Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kotiisi hyökkäisi ihminen, miten pelastaisit 4 lastasi?

Vierailija
05.09.2013 |

Mä olen siis vaan ihmetellyt sitä, kun kaikki hokee kuinka Annelin olisi pitänyt " viedä lapset turvaan", niin mä haluaisin nyt kuulla, miten se pitäisi tehdä.

Ei siis puututa muuhun kuin siihen, että

a) kodissasi olisi murhaaja, joka olisi miehesi kimpussa, ja

b) nukkumassa olisi 3 pientä lasta, 1 olisi hereillä.

Missä kohtaa soittaisit hätäkeskukseen? Miten ja minne veisit lapset?

Kun mä en vaan ole vielä keksinyt miten saisi sikeästi nukkuvat lapset sähäkästi ylös sängystä ja turvaan omin keinoin. Noin montaa ei pysty kantamaan itsekseen, meillä ainakaan ei saa lastenhuoneen ikkunoita auki, vaan ne pitäisi rikkoa. Ja sitten neljän pienen lapsen kanssa pihalla juokseminen- minne? Missä se "turva" on? Naapurissa ei välttämättä ole yhtään ketään kotona/oven avaaminen voi kestää/naapurit ei välttämättä avaa tuollaisessa tilanteessa.

Kyllä mun mielestäni järkevintä on soittaa sinne hätäkeskukseen ja pyytää ammattilaisen apua tuollaisessa tilanteessa.

ja tämä nyt ottamatta kantaa siihen, onko Anneli syyllinen vai ei. Mutta en mä tuossa tilanteessa mitään järkevämpää tapaa toimia keksisi.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

59, Häken neuvo: pysy puhelimessa.

Vierailija
62/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:32"]

Minä puhun nyt Auer tapauksesta, tuli tästä ketjusta mieleen, että onko tutkittu sitä vaihtoehtoa että Jukka koitti pelastaa Auerin? Joku "paha tyyppi" jonka ehkä molemmat tunsivat (esim. ns. kovanluokan rikollinen jos oli/olivat hämäpuuhissa mukana kuten pedofiliarinki) ja josta Auer ei voi puhua (koska silloin esim. lapsille tapahtuisi jotain).

[/quote]

Jukka huuteli puhelun taustalla: Anneli, auta!

Muistelen jotain sellaistakin kuin häivy -olisiko sanonut lapselle?

Uskon että Anneli oli väkivaltainen nainen, jota uhkasi yksinjääminen.

Siellä se emäntä huitoi puukolla, soitti hätäkeskukseen joko puhtaasti ambulanssia apuun tai kuvitteli miehen kuolleen. 

Kun Jukka huutelee apuun ja sanoo että voisit vähän auttaakin niin Annelilla napsahtaa. Silloin hän säntää eteiseen (hakee ehkä kengät tai jonkun lapion ties mitä) ja menee tappamaan miehen.

Sitten palaa puhelimeen ilmoittamaan että mies hiljeni. Sitten tyttö kiljuu ahdistustaan.

Annelilla oli aikaa, siitä hetkestä kun sanoi että tarttee mennä "tonne" aina siihen kun tytär pyytää puhelimeen ja hätäkeskus on paikalla.

Paljon olen ihmetellyt miksi Anneli kysyy: Kuuletko miten mun mies tuolla huutaa? Ja hätäkeskus ei ole puhelua silloin kuulemassa. Eli kenelle puhuu? Onko tuo sitä nauhaa? Vai tajuaako Anneli että siellä se mies huutelee ja se tarttee mennä hiljentämään?

Mutta itse samassa tilanteena, näin suurperheen äitinä ohjaisin sen isoimman lapseni viemään lapset huoneestaan naapuriin. Me ollaan ainakin opeteltu pelastautumisreittejä ja tuollain maantasolla se on helppoa. Jos pitäisi pieniä lapsia nostaa ikkunasta ulos niin menisin itse lapsien huoneeseen, tukkisin oven vaikka tuolilla ja siitä ikkuna auki, patja alle ja lapset pihalle.

En todellakaan jättäisi lapsia nukkumaan huoneisiinsa, vaikka epäilen että lapset siellä nukkuisivat ottaen huomioon että isä on karjunut täysillä kipujaan ja lasia menee rikki, kuuluu laahaavia ääniä ja huonekalut kaatuilee.

Kaikki tuossa haiskahtaa erolta. Ihmettelen miksi tutkinnanjohtaja alkujaan oli ajatusta vastaan että Anneli voisi olla syyllinen. Noinko vahvasti yhden poliisin henkilökohtainen mielipide vaikuttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:43"]

46, mistä se Anneli tiesi, että tunkeutuja ei lähde hänen peräänsä? Sehän tappeli Annelin miehen kanssa siinä, ei siinä välillä lähdetä vaimon perään.

Vai meinaat, että se tappaja jäi sinne vielä katselemaan sisustusta ja lukemaan kirjojen selkämyksiä sen äijän kuoltua, josta A saattoi varmuudella tietää, ettei se muuta perhettä ala lahtaamaan....

[/quote]Aivan, rovojen käsikirjan mukaan tapellaan vain yhden kanssa kerrallaan ja tappeluiden välissä on laksääteinen tauko.

[/quote]

Ehkä ei ole mitään "rovojen" käsikirjaa, mutta esim. ammattitappajilla on iskuissaan ihan selkeä logiikka, jolla todellakin pyritään minimoimaan kiinnijäännin mahdollisuus. Amatöörit - jollainen tämä Ulvilan  tunkeutuja eittämättä olisi, niin riskialtis koko  kuvio, jossa on kohteen lisäksi hyökkäyshetkellä yksi aikuinen  ja neljä lasta - taas tuppaavaat jäämään kiinni. 

Vierailija
64/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misrä Auer tiesi, että hyökkääjä oli yksin? Varmaan joo kannattaa lasten kanssa lähteä ulos, siellä olisi voinut olla muutama murhaaja lisää kytiksellä. Eli ihan loogisesti: tuossa tilanteessa koti oli turvallisempi paikka kuin lähteä ulos, jossa olisi voinut olla toinen hyökkääjä.

Vierailija
65/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:12"]

[/quote]

Ja...?

Mikä on, ettei sulle uppoa päähän, että on luonnotonta, että Anneli mieluummin soittelee jonnekin, josta apua saa parhaassakin tapauksessa aikaisintaan vartin kuluttua. Mitä hiton apua on siinä, että häke kuulee, mitä tapahtuu - kun Jukka on sillä välin hengiltä, ja hyvässä lykyssä myös Anneli ja lapset!

KUIN että hän yhdessä Jukan kanssa olisi puolustautunut yhdessä tai että hän olisi vetänyt murhaajalta tajun kankaalle tai hengen veks takaapäin, kun tämä keskittyy Jukkaan?

Luonnotonta. Ja siksi täysin epäuskottavaa.

Vierailija
66/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:10"]

Siksi oli outoa, että jäi soittelemaan, eikä yrittänyt lyödä tappajaa hengiltä takaapäin, kun tämä tappaa hänen miestään (johon Annelin VÄITTEEN mukaan hänellä muka oli hyvä suhde...)

[/quote]

Niin että pitikö sen Annelin nyt lähteä repimään nukkuvia lapsia sängystä ja raahaamaan ne unisina ja/tai huutavina naapuriin, mihin menee väistämättä minuuttitolkulla + naapurien heräämiseen kuluva aika + asian selittämiseen kuluva aika, vai pitikö Auerin mennä yrittämään tappaa puukon kanssa heiluvaa miestä joka oli jo iskenyt keuhkoon ilmarinnan? Mun mielestä on varsin hyvä kompromissi että Auer katsoi että parasta on hälyttää apua mahdollisimman nopeasti. Enemmän kyseenalaistaisin Auerin välittämistä, jos se olisi aloittanut tämän lastenherätysoperaation, kun Jukka saattoi oikaesti kuolla hetkellä millä hyvänsä.

Vierailija
67/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

65, Sinä siis väität, että Auer puukotti itse itseään?

Vierailija
68/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeasti, vaikka sieltä kotikoneelta on helppoa esittää sankaria niin kyllä ihminen voi myös tositilanteessa pelätä aivan helvetissä ja tehdä sen minkä uskaltaa, eikä sitä minkä supermies tekisi. Joka tapauksessa Auer ei jättänyt miestään kuolemaan sillä aikaa kun herätteli lapsia ja se oli kyllä oikea päätös.

Vierailija
69/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

67, millä logiikalla?

Minähän en siitä puhu mitään. Jos se hyökkääjä jo iski Annelia, sitä suuremmalla syyllä luulisi hänen uskoneen, että hyökkääjä uhkaa myös häntä ja lapsia.

Mutta tosiasia on, että hän ei estänyt iskua, vaan jutusteli häkelle. Miksi?

Ei edelleenkään ole uskottavaa.

Vierailija
70/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutusteli häkelle? Kun häke joutui aluksi useaan kertaan kehottamaan Annelia rauhoittumaan?

Vierailija
71/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annu sanoo, että ikkunan rikkominen kesti noin minuutin verran. Lapsetkin kertoivat luulleensa ikkunan rikkomisääntä ukkoseksi ja tulivat sen vuoksi olohuoneeseen katsomaan. Isä seisoi tuolloin äidin kanssa olohuoneessa ja komensi heidät takaisin nukkumaan. Lasi oli jo tuolloin rikki osittain.

Laoset olivat sitten nukahtaneet ja heränneet myöhemmin kun Annu soitti hätäpuhelimella. Lapset olivat kuulleet jopa puhelimen näppäilyäänet, mikä kummastuttaa kun asiaa tarkemmin miettii.

Vierailija
72/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:12"]

[/quote]

Ja...?

Mikä on, ettei sulle uppoa päähän, että on luonnotonta, että Anneli mieluummin soittelee jonnekin, josta apua saa parhaassakin tapauksessa aikaisintaan vartin kuluttua. Mitä hiton apua on siinä, että häke kuulee, mitä tapahtuu - kun Jukka on sillä välin hengiltä, ja hyvässä lykyssä myös Anneli ja lapset!

KUIN että hän yhdessä Jukan kanssa olisi puolustautunut yhdessä tai että hän olisi vetänyt murhaajalta tajun kankaalle tai hengen veks takaapäin, kun tämä keskittyy Jukkaan?

Luonnotonta. Ja siksi täysin epäuskottavaa.

[/quote]

Aika luonnotonta sekin on, että kukaan ei soita apua vaan molemmat vanhemmat alkaa tapella tappajan kanssa. Mitäs jos ne molemmat olis puukotettu sinne makkariin. Silloin olis tappajalla ollut avoin reitti lastenhuoneisiin, ei olis ollut ketään enää soittamassa apua eikä estelemässä.

Eiköhän ensimmäinen järkevä teko tuossa tilanteessa ollut soittaa sitä apua, tulee se milloin tulee, mutta tulee kuitenkin. Sen jälkeen toimitaan häken ohjeiden mukaan. Häke ei käskenyt mennä tappelemaan puukottajan kanssa. Vissiin oli sitten häkepäivystäjäkin ihan luonnoton tapaus. Ei käskenyt myöskään mennä keräämään lapsia makkareista ja juosta pakoon. Käski pysyä puhelimessa. Täysin luonnoton ihminen siellä häkessä. Pitää vissiin tästedes aina muistaa, että häken neuvoihin ei ole luottamista. Jos niitä noudatat niin olet luonnoton ja ihan varmasti itse se tappaja.

Vierailija
73/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:06"]

Jos lapset nukkuvat samassa huoneessa niin ovi kiinni ja oven eteen kaikki mahdollinen painava tavara kuten sänky, kaappi, tuolit jne. Sitten ikkunasta ulos. Jos nukutaan eri huoneissa niin kaikki lapset samaan huoneeseen ja ovi kiinni. Tämän jälkeen soitetaan poliisille ja kerrotaan mitä tapahtuu.

Pitkään aikaan mediassa ei ole puhuttu siitä, mikä motiivi ulkopuolisella on tappaa perheen isä. Työpaikan vähennykset, yt:t eivät voi olla syy. 2013 Suomessa on jatkuvasti yt-uutisia eikä ketään työpaikan kehityspäällikköä ole puukotettu, kuristettu tai pahoinpidelty. Voisin uskoa ulkopuoliseen tekijään, jos olisi olemassa edes joku motiivi.

[/quote]

Öh, mistähän sulle se motiivi repäistään, kun kukaan ei tiedä kuka se tappaja on? Se tiedetään, että Jukkaa oli uhkailtu, se oli monen tahon tiedossa jo ennen surmaa.

Ja siis maailmallahan tuollaiset murhat on varsin yleisiä, esim. kiinassa tapetaan jatkuvasti tehtaanomistajia tms. porhoja, jotka sortaa alamaisiaan. Joten kun nyt Annelinkin kohdalla ollaan valmiita uskomaan hänen olevan suoraan jenkkileffasta repäisty ihmissaatana, vaikka tuollaisen ihmisen olemassaolo varsinkin suomessa on käytännössä ennennäkemätöntä, niin miksi emme siis voisi uskoa jonkun alaisen kiinan malliin päättäneen listiä pomonsa?

[/quote]

What? Onhan Suomessa jäänyt viime vuosina kiinni peräti useampikin psyykkisesti epäilyttävä naismurhaaja: ne 2 sairaanhoitajaa, jotka surmasivat vammaisia, sitten se 1 sairaanhoitaja, joka tappoi potilaita ja yritti tappaa ex-poikaystävänsä ja sukulaislapsensa ja sitten se 1 lähihoitaja, josta ei kai edes tiedetä, kuinka monta surmasi. Naisia kaikki, yksikin näistä vielä niin ihanan herttainen tytteli, että itki itsensä eräästä oikeudenkäynnistä ulos ilman tuomiota!

Vierailija
74/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:58"]

Annu sanoo, että ikkunan rikkominen kesti noin minuutin verran. Lapsetkin kertoivat luulleensa ikkunan rikkomisääntä ukkoseksi ja tulivat sen vuoksi olohuoneeseen katsomaan. Isä seisoi tuolloin äidin kanssa olohuoneessa ja komensi heidät takaisin nukkumaan. Lasi oli jo tuolloin rikki osittain.

Laoset olivat sitten nukahtaneet ja heränneet myöhemmin kun Annu soitti hätäpuhelimella. Lapset olivat kuulleet jopa puhelimen näppäilyäänet, mikä kummastuttaa kun asiaa tarkemmin miettii.

[/quote]

Lasten puheita ei kenenkään kannata uskoa tässä vaiheessa. Sori nyt vaan, mutta tämä on totuus.

Vierailija
75/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:59"]

What? Onhan Suomessa jäänyt viime vuosina kiinni peräti useampikin psyykkisesti epäilyttävä naismurhaaja:

[/quote]

Kyllä vain. Mielentilatutkimuksessa toisella todettiin narsistinen ja toisella antisosiaalinen persoonallisuushäiriö ja molemmilla lisäksi psykopatian piirteitä. Annelilla ei todettu mitään.

Vierailija
76/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Nurmijärvellä omakotitalossa ja latvialaisten rosvojen vuoksi olen pitänyt jo kaksi vuotta Pyhis -pesäpallomailaa makuuhuoneemme nurkassa. Olen myös käynyt taistelukursseja, joten uskon pystyväni puolustamaan perhettäni melko tehokkaasti. Olen myös henkisesti valmis lyömään sillä mailalla tappavan lujaa suoraan päähän, sivulle. Ne latvialaiset kun eivöt yleensä tule yksin, niin on pakko lyödä tappaakseen, jotta taistelusta selviää sata varmasti voittajana.

Vierailija
77/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 18:54"]

67, millä logiikalla?

[/quote]Miksi Auer olisi lähtenyt uudelleen tappeluun väliin tultuaan jo kerran puukotetuksi? Hyökkääjä tuli häirityksi Auerin toimesta ja iski puukolla, muttei tappamistarkoituksessa, koska kohde oli Lahti? 

Vierailija
78/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:03"]

Asun Nurmijärvellä omakotitalossa ja latvialaisten rosvojen vuoksi olen pitänyt jo kaksi vuotta Pyhis -pesäpallomailaa makuuhuoneemme nurkassa. Olen myös käynyt taistelukursseja, joten uskon pystyväni puolustamaan perhettäni melko tehokkaasti. Olen myös henkisesti valmis lyömään sillä mailalla tappavan lujaa suoraan päähän, sivulle. Ne latvialaiset kun eivöt yleensä tule yksin, niin on pakko lyödä tappaakseen, jotta taistelusta selviää sata varmasti voittajana.

[/quote]Hehheh, Suomen lainsäädännön mukaan Sinä sitten istut vankilassa teostasi ja saat kovemman tuomion kuin ne latvialaiset.

Vierailija
79/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täällä palstailisikin joku Rambo, se ei tarkoita sitä että Auer olisi Rambo. Se on tavallinen kotiäiti ja aika paljon te vaaditte siltä. Koko tilanne kesti muutaman minuutin, siinä ajassa olisi pitänyt osata kaikki absoluttisen oikeat päätökset tehdä.

Vierailija
80/118 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa puhuttiin tässä, että jos meillä joku alkaisi hakata ikkunaa, meistä toinen (mies) menisi ja ottaisi jonkun kättä pidemmän esim. tuolin jo ihan vaistomaisesti ja menisi estämään jos kuulostaisi että joku tulee sisään, toinen sillä aikaa ehtisi mennä ottamaan lapset ja soittamaan poliisit. Mies on itse poliisilaitoksella töissä, ja jonkun verran tietää murhamiesten ja murtautujien mielenliikkeistä. Jos joku olisi halunnut Jukan hengiltä, olisi varmasti ollut järkevintä kytätä pimeässä pusikossa, ja sieltä hyökätä kimppuun, ja häipyä yön pimeyteen, eikä mennä miehen kotiin hakkaamalla kovalla äänellä ikkunaa rikki, tietäen että siellä on monta ihmistä kotona, ja vastarinnan riski on huomattavasti suurempi. Myöskään se, että kun Jukka tappeli vastaan, ja kai Annelikin, monen minuutin ajan, ja hyökkääjästä ei jäänyt hajuakaan todisteita, ei verijälkeä tai edes hiuksia, ei tunnu järkeenkäyvältä. Ja kuten moni on sanonut, ei kukaan käske pientä tai edes aikuista lastaan katsomaan missä vaiheessa isän ja puukottajan hommat on, ei tulisi mieleenkään ihmisellä, joka haluaa vaistomaisesti varjella lastaan, jo pelkästään siltä näyltä että isä makaa siellä suolet pellolla, saatika ottaisi sen riskin että puukottaja käy lapsen kimppuun.