Jos lapsesi haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi
...Tukisitkö häntä ja tekistkö hänelle kasvisruokaa?
Kommentit (73)
kyllä. itse asiassa meillä sydään vain kasvisruokaa, koska perheessä vain 2 henkilä sy lihaa (6h perhe).
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:37"]
ei se ole vanhempien tehtävä alkaa tehdä miljoonaa erilaista ruokaa. toki saa olla oma vakaumus mutta ei voi edellyttää että oma vakaumus velvottaisi muita lisätöihin. joten tottakai kasvissyöjä tekee itse ruokansa.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa yksi lapsistani rupesi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi. Ei sen ikäistä voi enää pakottaa syömään sellaista ruokaa, mitä hän ei halua. Mutta kieltämättä minua harmittaa kovasti asian tuoma lisätyö. Olen jo aikaisemminkin inhonnut sitä, kun pitää aina keksiä, mitä laitettaisiin ruuaksi. Nyt pitää vielä aina ennen kauppaan menoa lisäksi miettiä sille kasvisyöjälle jotain tuomista, josta hän voi laittaa ruokansa. Lisäksi keittiössä on helposti ruuanlaittoaikaan tungos, kun siellä laitetaan kahta erilaista ruokaa.
Vaikka teini laittaakin ruokansa itse, aiheutuu hänen valinnastaan selvästi lisävaivaa muulle perheelle. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli 2 vuotta, joten en usko tilanteen helpottavan lähiaikoina.
[/quote]
Etkö pääsisi helpommalla, jos laittaisit tai vielä paremmin laittaisit teinin laittamaan koko perheelle osana päivistä kasvisruokaa? Tekisi kaikkien terveydelle hyvää eikä aina tarvitsisi tehdä kahta erillistä ruokaa.
[/quote]
etkä voi tajuta etteivät kaikki pidä kasvisruoasta tai halua sitä tehdä? itse syön joka päivä lihaa, en todellakaan ala kasvisruokia tekemään.
[/quote]
Et kai syötä lapsillesi joka päivä lihaa???
[/quote]
tottakai. liha on hyväksi :)
En tiedä, mutta aika perusteellinen keskustelu käytäisiin kyllä ja lapsi saisi esittää erittäin hyvät perustelut asialleen + ottaa ihan itse selvää ruokajutuista. En välttämättä alkaisi kovin löyhin perustein ostamaan mitään kasvissyöjien sapuskoja ja niin paljoa ei ruoanlaitto kiinnosta, että alkaisin mitään reseptejä etsimään.
Nauraisin vain, kuten muillekin viherpiipertäjille.
Juuri ostin melkein kilon naudan sisäfilettä, ei ihan heti moinen uhkaa.
Ehdottomasti! Minut nujerrettiin ja haukuttiin lapsena todella pahasti sen takia, että tahdoin alkaa kasvissyöjäksi, enkä ikinä tekisi samoin lapselleni.
Ehdottomasti arestia ja lihan pakkosyöttöä. En tykkäisi, en ole ollenkaan avarakatseista sorttia.
ei, lapsi kokkaisi itse. ostaisin toki aineet.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:50"]
Nauraisin vain, kuten muillekin viherpiipertäjille.
Juuri ostin melkein kilon naudan sisäfilettä, ei ihan heti moinen uhkaa.
[/quote]
Kilo sisäfilettä? Miten helvetissä sillä elää yksikään perhe :D Meillä se uppoaisi jo ihan pelkästään muhun ja mieheen... Oletteko kenties pikkuväkeä?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:52"]
Ehdottomasti arestia ja lihan pakkosyöttöä. En tykkäisi, en ole ollenkaan avarakatseista sorttia.
[/quote]
Tämä oli siis provo.
Meillä tämä ei ole sellainen asia, jota pikkulapset päättävät itse, vaan kasvisruokaa syövät muun perheen mukana, halusivat tai eivät. Isommat voivat keskustelun jälkeen päättää itse, mitä syövät esim. koulussa ja kavereilla. Mun keittiöön ei sensijaan kuolleiden eläinten palasia tuoda.
Tietysti jos isompi lapsi tahtoisi jatkaa kasvislinjalla, olisin tosi iloinen. Kokisin onnistuneen kasvattamaan empaattisen ja vastuullisen ihmisen!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:25"]
En. En ole ollenkaan vakuuttunut, pojalle tai ylipäätään miespuoliselle henkilölle on hyväksi niin paljon soijaa kun kasvissyöjät syövät.
[/quote]
Ei kasvissyöjän tarvitse syödä soijaa ikinä, jos ei halua.
[/quote]
Niin, pakko ei ole kuin kuolla. Mutta siis jos proteiinia haluaa, niin jotain proteiinin lähdettä pitää syödä.
[/quote]
Niin pitää. Se voi olla joku muukin kuin soija.
Olisin ihan iloinen. Voisimme aina syödä samaa ruokaa. Mieskin syö kasvisruokaa mielellään.
Miettisin, että missä meni pieleen kun lapseni päätti ryhtyä tuollaiseksi huomionhakuiseksi ja päällepäsmäröiväksi viherpiipertäjäksi, jonka on pakko kapinoida ja uhota. Mutta siinäs olisi, erillisiä ruokia en kuitenkaan ryhtyisi tekemään vaan ne saisi tehdä itse. En myöskään kuuntelisi yhtäkään teinin uholla esitettyä kitinää lihateollisuuden epäeettisyydestä tai katselisi kantaaottavia t-paitoja. Yleensä teinit kasvavat tuosta vaiheesta tosin yli, enpä tiedä lähipiiristäni yhtäkään ihmistä joka olisi vielä kolmekymppisenä kasvissyöjä saati vegaani.
Onneksi minulla ei ole lapsia.
Meillä syödään äärimmäisen harvoin lihaa, vaikka sekasyöjiä olemmekin. Nuorempi lapsi valitsi nyt kouluun mennessäänkin kasvisruuan. Käytänössä se ei siis muuttaisi mitään. Lihauokapäivinä opettaisin lasta, miten korvata lihan proteiini kasviksella. Mutta mun lapset on vielä niin pieniä (7 ja 9), etten vielä muutamaan vuoteen vaatisi heitä itse valmistamaan ruokia. Tosin tossa toisella kymmenellä koittaa joka tapauksessa se hetki, kun ruuanlaitosta lankeaa oma osansa myös lapsille, kuten kaikista muistakin kotitöistä.
Jos haluaisi kasvissyöjäksi, tuntisin epäonnistuneeni pahoin kasvattajana. Eikä muuten kasvissyöjäksi ala niinkauan kun meidän perheen ruokapöytään istuu, kun on omillaan, syököön mitä rehuja tai ituja ikinä haluaakaan.
Tuskin alkaa yksikään, sen verran ovat hyvien liharuokien ystäviä kaikki kolme. Meillä vain ruoka-allergiat muuttavat perheen ruokalistaa, tofuja ja ties mitä soijarouheita en osta enkä valmista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:37"]
ei se ole vanhempien tehtävä alkaa tehdä miljoonaa erilaista ruokaa. toki saa olla oma vakaumus mutta ei voi edellyttää että oma vakaumus velvottaisi muita lisätöihin. joten tottakai kasvissyöjä tekee itse ruokansa.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa yksi lapsistani rupesi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi. Ei sen ikäistä voi enää pakottaa syömään sellaista ruokaa, mitä hän ei halua. Mutta kieltämättä minua harmittaa kovasti asian tuoma lisätyö. Olen jo aikaisemminkin inhonnut sitä, kun pitää aina keksiä, mitä laitettaisiin ruuaksi. Nyt pitää vielä aina ennen kauppaan menoa lisäksi miettiä sille kasvisyöjälle jotain tuomista, josta hän voi laittaa ruokansa. Lisäksi keittiössä on helposti ruuanlaittoaikaan tungos, kun siellä laitetaan kahta erilaista ruokaa.
Vaikka teini laittaakin ruokansa itse, aiheutuu hänen valinnastaan selvästi lisävaivaa muulle perheelle. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli 2 vuotta, joten en usko tilanteen helpottavan lähiaikoina.
[/quote]
Etkö pääsisi helpommalla, jos laittaisit tai vielä paremmin laittaisit teinin laittamaan koko perheelle osana päivistä kasvisruokaa? Tekisi kaikkien terveydelle hyvää eikä aina tarvitsisi tehdä kahta erillistä ruokaa.
[/quote]
etkä voi tajuta etteivät kaikki pidä kasvisruoasta tai halua sitä tehdä? itse syön joka päivä lihaa, en todellakaan ala kasvisruokia tekemään.
[/quote]
Et kai syötä lapsillesi joka päivä lihaa???
[/quote]
tottakai. liha on hyväksi :)
[/quote]
Millä tavalla se on hyväksi? Tunnetko lihansyönnin haittoja lainkaan?
ihan vahingossa luin että kasvisryöstäjäksi
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:45"]
Yleensä teinit kasvavat tuosta vaiheesta tosin yli, enpä tiedä lähipiiristäni yhtäkään ihmistä joka olisi vielä kolmekymppisenä kasvissyöjä saati vegaani.
Onneksi minulla ei ole lapsia.
[/quote]
Heh, ma tunnen vaikka kuinka paljon yli kolmekymppisia vegaaneja ja kasvissyojia. Ja useita kuuskymppisia kasvissyojia.Jotain teinimeininkia siis ilmeisesti tuo heidan kasvissyontinsa.
Tottakai. Huolehtisin myös, että hän oppisi ymmärtämään ruuan ravitsemuksellisen laadun päälle ja osaisi myös itse valmistaa ruokia. Varmaan siirtyisimme koko perhe kotona pääasiassa kasvisruokaan, jotta ei tarvitsisi tehdä useita ruokia.