Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsesi haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi

Vierailija
31.08.2013 |

...Tukisitkö häntä ja tekistkö hänelle kasvisruokaa?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on tapana saada päähänpistoja jotka kestävät viikon ja sitten lopahtavat, niin en alkaisi valmistaa erillisiä ruokia yhdelle. 

Toki jos lapsi haluaa itse valmistaa kasvisruokaa (vaikkapa köksäntunnin innoittamana), tuon kaupasta aineksia ja osallistun ruoanlaittoon, ja syön myös. 

En ala valmistaa erilaisia ruokia eri perheenjäsenille. Eihän sitä lihaa ole pakko ottaa, kyllä pelkällä muusillakin hengissä pysyy, ja kasviskastiketta voi lapsi laittaa itse.

Vierailija
62/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:02"]

Itse aloitin kasvissyönnin synkkänä 90-luvun päivänä.... Opin teininä itsenäisyyttä, kun kannoin vastuun omista ruuistani. Äiti kulta teki minulle, silloin tällöin ruokaa. Erotteli esim. kasviskeiton ennen lihan lisäämistä, pienempään kattilaan. En olettanut, että äitini tekisi minulle päivittäin ruuan. Mummolassa söin perunoita ja suolasieniä, mitä herkkua! 80-vuotiaskin ymmärsi ja kunniotti minun näkemystäni. Nyt olen yli 30-v ja kasvissyönti jatkuu. Olen äidille todella kiitollinen, miten on kunnioittanut ruokavaliotani ja näkemystäni!!! Tuntuu nimittäin olevan toisille vaikeaa...

[/quote]

Lainaan nyt omaa kirjoitustani. Vanhempani olivat 3.vuorotyössä. Veljeni kanssa opittiin itsenäisiksi varhain. Olin kuulemma 1-vee (kun pinnat oli irrotettu sängystä) käynyt vaipan yöllä heittämässä pois. Ilman turhia itkuja, olin vain jatkanut unia :-) Äiti sai nukkua. Aamulla sitten potalle :-) Ei kaikista kasvissyöjistä ole vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu! Olin itse 15 v., kun päätin alkaa kasvissyöjäksi. Olin aina ollut eläinrakas, siitä se kai lähti. Äitini teki minulle aina omat jutut, isä jaksoi pilkata. En syönyt edes kananmunia, ravitsemus oli minulla kyllä heikkoa. Nykyään syön kalaa ja munaa.

Joku sanoi aiemmin urheilevan teininsä syövän vain makaronia ja pinaattilettuja, niillä ei kyllä pärjää! Jos on yhtään anemiaa, niin puuttuvaa yhdessä ruokavalioon. 

Vierailija
64/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi kyllä valitettavasti tehdä itse ruokansa. Mun työpäivät on matkoineen 10 -tuntisia, joten en alkaisi kahta ruokaa tehdä kun yhdessäkin on nyt jo riittävästi suunnittelemista. Ja itse en alkaisi kasvissyöjäksi, eikä kyllä mieskään.

Vierailija
65/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin tukisin, kun lapsi halusi ryhtyä metsästämään eli kannustin ampumaharjoituksissa jne. Eli antaisin lapselle osan kasvimaasta ja sanoisin, että tuossa saat kasvatella ruokaasi, hieno homma.

Vierailija
66/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tukisi. Se on muutenkin semmoinen kuikelo, että on parasta ettei ala nirsoilemaan syösmistensä kanssa.

Vierailija
67/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti tukisin hänen päätöstään. Enkä alkaisi väänkäämään vastaan.

Meillä on aivan ihanat koulutkin, että tarjoovat lihaversion ja joka päivä saa kaikki halukkaat kasvisruokaakin. Ala-ja yläasteet siis kyseessä. Usein on mukulat ottaneet kasvisvaihtoehdon, kun se vaan on parempaa. Lisäksi näissä ihan tavallisissa peruskouluissa on myös kaksi kasvisruoka päivää viikossa!

Miksi estäisi lastani syömästä terveellisemmin?

Vantaa.

Vierailija
68/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo aivan tarpeeksi sietämistä lapsen nirsouden kanssa. Jos lapsi lisäisi nirsouslistalleen vielä lihankin, niin hermothan siinä menisi.

Vierailija
69/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En ole ollenkaan vakuuttunut, pojalle tai ylipäätään miespuoliselle henkilölle on hyväksi niin paljon soijaa kun kasvissyöjät syövät.

Vierailija
70/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:25"]

En. En ole ollenkaan vakuuttunut, pojalle tai ylipäätään miespuoliselle henkilölle on hyväksi niin paljon soijaa kun kasvissyöjät syövät.

[/quote]

Ei kasvissyöjän tarvitse syödä soijaa ikinä, jos ei halua. 

Vierailija
71/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi tehdä kaksia ruokia, enkä ole itse valmis siirtymään kasvisruokaan. Kasvisruokaa saa sitten, kun osaa itse kokata itselleen. Välillä sitä toki on, mutta ei läheskään joka päivä.

Vierailija
72/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:32"]

[/quote]

[/quote]

Niin, pakko ei ole kuin kuolla. Mutta siis jos proteiinia haluaa, niin jotain proteiinin lähdettä pitää syödä.

Vierailija
73/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:32"]

[/quote]

[/quote]

Niin, pakko ei ole kuin kuolla. Mutta siis jos proteiinia haluaa, niin jotain proteiinin lähdettä pitää syödä.

[/quote]

Linssit, pavut, quorn, kvinoa... On soija-allergisiakin kasvissyöjiä, ja hyvin saavat proteiinitarpeensa tyydytettyä.