Jos kotiisi hyökkäisi ihminen, miten pelastaisit 4 lastasi?
Mä olen siis vaan ihmetellyt sitä, kun kaikki hokee kuinka Annelin olisi pitänyt " viedä lapset turvaan", niin mä haluaisin nyt kuulla, miten se pitäisi tehdä.
Ei siis puututa muuhun kuin siihen, että
a) kodissasi olisi murhaaja, joka olisi miehesi kimpussa, ja
b) nukkumassa olisi 3 pientä lasta, 1 olisi hereillä.
Missä kohtaa soittaisit hätäkeskukseen? Miten ja minne veisit lapset?
Kun mä en vaan ole vielä keksinyt miten saisi sikeästi nukkuvat lapset sähäkästi ylös sängystä ja turvaan omin keinoin. Noin montaa ei pysty kantamaan itsekseen, meillä ainakaan ei saa lastenhuoneen ikkunoita auki, vaan ne pitäisi rikkoa. Ja sitten neljän pienen lapsen kanssa pihalla juokseminen- minne? Missä se "turva" on? Naapurissa ei välttämättä ole yhtään ketään kotona/oven avaaminen voi kestää/naapurit ei välttämättä avaa tuollaisessa tilanteessa.
Kyllä mun mielestäni järkevintä on soittaa sinne hätäkeskukseen ja pyytää ammattilaisen apua tuollaisessa tilanteessa.
ja tämä nyt ottamatta kantaa siihen, onko Anneli syyllinen vai ei. Mutta en mä tuossa tilanteessa mitään järkevämpää tapaa toimia keksisi.
Kommentit (118)
Jos näin kävisi ja surmaaja tosiaan puukottaisi miestäni täysillä huomioimatta minua (huppis oli huomioinut Annelin vasta kun oli "yrittänyt" mennä puukottajan ja Jukan väliin) muuten jatkoi Jukan puukottamista huomioimatta muuta niin juoksisin lasten huoneiseen ja yrittäisin hiljaa viedä niin monta ulos kerralla kuin pystyisin, Tässä tapauksessa kaksi isointa omin jaloin, kaksi pientä syliin ja huutaisin ulkona apua samalla naapuriin juosten. Kyseisessä tapauksessa tie ulko-ovelle oli täysin vapaa. Ei huolta kengistä, vaatteista tms. Kaikki vaan ulos ja nopeasti. Soitto naapurista häkeen.
En jättäisi miestäni, vaan soittaisin heti häkeen. Jos hyökkääjä isokokoinen ja vahvanoloinen, en kävisi hänen kimppuunsa, paitsi jos hän olisi selin ja mulla olisi jotain vahvaa kättä pitempää, jolla kumauttaa.
Äidinvaisto toimisi automatiikalla. Repisin lapset ylös sängyistään keinolla millä hyvänsä ja juoksisin heidän kanssaan ulos talosta niin nopeasti kuin kykenisin. Mies valitettavasti jäisi tässä vaiheessa omilleen, lasten suojeleminen tulee täysin selkärangasta ja menee edelle. Jos pihalla pystyisin yhtään ajattelemaan järkevästi, ryntäisin naapuriin soittamaan apua sieltä.
Jos lapset nukkuvat samassa huoneessa niin ovi kiinni ja oven eteen kaikki mahdollinen painava tavara kuten sänky, kaappi, tuolit jne. Sitten ikkunasta ulos. Jos nukutaan eri huoneissa niin kaikki lapset samaan huoneeseen ja ovi kiinni. Tämän jälkeen soitetaan poliisille ja kerrotaan mitä tapahtuu.
Pitkään aikaan mediassa ei ole puhuttu siitä, mikä motiivi ulkopuolisella on tappaa perheen isä. Työpaikan vähennykset, yt:t eivät voi olla syy. 2013 Suomessa on jatkuvasti yt-uutisia eikä ketään työpaikan kehityspäällikköä ole puukotettu, kuristettu tai pahoinpidelty. Voisin uskoa ulkopuoliseen tekijään, jos olisi olemassa edes joku motiivi.
Herättäisin nukkuvat lapset, hereillä oleva voisi auttaa siinä. Nappaisin puhelimen kouraan ja juoksisin lasten kanssa etuovesta ulos (jos siis murhaaja tunkeutunut sisään takaovesta) ja juoksisin naapuriin. Hakkaisin ovea, soittaisin ovikelloa ja huutaisin kunnes naapuri tulisi avaamaan. Sitten soittaisin (tai naapuri soittaisi) hätäkeskukseen.
Paljon vaikempi kysymys on "miten pelastaisit miehesi, jos ikkunasta tunkeutuisi tuntematon, joka kävisi hänen kimppuunsa". Pelkään väkivaltaa, en osaa tapella. Yrittäisin ehkä puhumalla jotenkin hämätä ja jos puhelin lähellä saisin ehkä humaamattomasti soitettua hätäkeskukseen.
En tiedä uskaltaisinko mennä mieheni ja väkivallantekijän väliin.
Löysin tuon talon pohjapiirroksen ja siinä näkyy, että lasten huoneet ovat toisella puolella taloa kuin takkahuone, jossa hyökkääjä oli. Aulassa on vielä väliseinä erottamassa lastenhuoneita muista tiloista. Kokiko Auer, että lapset ovat huoneessaan turvassa, koska hyökkäys ei kohdistunut häneen eikä sitä kautta myöskään lapsiin?
No, minä en nyt tarkemmin anneliauertapausta tunne, joten en ota siihen tarkemmin kantaa - mutta minä nappaisin keittiössä käteen ison kokkiveitsen ja iskisin sitä murhaajaa selkään. Ois ikäänkuin siinä sekin raatona sitten.... sen sijaan, että antaisin murhaajan riehua ja söpöttäisin jossain piilossa hätäkeskukselle, että voisitteko lähettää tänne poliisit... Miten se muka suojelee lapsia, saati sitä siippaa, että poliisi saapuu jos saapuu ehkä 15-30 minuutin päästä paikalle?
Epäilen, että valtaosa naisista yrittäisi edes puolustaa voimatoimin perhettään, jos joku sekoboltsi ryntäisi sisälle.
Tästä on kyllä jo kauan aikaa, mutta tämäkin on nähty, kuten suunnilleen kaikki muukin tähän ikään mennessä. Omakotitaloni pihaan eksyi laitapuolen kulkijoista koostuva humalainen miesjoukko. Mesosivat ja mekastivat, potkiskelivat terassin kaiteita.
Suutuin aika tavalla. Kaivoin revolverin esille, johon mahtuu 8 panosta. Riuhtaisin ulko-oven auki samalla nostaen aseen osoittamaan miesjoukon suurinta mesoajaa. Syntyi jähmettynyt hiljaisuus. Kukaan ei liikahtanut. Sitten yksi mies sanoi hyvinkin sovinnollisella/pelokkaalla äänellä, että ”jos he tästä nyt lähtisivät”. Hymyillen sanoin, että ”se voisi olla parempi”. Seurasin porukan perässä pihatien päähän asti ja tsekkasin että myös häipyivät.
Eipä ole sen jälkeen näkynyt tätä herra-seuruetta. Jos on reilusti yli 100-kilonen bodari, kuten minä, niin ei paljon muutenkaan tällaiset pelota.
Olen kerran ulkomailla metrotunnelissa joutunut silminnäkijäksi puukotus-ampumisvälikohtauksessa. Mieleeni ei olisi tullutkaan mennä siihen väliin vaan juoksin karkuun taakseni katsomatta. Moni voi ajatella, että "varmasti menisi puukon kanssa siihen puukottamaan tätä puukottajaa", mutta kun se tilanne oikeasti tulee vastaan, lähtee siitä karkuun ja äkkiä. Ihmisellä on kuitenkin suuri itsesuojeluvaisto. Jos taas omaa lasta puukotettaisiin, menisin varmasti eteen seisomaan. Lasta ei lähetetä katsomaan puukottajaa, ei koskaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 15:56"]
Äidinvaisto toimisi automatiikalla. Repisin lapset ylös sängyistään keinolla millä hyvänsä ja juoksisin heidän kanssaan ulos talosta niin nopeasti kuin kykenisin. Mies valitettavasti jäisi tässä vaiheessa omilleen, lasten suojeleminen tulee täysin selkärangasta ja menee edelle. Jos pihalla pystyisin yhtään ajattelemaan järkevästi, ryntäisin naapuriin soittamaan apua sieltä.
[/quote]
Just näin minäkin tekisin. Lapset pelastan automaattisesti eka ja mieheni saa pärjätä yksin ainakin niin kauan, että saan lapset turvaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:21"]
Olen kerran ulkomailla metrotunnelissa joutunut silminnäkijäksi puukotus-ampumisvälikohtauksessa. Mieleeni ei olisi tullutkaan mennä siihen väliin vaan juoksin karkuun taakseni katsomatta. Moni voi ajatella, että "varmasti menisi puukon kanssa siihen puukottamaan tätä puukottajaa", mutta kun se tilanne oikeasti tulee vastaan, lähtee siitä karkuun ja äkkiä. Ihmisellä on kuitenkin suuri itsesuojeluvaisto. Jos taas omaa lasta puukotettaisiin, menisin varmasti eteen seisomaan. Lasta ei lähetetä katsomaan puukottajaa, ei koskaan.
[/quote]
Miten tuo nyt liittyi tähän?
Ap ei nimenomaan kysynyt siitä, miten toimisit julkisella paikalla vieraan ollessa uhrina, vaan sitä, miten toimisit kotonasi, kun uhrina on puolisosi ja mahdollisesti seuraavaksi lapsesi ja sinä itse.
Eli nimenomaan nyt puhutaan ITSESUOJELUVAISTOSTA, tampio!
Mua ei ole liialla ulkonäöllä pilattu, varakkailla vanhemmilla ja koulunkäyntikään ei ole mennyt kovin hyvin. Olen onnistunut saamaan itselleni maailman parhaan aviomiehen. Jos joku olisi mieheni kimpussa ja yläkerrassa nukkuisi meidän lapset, kyllä mä myös etsisin sen pesäpallomailan ja kumauttaisin päällekävijää. Meitä on kuitenkin 2 vastaan 1. Ennen kumauttamista laittaisin puhelimeen 112 ja jättäisin puhelinlinjan auki. Tänä päivänä jos kuuluu kummia ja linja on auki, poliisi tulee hyvin nopeasti. Mulla ei siinä tilanteessa ole aikaa jäädä odottelee linjoilla milloin joku vastaa.
Ja tiedän että mieheni tekis ihan samoin.
Olen saanut työssäni jonkin verran erilaisiin hätätilanteisiin liittyvää koulutusta. Ehkäpä tästä johtuen ehdoton prioriteettini tunkeutujan tullessa taloon olisi ollut saada lapset pois talosta turvaan, koska sivullisten saattaminen pois välittömästä vaarasta on oikeasti se ensimmäinen asia kaikissa saamissani ohjeistuksissa. Tämä siis olisi tapahtunut ennen soittoa hätäkeskukseen, ja ennenkuin olisin miettinyt, mitä teen itse tilanteessa.
Olettaen, että minulla olisi Auereiden tapaan neljä lasta, kodin asiat olisi jo lähtökohtaisesti järjestetty niin, että lapset pystyvät toimimaan mahdollisimman itsenäisesti ja pelastautumaan lastenhuoneesta esim. tulipalon sattuessa (Suomessa ei ole esim. maanjäristys- tai hurrikaanivaaraa, mutta jos olisi, myös näihin varustauduttaisiin). Toiminnan pitäisi tietysti olla iän mukaista. Mutta jos yksi lapsista olisi isompi, kuten tämä 9-vuotias isosisko, hänetkin olisi kyllä opetettu jo tarpeen vaatiessa herättämään ja ohjaamaan pienemmät sisarukset turvaan.
Ymmärrän, että oma toimintamallini on poikkeuksellista. Suurin osa ihmisistä ei ole varautunut hätätilanteisiin mitenkään, ja instinktiiviset reaktiot voivat olla melkeinpä mitä vain. Mutta näinkin siis voi toimia.
Minä puhun nyt Auer tapauksesta, tuli tästä ketjusta mieleen, että onko tutkittu sitä vaihtoehtoa että Jukka koitti pelastaa Auerin? Joku "paha tyyppi" jonka ehkä molemmat tunsivat (esim. ns. kovanluokan rikollinen jos oli/olivat hämäpuuhissa mukana kuten pedofiliarinki) ja josta Auer ei voi puhua (koska silloin esim. lapsille tapahtuisi jotain).
kaskisin lasten juosta naapuriin ja soittamaan apua,pienimman nukkuvan ottaisin kainaloon ja juoksisin itse perassa. ei kukaan kaske lasta tsekkaan onko murhaaja viela tappamassa hahaha vai oman lapsesko laittasit katsoon. eli lasten kanssa pakoon ja nopsaan hophop ja heti soittaan apua,mutta ei soittaan apua murhaajan vieresta lasten kanssa tyhma!
No en minä ainakaan jäisi siihen ovettomaan oleskelutilaan pyörimään lapsen kanssa, jos samoissa tiloissa olisi tappaja ottamassa ukosta henkeä.
Varmaan käskisin hereille nousseen lapsen joko piiloon lukkojen taakse tai sitten ulos naapuriin hälyyttämään apua.
Tosihan se on että ei sitä aina välttämättä toimi järkevimmällä mahdollisella tavalla, mutta kyllä pakeneminen ja piiloutumienen ovat juuri niitä juttuja jotka tulee suoraan selkärangasta kun joutuu ahdistelluksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 15:47"]
Jos näin kävisi ja surmaaja tosiaan puukottaisi miestäni täysillä huomioimatta minua (huppis oli huomioinut Annelin vasta kun oli "yrittänyt" mennä puukottajan ja Jukan väliin) muuten jatkoi Jukan puukottamista huomioimatta muuta niin juoksisin lasten huoneiseen ja yrittäisin hiljaa viedä niin monta ulos kerralla kuin pystyisin, Tässä tapauksessa kaksi isointa omin jaloin, kaksi pientä syliin ja huutaisin ulkona apua samalla naapuriin juosten. Kyseisessä tapauksessa tie ulko-ovelle oli täysin vapaa. Ei huolta kengistä, vaatteista tms. Kaikki vaan ulos ja nopeasti. Soitto naapurista häkeen.
[/quote]Kyllä se puukottaja oli tarinan mukaan tuikannut Annelia puukolla jo ennen puhelimeen menoa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:21"]
[/quote]
Miten tuo nyt liittyi tähän?
Ap ei nimenomaan kysynyt siitä, miten toimisit julkisella paikalla vieraan ollessa uhrina, vaan sitä, miten toimisit kotonasi, kun uhrina on puolisosi ja mahdollisesti seuraavaksi lapsesi ja sinä itse.
Eli nimenomaan nyt puhutaan ITSESUOJELUVAISTOSTA, tampio!
[/quote]No eikös se karkuun juokseminen olisi ehkä se todennäköisin itsesuojeluvaiston aiheuttama reaktio?
Mä kolauttasin sitä hyökkääjää pesäpallomailalla ja soittaisin hätäkeskukseen sen jälkeen. Mulla on maila ihan sitä varten sopivassa paikassa.