Jos kotiisi hyökkäisi ihminen, miten pelastaisit 4 lastasi?
Mä olen siis vaan ihmetellyt sitä, kun kaikki hokee kuinka Annelin olisi pitänyt " viedä lapset turvaan", niin mä haluaisin nyt kuulla, miten se pitäisi tehdä.
Ei siis puututa muuhun kuin siihen, että
a) kodissasi olisi murhaaja, joka olisi miehesi kimpussa, ja
b) nukkumassa olisi 3 pientä lasta, 1 olisi hereillä.
Missä kohtaa soittaisit hätäkeskukseen? Miten ja minne veisit lapset?
Kun mä en vaan ole vielä keksinyt miten saisi sikeästi nukkuvat lapset sähäkästi ylös sängystä ja turvaan omin keinoin. Noin montaa ei pysty kantamaan itsekseen, meillä ainakaan ei saa lastenhuoneen ikkunoita auki, vaan ne pitäisi rikkoa. Ja sitten neljän pienen lapsen kanssa pihalla juokseminen- minne? Missä se "turva" on? Naapurissa ei välttämättä ole yhtään ketään kotona/oven avaaminen voi kestää/naapurit ei välttämättä avaa tuollaisessa tilanteessa.
Kyllä mun mielestäni järkevintä on soittaa sinne hätäkeskukseen ja pyytää ammattilaisen apua tuollaisessa tilanteessa.
ja tämä nyt ottamatta kantaa siihen, onko Anneli syyllinen vai ei. Mutta en mä tuossa tilanteessa mitään järkevämpää tapaa toimia keksisi.
Kommentit (118)
Niin, että vankilassa istun? Olisiko joku toinen vaihtoehto? Olen käynyt adian niin moneen kertaan läpi, että vaikka sinulla olisikin joku muu vaihtoehto esittää, niin täysillä lyön oikean kautta laakana.
Mielelläni tietenkin kuuntelen nyt, mutta mietipä itse.
Lapset varmaan käyvät katsomassa vankilassa - hengissä ja terveenä.
80, Ihmiset ovat erilaisia, ei ole yhtä ainoaa oikeaa toimintamallia ohjelmoitu ihmisen aivoihin. Yllättävään tilanteeseen ihmiset reagoivat eritavoin. Joku saa adrenaliinipurkauksen ja toimii vaistojen varassa kuin hengenpelastaja, kun taasen toinen voi heikkona luhistua ja olla reagoimaton.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:47"]
Ulvilan tilanne erosi tehdän kotisohvista siinä, että siellä oli jo keväästä asti tiedostettu miten joku uhkasi Jukan henkeä. Uskokaa tai älkää niin siinä syntyy väkisinkin tiettyjä odotuksia sille mitä on tapahtumassa kun joku tulee väkisin ikkunasta sisään.
[/quote]Näistä uhkailuistahan ei ole muuta todistetta kuin syytetyn jutut.
Sitä suuremmalla syyllä luulisi että olisi jotenkin varautunut mahdolliseen hyökkäykseen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013090517452997_uu.shtml
Ensimmäisessä lausunnossa Auerissa ei havaittu stressireaktiota eikä normaalia traumaattisen tilanteen aiheuttamaa käyttäytymistä. Toinen lausunto myös hämmästeli Auerin rauhallista reaktiota ja sitä, ettei Auer ei suojaa lapsiaan mitenkään. Psykologi ihmettelee, kuinka Auer voi tietää hyökkäyksen alusta saakka, että uhka kohdistuu ainoastaan hänen aviomieheensä.
Hätäkeskusnauhan lisäksi psykologit arvioivat Auerin kuulusteluvideota sairaalasta. Toinen psykologeista kommentoi Auerin esiintymisen vaikuttavan näytellyltä.
- Auer toimii ikään kuin lavastetussa tilanteessa, kuulustelu on ikään kuin katsoisi tv-näytelmää, psykologi arvioi.
Molemmat asiantuntijat ihmettelevät Auerin eleetöntä käyttäytymistä videolla.
- Auer ei romahda kertaakaan, tai ihmettele sitä, mikä on tunkeutujan motiivi tai miksi juuri he joutuivat kohteeksi.
Tunkeutuja yritti ensin tulla ovesta, siinä oli jotain murtojälkiä ollut. Sitten kun se huomasi ettei onnistu, se rupesi hakkaaman ikkunaa (samasta syystä varmaan meni ikkunasta, luuli että ovi on takalukossa tms). Auer ja Lahti ei ensin edes tajunneet että mitä tapahtuu, mikä tuo ääni on. Miettikää itse itsenne siihen tilanteeseen, kun rupeaa jokin ryske kuulumaan. Ei se ole itsestään selvää että siinä on heti pasmat kirkkaina mielessä ja saman tien ollaan että okei, nyt taistellaan. Kyllähän se hämmennys on ensin että mitä tämä on, mitä tapahtuu, mieli etsii luonnollista selitystä, epäuskoinen lamaannus jne. Pystyn hyvin uskomaan että se sen minuutin kestää minkä miehellä kesti tulla ikkunasta sisään.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:13"]
Niin, että vankilassa istun? Olisiko joku toinen vaihtoehto? Olen käynyt adian niin moneen kertaan läpi, että vaikka sinulla olisikin joku muu vaihtoehto esittää, niin täysillä lyön oikean kautta laakana.
Mielelläni tietenkin kuuntelen nyt, mutta mietipä itse.
Lapset varmaan käyvät katsomassa vankilassa - hengissä ja terveenä.
[/quote]Käyt kuumana. Uhkailetko vai kuinka vastauksesi tulkita? Loppuuko keskusteluntaito ja turvaudut väkivaltaan?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:17"]
Näistä uhkailuistahan ei ole muuta todistetta kuin syytetyn jutut.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Jukka oli kertonut uhkailuista laajasti, esim. töissä ja muille tuttaville.
Jännää on myös se, miksi Lahti huutaa vaimoaan tilanteeseen, missä muka on joku hullu ulkopuolinen murhaaja. Ja miksi hän ei huuda sille ulkopuoliselle mitään. Kaikesta päätellen vaikeassa perhetilanteessa ollut porukka, jolle on tullut riitaa. Sitten on satutettu puolin ja toisin, ja lopulta kaikki päätyi tähän. Jos kuollut olisi ollut nainen, mitään ulkopuolista ei tässä olisi otettu huomioon ollenkaan.
Ulvilan tilanne erosi tehdän kotisohvista siinä, että siellä oli jo keväästä asti tiedostettu miten joku uhkasi Jukan henkeä. Uskokaa tai älkää niin siinä syntyy väkisinkin tiettyjä odotuksia sille mitä on tapahtumassa kun joku tulee väkisin ikkunasta sisään.
[/quote]Näistä uhkailuistahan ei ole muuta todistetta kuin syytetyn jutut.
[/quote]
Älä viitsi vääristellä. Lahti oli kertonut usealle ihmisille näistä uhkailuista.
Ensimmäisessä lausunnossa Auerissa ei havaittu stressireaktiota eikä normaalia traumaattisen tilanteen aiheuttamaa käyttäytymistä. [/quote]
Missä lausunnossa? Sairaalan hoitsut on kertoneet että Anneli oli erittäin vaisu tapauksen jälkeen sairaalassa ja hänelle oli vaikeaa laittaa kanyylia koska stressi vaikuttaa ääreisverenkiertoon siten. Iho oli mm. jäykkä, mikä on yksi tämä ääreisverenkiertojutun oire. Syyttäjän asiantuntijan lausuntoja Auerin käytöksestä tapauksen jälkeen on kritisoinut mm. näin
"Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen ihmettelee Ulvilan surmajutun syyttäjän käytöstä oikeudenkäynnin toisena päivänä keskiviikkona.
Kihlakunnansyyttäjä Jarmo Valkama kommentoi murhasta syytetyn Anneli Auerin ”tunteetonta” olemusta oikeudessa keskiviikkona. Valkama ihmetteli videokatselun jälkeen, ”missä ovat itku ja kaikki kyyneleet”, kun Auer puhuu poliisille puolitoista vuorokautta tämän aviomiehen surman jälkeen.
–Yllätyin, että syyttäjä edes kommentoi sitä, ettei ole kyyneleitä, Matti Tolvanen kertoo Uudelle Suomelle.
–Siitä, miten ihminen käyttäytyy, ei voida päätellä mitään. Ei sillä ole mitään näytöllistä arvoa, ja se on jopa epäasianmukaista, Tolvanen jatkaa.
Tolvasen mielestä vaikuttaa siltä, että ”syyttäjäkin käy aika kuumana” Suomen rikoshistorian kiemuraisimpiin kuuluvan murhatapauksen vuoksi.
–On vähän vierasta meikäläiselle systeemille, että käydään tällä tavalla henkilöön kiinni, Tolvanen arvioi.
Matti Tolvasen arviota tukee oikeus- ja kriminaalipsykologian dosentti Helinä Häkkänen-Nyholm torstain Ilta-Sanomissa. Hänen mielestään syyttäjän näkemys on ”ihmisen monimutkaisen käyttäytymisen aliarvioimista pahimmillaan”.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:21"]
Jännää on myös se, miksi Lahti huutaa vaimoaan tilanteeseen, missä muka on joku hullu ulkopuolinen murhaaja. Ja miksi hän ei huuda sille ulkopuoliselle mitään.
[/quote]
Jukka on huutanut ulkopuoliselle ennen häkepuhelua ja huomannut ettei se tappamisen meiningissä auta yhtikäs mitään. Sen sijaan hän huutaa toistuvasti vaimoaan apuun.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:54"]
67, millä logiikalla?
[/quote]Miksi Auer olisi lähtenyt uudelleen tappeluun väliin tultuaan jo kerran puukotetuksi? Hyökkääjä tuli häirityksi Auerin toimesta ja iski puukolla, muttei tappamistarkoituksessa, koska kohde oli Lahti?
[/quote]
Miten se samaan aikaan puukotti Jukkaa ja Annelia? Miten Anneli ei mennyt ja vetänyt siltä tuolilla tajua kankaalle... Oikeasti jos kaksi olisi tapellut pelkällä puukolla aseistettua hyökkääjää vastaan edes jotenkin, paikalle olisi jäänyt hyökkääjästä verijälkiä. Mutta kas kummaa, ei ollut mitään.
Täysin epäuskottavaa.
Ylipäänsä, jos ihminen tappelee tosissaan henkensä edestä, niin miten isoa meteliä se siinä yleensä pidetään? Meneekö energia ja keskittyminen tosissaan siihen että huudetaan ja mesotaan? Mun mielestä on täysin uskottava ajatus se että ihan kaikki energia ja keskittyminen menee siihen että yritetään torjua puukoniskuja ja huutaa apua.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:28"]
Jännää on myös se, miksi Lahti huutaa vaimoaan tilanteeseen, missä muka on joku hullu ulkopuolinen murhaaja. Ja miksi hän ei huuda sille ulkopuoliselle mitään.
[/quote]
Jukka on huutanut ulkopuoliselle ennen häkepuhelua ja huomannut ettei se tappamisen meiningissä auta yhtikäs mitään. Sen sijaan hän huutaa toistuvasti vaimoaan apuun.
[/quote]
Nimenomaan, ja tämä on minusta epäuskottavaa. Jos paikalla on hyökkääjä, eikö mies nimenomaan kehoittaisi vaimoa huolehtimaan lapsista ja pakenemaan, eikä kutsuisi vaimoa paikalle. Ja kuka sanoo 'voisit vähän auttaakin', kun vieressä on hullu murhaaja?
Hyökkääjällä oli puukko, miten hyökkääjästä olisi tullut verta jos kukaan ei saanut siltä puukkoa pois.
[/quote]
Anneli sitä korkeintaan uhkasi. Kuka muuta väittää? Anneli? :)
On se näppärää kun syyttää puhelimessa jotain lyhkästä, hiukan pulleaa miestä hyppineen ikkunasta sisään ja ulos tappomielessä ja miten on ollut jotain uhkauksiakin. Miten näppärää!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:28"]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan, ja tämä on minusta epäuskottavaa. Jos paikalla on hyökkääjä, eikö mies nimenomaan kehoittaisi vaimoa huolehtimaan lapsista ja pakenemaan, eikä kutsuisi vaimoa paikalle. Ja kuka sanoo 'voisit vähän auttaakin', kun vieressä on hullu murhaaja?
[/quote]
Tuon litteroinnista on erimielisyyksiä mutta sävystä voi kai päätellä että Jukka on todella turhautunut tässä kohtaa huutaa todella voimakkasti tyyliin miksi sieltä ei tule apua?!! Kun eihän se tiedä välttämättä että Anneli on puhelimessa ja varsinkaan että häke on käskenyt Annelia olla menemättä mihinkään. Ja nyt taas on helppoa olla kahvikupin ääressä sankari ja uhrautua vaimon ja lasten puolesta, mutta pistetään sut tositilanteeseen jossa olet kuoleman kielissä. Lisäksi, ettekö te juuri itse syyttääneet Annelia siitä ettei se astaloinut tunkeutujaa kuoliaaksi? Ehkä Jukka oli samoilla linjoilla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:40"]
[/quote]
Anneli sitä korkeintaan uhkasi. Kuka muuta väittää? Anneli? :)
[/quote]
Poliisi tutki vuoden ajan ulkopuolisen tunkeutujan linjaa. Ihan oikeastiko luulet, että ne sen vuoden ajan tutki vain Annelin sanomisia? Eivätkä ollenkaan kysyneet työkavereilta ja ystäviltä että uhkailiko se oikeasti vai vain Annelin mielestä? Tietenkin ne kyseli huolellisesti kaikilta mahdollisilta mitä Jukka kertoi uhkaajasta ja olisiko jollain käsitys siitä kuka uhkaaja oli.
Mä en usko mihinkään ennen kuin se häkenauha tulee julkisesti kuunneltavaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 15:56"]
Äidinvaisto toimisi automatiikalla. [/quote]
Niinhän sitä toivoo. Valitettavasti asia on niin, että ihmisten toimintaa äärimmäisessä kriisitilanteessa on hyvin vaikeaa ennustaa. Osa menee paniikkiin, osa jähmettyy täysin toimintakyvyttömäksi, joku voi toimia näennäisen järkevästi, mutta ei muista siitä jälkikäteen mitään.
Toivotaan, että kukaan teistä "äidinvaistoautomatiikkaan" uskovista ei koskaan joudu tilanteeseen, jossa se automatiikka todella punnittaisiin.
Mun kimppuun on käynyt keskellä Tamperetta, aamulla vilkkaaseen aikaan bussipysäkillä huumeissa ollut skitsofreenikko/tms. täysin sekopäinen pimahtanut valtava tuntematon mies. Olen itse 150-senttinen nainen, tapahtuma-ainaan 25-vuotias.
Kukaan ei tullut apuun. Ympärillemme syntyi 100 m halkaisijaltaan ihmisistä tyhjä rengas. Yksi nainen soitti itkien hätäkeskukseen renkaan reunalta. Älkää luottako sivullisten apuun hätätilanteissa. He tallaavat pakoon juostessaan teidät ja lapsenne.