Henkinen väkivalta riitelyn aikana
Olen lukenut paljon henkistä väkivaltaa koskevia keskusteluja, mutta ne eivät oikein kohtaa oman tilanteeni kanssa. Meillä parisuhteen toinen osapuoli käyttää henkistä väkivaltaa vain riitojen aikana, muutoin sitä ei ole. Riitojen ulkopuolella asiat on ihan ok. Tämän takia asiaa ei ole edes pariterapiassa otettu mielestäni tarpeeksi vakavasti, kun asia koskee vain riitelytilannetta. Riidoissa puolisoni lyö sanallisesti todella lujaa, uhkaa jatkuvasti erolla, kostaa kaikin tavoin, pitkittää tilannetta tuntien kestäväksi piinaksi ja lopuksi häipyy ilmoittamatta minne ja pitää mykkäkoulua. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (36)
olen käyttäytynyt noin koska ristiriidat parisuhteessa ovat niin isoja. kumppani on hakenut minusta jotain äidinkorviketta, ei naista naisen ja miehen väliseen parisuhteeseen. olen ollut erittäin epätoivoinen, loukussa siinä parisuhteessa ja miehen asunnossa. oikeasti olen halunnut vain muuttaa pois ja elää yksin, tavallista, tervettä elämää ilman että mies jatkuvasti sitä estää.
On kokemusta. Puoli vuotta siedin tuollaista ja sitten muistin oman arvoni ja päätin homman siihen. Aivan luokatonta käytöstä, jota ei pidä sietää.
On kokemusta. Ex-mieheni sai tuollaisia kohtauksia ja saattoi olla taas vähän päästä ihan normaali. Syynä on varmaan pahat traumat, jotka jostakin triggeröityivät pinnalle, tai sitten ihan joku persoonallisuushäiriö.
Haluan sanoa sinulle, että vaikka välillä on normaalia ja se saa elämän yleisellä tasolla tuntumaan siedettävältä, niin älä sivuuta tuota henkistä väkivaltaa. Se on todella ihan oikeaa henkistä väkivaltaa, ja se vaikuttaa sinuun, ehkä hiljentää sinut, saa sinut varomaan puheitasi ja mielipiteitäsi ja vie hirveästi energiaa. Ehkä voisit hakea itsellesi keskusteluapua ja selvitellä siellä, mitä oikeasti tapahtuu. Voimia.
On kokemusta. Auttaa, kun siirtyy seurustelamaan vain ulkomaalaisten naisten kanssa.
*Naisten harjoittama henkinen väkivalta
Ei jumalauta, kaikki negatiivinen on väkivaltaa?
Eihän tuota voi rajata noin, että vain riitojen aikana. Uhkaukset on sanottu, niitä ei saa vedettyä pois.
Mun ex oli tuollainen. Riidan aikana hänellä ei ollut minkäänlaista suodatinta, huusi aivan kaiken mitä mieleen tuli, haukkui minua todella rumasti ja hänen puoleltaan koko riitely on sitä, että hän haukkuu minua, luettelee vikojani, luettelee kaikki asiat mitä teen tai ikinä olen tehnyt väärin. Hän pitkitti riitaa, kulk perässäni minua haukkuen ja sitten ihmetteli ja syytti minua, kun minä en halunnut keskustella asiasta eli siitä, mikä kaikki minussa on pielessä. On ex ollut jo pitkään.
No luuleeko joku, että tällaiselta tulee suusta jotain kivaa:
Vierailija kirjoitti:
Ja ahdistaa ja aiheuttaa TRAUMAN 😩
Tällainen on todella uuvuttavaa, ei sanoja voi ohittaa vaikka ne kuinka olisivat vain sanoja, olen vasta alkanut hakemaan itselleni että tämä on henkistä väkivaltaa ja sitä ei tarvitse sietää. Kestää palautua niin kauan noista hyökkäyksistä ja tahallisesta piinasta.
Joo, en jatkaisi suhdetta, jos puoliso ei edes yritä muuttaa käytöstään. Nauhoita vaikka joku kerta ja ota sinne pariterapiaan, jos se ei siellä näyttäydy.
Vierailija kirjoitti:
Krooninen mielensä pahoittaja...jos kaikki ei ole koko ajan mahtavaa, vaikuttavaa, upeaa, koskettavaa, yms yltiöpositiivisia adjektiiveja se on toksista.
Eroa kun vielä voit. Kumppanisi vaikuttaa hyvin epäkypsältä ihmiseltä.
Ei ole ok. Riitä ei ole syy että voi käyttäytyä törkeästi tai henkisesti pahalla tavalla manipuloiden. Romahduttaa toista? Riidoissa on joku raja, että mikä on sallittua ja mikä menee aivan yli. Eroko.
Tuntuu että riitoihin sovelletaan jotain lievempiä sääntöjä tyylin "no kun en mä tarkoittanut, kun se oli VAAN riitapuhetta". "Se vaan on mun tapa riidellä". Yhtä satuttavaa on haukkua riidassa kun ilman riitaa.
Ollaanko mä ja mun mies sit molemmat henkisesti väkivaltasia, kun hän haukkuu ja vittuuileee riidellessä ja sit mä pidän sen jälkeen vuorokauden mykkäkoulua. Kumpi on pahempi?
Tunteiden säätelyssä ongelmaa. Taipumusta ylireagoida. Älä ota niitä kommentteja kirjaimellisesti vaan anna pölyn laskeutua.