauantaina. Alle kaksivuotias oululaispoika löydettiin seitsemän aikaan illalla elottomana rantavedestä. 

Lapsi kuljetettiin 200 kilometrin päähän Ouluun ja häntä elvytettiin koko matkan ajan. Poikaa ei kuitenkaan saatu pelastettua. 

Lapsi oli ollut perheeltään kateissa vartista puoleen tuntiin. Kukaan ei ollut huomannut, kun lapsi oli lähtenyt kävelemään tuttua polkua pitkin järvenrantaan.

STT

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597331735.html

Lapsi kuoli isän siirtämän auton alle Reisjärvellä

Julkaistu: 8.9.2013 22:54

Ambulanssihenkilökunnan saapuessa voitiin todeta, ettei mitään ollut tehtävissä.

Järkyttävä turma tapahtui Reisjärven keskustassa sunnuntaina illalla.

Vuoden ja 3 kuukauden ikäinen poika kuoli saamiinsa vammoihin välittömästi jäätyään talon pihassa isänsä siirtämän henkilöauton alle kello 18.53 aikaan.

Ambulanssihenkilökunnan saapuessa paikalle voitiin todeta, ettei mitään ollut tehtävissä pojan hengen pelastamiseksi. 

Isä ei ollut autoa siirtäessään havainnut pihalla ollutta lastaan.

IS

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut hei, tää oli vaan vahinko joka voi sattua kelle tahansa. Ei kantsii syyllistää ketään. Tällast sattuu ihan kelle vaan.  Ei lapsii voi mitenkään vahtii koko aikaa.Tosi harmillista, mut kun tällasta vaan tapahtuu, kun ei niitä lapsii voi mitenkään vahtii koko aikaa. Tsori!!!

Vierailija
102/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun vastaavia tapauksia on sattunut ennenkin.

Pieni lapsi jäänyt auton alle pihassa.

Eli kun autolla lähdetään, pitää ensin katsoa missä 

pienet ja ottaa vaikka syliin etteivät lähde ryntäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho mulla sattu MOKA, mun laps kuoli... kaikki puhuu että ihmiset tekee mokia.. herranen aika tollanen on jo enemmän ku moka

Vierailija
104/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:16"]

Eikö Pohjois-Suomessa osata katsoa lapsien perään?

[/quote]

Senkin ääliö. Aina joskus tapahtuu onnettomuuksia, sille ei vain voi mitään. Sinä ja sinun kaltaiset ihmiset ovat kammottavia.

[/quote]

Juuri näin. Asiasta pitää vaieta, koska vahinko voi sattua kenelle tahansa ja lapsi riistää kädestä itsensä irti ja juosta laiturille ja hukkua. Ei niille mitään voi.

Vierailija
105/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:44"]

Se on aika jännä juttu, että kymmenen vuoden aikana tällä palstalla on aina löytynyt näitä puolustelijoita, kun lapsi kuolee pihapiirissä. Onko huono omatunto, vai mikä? Se on vaan tosiasia, että pientä lasta joutuu vahtia koko ajan. Jos ei vahdi, lapsi voi joutua onnettomuuteen ja kuolla. Piste.

[/quote]

Voi rakkauspakkaus sinua kun ei se onnettomuus tule kellokaulassa! Milloin sä tajuat?

Kyllä onnettomuus voi tulla vaikka vieressä olisit.

[/quote]

Juuri näin. siksi ei siis kannata vahtia, kun vahinko voi tulla, vaikka olisit vieressä.

Eilenkin rannalla juoksi erään perheen lapset 3v-6v ilman aikuisia ja ei niitä kannattanut vahtia, kun ne olisi saattaneet hukkua, vaikka vanhemmat olisi seisoneet vieressä.

Joten minäkin lähdin kotiin, enkä jäänyt näitä lapsia vahtimaan siihen. Ainakaan vielä ei lehdessä lukenut, että olisivat hukkuneet.

Vierailija
106/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:23"]

Ai mutta nythän mä tajuan miten hölmö olen ollut viime vuodet! Mä olen peitellyt vesisaavit pihalla, kun olen ajatellut että niihin voisi pieni lapsi hukkua. Mä olen vahtinut lastani avoveden äärellä, kun olen ajatellut, että se voi hukkua, kun ei osaa uida. Mä en ole päästänyt alle kaksivuotiasta lastani ulos edes kahdeksi minuutiksi, koska se ehtis autotielle tai johonkin muuhun vaaralliseen paikkaan siinä ajassa. Meidän pihassa autolla lähtevä tarkistaa aina missä kissat, koira, lapsi ja aikuiset ovat. Lumet pudotetaan katolta, aina kun huomataan uhka niiden niskaan tippumiselle. Mun olis pitänyt vaan olla huoleton, eikä varautua mihinkään, koska onnettomuuksia vaan tapahtuu. Näköjään. Joillekin. Mut tsori vaan silti; ei mulle!

[/quote]

Pudotatko naapurin katolta lumet kun lapsesi leikkiin naapurin lapsen kanssa? Annatko 6-vuotiaan leikkiä pihalla lainkaan tai päästäkö koskaan kylään ilman sinua? Kuljetko joka päivä koulumatkat lapsen kanssa? Meinasitko seistä koulutunnilla vieressä vahtimassa kun leikkaavat saksilla ettei vaan mitään satu? Muussaatko tai pureskeletko kaiken ruuan ettei lapsi vaan tukehdu ruuan palaan? Pystyt toimillasi vähentämään onnettomuusriskiä, mutta et sitä kyllä mitenkään pysty nollamaan se on saletti.

[/quote]

Näin on. Joten enpä tänään menekään lasten kanssa pihalle, vaan lähetän heidät leikkimään yksin, koska voin olla huolettomana. Vahinkoja saattaa sattua, vaikka pitäsin kädestä kiinni. Ei niiden perässä jaksa juosta ja saattaahan se karata ovesta. Kuten tuttuni sanoo, että ei voi laittaa ketjua, kun tulee ruma jälki oveen, siksi heidän 2v juoksee aina yksin pihalle ja meinasi viime kesänä jäädä naapurin auton alle. Ei heitäkään saa syyllistää siitä, vaikka henki meinasi lapsella mennä. Kun kaunis ovi menee pilalle. Joten edelleen tämä 2v karkailee ovesta ulos autotielle leikkimään.

Suotta noita vahtii, kun päivät on jo luetut etukäteen.

Vierailija
107/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeks kato tota fyrkkaa, ni ei sen mersun peilejä tarvi kattoo ku kaasu pohjaan saatana vaikka kotipihalla.

Tarinan opetus oli seuraava; Autoilijat ovat (perkele sentään) varomattomia ääliöitä joita ei kiinnosta varoa edes (omia) lapsia.

Vierailija
108/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:45"]

Ai mutta nythän mä tajuan miten hölmö olen ollut viime vuodet! Mä olen peitellyt vesisaavit pihalla, kun olen ajatellut että niihin voisi pieni lapsi hukkua. Mä olen vahtinut lastani avoveden äärellä, kun olen ajatellut, että se voi hukkua, kun ei osaa uida. Mä en ole päästänyt alle kaksivuotiasta lastani ulos edes kahdeksi minuutiksi, koska se ehtis autotielle tai johonkin muuhun vaaralliseen paikkaan siinä ajassa. Meidän pihassa autolla lähtevä tarkistaa aina missä kissat, koira, lapsi ja aikuiset ovat. Lumet pudotetaan katolta, aina kun huomataan uhka niiden niskaan tippumiselle. Mun olis pitänyt vaan olla huoleton, eikä varautua mihinkään, koska onnettomuuksia vaan tapahtuu. Näköjään. Joillekin. Mut tsori vaan silti; ei mulle!

[/quote]

Pudotatko naapurin katolta lumet kun lapsesi leikkiin naapurin lapsen kanssa? Annatko 6-vuotiaan leikkiä pihalla lainkaan tai päästäkö koskaan kylään ilman sinua? Kuljetko joka päivä koulumatkat lapsen kanssa? Meinasitko seistä koulutunnilla vieressä vahtimassa kun leikkaavat saksilla ettei vaan mitään satu? Muussaatko tai pureskeletko kaiken ruuan ettei lapsi vaan tukehdu ruuan palaan? Pystyt toimillasi vähentämään onnettomuusriskiä, mutta et sitä kyllä mitenkään pysty nollamaan se on saletti.

[/quote]
Juu en tee noita ihme juttuja.
Kyse oli siitä, ettei lapseni kuole kotipihalle missään olosuhteissa. Jos lapseni kuolee koululla, koulumatkalla, naapurin pihalla, sille en voi mitään. Huono tsägä jos niin käy. Ruokaa en pureskele valmiiksi, mutta se on toki siinä muodossa, johon ei todennäköisesti tukehdu.
Kommentoimani asia koskee kuitenkin alle kaksivuotiaita, pihapiiriin kuolleita lapsia. Kuolema pihapiirissä, alle kaksivuotiaana pitäisi pystyä estämään. Eikö?

[/quote]

No ei tietenkään, höpö höpö. Päivät on etukäteen luetut ja ne on niin villejä. ja kuka nyt ehtii koko ajan olla 24/7 supermamma ja vahtia koko ajan lapsia. Ei niiden perässä jaksa juosta, kun sekunniksi tulee vilkaisutua muualle, niin lapsi ehtii juosta karjuun ja menee vain puoli tuntia,kun huomaa, että se on hukassa.

Kyllä te nyt olete muka supermammoja. Ei kukaan pysty parivuotiasta pihalla vahtimaan. Joten voi ihan hyvin mennä ruokaa tekemään ja vilkaista ikkunasta välillä.

Vierailija
109/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 01:49"]

No mut hei, tää oli vaan vahinko joka voi sattua kelle tahansa. Ei kantsii syyllistää ketään. Tällast sattuu ihan kelle vaan.  Ei lapsii voi mitenkään vahtii koko aikaa.Tosi harmillista, mut kun tällasta vaan tapahtuu, kun ei niitä lapsii voi mitenkään vahtii koko aikaa. Tsori!!!

[/quote]

Niin ja kun lentokone saattaa tippua pihalle, niin ei sille voi mitään. Mennään sitten sisälle ottaan pari sidukkaa, kun ei niitä lapsia voi vahtia koko aikaa ja minä en ainakaan, mikään supermamma aio olla. Joten otetaan snapsit ja toivotaan, että lentokone ei nyt tipahda pihalle.

Vierailija
110/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittensä jalustalle nostavat mammat on kyllä oksettavia!

Vierailija
111/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus:

Lapsi seisoo vedenrajassa ja kaatuu

a. seisot vieressä ja vahdit., Ehdit nostaa lapsen vedestä, ennen kuin se hukkuu

b. palstamamma, joka ajattelee, että vahinkoja sattuu kaikille ja ei niille voi mitään ja ei niitä ehdi vahtia. Eli lapsi yksin rannalla ja kaatuu veteen ja hukkuu.

Tilanne on yksinkertaisen palstamamman mielestä varmaan sama ja millekään ei voi mitään ja ei niitä kannata vahtia, kun ne saattaa hukkua kuitenkin ja karhu tulla pihalle ja rekka-auto.

Vierailija
112/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 06:42"]

Ittensä jalustalle nostavat mammat on kyllä oksettavia!

[/quote]

aivan. Ikävää tommonen syyllistäminen. Kohta ei kehtaa enää parivuotiasta panna pihalle yksin, kun mammat mua syyllistää. Nyt on voinut kattoo sidukkalaspin kans bb.tä rauhassa, mutta kun tollai syyllistetään, niin joutuu lähteen pihalle kakaran kans. Onneksi on tabletti ja siinä fb ja aihevapaa, niin voi sitä kattoo siinä samalla, kun kakara leikkii rannalla. Kai sitä joku vahtii.

Vierailija
113/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut ennenkin, että mun kaksivuotias katosi hetkessä hiekkalaatikolta, kun kumarruin ehkä n. 20 metrin päässä vähän enemmän juoksennelleen kaatuneen, itseään satuttaneen ja itkevän 3-v isomman puoleen eikä kyse ollut todellakaan kuin parista minuutista; kaiken lisäksi ei ollut koskaan taipumista karkailuun. Onneksi oli pihalla naapuri, jota sain pikavauhdilla edes vastausta odottamatta pyydettyä katsomaan isompaa. Pieni rinne, jonne pää hävisi ja sitä kautta meni pyörätielle, koska yhtäkkiä vain päätti haluta kävelylle! Yleensä en naapureita hyväksi käytä, mutta tuossa tilanteessa ei ollut vaihtoehtoja. 

Mutta mitä näihin lasten vahtimiseen tulee, kyllä sitä saa olla tarkkana joskus kun autolla peruuttaa pihasta, osa on laitettu isompien kouluikäisten sisaruksien vahdittavaksi ja ei ne osaa sanoa, että varo autoja. 

Vierailija
114/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:45"]

[/quote]

[/quote]
Juu en tee noita ihme juttuja.
Kyse oli siitä, ettei lapseni kuole kotipihalle missään olosuhteissa. Jos lapseni kuolee koululla, koulumatkalla, naapurin pihalla, sille en voi mitään. Huono tsägä jos niin käy. Ruokaa en pureskele valmiiksi, mutta se on toki siinä muodossa, johon ei todennäköisesti tukehdu.
Kommentoimani asia koskee kuitenkin alle kaksivuotiaita, pihapiiriin kuolleita lapsia. Kuolema pihapiirissä, alle kaksivuotiaana pitäisi pystyä estämään. Eikö?

[/quote]

Rattijuoppo voi joku päivä ajaa pihallesi, näitä on tapahtunut. Ihmisiä on pudonnut vuosikymmeniä nurmen alta löytyneisiin vanhoihin kaivoihin, joiden olemassaolosta ei ole edes tiedetty. Olethan kaatanut pihaltasi kaikki puut? 

Vierailija
115/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 06:45"]

Olen kirjoittanut ennenkin, että mun kaksivuotias katosi hetkessä hiekkalaatikolta, kun kumarruin ehkä n. 20 metrin päässä vähän enemmän juoksennelleen kaatuneen, itseään satuttaneen ja itkevän 3-v isomman puoleen eikä kyse ollut todellakaan kuin parista minuutista; kaiken lisäksi ei ollut koskaan taipumista karkailuun. Onneksi oli pihalla naapuri, jota sain pikavauhdilla edes vastausta odottamatta pyydettyä katsomaan isompaa. Pieni rinne, jonne pää hävisi ja sitä kautta meni pyörätielle, koska yhtäkkiä vain päätti haluta kävelylle! Yleensä en naapureita hyväksi käytä, mutta tuossa tilanteessa ei ollut vaihtoehtoja. 

Mutta mitä näihin lasten vahtimiseen tulee, kyllä sitä saa olla tarkkana joskus kun autolla peruuttaa pihasta, osa on laitettu isompien kouluikäisten sisaruksien vahdittavaksi ja ei ne osaa sanoa, että varo autoja. 

[/quote]

Lisään, että meillä vilkas isompi vaati enemmän vahtimista ja hänen piti antaa purkaa energiaansa, samalla pitää huoli siitä, että ei juokse parkkipaikalle. Pienempi saattoi rauhassa leikkiä vaikka kuinka kauan ja häntä katselin syrjäsimällä, jos leikki rauhassa, että onhan pysynyt siinä. Tuossa huomio herpaantui vain vähäksi aikaa ja juuri silloin oli tapahtua. Parikin minuuttia taitaa olla liian pitkä aika-arvio, en usko että meni edes niin kauan. Hiekkalaatikko oli mielestäni liian lähellä rinnettä ja sanoinkin siitä usein. Nykyään se onkin siirretty. 

Vierailija
116/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmh, jos ajatellaan ettei lapsia voi vahtia 24/7, kuinkahan

paljon enemmän onnettomuuksia sattuu? 

Kun nimenomaan noin pieniä  pitää katsoa ja

ennakoida vaaran paikat.

Kyllä, minäkin tein niin aikoinaan.

Vierailija
117/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmh, jos ajatellaan ettei lapsia voi vahtia 24/7, kuinkahan

paljon enemmän onnettomuuksia sattuu? 

Kun nimenomaan noin pieniä  pitää katsoa ja

ennakoida vaaran paikat.

Kyllä, minäkin tein niin aikoinaan.

Vierailija
118/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kova luotto osalla mammoista omaan tarkkaavaisuuteensa.

Mulla on vilkas, kohta 3 täyttävä lapsi jota olen ikänsä vahtinut tosi tarkasti, kun tiedän miten nopsa ja impulssivinen on. Ja vaikka olen kuinka tarkka ollut on silti ollut tilanteita joissa onnettomuus olisi voinut sattua :( Se ei ole kuin se sekunti kun katsot muualle tai et vaikka vaan huomaa jotain vaaranpaikkaa, kun jotain sattuu.

Enkä nyt todellakaan tarkoita että lasta ei siksi tarvitsisi vahtia, tietysti tarvii! Niin olen minäkin omaani vahtinut, mutta en ole niin omahyväinen että kuvittelisin ettei jotain silti voisi sattua.

Vierailija
119/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on juurikin kaksi rauhallista ennakoitavissa olevaa lasta. Monesti lasten ollessa pieniä havahduin siihen, että en ollutkaan tarkkaillut heitä 24/7. Ja lasten isä suhtautui heihin vielä huolettomammin. Saattoi tehdä pihatöitä samalla, kun piti olla lapsenvahtivuorossa. Vieraammilla paikoila toki vahdin lapsia tarkemmin, mutta kotiympyröissä sitä "tiesi", että kaikki sujuu kuten ennenkin. Ja niin sujuikin. Mulla oli tuuria. En jaksa uskoa, että kukaan pystyy olemaan tarkkaavainen KOKO ajan. 

Kun ollaan lasten kanssa isommassa porukassa, pitää muistaa myös se, että helposti tulee ajatelleeksi, että isovanhemmat/tädit/kummitkin vahtii mun lapsia. Olenkin todennut, että lapsenvahtimisvuoroni ei pääty ikinä. En voi luottaa, että joku muu katsoo lapseni perään. Uimassakin vahdin itse molempia. Jos lähden vessaan tms. käsken lapset rannalle tai ilmoitan selkeästi isovanhemmille tai muille, että nyt on heidän vuoronsa. He ovat vastuussa vasta, kun minä niin ilmoitan. Sen myönnän, että jos minun vastuulle laitetaan vieras lapsi (esim. juurikin uimassa), vahdin sitä vierasta tarkemmin kuin omiani. Eli omat ovat hetken "heitteillä". 

p.s. se Reisjärvi mitään Pohjois-Suomea ole. Kuusamokin hädin tuskin. 

Vierailija
120/144 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä täällä ainakaan ole halunnut syyllistää niitä jotka ovat jo lapsensa menettäneet. Ovat varmasti jo itse miettineet oman osuutensa tapahtumiin ja heidän on turha kiusata itseään näillä keskusteluilla. En toivo että kukaan lapsensa menettänyt näitä lukee, se ei hyödytä ketään. Mutta toivon että näitä kommentteja lukevat tarkkaan ne joiden lapsi on (vielä) elossa ja jotka suhtautuvat lapsen valvomiseen niin että ei aina jaksa ja ehdi ja voihan 4-vuotias katsoa 2-vuotiaan perään yms. Olisi suotavaa että joku oppisi jotain näistä hirveistä tapauksista. Jotain muuta kuin sitä "ei voi mitään, tuurista kiinni". Toki voi tippua meteoriitti päähän, mutta todennäköisempää on että se lapsen onnettomuus kuitenkin on vähän arkisempi ja sellainen johon on mahdollista vaikuttaa. Kotityöt ei ole niin tärkeitä, että lapsi kannattaisi niiden takia heittää pihalle oman onnensa nojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän