Leukosyytit alhaalla
Kävin tänään lääkärillä vuositarkastuksessa, kaikki oli muuten ok mutta leukosyytit alle viitearvon. Mistähän tällainen vois johtua?
Ferritiini oli 10 ja menen rautainfuusioon heti maanantaina ja leukkareiden takia on uusi verikoe kuukauden päästä. CRP nolla.
Kommentit (19)
Crp ei voi olla 0. Mikäli 0 niin vainaja olisit.
tk- lääkäri
Eikö sinulla ollut mitään oireita ja mikä oli leukkariarvo?
AML pitää tutkia ja poissulkea myös ALL. Nämä ensimmäisenä tuli mieleen. Luuydinnäyte myös hyvä tutkia.
Vierailija kirjoitti:
AML pitää tutkia ja poissulkea myös ALL. Nämä ensimmäisenä tuli mieleen. Luuydinnäyte myös hyvä tutkia.
No ei lievän leukopenian takia tarvitse luuydintä heti tutkia. Reaktiivinen leukopenia (esim. Infektiosta johtuva) on tosi monta kertaa yleisempi kuin luuydinperäinen. Lievä leukopenia voi johtua myös raudanpuutteesta. Tämä epäily varmistuu, jos rautainfuusio korjaa leukopenian.
Millä perusteella pääsit rautainfuusioon? Mulla ferriiinit 8 ja tableteilla korjataan.
Kiitos asiallisista kommenteista! CRP on todellakin nolla kuten myös viime vuonna ja lääkäri kommentoi tätä niin että ei ainakaan ole ns. hiljaista tulehdusta elimistössä. Olen myös normaalipainoinen.
Rautainfuusio tehdään heti että nähdään ettei olisi siitä johtuvaa. Tablettirautaa olen joskus syönyt mutta se johti gastriittiin.
Katsoin juuri labratuloksia tarkemmin ja näissä näkyy myös että monosyytit on yli viitearvon ja neutrofiilit alle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ollut mitään oireita ja mikä oli leukkariarvo?
Ei mitään oireita, arvo oli 3.1.
Osa lääkkeistä voi muuttaa veriarvoja.
Eli mitä ne arvot oikeasti oli? Ei pieni viitearvojen ylitys tai alitus useimmiten ole diagnostisesti merkittävää.
En osaa sanoa mitään, mutta tyttärelläni on kans aina ollut hyvin matalat leukosyytit.
Korvalääkäri on vaan sanonut, että kyllä niilläkin pärjäillään.
Tarkoittaako leukosyyttien vähäisyys alentunutta vastustuskykyä?
Mulla on lievä luuytimen vajaatoiminta (itse hankittu) ja leukkarit alimmillaan 2.9.
Lääkäri ei reagoi mitenkään käskee vaan varomaan tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Osa lääkkeistä voi muuttaa veriarvoja.
Ei ole mitään säännöllistä lääkitystäkään.
Mutta kuukauden päästä olen viisaampi ja sitten nähdän auttaako rautatankkaus tähän, laittavat verikokeen uusintapäivänä rautaa vielä toisen pussillisen.
Minulla on leukosyytit matalalla ja se on tyypillistä nivelreumaa sairastaville.
Mikähän mahtaa olla valkosolujen suhteen jo radikaalin paha tilanne? En tahdo löytää netistä selvää vastausta. Nuorellani on 2,2 ja nyt otetaan uudet kokeet kohta, että yhäkö on noin. Huolettaa tietenkin, että mikä on syynä.
Googleta leukopenia.