Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsesi haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi

Vierailija
31.08.2013 |

...Tukisitkö häntä ja tekistkö hänelle kasvisruokaa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset tulevat syömään sitä ruokaa mitä laitetaan.

Vierailija
22/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloinen ja opastaisin häntä,juttelisimme ja hän saisi kertoa omat vaikuttimensa. En syö lihaa itsekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:31"]

Meillä tämä ei ole sellainen asia, jota pikkulapset päättävät itse, vaan kasvisruokaa syövät muun perheen mukana, halusivat tai eivät. Isommat voivat keskustelun jälkeen päättää itse, mitä syövät esim. koulussa ja kavereilla. Mun keittiöön ei sensijaan kuolleiden eläinten palasia tuoda.

Tietysti jos isompi lapsi tahtoisi jatkaa kasvislinjalla, olisin tosi iloinen. Kokisin onnistuneen kasvattamaan empaattisen ja vastuullisen ihmisen! 

[/quote]

Ja toisinpäin ihan sama. Meillä syödään sekaruokaa ja piste.

Empatiantaitoa ja vastuullisuutta ei syömällä kasviksia opi.

Vierailija
24/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tukisin. Itseasiassa näyttää siltä, että perheemme kuopus on luontainen kasvissyöjä. (Minä en ole kasvissyöjä). Hän ei syö lihapullia, jauhelihakastiketta spaghetin kanssa (vain spaghetin) ei oikein kalaakaan, eikä broileria. Sen sijaan tykkää omenoista, munista, maidosta, mustista viinimarjoista, mustikoista, porkkanasta ja leivästä tottakai. Haron välillä harmaita hiuksia hänen kanssaan, kun ruoka ei kiinnosta ruokana, vaan juuri näin erillisinä "osasina". Mutta mies, johon hän on paljon tullut, ei ole koskaan oikein tykännyt lihasta, vaikka sitä syökin ja on myös tällainen "käsittelemättömän ruoan syöjä". 

Ostin porkkanalettuja kokeillakseni, josko ne menisivät, niin a vot. Herkkua :) Olen miettinyt lapsen takia, että pitäisikö opetella tekemään kasvisruokaa. Jos lapsi pitää maidon ja munan ruokavaliossaan, niin ei ole suuria vaikeuksia kattaa kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Ihme asenteita joillan, haukkua toista viherpiipertäjäksi, jos ei syö lihaa :O Sehän olisi pitkän iän salaisuus, mutta kun itse en voi luopua siitä hyvän maun takia. Jos se ei olisi este, niin parempihan se terveyden kannalta olisi jättää liha minimiin (siis punainen liha).

Vierailija
25/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole vanhempien tehtävä alkaa tehdä miljoonaa erilaista ruokaa. toki saa olla oma vakaumus mutta ei voi edellyttää että oma vakaumus velvottaisi muita lisätöihin. joten tottakai kasvissyöjä tekee itse ruokansa.

Vierailija
26/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja piti sanomani, että kuopus täyttää lokakuussa 4v. Ei ole kuullutkaan käsitettä "kasvissyöjä" :D

t. 22

Vierailija
27/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.

Olisi helppoakin, koska olen itse kasvissyöjä.

Vierailija
28/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tukisi enkä tekisi. En vain yksinkertaisesti jaksaisi tehdä kaksia safkoja, koska ukko ei suostu syömään pelkkää kasvisruokaa. Teini saisi itse väsätä soijapihvinsä ja -muhennoksensa.

Vierailija
29/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:14"]

Tuskin alkaa yksikään, sen verran ovat hyvien liharuokien ystäviä kaikki kolme. Meillä vain ruoka-allergiat muuttavat perheen ruokalistaa, tofuja ja ties mitä soijarouheita en osta enkä valmista.

[/quote]

Meillä tehtiin aina todella hyviä liharuokia. Aloin ajatella asioita aikuisena ja rupesin nyt 27-vuotiaana kasvissyöjäksi monien kasvispainotteisten vuosien jälkeen. Ruuassa on mulle muitakin ulottuvuuksia kuin täyttävyys, maku ja hinta, näiden lisäksi eettisyys on keskeistä.

Vierailija
30/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:50"]

En tukisi enkä tekisi. En vain yksinkertaisesti jaksaisi tehdä kaksia safkoja, koska ukko ei suostu syömään pelkkää kasvisruokaa. Teini saisi itse väsätä soijapihvinsä ja -muhennoksensa.

[/quote]

Ja ukkosi ei suostu väsäämään ikinä itse liharuokaansa?

Vierailija
31/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:37"]

ei se ole vanhempien tehtävä alkaa tehdä miljoonaa erilaista ruokaa. toki saa olla oma vakaumus mutta ei voi edellyttää että oma vakaumus velvottaisi muita lisätöihin. joten tottakai kasvissyöjä tekee itse ruokansa.

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa yksi lapsistani rupesi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi. Ei sen ikäistä voi enää pakottaa syömään sellaista ruokaa, mitä hän ei halua. Mutta kieltämättä minua harmittaa kovasti asian tuoma lisätyö. Olen jo aikaisemminkin inhonnut sitä, kun pitää aina keksiä, mitä laitettaisiin ruuaksi. Nyt pitää vielä aina ennen kauppaan menoa lisäksi miettiä sille kasvisyöjälle jotain tuomista, josta hän voi laittaa ruokansa. Lisäksi keittiössä on helposti ruuanlaittoaikaan tungos, kun siellä laitetaan kahta erilaista ruokaa.

Vaikka teini laittaakin ruokansa itse, aiheutuu hänen valinnastaan selvästi lisävaivaa muulle perheelle. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli 2 vuotta, joten en usko tilanteen helpottavan lähiaikoina.

Vierailija
32/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukisin. syön itse lihaa vaan sen takia että miestä ei saisi kasvisruokaa syömään  ja pääsee ehkä? helpommalla kun tekee vaan yhden ruuan..kivahan se olisi väsätä vaan kasvisruuat ja mies tekisi yksinään omansa.. punaista lihaa syödään kyllä muutenkin vähän..en tykkää.. kala on hyvää:)

Vierailija
33/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:37"]

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa yksi lapsistani rupesi 15-vuotiaana kasvissyöjäksi. Ei sen ikäistä voi enää pakottaa syömään sellaista ruokaa, mitä hän ei halua. Mutta kieltämättä minua harmittaa kovasti asian tuoma lisätyö. Olen jo aikaisemminkin inhonnut sitä, kun pitää aina keksiä, mitä laitettaisiin ruuaksi. Nyt pitää vielä aina ennen kauppaan menoa lisäksi miettiä sille kasvisyöjälle jotain tuomista, josta hän voi laittaa ruokansa. Lisäksi keittiössä on helposti ruuanlaittoaikaan tungos, kun siellä laitetaan kahta erilaista ruokaa.

Vaikka teini laittaakin ruokansa itse, aiheutuu hänen valinnastaan selvästi lisävaivaa muulle perheelle. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli 2 vuotta, joten en usko tilanteen helpottavan lähiaikoina.

[/quote]

Etkö pääsisi helpommalla, jos laittaisit tai vielä paremmin laittaisit teinin laittamaan koko perheelle osana päivistä kasvisruokaa? Tekisi kaikkien terveydelle hyvää eikä aina tarvitsisi tehdä kahta erillistä ruokaa.

Vierailija
34/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu olisi. Olen itse heivannut perunat ja pastat pois ruokavaliostani ja alkanut syödä paljon kasviksia. Kukaan muu ei niihin juuri koske, lapset varsinkaan. Tänäänkin tein niin herkullista kasvispaistosta ja lapset sanoi että vie toi pois, se haisee pahalle!

Toivoisin ettei lapsi kantaisi kovin suurta maailmantuskaa eikä alkaisi saarnaamaan aatettaan muille. Jokainen tekee omat valintansa ja eläkööt sen mukaan ilman sen kummempia julistamisia.

Vierailija
35/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär, poikkeuksellisen varhaiskypsä 12v aloitti tänä vuonna. Alkoi ensin joitakin vuosia sitten ällötä makkaroita ja nyt sitten muitakin lihavalmisteita. Olen itse surkea ruuanlaittaja joten totesin että saa sitten keksiä itse mitä syö. Hän urheilee paljon, mutta ei ole ainakaan vielä osoittanut uupumisen merkkejä vaikka syö lähinnä makaroonia, kasviksia ja pinaattilettuja. Tuttavat kyllä varoittelivat kun asia selvisi, että pitäisi miettiä asiaa ravintoterapeutin kanssa, jotta jaksaa treeneissä, eikä muutenkaan tulisi puutostiloja...

Vierailija
36/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:50"]

[/quote]

Nälkäänkö se sit riutuisi? Onko sun mies jotenkin vammainen kun ei kykene tekemään itselleen ruokaa, tai syömään sitä mitä pöytään laitetaan, vaikkei se olikaan lempiruokaa? 

Mitä jos se teini samaan tyyliin vaan kieltäytyisi syömästä enää niitä liharuokia? Meneekö sulla miehen palveleminen arvojärjestyksessä edelle kasvavan lapsen ruokkimisesta? 

Vierailija
37/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä kahden erilaisen ruuan tekemisessä koetaan niin raskaaksi? Liedessä on neljä levyä ja lisäksi on vielä uunikin. Yleensä myös mikro ja jopa leivinuuni.

Yksinkertaisimmillaan: isossa kattilassa kiehuu spagetti, yhdessä ja jauhelihakastike ja toisessa sienikastike.

Varmaan moni sitten käyttää lisäkkeeksi ihan tasan sitä samaa salaattia tai raastetta. Kyllä on raskasta, oi kamala sentään.

Vierailija
38/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:11"]

Mikähän siinä kahden erilaisen ruuan tekemisessä koetaan niin raskaaksi? Liedessä on neljä levyä ja lisäksi on vielä uunikin. Yleensä myös mikro ja jopa leivinuuni.

Yksinkertaisimmillaan: isossa kattilassa kiehuu spagetti, yhdessä ja jauhelihakastike ja toisessa sienikastike.

Varmaan moni sitten käyttää lisäkkeeksi ihan tasan sitä samaa salaattia tai raastetta. Kyllä on raskasta, oi kamala sentään.

[/quote] On raskasta. Valitettavasti joillakin on muutakin tekemistä kuin laittaa ruokaa jollekin teinille, jonka päähän on nyt yhtäkkiä vain tullut ajatus, että ei voikaan syödä tästä eteenpäin samaa ruokaa kuin muu perhe. Tai ajatus on saattanut tulla peräti kaverin päähän ja tämä teini iloisena alkaa kaverinsa päähänpistoa itsekin noudattamaan. Ja äiteen pitäisi tehdä ihan mitä vain teini keksii pyytää ettei teini nyt vain suuttuisi... Tehköön itse kakara sapuskansa kun on kerran niin fiksu. Maailma on kova.

Vierailija
39/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:11"]

[/quote]

Meinaatko tosiaan, että ne sienikastikkeen ainekset pesevät/kuorivat/paloittelevat itsensä ja hyppäävät kattilaan itsekseen? Ja myöskin valmistuvat siellä kattilassa itsekseen ilman, että niitä tarvitsee kertaakaan sekoittaa tms.

Vierailija
40/73 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten tunne yhtäkään yli 20 vuotiasta kasvissyöjää. Tiedän vain kaksi punaisesta lihasta kieltäytyjää ja he ovat juuri näitä "poikkeuksellisen varhaiskypsiä" 13-15 vuotiaita.