Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö lihaa? Miksi kyllä, miksi ei?

Vierailija
29.08.2013 |

Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat vastauksenaan "Syön koska se on hyvää"

Pitäisikö määritellä mitä on hyvä? Minäkin pidän lihanmausta, erityisesti kanasta, mutta en silti syö lihaa, kanaa tai kalaa. Valitsin näin, koska minulle hyvä ei ole (vain) hedonistista hyvää. En kuitenkaan väitä uhrautuneeni tai joutuneeni luopumaan mistään elintärkeästä. Jokainen kuitenkin määrittelee valintojensa oikeutukset itse, enkä siis yöki tai pyörittele silmiäni kun poikaystäväni syö vieressäni pihviä. Mielelläni kyllä kerron mielipiteitäni ja aatoksiani asiaa koskien jos kysytään. Harmi että usein tuntuu olevan, että minun pitää perustella "miksei lihaa?" kuin muiden "miksi lihaa?"

Vierailija
82/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:58"]

Toisaalta pyörittelen silmiäni näille papujen purijoille ja soijan syöjille. Hiilijalanjälkeen on ihan turha heidän ainakaan vedota.

[/quote]

Miksi pyorittelet silmia? Etko kesta faktoja, vai etko oikeasti tieda faktoja? Vegaanin hiilijalanjalki papuineen ja soijineen on huomattavasti pienempi, kuin sekasyojan (joka kuluttaa huomattavasti enemman soijaa, kuin kasvissyoja). Ja taa on oikeasti ihan virallista, selkeaa tietoa, eika oikein oo mitaan tekosyyta vaittaa muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:56"]

Hei lihaasyömättömät. Mistä te saatte suositusten mukaisen tyydyttyneen rasvanne? Kasveissa ei tyydyttynyttä (huonoa eli eläinrasvaa) ole. Sitä kuitenkin ravitsemussuosituksemme sisältävät.

[/quote]

Kylla kasveissakin on tyydyttynytta rasvaa, suurimmassa osassa tosin todella vahan. Mutta esim. kookosrasvassa ja kaakaovoissa paljon..

Tosin sahan puhut vaan lihaa syomattomista, etka vegaaneista, ja maitorasvahan on kovaa rasvaa, eli varmasti maitotuotteita kayttavat saavat suosituksiin verrattuna aivan liikaa kovia rasvoja.

Vierailija
84/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaa, kalaa ja kalkkunaa. Aika vähän. Mulla oli yhteen aikaan b12-vitamiininpuutostiloja, kun ei voi soijaa tms. palkokasvejakaan syödä ja siihen aikaan suosin kasvisruokaa. Pärjäisin ilman lihaa, mutta en jaksa aina syödä herkkusieniä ja munia, mistä tuota b12-vitamiinia myös saisi. 

Vierailija
85/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö. En ole koskaan pitänyt liharuoista ja siitä saakka kun olen itse saanut määrätä asioistani, olen vältellyt lihaa. 

Vierailija
86/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syä lihaa, koska se ällöttää minua. Teini-ikään asti suurta herkkua oli meetvursti ja lehtipihvit ja hampurilaiset (pihvin vuoksi). Sitten liha alkoi tuntua ällöltä suussa tekstuurinsa vuoksi. Myös ajatus kuolleesta eläimestä suussa oli liikaa. Kala maistui vielä kaksikymppiseksi, mutta sen jälkeen sekin sai aikaan oksennusreaktion.

Eli siis ällötys ja maku ovat suurin syy. On muitakin ruokia, joiden rakenne ja suutuntuma ovat ylivoimaisia syödä (vrt jotkut (sekasyöjätkään) eivät voi syödä jugurttia, joissa on hedelmänpalasia, ne ovat heistä jotain ylitsepääsemättömän kamalaa).

Jos olisin autiolla saarella ja henkiinjääminen olisi kiinni lihan syömisestä, niin varmasti sitten söisin. Onneksi nyt on varaa valita!

Vierailija
87/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain lihaa ja yritän kaikin tavoin välttää kasvien syömistä. Ajatus kuolleesta porkkanasta suussani on vain liikaa - se ällöttää ja saa minut tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi. Viattomia kaalikääryleitä ja perunoita murhataan tehotuotetuilla pelloilla äärettömiä määriä. Niiden päälle sumutetaan hyönteismyrkkyjä jotka tuottavat kärsimystä ja kipua kasviparoille jotka eivät osaa eivätkä pysty taistelemaan pahoja ihmisiä vastaan.

Vierailija
88/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön riistaa, tosin sitäkin todella vähän - tänä vuonna olen syönyt noin 0,4 kg lihaa (keskivertosuomalainen tähän mennessä 49,8 kg). Tykkään välillä herkutella esim. poron sisäfileellä, joten syön lihaa makusyistä. Muun lihansyönnin olen lopettanut eettisistä syistä. Vapaana kasvaneen elukan syöminen tuntuu paremmalta kuin jossain navetassa seisoneen.

Vierailija
89/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 13:41"]

Vegaanin hiilijalanjalki papuineen ja soijineen on huomattavasti pienempi, kuin sekasyojan (joka kuluttaa huomattavasti enemman soijaa, kuin kasvissyoja). Ja taa on oikeasti ihan virallista, selkeaa tietoa, eika oikein oo mitaan tekosyyta vaittaa muuta. 

[/quote]

Niin, siis miten lihansyöjä tai sekasyöjä kuluttaa enemmän soijaa? Minun jääkaapista ei löydy yhtään soijaa. Ruoat valmistan itse ja ostan ruhon osat kokonaisena marinoimattomina.

Jos verrataan ruokailun aiheuttamia päästöjä, kannattaa lähtökohdaksi ottaa sellaiset henkilöt, jotka toteuttavat ruokailun tavoilla, jotka on mahdollisia. Vegaanin vertaaminen mäkkärin kanta-asiakkaaseen on aivan eri asia kuin vegaanin vertaaminen lähiruoasta itse ruoan valmistavaan. 

On turha tuomita liharuokailu, jos vertailukohdaksi ei voi ottaa kunnollista rinnastettavaa esimerkkiä. 

Vierailija
90/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy itsellä varmaan se, että olen laiska. Laitan ruokaa vain itselleni ja olen siinä aika surkea. Ei hirveästi huvita kokeilla uusia ruokia, koska ne melkein aina epäonnistuvat tai ovat työläitä laittaa. Siksi pysyttelen niissä samoissa makaronilaatikoissa, jauhelihakeitoissa, kanassa jne. Olisi ihan hauska ajatus ryhtyä kasvissyöjäksi, mutta tiedän, että siinä vaiheessa mun pitäisi nähdä huomattavasti enemmän vaivaa ruokani eteen ja luultavasti söisin aika yksipuolisesti tai olisin nälässä puolet ajasta.

Vierailija
91/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa koska se on hyvää ja saan protetiinia siitä. Mielestäni annos ilman lihaa on jotenkin "vajaa".

Miksi lopetit lihan syönnin kun teille tuli kissa? On meilläkin koira ja syödään koko perhe, koirasta lähtien lihaa..

Vierailija
92/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:21"]

Vegaanin hiilijalanjalki papuineen ja soijineen on huomattavasti pienempi, kuin sekasyojan (joka kuluttaa huomattavasti enemman soijaa, kuin kasvissyoja). Ja taa on oikeasti ihan virallista, selkeaa tietoa, eika oikein oo mitaan tekosyyta vaittaa muuta. 

[/quote]

Niin, siis miten lihansyöjä tai sekasyöjä kuluttaa enemmän soijaa? Minun jääkaapista ei löydy yhtään soijaa. Ruoat valmistan itse ja ostan ruhon osat kokonaisena marinoimattomina.

Jos verrataan ruokailun aiheuttamia päästöjä, kannattaa lähtökohdaksi ottaa sellaiset henkilöt, jotka toteuttavat ruokailun tavoilla, jotka on mahdollisia. Vegaanin vertaaminen mäkkärin kanta-asiakkaaseen on aivan eri asia kuin vegaanin vertaaminen lähiruoasta itse ruoan valmistavaan. 

On turha tuomita liharuokailu, jos vertailukohdaksi ei voi ottaa kunnollista rinnastettavaa esimerkkiä. 

[/quote]

No kun suurin osa maailman soijasta menee tuotantoelainten rehuksi, ja suuri osa ihmisravinnoksi kasvatetusta soijasta menee erilaisiin lihatuotteisiin ym. jatkeeksi, niin se kasvissyojia varten viljellyn ja tuotetun soijan osuus maailman soijantuotannosta on ihan mariginaalisen pieni. Sekasyojat siis kuluttaa reippaasti suurimman osan maailman soijasadosta. Eika soijan hiilijalanjalki edes ole kovin suuri. Varmasti pienempi kuin kotimaisen lahituotetun naudanlihan. Ja muiden papujen hiilijalanjalki taitaa olla viela reippaasti pienempi. Se, etta joku yksittainen sekasyoja ei kayta lainkaan nautakarjatuotteita ja syo muuten vaan lahiruokaa, saattais laskea sen hiilijalanjaljen suunilleen samoihin vegaanin kanssa. Jos syo naudanlihaa tai kayttaa maitotuotteita, niin sitten tuskin mitenkaan. Naita kannattaa varmaan jostain tarkistella, jos ei usko mua.

Ma en tosin tuomitse lihansyontia ekologisista syista, vaan ihan muista, eika toisten karsimyskykyisten olentojen tappaminen ilman pakottavan valttamatonta syyta tule koskaan olemaan musta oikein, vaikka se olisi kuinka ekologista.

Vierailija
93/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:56"]

Hei lihaasyömättömät. Mistä te saatte suositusten mukaisen tyydyttyneen rasvanne? Kasveissa ei tyydyttynyttä (huonoa eli eläinrasvaa) ole. Sitä kuitenkin ravitsemussuosituksemme sisältävät.

[/quote]

Kookosöljystä yli 90 % on tyydyttymätöntä rasvaa, palmuöljyssäkin yli puolet.

Vierailija
94/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kasvissyöntini takana hyvin monta syytä. Aloitetaan vaikkapa ihan omatunnosta: En syö lihaa, koska en tarvitse sitä selviytyäkseni terveenä. Tulen erittäin hyvin toimeen ja olen hyvinvoivampi kasvisravinnolla (käytän kyllä maitotuotteita, koska ihminen kyllä tarvitsee eläinperäisiäkin tuotteita -liha/eläimen kuolema ei kuitenkaan ole tarpeellista). Omatuntoni ei sallisi sitä, että toisen elävän, tuntevan ja kokevan olennon täytyisi kuolla vain siksi, että "minä haluan, liha on hyvää", kun en sitä oikeasti tarvitse.

Söisin kyllä varmasti lihaa jos henkeni olisi siitä kiinni, ihan kuten "alkuihmisetkin" söivät lihaa selviytyäkseen, pakon edestä. Monet luonnonläheiset kansat kuitenkin myös kunnioittavat/kunnioittivat (esim. siunaavat ja kiittävät) metsästämäänsä ja syömäänsä eläintä ihan eri tavalla kuin täällä länsimaissa, jossa kunnioituksesta ei ole kyllä pienintä muruakaan jäljellä. He ymmärtävät jokaisen elävän olennon arvon ja merkityksen, joka tulee varmasti myös siitä, että he joutuvat itse metsästämään, tappamaan, teurastamaan ja nylkemään eläimen. Katsomaan sitä silmästä silmään.

Nykyisessä kulttuurissamme lihansyönti ei kuitenkaan ole millään tavalla tarpeellista selviytymisen eikä varsinkaan terveyden ja elämän ylläpitämisen kannalta. Kärjistettynä lihansyönti meidän yhteiskunnassamme on vain itsekästä oman mielihalun täyttämistä toisen viattoman olennon kustannuksella.

Eläimen kuoleman lisäksi tuotantoeläinten koko elämän kestävä kohtelu on aivan järkyttävää, en halua tukea sellaista eläinrääkkäystä. Itse metsästetty riistaeläin tai edes yksilöllistä huolenpitoa saanut, luonnollisesti liikkunut ja syönyt pientilan lehmä on ainakin parempi vaihtoehto, jos sitä lihaa haluaa syödä.

Sitten tämä ihmisten tekopyhyys. Monen mielestä olisi todella järkyttävää jos minä sulkisin tuotantosyistä 40 neliön kaksiooni 100 koiraa vieri viereen ketjuihin kiinni. Ne eivät saisi yksilöllistä huomiota ja hoitoa eivätkä monipuolista ruokaa tai liikuntaa. Ne eläisivät ja olisivat olemassa vain minun itsekkäiden halujeni tähden. Mutta kun saman tekee lehmälle tai sialle, se on samojen ihmisten mielestä ihan hyväksyttävää ja "luonnollista". Kuten on monien mielestä myös "luonnollista" syödä lehmää tai sikaa, mutta ei vaikkapa koiraa, marsua tai kissaa. Samoin monet lihansyöjät vastustavat turkistarhausta koska eläimiä kohdellaan huonosti ja turkikset eivät ole tarpeellisia. Ei sillä, etteikö jokainen meistä olisi joissain asioissa melko tekopyhä, mutta kyllä tämä on mielestäni yksi isoimpia tekopyhäilyn aiheita.

Kasvissyönti on myös terveellisempää kuin lihansyönti, varsinkin kun länsimaissa syödään lihaa ihan järkyttäviä määriä suosituksiin nähden. Myöskin olemme valikoivia. Jos syöt koko eläimen sisäelimineen, aivoineen, luuytimineen jne. päivineen (kuten muut eläimet tai luonnonkansat), on kyseessä terveellinen ja monipuolinen ruoka. Pelkkien "parhaiden" palojen eli tiettyjen lihaksien syöminen sen sijaan ei ole erityisen terveellistä ja ravitsevaa. Varsinkaan tehotuotetun eläimen, joka on syönyt keinotekoista rehua, ei ole liikkunut elämänsä aikana juuri yhtään ja on suuren osan elämästään stressaantunut. Lisäksi liha alkaa mädäntyä heti kun eläin kuolee, jonka lisäksi se usein seisoo vielä useita päiviä pakkauksessa ja sitten vielä syötynä seisoo hyvin pitkään meidän ruuansulatuselimistössämme mädäntymässä.

Josta päästään myös ihmisen fysiologiaan. Ihmisen hampaat, leuat ja ruuansulatuselimistö eivät todellakaan ole mitenkään optimaalisia lihan käyttämiseen ravinnoksi. Sitähän sanotaankin, että ihminen on kasvissyöjä joka tarvittaessa pystyy käyttämään myös lihaa ravinnokseen. Vähän niinkuin karhu on lihansyöjä, joka tarvittaessa pystyy käyttämään kasviksia. Se on fiksua ja tarpeellista ja hyödyllistä selviytymisen kannalta, mutta ei silloin jos kyse on ylläpitämisestä, ei selviytymisestä. Lisäksi ihmisen ruumiinrakenne ja keho muutenkaan ei todellakaan ole tehty vaanimista, metsästämistä ja metsästämistä varten. Poikkeamme siis lihansyöjäeläimistä fysiologisesti ihan todella paljon.

Ja ihan ekologiseltakin kantilta katsottuna kasvissyönti on paljon parempi asia. Jos eläinten olot eivät kiinnosta, luulisi jokaista kiinnostavan kuitenkin ekologisuus -siinä on kyse kuitenkin meidän elinympäristömme ja ennenkaikkea siitä maapallosta jossa lapsemme ja lastenlapsemme tulevat elämään. Sen jos minkä luulisi kiinnostavan ennenkaikkea perheellisiä ihmisiä enemmän kuin sen, että saa sitä lihaa lautaselle koska "liha on hyvää".

Minun puolestani jokainen saa syödä ihan sitä mitä haluaa, jos pystyy sen asian kanssa ilman omantunnontuskia elämään. Mutta minun omatuntoni ei halua kontolleen yhdenkään elävän olennon kuolemaa ja kärsimystä turhan takia.

Oletteko muuten huomanneet, että kasvissyöjät ovat yleensä melko perusteellisesti miettineet omat valintansa ja pystyvät ne perustelemaan. Lihansyöjät taas eivät joudu miettimään valintaansa koska se on niin yleistä eivätkä sitä loppupeleissä sitten yleensä pystykään perustelemaan kovin kestävästi. Lihaa syödään koska "niin on aina tehty", mutta se ei silti tarkoita, että se olisi paras vaihtoehto. 

Vierailija
95/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa, koska en halua. 

Vierailija
96/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäksi ihmisen ruumiinrakenne ja keho muutenkaan ei todellakaan ole tehty vaanimista, metsästämistä ja metsästämistä varten."

Heh, piti tietenkin kirjoittaa vaanimista, metsästämistä ja tappamista varten.

t. 77

Vierailija
97/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvää. That's it. Ja siitä  saa paljon proteiinia. Maku kai se tärkein kuitenkin on.

Vierailija
98/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 77:lle kiitokset perustellusta vastauksesta. Itse en jaksa enää perustella. -78-

Vierailija
99/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, se piti vielä sanoa, että jos omatuntoni kestäisi sen toisen olennon kuoleman, niin voisin harkita syöväni kalaa -ainakin siis jos maailma ei olisi näin saastunut paikka. Eli vaikka omatuntoni kestäisi, en luultavasti silti söisi, koska nykyisin vesistömme ovat niin saastuneet, etten todellakaan halua syödä niissä kasvaneita eläimiä tai kasvejakaan. Mutta kala on lihoista kuitenkin terveellisintä, joten siksi se voisi olla edes harkintalistalla.

t. 77

Vierailija
100/135 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:21"]

[/quote]

[/quote]

Joku jo sinulle hyvin vastasikin. Minusta on vähän turhauttavaa, että kasvissyöjille niin usein huudellaan tästä soija-asiasta ilman että asiasta tiedetään oikein mitään. Muutenkin on kovin paljon yleisempää, että kasvissyöillä on paljon tietoa ekologisuudesta ja ravintoasioista, kuin että sekasyöjillä olisi. (Juu, on poikkeuksia.) Itsekin söin lihaa vielä pari vuotta sitten, vieläkin joskus harvoin syön, ja lähipiirissäni on paljon lihaa syöviä ihmisiä. En siitä heitä moralisoi, koskaan. Mutta jos nyt ihan objektiivisesti katsotaan, niin kyllä kasvissyönti vaan on eettisesti perustellumpi ruokavalio. Sikäli tuntuu tylsältä, että myös ei-aggresiivisia kasvissyöjiä, jotka eivät muille heidän ruokavaliostaan mitään mussuta, sitten syyllistettään perusteetta jollain soijajutuilla.     

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän