Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö lihaa? Miksi kyllä, miksi ei?

Vierailija
29.08.2013 |

Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa, koska saan siitä proteiinia ja se maistuu hyvältä. Tykkään lampaasta ja karitsasta, tykkään kaikista naudan osista, tykkään possusta poskea myöten, tykkään kengurusta, hirvestä ja majavasta, antiloopista ja krokotiilista.

Vierailija
42/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön eläinperäisiä tuotteita lähes ainoastaan luomuna. Eli melko vähän lihaa, koska luomulihaa on markkinoilla niukasti. Eläinten tehotuotanto ahdistaa minua mutta en halua luopua kaikista eläinperäisistä tuotteista joten -> luomu. Vähän parempi omatunto edes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten monia ihmisiä ei yhtään kiinnosta eläinten tehotuotannon kauheus. Ei tarvitse olla mikään anarkistikettutyttö tiedostaakseen asian ja tehdäkseen eettisesti kestävämpiä valintoja. Jokaisella aterialla ei todellakaan tarvitse olla lihaa, monipuolisesti voi syödä myös vähentämällä / ilman eläinperäisiä tuotteita. Proteiinia saa myös kasvikunnan tuotteista. Ymmärrän, että se mitä ei tiedä ei satuta. Mutta jos tietää millaisissa oloissa ne jauhelihapakettiin päätyvät siat elävät, en ymmärrä miten voi ilman tunnontuskia vedellä naamaan lihapulliaan.

Vierailija
44/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa. Olen liian laiska keksimään korvaavia proteiinin lähteitä. Täältä ei saa hyvää ja kohtuu hintaista kalaa, lohta lukuunottamatta ja pavut alkaa kyllästyttämään nopeasti.

Vierailija
45/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 20:24"]

Ihmettelen, miten monia ihmisiä ei yhtään kiinnosta eläinten tehotuotannon kauheus. Ei tarvitse olla mikään anarkistikettutyttö tiedostaakseen asian ja tehdäkseen eettisesti kestävämpiä valintoja. Jokaisella aterialla ei todellakaan tarvitse olla lihaa, monipuolisesti voi syödä myös vähentämällä / ilman eläinperäisiä tuotteita. Proteiinia saa myös kasvikunnan tuotteista. Ymmärrän, että se mitä ei tiedä ei satuta. Mutta jos tietää millaisissa oloissa ne jauhelihapakettiin päätyvät siat elävät, en ymmärrä miten voi ilman tunnontuskia vedellä naamaan lihapulliaan.

[/quote]

Minä todellakin tiedän kuinka ne possut elää, ja syön porsaanlihaa hyvällä halulla. Suomalainen kasvattaja on vastuullinen, eikä täällä ole sellaisia ylilyöntejä kuten esim.  kirjassa " Eläinten syömisestä" kerrotaan. Olen ollut töissä myös teurastamossa, eikä sekään ole vaikuttanut ruokailutottumuksiini mitenkään. Olen eläinrakas, rakastan koiraani hyvin paljon, olen myös huolestunut maailman kalastustavoista, ja haluaisin suojella jokaista delfiiniä päätymästä julmien taurastajien käsiin.Kannatan myös turkistarhausta Suomessa, toivoisin vain, että vielä joskus tulisi aika jolloin kukaan ei haluaisi käyttää turkiksia, mutta niinkauan kun niitä käytetään on niiden kasvatus sallittava myös Suomessa.

Vierailija
46/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö. Lopetin lihansyönnin eettisistä syistä, mutta kasvisruokavalio on ollut myös terveyden kannalta hyvä valinta. Tunnen eläinoikeusteorioita ja siksi on jotenkin kummallista, että suurin osa ihmisistä ei edes kyseenalaista modernin ihmisen suhdetta eläimiin. Tai ettei edes ymmärrä, millaisista eettisistä ongelmista puhutaan, kun jonkun ryhmän - on se sitten lajin, rodun, sukupuolen - hyväksikäyttöä puolustellaan. Miksi hoivaamme kissoja ja koiria ja samanaikaisesti syömme sikaa, joka on vähintäänkin yhtä fiksu eläin kuin koira? Miksi otamme botoxia siloittaaksemme joitakin mitättömiä sibeliusryppyjä, kun sen samaisen botoxin tuotekehittelyssä tuhannet ja sadattuhannet eläimet menettävät henkensä äärimmäisen kivuliaalla tavalla? Esimerkkejä on lukuisia. Aika harva meistä voi rehellisesti kutsua itseään eläinrakkaaksi.  

Vierailija
47/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 20:24"]

[/quote]

Minä todellakin tiedän kuinka ne possut elää, ja syön porsaanlihaa hyvällä halulla. Suomalainen kasvattaja on vastuullinen, eikä täällä ole sellaisia ylilyöntejä kuten esim.  kirjassa " Eläinten syömisestä" kerrotaan. Olen ollut töissä myös teurastamossa, eikä sekään ole vaikuttanut ruokailutottumuksiini mitenkään. Olen eläinrakas, rakastan koiraani hyvin paljon, olen myös huolestunut maailman kalastustavoista, ja haluaisin suojella jokaista delfiiniä päätymästä julmien taurastajien käsiin.Kannatan myös turkistarhausta Suomessa, toivoisin vain, että vielä joskus tulisi aika jolloin kukaan ei haluaisi käyttää turkiksia, mutta niinkauan kun niitä käytetään on niiden kasvatus sallittava myös Suomessa.

[/quote]

Minusta ihan tarpeeksi "ylilyöntiä" ovat esimerkiksi porsimishäkit (joissa emakoita pidetään kun se imettää porsaitaan ja joissa se ei pääse kääntymään / liikkumaan ettei talloisi porsaitaan). Samoin se, että eläimet joutuvat elämään liian ahtaassa ja virikkeettömässä ympäristössä, mikä ei ole ominaista niiden lajityypilliselle käyttäytymiselle. Samoin se, että lehmiä pidetään talviaikana kytkettynä parteen, eivätkä ne pääse liikkumaan halutessaan. Nämä ovat ihan tavallisia asioita suomalaisilla "vastuullisilla" kasvattajilla ja aiheuttavat kuitenkin tuotantoeläimille kärsimystä. Toki on järkyttävää, kun navetallinen lehmiä kuolee laiminlyötynä janoon (="ylilyönti"), mutta kärsimystä nämä meidän suomalaisetkin tuotantoeläinten tyypilliset kasvatustavat aiheuttavat.

Vierailija
48/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karjankasvattaja ja syön lihaa, mutten omien eläinteni, koska en pysty. Meillä on pieni karja ja eläimet on kuin ystäviäni  -> jatkuva ongelma minulle. Mutta saavat eläimet meillä sentään hyvän elämän, siitä pidän huolen.

Vierailija
49/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön tosi vähän lihaa, sillä se ei tunnu sopivan ruoansulatukselleni. Kalaa syön runsaasti, päivittäin, muuta lihaa ehkä 2 - 3 kertaa viikossa. Asun Ranskassa, ja valtaosa syömästäni lihasta tulee tutulta kasvattajalta. Tiedän miten eläimet elävät, ne esim. ulkoilevat valtavalla laitumella ympäri vuoden. 

Suomessa söin pääasiassa riistaa, täällä harvemmin.

Kuolleen eläimen syöminen sinällään ei ole minulle ongelma, mutta tehotuotantoon liittyvä eläinten kohtelu on. Siksi en syö myöskään munia muuta kuin tutulta tuottajalta, jonka kanojen elinolot tiedän henkilökohtaisesti. Maidon sen sijaan ostan "vain" luomuna, joten en tiedä millaisen Mansikin utareista se tulee.

Vierailija
50/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön. Se on hyvää ja helppoa ja edullista/ilmaista. Syön hirvenlihaa ja omien lehmien lihaa. Kaupasta ostan kun on pakko ja mahdollisimman vähän. 

Lisäksi mulla on enakkoluuloja, epäilen että proteiinipitoinen kasvisruokavalio ilman leipää, makaronia, riisiä ja soijaa olisi liian kallis, monimutkainen, vaivalloinen ja aikaavievä.

Vierailija
51/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa koska haluan että mahdollisimman moni eläin kuolee. Tämä siksi jotta luonnonsuojelijahipeillä ja muilla uber-omahyväisillä, luonnosta vieraantuneilla eläinaktivisteilla olisi mahdollisimman kurjaa. Ai että, nauran mielessäni kaikille luontoihmisille aina kun pistän possunleikettä poskeeni. Tukehtukaa salaatteihinne kanit!

Vierailija
52/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön muutaman kerran vuodessa, lähinnä silloin kun joku tajoaa sitä minulle kodissaan. Pääsiäisenä syön lammasta. 

Välttelen lihaa pääosin ekologisista syistä. Myös tehotuotettujen eläinten elämänlaatu surettaa.

Vierailija
53/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syön lihaa, koska se on mielestäni ihan hyvän makuista ja lisäksi se on suht helppo tapa saada proteiinia. Kaikesta lihasta en kylläkään pidä, mutta meidän perheessä mies kaipaa lihaa oikeastaan joka aterialle, enkä edes jaksaisi vääntää kahdenlaista ruokaa, vaikka kasvisruokakin mulle maistuisi. 

Vierailija
54/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön, suunnilleen suhteessa kasvisruokaa 60%, liharuokaa 40%. Olen allerginen kalalle ja äyriäisille, joten jos jättäisin lihankin pois niin aika yksipuoliseksi menisi ruokavalio. Enkä jaksa nähdä sitä vaivaa, että tekisin itselleni aina eri ruuat kuin muulle perheelle. Työni vuoksi joudun syömään myös paljon ravintoloissa ja erilaisissa tilaisuuksissa, enkä halua vaikeuttaa nykyistä enempää (allergian lisäksi myös niin paha laktoosi-intoleranssi, ettei edes hyla- tuotteet käy) elämääni silläkään saralla. Jos tarjolla on useampaa ruokaa valitsen aina kasvisvaihtoehdon.

Vierailija
55/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12 vuotta kasvissyöjä, koska lihateollisuus ja lihansyöntiin liitettävä kaksinaismoralismi kuvotti. Aloin taas syömään lihaa, koska kyllästyin olemaan se oudosti syövä friikki, joka joutui selittelemään syömisiään.

Nykyään on helpompi mennä kavereiden luo ja kutsua kavereita kylään, kun voi syödä samoja ruokia kuin he, eikä joka paikassa tarvitse aina varmistaa, että onhan minulle sopivaa ruokaa tarjolla. Nykyään voin ravintolassakin tilata listalta ja syödä noutopöydästä mitä tahansa ja se on ihanan vapauttavaa. Lisäksi yksinkertaisesti vaan tykkään metwurstista, salamista, hampurilaisista, lihapiirakoista... en tietenkään jatkuvasti mässytä näitä epäterveellisiä herkkuja, mutta en halua enää kieltää niitä itseltäni.

Vatsakin toimii taas paremmin, kun syön myös lihaa. Tykkään kyllä edelleen kasviksistakin ja kasvisruoista, mutta tuli vaan 12 vuodessa totaalinen kyllästyminen pelkkään kasvisruokaan. Nyt ruokavalio on monipuolisempi, siihen kuuluu edelleen runsaasti kasviksia ja myös sitä lihaa. Jaksan paremmin nykyään, koska lihasta on paljon kätevämpi saada proteiineja kuin palkokasveista.

Tietysti yhä säälittää teuraaksi joutuvat eläimet ja itse en voisi tappaa eläintä tai katsoa teurastusta. Syödessäni lihaa kuitenkin suljen nämä asiat pois mielestäni. Tämä on juuri sitä kaksinaismoralismia, josta aikaisemmin puhuin. Rakastan eläimiä ja inhoan ajatusta tappamisesta, mutta kuitenkin mussutan tyytyväisenä lihaa. Niinhän kaikki muutkin tekevät. Todennäköisesti palaan taas joskus joksikin aikaa kasvissyöjäksi, mutta nyt ainakin hetken nautin herkuista, joista en ollut nauttinut 12 vuoteen.

Vierailija
56/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:39"]

Olin 12 vuotta kasvissyöjä, koska lihateollisuus ja lihansyöntiin liitettävä kaksinaismoralismi kuvotti. Aloin taas syömään lihaa, koska kyllästyin olemaan se oudosti syövä friikki, joka joutui selittelemään syömisiään.

Nykyään on helpompi mennä kavereiden luo ja kutsua kavereita kylään, kun voi syödä samoja ruokia kuin he, eikä joka paikassa tarvitse aina varmistaa, että onhan minulle sopivaa ruokaa tarjolla. Nykyään voin ravintolassakin tilata listalta ja syödä noutopöydästä mitä tahansa ja se on ihanan vapauttavaa. Lisäksi yksinkertaisesti vaan tykkään metwurstista, salamista, hampurilaisista, lihapiirakoista... en tietenkään jatkuvasti mässytä näitä epäterveellisiä herkkuja, mutta en halua enää kieltää niitä itseltäni.

Vatsakin toimii taas paremmin, kun syön myös lihaa. Tykkään kyllä edelleen kasviksistakin ja kasvisruoista, mutta tuli vaan 12 vuodessa totaalinen kyllästyminen pelkkään kasvisruokaan. Nyt ruokavalio on monipuolisempi, siihen kuuluu edelleen runsaasti kasviksia ja myös sitä lihaa. Jaksan paremmin nykyään, koska lihasta on paljon kätevämpi saada proteiineja kuin palkokasveista.

Tietysti yhä säälittää teuraaksi joutuvat eläimet ja itse en voisi tappaa eläintä tai katsoa teurastusta. Syödessäni lihaa kuitenkin suljen nämä asiat pois mielestäni. Tämä on juuri sitä kaksinaismoralismia, josta aikaisemmin puhuin. Rakastan eläimiä ja inhoan ajatusta tappamisesta, mutta kuitenkin mussutan tyytyväisenä lihaa. Niinhän kaikki muutkin tekevät. Todennäköisesti palaan taas joskus joksikin aikaa kasvissyöjäksi, mutta nyt ainakin hetken nautin herkuista, joista en ollut nauttinut 12 vuoteen.

[/quote]

Kyllähän lihaakin voi syödä eettisesti. Eläimellehän on se ja sama, mitä sille tapahtuu sen kuoleman jälkeen. Kunhan elämä on ollut hyvä.

Vierailija
57/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessämme (vanhemmat & lapset 6, 4 ja 1,5 v.) ei syödä lihaa, kalaa joskus kun eettisesti kalastettua on saatavilla. Emme tosin syö papujakaan usein; tällä viikolla syöty esim. kaalilaatikkoa (liha soijarouheella "korvattuna"), raastetusta kesäkurpitsasta ja halloumista tehtyjä pihvejä, punajuuri-vuohenjuusto -risottoa, kasvislasagnea, kesäkeittoa, tomaattikeittoa, soijasuikale-vihannes -wokkia, pastasalaattia, uunipastaa, quorn- ja sieni-täytettyjä canneloneja, itse tehtyjä rieska"pizzoja", muikkuja, retkieväänä soijanakkeja lasten toiveesta. Eli varmaan aika tavallisia ruokia, joista vain liha jätetty pois. Ei vaadi erityistä mielikuvitusta, tosin me vanhemmat olemme olleet koko aikuisikämme kasvissyöjiä, joten enemmän pohdintaa vaatisi miettiä mihin väliin se liha lisättäisiin. Käytämme siis luomumaitotuotteita ja -munia, vanhemmilla lapsilla myös päiväkodissa kala-kasvisruokavalio.

Nuorimman lapsen sairauden takia veriarvoja seurattu säännöllisesti, ja lastenlääkärit hämmästelleet ihanteellisia ravintoaine- ja vitamiinipitoisuuksia sekä hemoglobiinia, vaikka aluksi olivat epäileväisiä tällaisen ruokavalion suhteen, josta jätetty (mm. kiistatta terveydelle haitallinen) punainen liha pois! Ravitsemusterapeutithan suosittelevat juuri tällaista ruokavaliota, mutta lihateollisuus on niin suuri bisnes, että virallisissa ravitsemussuosituksissa tuskin tullaan suosittelemaan lihankäyttön vähentämistä vaikka se terveydelle hyödyllistä.

Suosittelen lapsiperheille, joissa joka ainoalla aterialla syödään nitraattipitoisia leikkeleitä, makkaraa, nakkeja, huonolaatuista halpaa jauhelihaa, broileria harkitsemaan, voisiko edes joillakin aterioilla jättää lihan pois ja/tai korvata sen esim. terveellisemmällä ja lihaa enemmän proteiinia sisältävällä soijarouheella (joka on lisäksi edullista, n. 2 €/500g, pussi kestää kasvisyöjäperheessäkin pari kuukautta ja on varmasti kohtuudella nautittuna lihaa turvallisempaa).

Ihmettelen myös, miksei erityisesti lapsiperheiden suosimissa nakkipaketeissa ole mitään varoitusta tai mainintaa nakkien sisältämästä syöpää aiheuttavasta nitraatista (joka siis säilöntä- ja väriaine); lapsella jo yhden nakin annos riittää ylittämään "turvallisen" määrän! Vai valistetaanko lihansyöjäperheitä asiasta neuvoloissa? Uskon, että monet miettisivät tarkemmin ostamista, vaikka kuinka lapset nakkeja rakastaisivatkin.

Vierailija
58/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 22:15"]

Perheessämme (vanhemmat & lapset 6, 4 ja 1,5 v.) ei syödä lihaa, kalaa joskus kun eettisesti kalastettua on saatavilla. Emme tosin syö papujakaan usein; tällä viikolla syöty esim. kaalilaatikkoa (liha soijarouheella "korvattuna"), raastetusta kesäkurpitsasta ja halloumista tehtyjä pihvejä, punajuuri-vuohenjuusto -risottoa, kasvislasagnea, kesäkeittoa, tomaattikeittoa, soijasuikale-vihannes -wokkia, pastasalaattia, uunipastaa, quorn- ja sieni-täytettyjä canneloneja, itse tehtyjä rieska"pizzoja", muikkuja, retkieväänä soijanakkeja lasten toiveesta. Eli varmaan aika tavallisia ruokia, joista vain liha jätetty pois. Ei vaadi erityistä mielikuvitusta, tosin me vanhemmat olemme olleet koko aikuisikämme kasvissyöjiä, joten enemmän pohdintaa vaatisi miettiä mihin väliin se liha lisättäisiin. Käytämme siis luomumaitotuotteita ja -munia, vanhemmilla lapsilla myös päiväkodissa kala-kasvisruokavalio.

Nuorimman lapsen sairauden takia veriarvoja seurattu säännöllisesti, ja lastenlääkärit hämmästelleet ihanteellisia ravintoaine- ja vitamiinipitoisuuksia sekä hemoglobiinia, vaikka aluksi olivat epäileväisiä tällaisen ruokavalion suhteen, josta jätetty (mm. kiistatta terveydelle haitallinen) punainen liha pois! Ravitsemusterapeutithan suosittelevat juuri tällaista ruokavaliota, mutta lihateollisuus on niin suuri bisnes, että virallisissa ravitsemussuosituksissa tuskin tullaan suosittelemaan lihankäyttön vähentämistä vaikka se terveydelle hyödyllistä.

Suosittelen lapsiperheille, joissa joka ainoalla aterialla syödään nitraattipitoisia leikkeleitä, makkaraa, nakkeja, huonolaatuista halpaa jauhelihaa, broileria harkitsemaan, voisiko edes joillakin aterioilla jättää lihan pois ja/tai korvata sen esim. terveellisemmällä ja lihaa enemmän proteiinia sisältävällä soijarouheella (joka on lisäksi edullista, n. 2 €/500g, pussi kestää kasvisyöjäperheessäkin pari kuukautta ja on varmasti kohtuudella nautittuna lihaa turvallisempaa).

Ihmettelen myös, miksei erityisesti lapsiperheiden suosimissa nakkipaketeissa ole mitään varoitusta tai mainintaa nakkien sisältämästä syöpää aiheuttavasta nitraatista (joka siis säilöntä- ja väriaine); lapsella jo yhden nakin annos riittää ylittämään "turvallisen" määrän! Vai valistetaanko lihansyöjäperheitä asiasta neuvoloissa? Uskon, että monet miettisivät tarkemmin ostamista, vaikka kuinka lapset nakkeja rakastaisivatkin.

[/quote]

Hyvältä tuo kuulostaa, mutta silti niin oudolta, että tiedän että keittiössä menisi huomattavasti nykyistä enemmän aikaa kun alkaisi noita teidän ruokia opettelemaan tekemään. Soijarouhetta olen joskus käyttänyt jauhelihan korvikkeena opiskeluaikoina, kun ei ollut lihaan vara, mutta en kyllä osannut tehdä sitä niin että se maistuisi hyvältä.

27

Vierailija
59/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syön, mutta vain eläinten lihaa, en oikeaa lihaa.

Vierailija
60/135 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa - olen ollut kala-kasvisruokavaliolla vuodesta 2008 lähtien. Jätin lihan pois alun perin ilmastoeettisistä syistä (en siis miettinyt niinkään yksittäisten eläinten kärsimystä vaan sitä, miten järjettömältä lihan tehotuottaminen ekosysteemin kannalta tuntui), mutta myöhemmin perusteet ovat laajentuneet, ja lihan syöminen tuntuisi hyvin monin tavoin väärältä.

Kalan syömisen olen pystynyt perustelemaan itselleni paremmin (vältän ylikalastettuja lajeja jne.), ja olisin ihan valmis syömään esim. niitä ihmisravinnoksi kasvatettavia hyönteisiä, joista hiljattain uutisointiin. Niiden tarkoitushan taisi nimenomaan olla lihateollisuuden tuottaman ympäristökuormituksen vähentäminen, joten ne sopisivat omaan ideologiaani hyvin. 

Kananmunat tuotan itse, sillä pidän omia kanoja - ja tämän kokemuksen perusteella en kertakaikkiaan halua ostaa tehotuotettuja munia. Tiedän, mitä kana tarvitsee elääkseen hyvän elämän. En ole kuitenkaan lähtenyt vegaanilinjalle, koska tunnen itseni ja tiedän, ettei minusta ole niin ankaraan puritismiin edes jalon aatteen puolesta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan