pysäyttävä dokumentti eläintenoikeuksista
http://paranormaaliblogi.net/index.php/2011/10/12/dokumentti-elainten-karsimyksista-earthlings/
Veikkaan että suurin osa ei edes uskalla katsella.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 00:06"]
se, että maailma on raakuksia täy´nnä, ei tarkoita sitä että niitä pitää lisätä. pitäisi joka päivä miettiä, miten saisi kärsimystä vähennettyä maailmassa. katsoitko dokumentin? vai etkä uskaltanut ettei mene ruokahalu ? :) kieltäminen on tietenkin ihan hyvä keino välttää moraalisia ongelmia.
[/quote]
No katsoitko itse dokumentin? Mistä se mielestäsi kertoo?
Minä katsoin, eikä minulla mennyt ruokahalu. Johtunee siitä, että käytin sitä jonkun jo mainitsemaa lähdekritiikkiä. Ei siis tarvi turvautua kieltämiseen, kun miettii vain vähän sitä, millä motiiveilla tuollainen dokumentti on tehty.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:28"]
http://paranormaaliblogi.net/index.php/2011/10/12/dokumentti-elainten-karsimyksista-earthlings/
Veikkaan että suurin osa ei edes uskalla katsella.
[/quote]
En voi katsoa koska olen yliherkkä eläinten kärsimyksille.
[/quote]
Sama täällä. Aloin kasvissyöjäksi 12 vuotta sitten.
Jokaiselle ihmiselle oikeus elää, tehdä ja syödä juuri niinkuin itse haluaa, kunhan ei toiminnallaan vahingoita muita eläviä olentoja turhaan. Tämä on minun elämänohjeeni ja sen olen opettanut myös lapsilleni.
Minun omatuntoni ei kestä järjetöntä materian kuluttamista, väkivaltaa ja muiden tahallista satuttamista saatika tappamista -koskee niin ihmisiä kuin eläimiäkin sekä tietenkin luonnonvarojen tuhlausta ja luonnon kohtelua.
Moni täälläkin vastustaa eläinrääkkäystä (ainakin teoriassa) ja ihmisiin tai eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa (ainakin teoriassa), mutta kuitenkin omalla toiminnallaan ja hiljaisella hyväksynnällä sallii ja hyväksyy yhteiskunnan rakenteisiin piilotetun väkivallan ja rääkkäyksen (sekä ihmisiä että eläimiä kohtaan).
Monen mielestä olisi väärin sulkea 100 koiraa pieniin häkkeihin tai ketjuihin 50neliön asuntoon, koko elämänsä ajaksi, ilman yksilöllistä huomiota ja huolenpitoa. Samojen tyyppien mielestä on kuitenkin ihan "luonnollista" ja oikein tehdä sama vaikkapa lehmille, ja vaikka väittäisivät ettei se ole oikein, niin silti tukevat tätä toimintaa syömällä tällä tavalla tuotettua lihaa.
Syökää lihaa jos haluatte ja omatuntonne kestää. Ostakaa ja kuluttakaa lapsi- ja halpatyövoimalla tuotettuja tuotteita ja kuluttakaa niin vitusti, jos omatunto sen kestää. Mutta tekopyhäilyn voitte lopettaa.
Suututtaa ihmisten itsekkyys :( Kunhan minulla ja lähipiirilläni on kaikki hyvin, niin ihan sama mitä muualla tapahtuu. Minä minä minä.
Tossahan on toi Joaquin Phoenix! Tähän sydämiä!
Ei se ole mikään dokumentti vaan propagandafilmi. Niissä on iso ero.
[/quote]
Voi voi, taas yksi luonnosta erkautunut ihminen. Kannattaa aloittaa luontodokkareilla niin saat pehmeän laskun siihen mitä elämä oikeasti on. Sitten kun olet nähnyt leijonalauman syömässä antilooppia elävältä, mikään eläinoikeusdokkari ei enää tunnu liian pahalta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:24"]
[/quote]
Voi voi, taas yksi luonnosta erkautunut ihminen. Kannattaa aloittaa luontodokkareilla niin saat pehmeän laskun siihen mitä elämä oikeasti on. Sitten kun olet nähnyt leijonalauman syömässä antilooppia elävältä, mikään eläinoikeusdokkari ei enää tunnu liian pahalta.
[/quote]
Leijona tappaa antiloopin koska sen on pakko tehdä se selviytyäkseen ja hengissä pysyäkseen. Ihminen aiheuttaa tuotantoeläimille tarpeetonta kärsimystä koko niiden elämän ajan vain siksi, että "minä haluan, liha on hyvää". Mitään oikeaa tarvetta ja perustelua selviytymisen sekä terveenä ja hengissä pysymisen kannalta ei tehotuotannolle ole (tai edes lihansyönnille ja eläinten tappamiselle, maitotuotteet ja kananmunat ovat ihmiselle riittävä eläinperäinen ravinto).
Teoriassa ajatellen olemme lajina ja yhteiskuntana siinä vaiheessa, että pystyisimme täysin siirtymään brutaalista selviytymisvaiheesta ekologiseen ja eettiseen ylläpito- ja kehitysvaiheeseen (toisin kuin esim. leijonat). Mutta ilmeisesti itsekkäät ja alkukantaiset mielihalumme eivät siihen ole vielä valmiita. Joten tarpeeton rääkkäys ja muiden tappaminen omien mielihalujemme vuoksi jatkuu.
Mene metsään, metsästä itse lihasi. Sen jälkeen voit verrata ihmisten lihansyöntiä leijonan lihansyöntiin.
t. 65
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:24"]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit, mutta 15 vuotta olen ollut kasvissyöjä, ja olen nähnyt leijonalauman syömässä antilooppia ihan livenä Keniassa. Suosittelisin samaa sinullekin, se on ihan erilaista paikan päältä nähtynä kuin telkkarista.
Tuota dokumenttia en ole katsonut, mutta olen ollut Suomessa teurastamolla töissä. Muutama muukin siellä oli kasvissyöjä, ihan ammattinsa innoittamana. Nekin, jotka olivat lihansyöjiä, ymmärsivät täysin vilpittömästi, miksi me jotkut olimme kasvissyöjiä...
Jännä juttu muuten, että kaikista parhaiten ja kannustavimmin "kasvissyöjyyteeni" ovat suhtautuneet vanhemmat miehet teurastamossa ja lihanjalostamossa, huonoiten naiset toimistotyössä...
Olen muuten myös matkoillani nähnyt lapsia hikipajoissa, sekin kannattaisi jokaisen kokea itse, eikä pelkän telkkarin välityksellä. Kuten joku sanoikin, jollei lapset tekisi työtä, kuolisivat he nälkään tai päätyisivät ihmiskaupan uhreiksi.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:00"]
Leijona tappaa antiloopin koska sen on pakko tehdä se selviytyäkseen ja hengissä pysyäkseen. Ihminen aiheuttaa tuotantoeläimille tarpeetonta kärsimystä koko niiden elämän ajan vain siksi, että "minä haluan, liha on hyvää".
[/quote]
Siinä olet oikeassa että liha on hyvää. Mutta väitteesi siitä että tehotuotantoeläimet kärsivät on aika ihmeellinen. Tuotannossa eläimille tarjotaan ruokaa, suojaa kylmyyttä ja petoja vastaan, rokotukset ja lääkkeet tauteja vastaan, ja kuolemakin tapahtuu tainnutuksessa. Kaikilla mahdollisilla mittareilla tuotantoeläimen elämässä on vähemmän kärsimystä kuin vaikkapa luonnossa elävällä otuksella.
71, jos tuotantoeläinten olot ovat ihan ok, niin minkä takia laki sitten laskee eläinrääkkäykseksi esimerkiksi koirien pitämisen samanlaisissa oloissa kuin tuotantoeläimiä pidetään? Minkä takia ihmisiä ei saa pitää tuolla tavalla laitoksissa, jos olot ovat ihan ok?
Tunteva, kokeva ja ajatteleva eläin (ihminen mukaan lukien) ei ole onnellinen ja tasapainoinen jos ei saa elää lajityypillistä elämää, toteuttaa itseään. Sellaista ei ole laitoksessa teollisen pullamössöruuan syöminen paikallaan stressaavissa oloissa seisten ilman yksilökohtaista huomiota ja hoitoa. Ei minkään elävän olennon kohdalla. Ihan turha väittää muuta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 18:31"]
Kasvissyöjät ovat sairaita kun väittävät, että lihan- ja kalansyönti on moraalitonta. Joo, kyllä ne petoeläimetkin on tosi moraalittomia kun tappaa saaliseläimiä eikä syö ituja.
Tosiasiassa kasvissyönti on ihmiselle luonnotonta ja kaikki mikä on luonnonvastaista on moraalitonta. Eli te ituhipit olette syntisiä!
[/quote]
Eläimet eivät ole eettisiä ja moraalisia olentoja. Ne eivät pysty erottamaan hyvää pahasta tai oikeaa väärästä. Niiden maailmassa tällaista erottelua ei edes ole, vaan elämän perussisältö on yksinkertaisesti selviytymisessä. Yleensä eläin tappaa toisen eläimen nälkäänsä, välittömään ja välttämättömään tarpeeseensa. (Villi)eläimet eivät harjoita tehotuotantoa eivätkä esineellistä lajitovereitaan tai muiden lajien edustajia. Ne vain syövät, mitä niiden on pakko syödä.
Ihminen puolestaan on eettinen ja moraalinen olento, joka kykenee erottamaan hyvän pahasta ja oikean väärästä. Ihmisellä on myös älyä ja resursseja toimia etiikkansa mukaisesti. Tarpeettoman kärsimyksen tuottaminen ymmärretään ihmisten keskuudessa melko universaalisti vääräksi, ja siksi monet ihmiset yrittävät välttää tämän tarpeettoman kärsimyksen tuottamista. Ihminen on sekasyöjä, jonka ruuansulatuselimistö pystyy käsittelemään ravintona myös muuta kuin lihaa. Pysyäkseen terveenä, tarvitsee ihminen hyvälaatuisia proteiineja, joita hän nykymaailmassa voi halutessaan saada myös muista kuin eläinkunnan tuotteista. Ihmisen ei siis ole selviytyäkseen pakko syödä lihaa. Nyky-yhteiskunnissa lihantuotanto on usein tehokasta massatuotantoa, jossa eläimen lajityypillisistä tarpeista on vaikea tai mahdotonta huolehtia koko tuotantoprosessin ajan eläimen syntymästä teurastustapahtumaan. Yksittäisen kuluttajan on erittäin vaikea varmistua siitä, ettei hänen ostamansa lihan lähteenä käytetyille eläimille ole missään vaiheessa tuotettu tarpeetonta kärsimystä. Asia on ainakin länsimaissa helposti ratkaistavissa välttämällä lihan syömistä.
Ihmisenkään lihansyönti ei mielestäni ole aina väärin. Sellaisissa olosuhteissa, joissa on mahdotonta saada monipuolista ja ravitsevaa ruokaa muutoin kuin käyttämällä hyödyksi eläinkunnnan tuotteita, on lihansyönti ihmiselle tietyllä tavoin välttämätöntä. Näissä olosuhteissa ollaan siinä samassa perustilassa kuin villieläimetkin: tapetaan ja syödään, koska on pakko. Myös tässä tapauksessa ihmisen tulisi kuitenkin huolehtia siitä, ettei ravinnoksi käytettäviä eläimiä rääkätä ja kohdella kaltoin, sillä eettisenä ja moraalisena olentona ihminen on tähän kykenevä. Useimmat ovat.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:52"]
Tunteva, kokeva ja ajatteleva eläin (ihminen mukaan lukien) ei ole onnellinen ja tasapainoinen jos ei saa elää lajityypillistä elämää, toteuttaa itseään. Sellaista ei ole laitoksessa teollisen pullamössöruuan syöminen paikallaan stressaavissa oloissa seisten ilman yksilökohtaista huomiota ja hoitoa. Ei minkään elävän olennon kohdalla. Ihan turha väittää muuta.
[/quote]
Tuolla määrityksellä 99% nykypäivän elävistä olennoista ei ole onnellisia ja tasapainoisia. Onko vaikkapa laiduntaminen niityllä lampaiden lajityypillistä elämää? Tai se että ihminen chattailee täällä vauva-palstalla? Sulla on aika kyyninen maailmankuva kun onnellisuus määritellään sen mukaan mikä lajille on ollut tyypillistä tuhansia vuosia sitten. Vegaanius varsinkin on hyvin kaukana ihmisen lajityypillisestä ruokavaliosta - ehkä siksi olet noin onneton? :D
Hei vaan 74, en ole vegaani. Käytän kyllä maitotuotteita. Ja olen oikein onnellinen ja tyytyväinen omaan elämääni, en tiedä mistä sait päähäsi etten olisi. Se, että näen epäkohtia ja epäoikeudenmukaisuutta maailmassa ja yritän tehdä oman osani sen vähentämiseksi, ei tee minusta onnetonta.
Ja kyllä, laiduntaminen lajitovereiden seurassa riittävässä tilassa on lampaalle melko lajityypillistä toimintaa.
Kasvissyöminen (maidolla ja munilla höystettynä) on ihmiselle hyvin sopiva ja optimaalinen ruokavalio, niin henkiset kuin fyysiset ominaisuutemme huomioon ottaen.
Se, että sinun tulee hyökätä lapsellsesti minun henkilökohtaisiin asioihini yleisluontoisessa keskustelussa eläinten ja ihmisten oloista ja kärsimyksestä tässä yhteiskunnassa kertoo kyllä mielestäni enemmän sinusta kuin minusta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 17:49"]
Noh noh.
Meidän nautojen pääruokaa on huippulaadukas säilörehu, jota täydennetään sitten Kinnusen myllyn tuotteilla ja oman maan viljalla. Meillä ei käytetän rehuna soijaa.
Meillä siis lypsy- ja lihakarjaa.
Naapurin vege tyttö elää soijalla ja on ihan sen näköinenkin.
[/quote]
Ei siis väkirehua ollenkaan? Siinähän yleensä on soijaa yhtenä raaka-aineena, ei edes kovin pienenä. Mitkä maidontuotantoluvut teillä on, jos ette väkirehua käytä ollenkaan?
[/quote]
Heitäpä villi veikkaus tai vaikka kaks, että mitähän se Kinnusen mylly mahtaa tuottaa. Sitten voit vaikka ihan itse tutkia, mitä niiden tuotteet sisältää.
Sen verran voin valistaa, että soija EI ole ainoa valkuainen, mitä väkirehuissa voidaan käyttää.
Meillä tuotos on noin 10 000kg/eläin/vuosi.
[/quote]
Tosi hienoa. Hyvä! Asialliseen kysymykseeni olisit vain tuon aggresiivis-sarkastisen tyylin jätttää pois, se on typerä reaktio, kun kukaan ei hyökkää kimppuusi sen kummemmin, kysyy vain. Mutta siis, hieno homma. Työniloa ja hyvää syksyä teille.