Suomalaisuuden liitto valittaa siitä, että lentoasemalla englanninkieliset tekstit on ensin ja isommalla fontilla
Ihan hyvä huomio. Itsekin olen ihmetellyt tuota. Kyllä muilla kentillä, joissa olen käynyt, maan kielelellä tekstit on aina ensin. Tietysti englanniksi on myös.
Sen sijaan hupaisaa katsoa, miten asiaa pilkataan noissa uutisen kommenteissa. Että eikö muka ole mitään tärkeämpää asiaa. Muistellaanpa, kun Helsinkiin tuli kirjasto nimeltään Oodi. RKP:läiset valittivat siitä, että NIMI ei ole ruotsia! Ja sitten piti keksimällä keksiä ruotsinkielinen Ode, jota kukaan ei oikeasti käytä. Eli ketkä mahtavatkaan valittaa turhasta?
"Suomalaisuuden Liitto epäilee Helsinki-Vantaan opasteiden olevan kielilain vastaisia: ”käytäntö kansalliskieliä halveksiva”
Helsinki-Vantaan lentoaseman opasteissa englanninkielinen teksti on ollut muita kansalliskieliä suuremmalla kirjasinkoolla vuodesta 2018 lähtien."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c7f301f7-bd2d-4746-954a-edb3667f6198
Kommentit (113)
Joku on löytänyt nyt tästäkin taas elämää suuremman ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Voi lässyn lässyn taas. Käytännössä kaikki suomalaiset osaa englantia ja voisin veikata, että Helsinki-Vantaan-kentän asiakkaista enemmistö ei ole suomalaisia.
Olen suomalainen. En osaa englantia. Tunnen paljon muitakin suomalaisia, jotka eivät osaa englantia. Eikä tarvitsekaan osata. Suomi on Suomi, ei mikään englanninkielinen maa.
Suomen kielen tulee olla ensin ja isoimmalla. Itsestäänselvä asia.
Ihan hyvä, Suomi on maana ja kielenä yksi maailman pienimmistä vähemmistöistä. On surullista, että jopa valtion virastot ottavat nimekseen mielummin tragikoomisen Traficomin, kuin ovat ylpeitä suomalaisuudesta.
Suomi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Voi lässyn lässyn taas. Käytännössä kaikki suomalaiset osaa englantia ja voisin veikata, että Helsinki-Vantaan-kentän asiakkaista enemmistö ei ole suomalaisia.
Kaikki ruotsinkieliset ymmärtävät, että uuden kirjaston nimi on Oodi.
Mutta mikä raivo täällä nousisi, jos RKP valittaisi ruotsinkielisen tekstin pienemmästä koosta suomenkielisen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku isolla osalla suomalaisista tuntuu olevan luopua omasta äidinkielestään? Helsinki-Vantaa on kuitenkin SUOMEN suurin lentokenttä, eli ei ole ihan per_s_e_estä revittyä, että siellä olisi myös ensimmäisenä kielenä suomi. Tämä on osa suurempaa ongelmaa, missä Helsingissä joissain ravintoloissa annokset tilataan englanniksi, koska tarjoilija ei puhu suomea. Mikäli annoksia on tyyliin 5 eri kappaletta, luulisi tarjoilijan ymmärtävän mitä tarkoitat kun tilaat suomeksi halloumisalaatin, kun se on englanniksi halloum salad. Onneksi suurin osa tilaa suomeksi, hirveä karhunpalvelus myös yrittäjälle olla oppimatta suomenkieltä. Joillekin ehkä yllättävää, itselleni ei, mutta suurin osa poikkeuksellisen montaa kieltä sujuvasti puhuvista ihmistä (esim +4 kieltä) on juuri tätä mieltä, että on hirveä vääryys, mikäli suomenkieliset vapaaehtoisesti luopuvat omasta kielestään. He ovat itse nähneet miten kokonaisvaltaisesti pelkkä englanninpuhuminen oikeasti jättää paikallisen kulttuurin ulkopuolelle, ja sen, että kieliä ei opi kuin puhumalla. /ohis
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, Suomi on maana ja kielenä yksi maailman pienimmistä vähemmistöistä. On surullista, että jopa valtion virastot ottavat nimekseen mielummin tragikoomisen Traficomin, kuin ovat ylpeitä suomalaisuudesta.
Suomi ensin.
Olet väärässä. Suomi ja suomenkieli ei ole mikään erityisen pieni kieli. Suurin osa maailman kielistä on suomea pienempiä.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että suomalaisten olisi lopetettava englanninkielen palvominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen. En osaa englantia. Tunnen paljon muitakin suomalaisia, jotka eivät osaa englantia. Eikä tarvitsekaan osata. Suomi on Suomi, ei mikään englanninkielinen maa.
Miksi? Miksi jossain pitäjissä ruotsinkieliset kadunnimet ovat ylempänä? En minä osaa ruotsin kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on oikeastaan asia, jonka erään isohkon puolueen öyhöttävät kannattajat ovat pilanneet.
Taas böndet itkemässä helsinkiläisten asioista
Lentokentän kuuluisi olla kansainvälistä aluetta, joten totta kai siinä pitäisi olla kansainvälinen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ensin.
Olet väärässä. Suomi ja suomenkieli ei ole mikään erityisen pieni kieli. Suurin osa maailman kielistä on suomea pienempiä.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että suomalaisten olisi lopetettava englanninkielen palvominen.
Suomalaisia on maailmassa alle 0,075 prosenttia kokonaisväestöstä, joista kaikki ei edes puhu suomea. Koita nyt ajatella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hinku isolla osalla suomalaisista tuntuu olevan luopua omasta äidinkielestään? Helsinki-Vantaa on kuitenkin SUOMEN suurin lentokenttä, eli ei ole ihan per_s_e_estä revittyä, että siellä olisi myös ensimmäisenä kielenä suomi. Tämä on osa suurempaa ongelmaa, missä Helsingissä joissain ravintoloissa annokset tilataan englanniksi, koska tarjoilija ei puhu suomea. Mikäli annoksia on tyyliin 5 eri kappaletta, luulisi tarjoilijan ymmärtävän mitä tarkoitat kun tilaat suomeksi halloumisalaatin, kun se on englanniksi halloum salad. Onneksi suurin osa tilaa suomeksi, hirveä karhunpalvelus myös yrittäjälle olla oppimatta suomenkieltä. Joillekin ehkä yllättävää, itselleni ei, mutta suurin osa poikkeuksellisen montaa kieltä sujuvasti puhuvista ihmistä (esim +4 kieltä) on juuri tätä mieltä, että on hirveä vääryys, mikäli suomenkieliset vapaaehtoisesti luopuvat omasta kielestään. He ovat itse nähneet miten kokonaisvaltaisesti pelkkä englanninpuhuminen oikeasti jättää paikallisen kulttuurin ulkopuolelle, ja sen, että kieliä ei opi kuin puhumalla. /ohis
Rauhoituppas nyt hieman. Tilastojeen mukaan Helsinki-Vantaan asiakkaista suomalaisia on vain murto-osa. Joten on ihan perusteltua, että kyltit ovat englanniksi. Tilanne on hieman eri jossain peräkylän asemalla.
Minuakin ärsyttää Suomessa tämä englannin kielen valtaaminen joka paikkaan. Olen matkustanut todella paljon maailmalla ja ihan esimerkkinä vaikka moni Euroopan maa, siellä heidän oma kieli on ykkönen englanti kakkonen. Itse olen esimerkiksi opetellut tilaamaan ruoan maan kielellä ja tervehdin aina heidän kielellään enkä englanniksi. Suomen virallinen kieli on suomi, EI englanti, oksettaa nämä englanninkieliset ammattinimikkeet sun muut, naurattaa. Onko hienompaa olla joku Account Manager kuin suomeksi laskentapäällikkö. Todellakin, Hki-Vantaalla pitää olla Suomen kieli isommalla merkitty kuin englanti. Tästä ei kahta sanaa.
Olen ikuinen fennomaani. Kartan mahdollisuuksien mukaan tuotteita, joiden nimi ei ole suomea ja palveluja, joilla yrityksissä on englannin kieliset nimet.
En suostu kaupoissa ja ravintoloissa englanninkieliseen palveluun.
Lähtekää joukolla mukaan.
Huom. Osaan engalantia, saksaa ja ruotsia, eikä esim. Ranskassa kukaan oleta saavansa palveluja muuten kuin ranskaksi. Joku voi hyvän hyvyyttää jankata huonolla enkulla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinun ja sinun kaltaisten kannattaa sitten pysyä ihan kotimaassa, niin ei tule paha mieli.
Tämähän on ihan selvä juttu, että a.lemmuudentuntoinen w_t-jengi puoltaa englantia ja siv_istyneistö suomea, sillä ymmärtävät miten tärkeää oman äidinkielen vahvan aseman säilyminen on.
Hienoa Suomalaisuuden liitto!
Suomalaiset piruparat häpeävät itseään, kulttuuriaan ja kieltään ja tarvitsevat liiton pelastaakseen kielensä. Mikä ihme teitä vaivaa suomalaiset?
Ap, kumpi on isompi fontti, Times New Roman vai Helvetica?
Iltalehden jutussa oli ihan asianmukaisesti puhuttu isommasta kirjasinkoosta.