Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsesi haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi

Vierailija
31.08.2013 |

...Tukisitkö häntä ja tekistkö hänelle kasvisruokaa?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:02"]

Etkö pääsisi helpommalla, jos laittaisit tai vielä paremmin laittaisit teinin laittamaan koko perheelle osana päivistä kasvisruokaa? Tekisi kaikkien terveydelle hyvää eikä aina tarvitsisi tehdä kahta erillistä ruokaa.

[/quote]

Kyllä meillä joskus laitetaankin kasvisruokaa tai teini laittaa kasvisruokaa koko perheelle. Mutta vaikka näin tapahtuisikin esim. 2-3 kertaa viikossa, jää viikkoon silti 6-7 ateriaa, joilla tarvitaan kaksi eri ruokaa. Ei meillä kukaan muista halua siirtyä kokonaan tai edes puoliksi kasvisruokaan.

29

Vierailija
42/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:37"]

ei se ole vanhempien tehtävä alkaa tehdä miljoonaa erilaista ruokaa. toki saa olla oma vakaumus mutta ei voi edellyttää että oma vakaumus velvottaisi muita lisätöihin. joten tottakai kasvissyöjä tekee itse ruokansa.

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa yksi lapsistani rupesi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi. Ei sen ikäistä voi enää pakottaa syömään sellaista ruokaa, mitä hän ei halua. Mutta kieltämättä minua harmittaa kovasti asian tuoma lisätyö. Olen jo aikaisemminkin inhonnut sitä, kun pitää aina keksiä, mitä laitettaisiin ruuaksi. Nyt pitää vielä aina ennen kauppaan menoa lisäksi miettiä sille kasvisyöjälle jotain tuomista, josta hän voi laittaa ruokansa. Lisäksi keittiössä on helposti ruuanlaittoaikaan tungos, kun siellä laitetaan kahta erilaista ruokaa.

Vaikka teini laittaakin ruokansa itse, aiheutuu hänen valinnastaan selvästi lisävaivaa muulle perheelle. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli 2 vuotta, joten en usko tilanteen helpottavan lähiaikoina.

[/quote]

Etkö pääsisi helpommalla, jos laittaisit tai vielä paremmin laittaisit teinin laittamaan koko perheelle osana päivistä kasvisruokaa? Tekisi kaikkien terveydelle hyvää eikä aina tarvitsisi tehdä kahta erillistä ruokaa.

[/quote]

etkä voi tajuta etteivät kaikki pidä kasvisruoasta tai halua sitä tehdä? itse syön joka päivä lihaa, en todellakaan ala kasvisruokia tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootteja ja provoja taas liikenteessä...

Vierailija
44/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset päättivät 8- ja 6-vuotiaina, että he ovat kasvissyöjiä, eettisistä syistä. Kolme vuotta myöhemmin kuopus on edelleen kasvissyöjä, esikoinen syö nyt kalaa. Ollaan miehen kanssa molemmat lihansyöjiä. Teen mielelläni monenlaisia ruokia, eikä se nyt mikään iso vaiva ole. Lapsia oksetti lihansyönti, joten en tietenkään alkanut lihaa pakottaa. Mummot ja vaarit yrittivät jo ihan tarpeeksi tuputtaa lihaa ja kalaa.

Vierailija
45/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa perheissä nämä kasvissyöjä teinit kasvavat? Mistä muista asioista he pauhaavat kotona kuin ruoasta? Osaavatko he ottaa itse selvää sisältääkö heidän nykyinen ruokavalionsa kaikkea mitä ihminen tarvitsee? Osaavatko he tehdä ruokaa itse? Tekevätkö he myös muulle perheelle ruokaa? Pystyvätkö he pitämään suunsa kiinni kun muut syövät normaalia ruokaa vai arvostelevatko he muiden ruokaa? Kuinka monta kaveria on mukana tässä touhussa vai onko normaalia ruokaa syövistä kavereista tullut entisiä kavereita?

Vierailija
46/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:59"]

Minkälaisissa perheissä nämä kasvissyöjä teinit kasvavat? Mistä muista asioista he pauhaavat kotona kuin ruoasta? Osaavatko he ottaa itse selvää sisältääkö heidän nykyinen ruokavalionsa kaikkea mitä ihminen tarvitsee? Osaavatko he tehdä ruokaa itse? Tekevätkö he myös muulle perheelle ruokaa? Pystyvätkö he pitämään suunsa kiinni kun muut syövät normaalia ruokaa vai arvostelevatko he muiden ruokaa? Kuinka monta kaveria on mukana tässä touhussa vai onko normaalia ruokaa syövistä kavereista tullut entisiä kavereita?

[/quote]

Meidän perheessä:

- molemmat vanhemmat hyväpalkkaisia diplomi-insinöörejä, perheessä kaksi muuta teiniä kasvissyöjän lisäksi

- ei kasvissyöjäteini pauhaa mistään muusta eikä myöskään ruuasta. Ei kuitenkaan itse suostu syömään lihaa.

- teini pitää kyllä aika hyvin itsekin huolta siitä, että ruuassa on hyvälaatuista proteiinia

- teini ei arvostele muiden ruokaa ainakaan meidän muiden kuullen

- pari kaveria oli jossain vaiheessa myös kasvissyöjiä, mutta käsittääkseni he (tai ainakin toinen heistä) ovat siirtyneet takaisin sekaruokavalioon. Yhtään kaveria ei ole jäänyt kasvisruokavalioon siirtymisen vuoksi.

Vierailija
47/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 vuotias kaverini ryhtyi neljä vuotta sitten kasvisyöjäksi. Ei ottanut paljon asioista selvää vaaan rupes syömään salaatteja ja kasviksia. Ei tajunnut mitään proteiineista eikä mistään muustakaan. Eikä tajua vieläkään ja vielä ihmetellee miks lihakset on väsyneet kun käy kuntosalilla ja on koko ajan väsynyt. Sitten vielä ylpeilee että pääs eroon kalastakin, eli on nyt täysin lihaton. Voi halleluja, olis nyt edes sitä kalaa syönyt niin olis edes jotain hyödyllisiä aineita saanut etteivät ne aivot surkastu lopullisesti. 

Vierailija
48/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:58"]

Mun lapset päättivät 8- ja 6-vuotiaina, että he ovat kasvissyöjiä, eettisistä syistä. Kolme vuotta myöhemmin kuopus on edelleen kasvissyöjä, esikoinen syö nyt kalaa. Ollaan miehen kanssa molemmat lihansyöjiä. Teen mielelläni monenlaisia ruokia, eikä se nyt mikään iso vaiva ole. Lapsia oksetti lihansyönti, joten en tietenkään alkanut lihaa pakottaa. Mummot ja vaarit yrittivät jo ihan tarpeeksi tuputtaa lihaa ja kalaa.

[/quote] Mistä lapsenne keksivät tuollaisen kotkotuksen? Kuka heille oli sellaisesta puhunut? Ei yksikään 6 vuotias ala puhumaan tuollaista ilman että siinä on joku heille siitä sanonut. Hohhoijaa. Meillä ei tuollainen vain toimisi, en mene mihinkään ekaluokkalaisen höpinöihin mukaan - olkoot sitten nälässä muutaman päivän jos sama ruoka ei "esteettisistä syistä" maistu. Siihen loppuisi myös karkit sun muut herkut toistaiseksi. Uskomatonta miten aikuiset ihmiset menevät mukaan tuollaisiin pikkulasten löpinöihin.

Vierailija
49/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:11"]

Mikähän siinä kahden erilaisen ruuan tekemisessä koetaan niin raskaaksi? Liedessä on neljä levyä ja lisäksi on vielä uunikin. Yleensä myös mikro ja jopa leivinuuni.

Yksinkertaisimmillaan: isossa kattilassa kiehuu spagetti, yhdessä ja jauhelihakastike ja toisessa sienikastike.

[/quote]

Meinaatko tosiaan, että ne sienikastikkeen ainekset pesevät/kuorivat/paloittelevat itsensä ja hyppäävät kattilaan itsekseen? Ja myöskin valmistuvat siellä kattilassa itsekseen ilman, että niitä tarvitsee kertaakaan sekoittaa tms.

[/quote]

No meillä homma hoidetaan niin, että sienikastike on se "pääruoka" koska sitä syövät kaikki. Sitten paistan erikseen jauhelihaa/broilerin fileitä/kalaa pannulla ja ne, jotka syövät, voivat ottaa myös ihaa/kalaa lautaselle.

Meillä 4 lasta (6, 8, 12 ja 15) ja isommat kokkaavat kumpainenkin kerran viikossa koko porukalle. Myös heiltä onnistuu kasvisruoan lisäkkeeksi lihan laittaminen. Tällä viikolla nuorempi keitteli ihanan arrabiatan ja paistoi lohen uunissa niille, joille kala maistuu. Pastaa söivät kaikki ja salaattia. Ei ole raskasta kenellekään. Eikä joka päivä tehdä lisukelihaa, usein syödään koko porukka kasvisruokaa.

Mies ja vanhin poika  ja nuorin tyttö ovat lihansyöjiä, me muut ollaan kala-kasvissyöjiä. 8-vuotias tosin joskus syö myös broileria. kaikki urheilevat enemmän tai vähemmän tosissaan (esim. minä olen ikäisekseni ihan kovia aikoja tikkaava harrastelijamaratoonari, lapset pelaavat futista ja salibandya ja uivat sekä telinevoimistelevat, mies on innokas matkapyöräilijä ja futaaja hänkin) ja ovat terveitä ja hoikkia.   ei ole vaikeaa, ollenkaan. 

Vierailija
50/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 19:08"]

[/quote] Mistä lapsenne keksivät tuollaisen kotkotuksen? Kuka heille oli sellaisesta puhunut? Ei yksikään 6 vuotias ala puhumaan tuollaista ilman että siinä on joku heille siitä sanonut. Hohhoijaa. Meillä ei tuollainen vain toimisi, en mene mihinkään ekaluokkalaisen höpinöihin mukaan - olkoot sitten nälässä muutaman päivän jos sama ruoka ei "esteettisistä syistä" maistu. Siihen loppuisi myös karkit sun muut herkut toistaiseksi. Uskomatonta miten aikuiset ihmiset menevät mukaan tuollaisiin pikkulasten löpinöihin.

[/quote]

Ihanko oikeasti vaitat, ettei kuusvuotias voi pitaa elaimista tosi paljon, ja haluta olla syomatta niita ilman etta joku aikuinen on sanonut jotain sellaista? Aliarvioit nyt lapsia aika rajusti. Mutta toisaalta, mita voi odottaa ihmiselta, joka ei tieda eettisen ja esteettisen eroa.

Vierailija
51/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:47"]

En muuten tunne yhtäkään yli 20 vuotiasta kasvissyöjää. Tiedän vain kaksi punaisesta lihasta kieltäytyjää ja he ovat juuri näitä "poikkeuksellisen varhaiskypsiä" 13-15 vuotiaita.

[/quote]

Taa taitaa kertoa enemman sun tuttavapiirista kuin siita, paljonko aikuisia kasvissyojia on.

Vierailija
52/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:52"]

ei se ole vanhempien tehtävä alkaa tehdä miljoonaa erilaista ruokaa. toki saa olla oma vakaumus mutta ei voi edellyttää että oma vakaumus velvottaisi muita lisätöihin. joten tottakai kasvissyöjä tekee itse ruokansa.

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa yksi lapsistani rupesi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi. Ei sen ikäistä voi enää pakottaa syömään sellaista ruokaa, mitä hän ei halua. Mutta kieltämättä minua harmittaa kovasti asian tuoma lisätyö. Olen jo aikaisemminkin inhonnut sitä, kun pitää aina keksiä, mitä laitettaisiin ruuaksi. Nyt pitää vielä aina ennen kauppaan menoa lisäksi miettiä sille kasvisyöjälle jotain tuomista, josta hän voi laittaa ruokansa. Lisäksi keittiössä on helposti ruuanlaittoaikaan tungos, kun siellä laitetaan kahta erilaista ruokaa.

Vaikka teini laittaakin ruokansa itse, aiheutuu hänen valinnastaan selvästi lisävaivaa muulle perheelle. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli 2 vuotta, joten en usko tilanteen helpottavan lähiaikoina.

[/quote]

[/quote]

etkä voi tajuta etteivät kaikki pidä kasvisruoasta tai halua sitä tehdä? itse syön joka päivä lihaa, en todellakaan ala kasvisruokia tekemään.

[/quote]

Et kai syötä lapsillesi joka päivä lihaa???

Vierailija
53/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kasvissyönnin synkkänä 90-luvun päivänä.... Opin teininä itsenäisyyttä, kun kannoin vastuun omista ruuistani. Äiti kulta teki minulle, silloin tällöin ruokaa. Erotteli esim. kasviskeiton ennen lihan lisäämistä, pienempään kattilaan. En olettanut, että äitini tekisi minulle päivittäin ruuan. Mummolassa söin perunoita ja suolasieniä, mitä herkkua! 80-vuotiaskin ymmärsi ja kunniotti minun näkemystäni. Nyt olen yli 30-v ja kasvissyönti jatkuu. Olen äidille todella kiitollinen, miten on kunnioittanut ruokavaliotani ja näkemystäni!!! Tuntuu nimittäin olevan toisille vaikeaa...

Vierailija
54/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:45"]

[/quote]

Ihanko oikeasti vaitat, ettei kuusvuotias voi pitaa elaimista tosi paljon, ja haluta olla syomatta niita ilman etta joku aikuinen on sanonut jotain sellaista? Aliarvioit nyt lapsia aika rajusti. Mutta toisaalta, mita voi odottaa ihmiselta, joka ei tieda eettisen ja esteettisen eroa.

[/quote]

:D :D Kiitos illan nauruista! Mulla menee palstalla varmaan paljon ohi, kun oon niin harppova lukija, etten havaitse virheitä lukiessani. (Esteettiset syyt menivät ohi)

Vierailija
55/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo, mutta kyllä, tietenkin. Kerro koko viikolle joka päivälle kasvisruokia, joita lihansyöjä tekisi. 

Jos tarkoitit punaista lihaa, niin ei meillä montaa päivää viikossa ole, etteikö sitäkin syödä.

Vierailija
56/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisin häntä kaikin keinoin. Kasvissyönti "pelastaa maailman" ja lihansyönti päivittäin "tuhoaa". Eikä noita lainausmerkkejä edes oikeastaan tarvita, sillä jokainen vähän sivistyneempi ja valveutuneempi ihminen tämän tietää. Lihan tuottaminen vie niin paljon enemmän luonnonvaroja, peltopinta-alaa jne. Meillä lapsi syö lihaa kerran kaksi viikossa pienen määrän, joten kasvissyönti on 97-prosenttista.

Vierailija
57/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo, mutta kyllä, tietenkin. Kerro koko viikolle joka päivälle kasvisruokia, joita lihansyöjä tekisi. 

Jos tarkoitit punaista lihaa, niin ei meillä montaa päivää viikossa ole, etteikö sitäkin syödä.

[/quote]

Etkö ajattele lastesi terveyttä? En rupea aikuiselle ihmiselle kaivamaan esille ravintotietoa ja reseptejä, jota on mm. netti pullollaan, kvg.

Vierailija
58/73 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:45"]

[/quote]

[/quote]

Aivan. Jotkut lapset luonnostaan kavahtavat ajatusta eläinten tappamisesta ruuaksi. Miksi vanhemmat eivät voisi kunnioittaa sitä. 

Vierailija
59/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epätodennäköistä. Emme tunne ketään kasvissyöjiä, ei ole lasten koulukavereissa eikä tuttavapiirissä muutenkaan. Eivät taida edes tietää, että sellaisia on olemassa. Lapset on nyt 10- ja 8-vuotiaat. 

Me emme asu Suomessa, enkä ole täällä nykyisessä asuinmaassa kasvissyöjiin törmännyt. Kai niitä täälläkin on. Ei vaan ole kohdalle osunut.

Jos lapsi tuollaista alkaisi höpöttämään, niin kai se pitäisi yrittää lapsen kanssa asiaan perehtyä ja jos tosissaan on, niin auttaa ja tukea, että oppii sitten oikealla tavalla syömään, eikä tule mitään puutoksia. varmaan käytäis jonkun ravintoterapeutin juttusilla.

Vierailija
60/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 24-vuotias ja ollut kasvissyöjänä 8 vuotta.  Ala-asteella varsinkin ensimmäisillä luokilla lempiruokaani oli lehtipihvit, lihapadat ja käristykset. Jauhelihat ja makkarat ovat taas aina kuuluneet inhokkeihin. Toisaalta rakastin myös äitini kasvismakaronilaatikkoa. Yläasteen ajan kävin aiheesta äitini kanssa vääntöä ja loppujen lopuksi minulla oli anemia, koska jätin lihat syömättä mutten syönyt mitään korvaavaa. En tiedä mistä kasvissyöntini sai alkunsa. Ehkä siitä, etten pitänyt kuin kokolihasta, jota syötiin todella harvoin. Ehkä olin tiedostava jo lapsena. Viidennellä luokalla muistan kauhistelleeni teurastusta ja tehotuotantoa. Ehkä vanhempieni kasvissyöjäystävän ihanat ruuat vaikuttivat. Mene ja tiedä. Ärsytti kamalasti, kun monen vuoden ajan kasvissyöntiäni pidettiin vain ohimenevänä vaiheena ja sitä vähäteltiin. Siitä sai myös kuulla paljon kettuilua.

Vanhempani ovat maanviljelijä ja lähihoitaja. Kouluaikoina yksi ystävistäni oli kasvissyöjä, joka eli todella yksipuolisella ruokavaliolla. Isäni kanssa väittelin paljon ja monista asioista mutta kasvissyönnistä en koskaan ole paasannut, enkä arvostellut muiden syömisiä. Selvittelin itse mitä ruokavalioni tulee sisältää ja se oli äitinikin toive. Olin myös aina pitänyt ruuanlaitosta ja uusien reseptien etsimisestä, joten se ei sinällään ollut ongelma. Äitini kuitenkin usein teki ruuat ja se tarkoitti, että söin useina päivinä samaa ruokaa. Meilläkin minulle erotettiin oma keittoannos ennen kuin muiden keittoon lisättiin liha jne. Vaikka periaatteessa söinkin kotona asuessani hyvin, niin kyllä omaan kotiin muuttaminen paransi ruokatottumuksia entisestään. Vanhemmillani en aina kehdannut ostattaa erikoisempia raaka-aineita mutta omaan kotiin kylläkin. Lisäksi, koska poikaystävä suostui yhteenmuutettaessa syömään kotona pääsääntöisesti kasvisruokaa, siihen haluaa panostaa entisestään. Välillä teenkin hänelle liharuokia, ehkä muutaman kerran vuodessa karjalanpaistia tai liha-makaronilaatikkoa. Se on kuitenkin aika haastavaa, sillä en tiedä yhtään mille ruoka maistuu. Nykyään kaveripiirissä on jonkun verran kasvissyöjiä. Osa on alkanut vasta tapaamisemme jälkeen ja osa on ollut jo vuosikausia. 

Arvostan edelleen valtavan paljon niitä, jotka jaksavat valmistaa minulle erillisen annoksen. Olen myös saanut kasvissyönnistäni hieman yllättävästi positiivista palautetta. Esimerkiksi avomieheni vanhemmat alkoivat syömään enemmän kasviksia seurustelumme alettua. Aluksi he tekivät salaatin ja kasvislisukkeen minua varten mutta nykyään ne löytyvät pöydästä lähes päivittäin. Äitini taas on alkanut innostumaan ruuanlaitosta, eikä isänikään enää nirsoile. Siskonikin on nykyään kasvissyöjä ja veljeni harkitsi asiaa pitkään.