Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö 1940-luvun tyylistä?

Vierailija
22.01.2026 |

Mä rakastan sitä, nuorempana pukeuduin täysin siihen tyyliin ja edelleen tyylini on samanlainen, mutta en enää käytä vintage-vaatteita (tallessa kyllä suurin osa). Samanhenkisten vaatteiden löytäminen on nykyisin välillä vaikeaa, siksi en voi lihoa grammaakaan, että entiset vaatteeni mahtuvat päälle. 

Tyylinäytteen voi katsoa esim. Instagramista leninavintage. Ensimmäisissä kuvissa olevan tyylisiä kirjailtuja puseroja on ollut viime vuosina usein saatavilla. Löysin äskettäin mustan sifonkipuseron, jossa on upeasti kirjaillut hihat ja pääntie. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä Vintedin käyttäjiä? Myydäänkö siellä myös vintage-kamaa? Ap

Vierailija
2/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään, mutta vaatteet pitäisi tehdä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tarkoitat jotain ulkomaista muotia? Suomessa oli silloin muotina SA-kamat ja lopuilla se, mitä 30-luvulta oli kaappiin sattunut jäämään. Ja lottapuvuista muokatut kamppeet. Paperista valmistetut takit ja kengät, pahvilaukut, mitä näitä pula-ajan vermeitä nyt oli.

Vierailija
4/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ajan saksalainen muoti Bossin suunnitteleman on kyllä innoittanut vahvasti yhtä suomalaista taiteilijaa. Eli jotain siinä varmaan on.

Vierailija
5/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään, mutta vaatteet pitäisi tehdä itse.

Kyllä se aikamoisen duunin takana on löytää sopivia vaatteita. Oma vaatekaappini on kerätty vuosikymmenten aikana täyteen. Ja jonkun verran on käytetty ompelijan palveluita, tosin niistä yksikään ei ole onnistunut, kun ompelija teki toiveistani huolimatta esim. vääränlaiset hihat mekkoon. Siihen loppui sen ompelimon käyttö ja mekko jäi lähes käyttämättömäksi. 

Mutta pitäisi tosiaan alkaa itse ommella vaatteita, loistava idea! Nyt kun on aikaakin, voisi opetella. Konekin on. Kiitos tästä kommentista! Ap

Vierailija
6/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tarkoitat jotain ulkomaista muotia? Suomessa oli silloin muotina SA-kamat ja lopuilla se, mitä 30-luvulta oli kaappiin sattunut jäämään. Ja lottapuvuista muokatut kamppeet. Paperista valmistetut takit ja kengät, pahvilaukut, mitä näitä pula-ajan vermeitä nyt oli.

Ulkomaillakin oli sota, mutta silti ihmisten piti pukeutua. Niistä 30-luvun kamppeista ehkä ommeltiin uusia, esim. hameet lyhenivät 40-luvulla.

Vierailija
7/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-50 lukujen tyylisiä vaatteita myydään kyllä netissä ja suomessakin muutamassa liikkeessä, dressy esim., en muista toisten nimiä.

Vierailija
8/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita. Silloinhan mekkoja tehtiin suurimmaksi osaksi itse. Ostin mekkoja sekä Suomesta että ulkomailta ja käytössä olivat myös oman isoäidin mekot. Ne on kyllä loppuun asti käytettyjä suurin osa, vain muutama varastossa muistona. Yksinkertainen, vartalonmyötäinen mekko on mun tyyli ollut aina. Pikkumusta, jossa voi olla valkoiset yksityiskohdat tai punaiset - ajaton vaate, joka käy minkä tahansa muodin aikana. Ja tuollaisia kyllä myös löytyy nykyäänkin. Viimeksi löysin jostan saksalaisesta pikkukaupasta tuollaisen pikkumustan ja vaikka niitä on monta, ostin senkin. Ap

Vierailija
9/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ajan saksalainen muoti Bossin suunnitteleman on kyllä innoittanut vahvasti yhtä suomalaista taiteilijaa. Eli jotain siinä varmaan on.

Siis ketä suomalaista taiteilijaa? Ap

Vierailija
10/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-50 lukujen tyylisiä vaatteita myydään kyllä netissä ja suomessakin muutamassa liikkeessä, dressy esim., en muista toisten nimiä.

Emmy Design

Vierailija
11/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla noista kaupoista ostettuja mekkoja muutamia, mutta 50-luvun tyyli ei enää ole mun juttu ja valitettavasti aika huonolaatuisia olivat nuo ostamani kukkamekot. Pönkkähame ei tunnu omalta jutulta, mutta on mulla se, en ole kertaakaan käyttänyt, vaan mekkoja olen käyttänyt ilman sitä. 

Mutta aitoa vintagea ei varmaankaan enää ole. Vielä kasarilla oli valikoimaa valtavasti. Ap

Vierailija
12/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä nyt tiedä onko sarkavaatteet, karvalakki, nahkarukkaset ja kippurakärkiset nahkasaappaat niin ihailemisen arvoisia.

Vierailija
13/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmy Design

Kiitos tästä vinkistä, se on mulle uusi. Oletko itse ostanut tuolta jotain, ovatko tuotteet laadukkaita? Onko heillä fyysistä myymälää, käyn aika usein Ruotsissa (ajan läpi), joten voisin käydä. En yleensä osta mitään netistä, pettymyksiä on tullut liikaa. Ap

Vierailija
14/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Creepy tyyli, menee liian kauas ennen meikäläisen aikaa, vanhempanikin ovat syntyneet vasta 50-luvulla.

Tulee mieleen suunnilleen joku Hohto -elokuvan 20-luvun kummitusten tyyli...

Vierailija
15/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä nyt tiedä onko sarkavaatteet, karvalakki, nahkarukkaset ja kippurakärkiset nahkasaappaat niin ihailemisen arvoisia.

Hyvälaatuiset materiaalit kuten mainitsemasi ovat mun juttu. Mulla on ollut useampikin paksua sarkaa oleva takki ja yksi ohutta ja hyvin laskeutuvaa kangasta oleva pohjepituinen A-mallinen hamekin on käytössä, ei, itse asiassa niitä onkin kaksi. Vintagea molemmat ja kuin uusia. Nahkarukkaset ovat hyvät talvella ja pitkävartiset nahkasaapikkaat ovat aina olleet lempparit. Sopivat hyvin tuon mainitsemasi hameen kanssa. Yläosa sitten vaikka jokin kirjailtu. Ap

Vierailija
16/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmy Design

Kiitos tästä vinkistä, se on mulle uusi. Oletko itse ostanut tuolta jotain, ovatko tuotteet laadukkaita? Onko heillä fyysistä myymälää, käyn aika usein Ruotsissa (ajan läpi), joten voisin käydä. En yleensä osta mitään netistä, pettymyksiä on tullut liikaa. Ap

Oman kokemuksen mukaan ovat laadukkaita. Mallit eivät välttämättä sovi kaikille vartalotyypeille ja kokotaulukot kannattaa tutkia hyvin. Nettisivuilta löytyy jälleenmyyjät: Ruotsissa kolme liikettä.

Vierailija
17/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Creepy tyyli, menee liian kauas ennen meikäläisen aikaa, vanhempanikin ovat syntyneet vasta 50-luvulla.

Tulee mieleen suunnilleen joku Hohto -elokuvan 20-luvun kummitusten tyyli...

Miksi laitat esimerkiksi 1920-luvun pätkän, kun aiheena on 40-luvun muoti? Kaksi aivan eri asiaa (ja en pidä lainkaan 20-luvun tyylistä, 70-luku on toinen inhokki). Ap

Vierailija
18/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emmy Design

Oman kokemuksen mukaan ovat laadukkaita. Mallit eivät välttämättä sovi kaikille vartalotyypeille ja kokotaulukot kannattaa tutkia hyvin. Nettisivuilta löytyy jälleenmyyjät: Ruotsissa kolme liikettä.

Jes, lähden kuukauden kuluttua taas Saksaan tulen takaisin Ruotsin läpi, katson osuuko lähelle reittiä. Kiitos paljon vinkistä. Ongelmana tosiaan on nuo koot eli mulla on isot rinnat ja olen muuten normaalipainoinen, joten puseroissa ongelmana se, ettei rinnat oikein mahdu. Nytkin tuon viimeksi hankkimani kirjallun sifornkipuseron kohdalla rinnat kiinnaavat vähän, mutta kyllä sitä voi käyttää. Ap

Vierailija
19/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuo aloituksessa mainittu tili, koska ilmeisesti osa ei tiedä millaista 40-luvun tyyli on. 

https://www.instagram.com/leninavintage/following/

Vierailija
20/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/leninavintage/

Uusiksi vielä linkki ilman ylimääräisiä koukeroita. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi