Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kotiisi hyökkäisi ihminen, miten pelastaisit 4 lastasi?

Vierailija
05.09.2013 |

Mä olen siis vaan ihmetellyt sitä, kun kaikki hokee kuinka Annelin olisi pitänyt " viedä lapset turvaan", niin mä haluaisin nyt kuulla, miten se pitäisi tehdä.

Ei siis puututa muuhun kuin siihen, että

a) kodissasi olisi murhaaja, joka olisi miehesi kimpussa, ja

b) nukkumassa olisi 3 pientä lasta, 1 olisi hereillä.

Missä kohtaa soittaisit hätäkeskukseen? Miten ja minne veisit lapset?

Kun mä en vaan ole vielä keksinyt miten saisi sikeästi nukkuvat lapset sähäkästi ylös sängystä ja turvaan omin keinoin. Noin montaa ei pysty kantamaan itsekseen, meillä ainakaan ei saa lastenhuoneen ikkunoita auki, vaan ne pitäisi rikkoa. Ja sitten neljän pienen lapsen kanssa pihalla juokseminen- minne? Missä se "turva" on? Naapurissa ei välttämättä ole yhtään ketään kotona/oven avaaminen voi kestää/naapurit ei välttämättä avaa tuollaisessa tilanteessa.

Kyllä mun mielestäni järkevintä on soittaa sinne hätäkeskukseen ja pyytää ammattilaisen apua tuollaisessa tilanteessa.

ja tämä nyt ottamatta kantaa siihen, onko Anneli syyllinen vai ei. Mutta en mä tuossa tilanteessa mitään järkevämpää tapaa toimia keksisi.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:06"]

Jos lapset nukkuvat samassa huoneessa niin ovi kiinni ja oven eteen kaikki mahdollinen painava tavara kuten sänky, kaappi, tuolit jne. Sitten ikkunasta ulos. Jos nukutaan eri huoneissa niin kaikki lapset samaan huoneeseen ja ovi kiinni. Tämän jälkeen soitetaan poliisille ja kerrotaan mitä tapahtuu.

Pitkään aikaan mediassa ei ole puhuttu siitä, mikä motiivi ulkopuolisella on tappaa perheen isä. Työpaikan vähennykset, yt:t eivät voi olla syy. 2013 Suomessa on jatkuvasti yt-uutisia eikä ketään työpaikan kehityspäällikköä ole puukotettu, kuristettu tai pahoinpidelty. Voisin uskoa ulkopuoliseen tekijään, jos olisi olemassa edes joku motiivi.

[/quote]

Öh, mistähän sulle se motiivi repäistään, kun kukaan ei tiedä kuka se tappaja on? Se tiedetään, että Jukkaa oli uhkailtu, se oli monen tahon tiedossa jo ennen surmaa.

Ja siis maailmallahan tuollaiset murhat on varsin yleisiä, esim. kiinassa tapetaan jatkuvasti tehtaanomistajia tms. porhoja, jotka sortaa alamaisiaan. Joten kun nyt Annelinkin kohdalla ollaan valmiita uskomaan hänen olevan suoraan jenkkileffasta repäisty ihmissaatana, vaikka tuollaisen ihmisen olemassaolo varsinkin suomessa on käytännössä ennennäkemätöntä, niin miksi emme siis voisi uskoa jonkun alaisen kiinan malliin päättäneen listiä pomonsa?

Vierailija
42/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olisitte lähteneet repimään lapsia ulos, onko tullut mieleen että ulkona olisi voinut olla rikostovereita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ap ihan vajaa tai annelisti.  kai sita yrittaa saada edes yhden lapsen pelastettua ennemmin kuin jaada kaikki lahdattavaksi! lapset mahd.kauas murhaajasta,ei kurkkimaan "onks se murhaaja viel siel" 

maks nappailla 112 ja puhelin auki ja ulos talosta!!!!!!!

hae hoitoa ala jankkaa enaa

Vierailija
44/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan pistänyt sen 9-vuotiaan pihalle ensin, käskenyt juosta naapuriin ja hälyttää apua. Sitten olisin yrittänyt suoriutua pienempien kanssa pihalle miten parhaiten pystyn.

Vierailija
45/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:19"]

AV-mammat on heittäytyneet hurjiksi :-). Tää tulee varmasti keräämään ison määrän miinus-peukkuja, mutta tässä on mihin naisten kyvyt riittää tositilanteessa. Siis ei tv:ssä vaan todellisuudessa. Eräs sarjaraiskaaja USAssa valitsi kohteikseen pienten lapsien äitejä. Syy oli se, että niiden raiskaaminen on helppoa. Ei tarvinnut muuta kuin uhata lasten satuttamisella ja ne olivat jalat levällään. 

[/quote]

Totta kai sitä voi vain arvailla, miten tuollaisessa tilanteessa toimisi. Tietenkin! Mutta olen kyllä ihan IRL:kin suht topakka ämmä, joten jos joku oikeasti tulisi sisälle ikkunaraamit kaulassa ja alkaisi tappaa miestä, en alkaisi keräillä lapsia, vaan nappaisin vaistomaisesti lähimmän astalon ja huitoisin sillä hyökkääjää. Eiköhän se ole useimmilla se eka primitiivireaktio?

Häke on toissijainen, ei sieltä saa apua pitkään aikaan, kun se mies ja mahdollisesti minä ja lapset seuraavaksi on tapettu muutamassa minuutissa.

JOS ei pistä vastaan...

Vierailija
46/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli oli saanut häkevaiheessa jo keuhkoihin asti menneen piston. On selvää että av-mamma ei moisesta lannistuisi vaan alkaisi astaloida, mutta mun mielestä Auer on varsin urhea kun jää paikalle ja yrittää saada mahdollisimman nopeasti apua oikeasti aivan helvetin vaarallisessa tilanteessa. Miettikää nyt itse, teillä on itselläkin vaarallinen haava, mies on todella pahassa paikassa, ruveta nyt siinä keräilemään lapsia sängystä! Hulluahan se olisi! Mun mielestä tuo ennenkaikkea osoittaa että Auer välitti Lahdesta kun hän oman henkensä uhalla jäi auttamaan eikä lähtenyt naapuriin tuhlaamaan kallisarvoista aikaa.  Ja kuten sanottu kun tunkeutuja ei lähtenyt Auerinkaan perään, niin intuitiivisesti siitä tekee sen päätelmän että lapsi ei ole välittömässä hengenvaarassa siinä.

Vierailija
47/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:25"]

Oot ap ihan vajaa tai annelisti.  kai sita yrittaa saada edes yhden lapsen pelastettua ennemmin kuin jaada kaikki lahdattavaksi! lapset mahd.kauas murhaajasta,ei kurkkimaan "onks se murhaaja viel siel" 

maks nappailla 112 ja puhelin auki ja ulos talosta!!!!!!!

hae hoitoa ala jankkaa enaa

[/quote]Älä itse keuhkoile. Talossa oli lankapuhelin. Ei kännykkää, paitsi kommunikaattori, jota Auer ei nähtävästi osannut käyttää.

Vierailija
48/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:31"]

Anneli oli saanut häkevaiheessa jo keuhkoihin asti menneen piston. On selvää että av-mamma ei moisesta lannistuisi vaan alkaisi astaloida, mutta mun mielestä Auer on varsin urhea kun jää paikalle ja yrittää saada mahdollisimman nopeasti apua oikeasti aivan helvetin vaarallisessa tilanteessa. Miettikää nyt itse, teillä on itselläkin vaarallinen haava, mies on todella pahassa paikassa, ruveta nyt siinä keräilemään lapsia sängystä! Hulluahan se olisi! Mun mielestä tuo ennenkaikkea osoittaa että Auer välitti Lahdesta kun hän oman henkensä uhalla jäi auttamaan eikä lähtenyt naapuriin tuhlaamaan kallisarvoista aikaa.  Ja kuten sanottu kun tunkeutuja ei lähtenyt Auerinkaan perään, niin intuitiivisesti siitä tekee sen päätelmän että lapsi ei ole välittömässä hengenvaarassa siinä.

[/quote]

Jaa, no siitä ei ap sanonut aloituksessaan mitään.

Vierailija
49/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

46, mistä se Anneli tiesi, että tunkeutuja ei lähde hänen peräänsä? Sehän tappeli Annelin miehen kanssa siinä, ei siinä välillä lähdetä vaimon perään.

Vai meinaat, että se tappaja jäi sinne vielä katselemaan sisustusta ja lukemaan kirjojen selkämyksiä sen äijän kuoltua, josta A saattoi varmuudella tietää, ettei se muuta perhettä ala lahtaamaan....

Vierailija
50/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä puhelinväninäkin on niin naurettavaa. Mieti tilanne, jossa sun mies kuolee mahdollisesti JUST NYT PARASTA AIKAA!!!!! Rupeatko siinä miettimään että hmmm, mahtaisikohan osata käyttää kommunikaattoria, jonka sijainnistakaan ei välttämättä ole tietoa. Vai käytätkö mahdollisimman nopeasti puhelinta, jota varmasti osaat käyttää sillä tulenpalavalla sekunnilla.

Vierailija
51/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:46"]

Tämä puhelinväninäkin on niin naurettavaa. Mieti tilanne, jossa sun mies kuolee mahdollisesti JUST NYT PARASTA AIKAA!!!!! Rupeatko siinä miettimään että hmmm, mahtaisikohan osata käyttää kommunikaattoria, jonka sijainnistakaan ei välttämättä ole tietoa. Vai käytätkö mahdollisimman nopeasti puhelinta, jota varmasti osaat käyttää sillä tulenpalavalla sekunnilla.

[/quote]Aivan, mun muodostaman kokonaiskuvan mukaan Auer toimi tilanteessa hyvin järkeenkäyvällä tavalla.

Vierailija
52/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:43"]

46, mistä se Anneli tiesi, että tunkeutuja ei lähde hänen peräänsä? [/quote] No aluksi siitä ettei se lähtenyt vaan antoi Annelin soittaa häkeen. Ehkä Anneli myös tajusi, että ukolla oli aluksi kädet täynnä Jukan kanssa. Myöhemmin Anneli meni lähemmäs ja tappaja teki jonkin uhkaavan liikkeen muttei edelleenkään lähtenyt perään vaikka Anneli ensin niin luuli.

Vierailija
53/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

46, mistä se Anneli tiesi, että tunkeutuja ei lähde hänen peräänsä? Sehän tappeli Annelin miehen kanssa siinä, ei siinä välillä lähdetä vaimon perään.

Vai meinaat, että se tappaja jäi sinne vielä katselemaan sisustusta ja lukemaan kirjojen selkämyksiä sen äijän kuoltua, josta A saattoi varmuudella tietää, ettei se muuta perhettä ala lahtaamaan....

[/quote]Aivan, rovojen käsikirjan mukaan tapellaan vain yhden kanssa kerrallaan ja tappeluiden välissä on laksääteinen tauko.

Vierailija
54/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asunnon pohjaratkaisusta miten toimia. Jos on iso talo voi olla järkevämpää toimia niin, että tunkeutujan mielenkiinto ei herää lapsia kohtaa ja hämätä ja soittaa hätäkeskukseen. Jos asunto on pienempi niin menisin lasten huoneeseen ja siirtäisin tavaroita oven eteen ja soittaisin hätäkeskukseen, jättäisin linjan auki ja yrittäisin pelastaa lapsia ikkunasta jos ikkuna olisi toiseen suuntaan kuin ulko-ovi. Kyllä hätäkeskuskeen soittaminen on järkevää koska se voi pelästyttää tunkeutujan poistumaan nopeammin.

Vierailija
55/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:05"]

Hä? Ikkuna on kuule rikki ja mies sisällä muutamassa sekunnissa, kun siitä tullaan puutarhatuoli edellä. Siinä ei ehdi edes kaivaa kännyä käteen, saati että naputella numeroa, vaikka siinä onkin vaan kolme naputeltavaa.

[/quote] Et saa ikkunaa rikki muovisella puutarhatuolilla. Etkä tule yli metrin korkeudella olevasta kerroslasi-ikkunasta läipi sekunneissa, se vie vähintään kymmeniä sekunteja. Jos haluat puolustella Auria, niin älä poikkea hänen tarinastaan.

Vierailija
56/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut tällaista tilannetta valitettavasti simuloimaan päässäni, kun eräs sekopää kerran uhkaili perheemme vahingoittamisella. Ensimmäisenä yrittäisin saada hyökkääjän tajuttomaksi, liikuntakyvyttömäksi tms. jollain hyvin epäreilulla aseella, kuten tuolilla, raskaalla lapiolla tai pesismailalla. Huono puoli tässä on se, että Suomessa ei saisi käytännössä puolustaa itseään, ja jos vahingossakaan aiheuttaa hyökkääjälle jotain naarmua isompaa, niin saa hyvin todennäköisesti tuomion hätävarjelun liioittelusta. Tuollaisessa tilanteessa se ei tosin paljoa kiinnostaisi, vaan perheen suojelu olisi ykköskriteeri.

Jos hyökkääjää ei saisi toimintakyvyttömäksi, vaan hän keskittyisi miehen pahoinpitelemiseen, lähtisin pelastamaan lapsia. Juoksisin heidän kanssaan piiloon lukkojen taakse (esim. varastoon) ja soittaisin hätäkeskukseen. Jos hyökkääjän saisi pois pelistä, ottaisin toki myös miehen mukaan turvaan. 

Vierailija
57/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:23"]

Te jotka olisitte lähteneet repimään lapsia ulos, onko tullut mieleen että ulkona olisi voinut olla rikostovereita?

[/quote]

No kovin vaarallisia ei varmasti ainakaan, korkeintaan joku kytiskaveri/kuski. Jos todellakin oletetaan, että taloon tunkeutui ulkopuolinen henkilö, jonka ensisijainen kohde oli perheen isä, ne rikostoverit olisivat olleet mukana sisällä varmistamassa, ettei kukaan talossa oleva a) yllätä hyökkääjää b) hälyytä apua.

Vierailija
58/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Anneli "pelastanut" edes vanhintaan lastaan eli tämän tullessa keittöön käskenyt painua äkkiä etuovesta naapuriin. 

Vierailija
59/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:50"]

46, mistä se Anneli tiesi, että tunkeutuja ei lähde hänen peräänsä? [/quote] No aluksi siitä ettei se lähtenyt vaan antoi Annelin soittaa häkeen. Ehkä Anneli myös tajusi, että ukolla oli aluksi kädet täynnä Jukan kanssa. Myöhemmin Anneli meni lähemmäs ja tappaja teki jonkin uhkaavan liikkeen muttei edelleenkään lähtenyt perään vaikka Anneli ensin niin luuli.

[/quote]

No aluksi se tappeli Jukan kanssa, joten A ei voi mitenkään tietää, mitä tekee seuraavaksi, sekunnilla millä hyvänsä. Sittenkin se tappeli Jukan kanssa, vai meinaatko siis, että se inventoi Annelin seinälautasia siellä, ja siksi teki "vain uhkaavan eleen".

Oikeasti Anneli EI voinut hitossakaan tietää, oliko hän ja lapset heti seuraavana vuorossa ja koska Jukalta on henki pois ja roisto hänen perässään. Siksi oli outoa, että jäi soittelemaan, eikä yrittänyt lyödä tappajaa hengiltä takaapäin, kun tämä tappaa hänen miestään (johon Annelin VÄITTEEN mukaan hänellä muka oli hyvä suhde...)

Vierailija
60/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:05"]

Hä? Ikkuna on kuule rikki ja mies sisällä muutamassa sekunnissa, kun siitä tullaan puutarhatuoli edellä. Siinä ei ehdi edes kaivaa kännyä käteen, saati että naputella numeroa, vaikka siinä onkin vaan kolme naputeltavaa.

[/quote] Et saa ikkunaa rikki muovisella puutarhatuolilla. Etkä tule yli metrin korkeudella olevasta kerroslasi-ikkunasta läipi sekunneissa, se vie vähintään kymmeniä sekunteja. Jos haluat puolustella Auria, niin älä poikkea hänen tarinastaan.

[/quote]

Minä en tunne Auerin tarinaa, minä kommentoin ap:n aloitusta. Jos ikkuna ei ole panssarilasia, siitä pääsee aikuinen mies läpi muutamassa sekunnissa. Ja metri - pah - siitä menee mies yli myös saman tien.