Syötkö lihaa? Miksi kyllä, miksi ei?
Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....
Kommentit (135)
Syön pääosin kasviksia, koska tykkään enemmän. Jos syön lihaa, sen pitää olla ns. kunnon lihaa ei esim. jauhelihaa. Eli punaista lihaa mun lautaselta löytyy ehkä 1 krt/ 2 kk ja yleensä sekin on joku pieni maistelupalanen. Broileria sen sijaan syön n. 1 krt viikossa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:16"]
Syön. Luettuani Jonathan Safran Foerin kirjan Eläinten syömisestä mun lihansyönti oli pysähtyä siihen. Joo, ihminen on sekasyöjä mutta lihateollisuus on niin oksettava ala että ei enää tehnyt mieli.
Terveydellisistä syistä en kuitenkaan voi olla täysin kasvissyöjä, tai ainakaan vegaani. En rupea tätä sen tarkemmin selittelemään, mutta näin on, tarvitsen lihan proteiineja hengissä säilyäkseni. Jos olisin terve, söisin vegaanisesti.
[/quote]
hei, sinä kyllä saat proteiinit myös muualta! :)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:08"]
Syön. Nam nam se on hyvää :)
[/quote]
mikä on hyvä? Kuollut ruho?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:08"]
Syön. Nam nam se on hyvää :)
[/quote]
mikä on hyvä? Kuollut ruho?
[/quote]
No mitäs luulisit? :) LIHA ON HYVÄÄ!
Joo, me eläimet syödään toisia eläimiä, me ollaan vähän kehittyneenpiä kun me kypsennämme yleensä ruokamme. Luonnollista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:16"]
Syön. Luettuani Jonathan Safran Foerin kirjan Eläinten syömisestä mun lihansyönti oli pysähtyä siihen. Joo, ihminen on sekasyöjä mutta lihateollisuus on niin oksettava ala että ei enää tehnyt mieli.
Terveydellisistä syistä en kuitenkaan voi olla täysin kasvissyöjä, tai ainakaan vegaani. En rupea tätä sen tarkemmin selittelemään, mutta näin on, tarvitsen lihan proteiineja hengissä säilyäkseni. Jos olisin terve, söisin vegaanisesti.
[/quote]
hei, sinä kyllä saat proteiinit myös muualta! :)
[/quote]
Niin, mä arvasin, että joku on heti tätä mieltä. Älä tule mulle opettamaan, mistä saan proteiinia. Kun ei sula niin ei sula. Kaikilla ei ole terve suolisto kuten sinulla.
Syön, ensinnäkin se on hyvää ja toiseksi, laiskalle ja kiireiselle ihmiselle on helpointa koostaa terveellinen ruokavalio, kun syö sekaruokaa. Syön kuitenkin lihaa melko vähän ja pyrin painottamaan kanaan ja kalaan punaisen lihan sijasta. Syön myös kasvisruokia, ainakin kerran, pari viikossa tulee syötyä pelkkiä kasvisruokia.
en opeta sinulle mitään, kirjoitin vain mielipidettä... itselläni on nimenomaan tosi hankala vatsa / suolisto, ehkä tiedän asiasta enemmän kuin luulet. Mutta anteeksi kun luulit että yritän opettää sinulle jotain.
En syö. Lakkasin 11-vuotiaana syömästä, koska liha oli mun mielestä pahaa. Nykyään 20 vuotta myöhemmin mulla ei ole hajuakaan miltä se maistui, mutta ei myöskään kiinnosta ottaa selvää. Mun on hyvä näin.
en pysty syödä kuollutta eläintä!
Tottakai syön ja hyvälle maistuu! En koe mitään tunnontuskia syödä lihaa enkä näe lautasellani kissaani tai koiraani. Paljoa en syö, mutta en voisi ajatellakaan lopettavani sen syömistä.
Syön lihaa useamman kerran viikossa. Yleensä jauhelihaa tai kokolihapihvejä tai leikkeleitä, myös kalaa. Eikö ole parempi syödä kuollutta kuin elävää lihaa?
Menkääpäs vegaanit luontoon opettamaan vaikkapa ahmoille, että jättävät porot rauhaan.
Ihminen on sekasyöjä ja on syönyt lihaa ennen kuin viljely-ja keräilykulttuuri alkoi.
Olen sitä mieltä, että esim. poikkeustilanteen, kuten sota-aikana, vegaanitkin vetävät hengenpitimikseen lihaa mistä kiinni saavat.
En syö. Mä yritän soveltaa jonkinmoisia ekologisia periaatteita syömisiini. Lisäksi mua ahdistaa eläinten huono kohtelu.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:45"]
Menkääpäs vegaanit luontoon opettamaan vaikkapa ahmoille, että jättävät porot rauhaan.
[/quote]
Jaa että ahmat ovat kehittäneet tehotuotantokoneiston, joka riistää eläimiä ja saastuttaa luontoa? No enpä olisi niistä veijareista uskonut, huh huh.
mun käytännössä jokainen lämmin ruoka sisältää lihaa.
Mä olen aina tykännyt lihasta ja tulen aina tykkäämään.
Mutta olen myös teinistä asti ollut ns. eettinen lihansyöjä, en siis syö ulkomaalaista lihaa, en viljeltyä kalaa, en broileria.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:38"]
en pysty syödä kuollutta eläintä!
[/quote]
Aika raa-aksi menee, jos ne vielä elävältä syö. Toki aika lailla haaskojahan me suurin osa muista ollaan, kun ensin veri valutetaan pois ja lihaa riiputetaan pitkään. Kunnon lihansyöjät tosiaan syövät, kun verta vielä valuu.
Syön, vain riistalihaa tosin. Joten ei minun elämää hetkauta lihateollisuus. Tai no poroa tulee syötyä ehkä viisi kertaa vuodessa mutta lasken kyllä poron enemmän riistalihaksi vaikka varsinaisesti riistaa ei olekaan. Imeytymishäiriöt ja allergiat rajoittavat syömisiäni ihan tarpeeksi ilman että yrittäisin keksiä mistä saa ilman allergiaoireita korvattua lihan kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:07"]
Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....
[/quote]
Minä en toistaiseksi ole maistanutkaan kissaa. Jos kissa tai koira olisivat ainoina lihavaihtoehtoina, olisin varmaan jo pitkään ollut vegaani.
Samaa ruokaa olen syönyt kuin kissa, eikä ole tehnyt pahaa. Kissalle maistuu useat samat sunnuntaiherkut kuin muullekin perheelle.