Syötkö lihaa? Miksi kyllä, miksi ei?
Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....
Kommentit (135)
En pysty syödä lihaa, koska harmittaa niin paljon niiden eläinten kohtalot.. Ei mikään elävä saisi olla sellaisissa olosuhteissa. Saan tärkeät ravintoaineet muualta ja tuleepahan panostettua jotenkin enemmän ruuanlaittoon. Uskon myös että tulevina vuosina suhtautuminen lihansyöntiin tulee muuttumaan. Ihmiset syövät aivan liikaa lihaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:38"]
Syön, suunnilleen suhteessa kasvisruokaa 60%, liharuokaa 40%. Olen allerginen kalalle ja äyriäisille, joten jos jättäisin lihankin pois niin aika yksipuoliseksi menisi ruokavalio. Enkä jaksa nähdä sitä vaivaa, että tekisin itselleni aina eri ruuat kuin muulle perheelle. Työni vuoksi joudun syömään myös paljon ravintoloissa ja erilaisissa tilaisuuksissa, enkä halua vaikeuttaa nykyistä enempää (allergian lisäksi myös niin paha laktoosi-intoleranssi, ettei edes hyla- tuotteet käy) elämääni silläkään saralla. Jos tarjolla on useampaa ruokaa valitsen aina kasvisvaihtoehdon.
[/quote]
En mitenkaan kritisoi sua tassa, ja ymmarran erityisesti ravintolassa syomisen vaikeuden, mutta piti vaan sanoa, etta ei ruokavalion tarvitse olla yksipuolinen, vaikka ei soisi lihaa, kalaa eika maitoa. Tai ma en ainakaan vegaanina koe, etta mun ruokavalio olis yksipuolinen. Painvastoin, syon useampia erilaisia aineksia, kun sekasyojat yleensa.
Minä taas olen tuo perheensä viikon ruokia esitellyt (kala)kasvissyöjä, ja lisämainintana vielä, että lapsemme ovat aina olleet tosi avoimesti ja nirsoilematta ruokaan suhtautuvia. En osaa sanoa, johtuuko se sitten lihattomasta tai melko monipuolisesta ruokavaliostamme vai jostain muusta, mutta haluavat aina maistaa kaikkea uutta ja syövät kylässäkin kaikkea tarjottua. Paitsi siis sitä lihaa, kasvissyönti tuntuu olevan melko merkittävä osa heidän identiteettiään, eivätkä osaa kyseenalaistaa vanhempiensa valintoja vielä, tulevaisuudessa varmaan ja toivottavastikin asia on toisin... Tosin emme hyväksy mitään "yäk pahaa" -kommentteja ruokapöydässä, vaikka eivät haluaisikaan joskus maistaa, niin sen voi ilmaista kohteliaastikin. Hyvin monet meillä kyläilevät lihansyöjälapset jättävät poikkeuksetta tuoreet kasvikset syömättä ja ovat muutenkin erittäin epäileväisiä ruuan suhteen, ellei ole jauhelihakastiketta tai lihapullia tarjolla. Heidän varaltaan meillä on pakastimessa kalapuikkoja, niistä useimmat tykkäävät. Ehkäpä vanhempien suhtautuminen kasviksiin välttämättömänä pahana, jotka on "pakko" syödä, näkyy näin? Jos meidänkin lapsemme saisivat itse päättää, mitä haluavat syödä, ruokalista koostuisi varmaan jostain jäätelöstä tms.
Omassa lihansyöjäystäväpiirissämme ruokavaliomme ei ole aiheuttanut (ainakaan meidän tietoomme tullutta) hämminkiä, vaan kylällessä on jotain lihatonta tai kalaa ollut tarjolla ja meillä tuskin on edes kiinnitetty huomiota siihen, ettei ruuassa ollut lihaa.
Joka tapauksessa mielestäni pelkän lihan syöminen ja syöttäminen osoittaa jonkinlaista yleissivistyksen puutetta ja lasten makuaistin väheksyntää.
En ole syönyt lihaa kuin lapsena peruskoulun ruokalassa (silloin oli pakko). Äitini oli tutkijana maatalouden parissa, eikä meillä ollut ollenkaan tehotuotettua lihaa. Itse nyt en silloin edes tiennyt mitä tarkoittaa tehotuotettu, mutta en ole koskaan oppinut syömään lihaa joten jo ajatus sen koostumuksesta ällöttää. Syön kalaa silloin tällöin ja periaatteen tasolla voin syödä myös naapurin kananlihaa (ei broileria) mutta sekin on jäänyt, ehkä kerran vuodessa jossain juhlissa tulee syötyä ja sitten on maha ihan tukossa viikon.
Aatteellisesti voisin syödä riistaa mutta koska en ole oppinut lihaa syömään, en saa sitä alas.
Syön eettisistä ja ekologisista syistä pääasiassa lähellä tuotettua, joka tarkoittaa kotimaisia vihanneksia, perunoita ja lihaa. Jos ei löydy kotimaista, kuten hedelmiä, pyrin ostamaan eurooppalaista, toki poimin paljon marjoja pakkaseen. Suomesta ei saa proteiininkorvikkeita, mutta Suomessa lihantuotanto on eettisesti paljon kestävämmällä pohjalla kuin monissa maissa soijantuotanto. Ostamalla suomalaista lihaa ei viljelysalaa hukata, koska peltoja laitetaan jatkuvasti pakettiin. Lihakarjan kasvattajat ovat niitä, jotka pitävät suomalaista viljelysalaa viljeltynä ostaessaan rehua. Suuri osa viljasta tuleekin muualta. Vasta sitten, kun Suomessakin hyödynnetään viljelysala niin, että sitä ei riitä, voidaan puhua, että rehuntuotanto lihakarjalle on pois ruuasta.
Syön kyllä, kaikkea lihaa poislukien kotimaiset lemmikkieläimet. Metsäjänis tai rusakko ei siis ole "pupu" eikä lemmikkikani. Hirvi, peura, majava, sorsa, metso, pyy.. Nauta, sika, broileri, lammas, kaniini, strutsi, kalkkuna, ankka.. Onhan niitä ja varmaan ulkomailla vielä jotain nimeämätöntäkin ;) Kalat ja äyriäiset toki myös syötävien listalla. Ruoka sisältää aina jotain lihaa, mutta eniten kasviksia kuitenkin. Ihan perussettiä :)
Syön lihaa, pidän siitä. Kasvisruoka ei ole mun juttu ollenkaan. Töissä tehdään ja sen vuoksi syön siellä pääsääntöisesti kasvisruokaa, mutta ei se korvaa pihvejä, leikkeleitä eikä kunnon paisteja. Kun liha päätyy lautaselleni, on se jo kuollut. Mielelläni syön lihaa, jonka alkuperän eli elinolosuhteet tiedän (tuntemani kasvattajat ja riista), mutta ei se aina ole mahdollista. Luonnon hyvinvoinnista (metsät, järvet ym.) olen paljon enemmän kiinnostunut. Eläimetkin syövät toisiaan, mikä poikkeus minä siinä olisin. Meidän kissa nauttii porsaan sydämestä ja hiiriaterioista ja minä vaikka karjalanpaistista.
Olen ollut syömättä lihaa nyt 26 vuotta. Tässä raskaana ollessani yritin syödä, mutta kyllä se vastenmielisyys on niin vahva, että yökintä alkoi välittömästi, varsinkin broilerin kanssa. Jauheliha meni aika helposti, muistuttaahan se soijaa, mutta sitäkään en syönyt kuin muutaman kerran. Kokolihaa kun yritti syödä, niin tuntui ihan kuin jotain elimistölle haitallista olisi suuhun menossa, ja väkisin meinasin oksentaa. Kalaa söin. Lapsi oli melkein nelikiloinen ja nytkin yläkäyrillä. Lapselle aiomme syöttää lihaa, mutta kriittisesti kertoen!
Lihansyöntini lisääntyi luettuani Robin Cookin romaanin "Myrkky".
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:38"]
en pysty syödä kuollutta eläintä!
[/quote]
Entä pystytkö syödään elävää eläintä?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:07"]
Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....
[/quote]
Ööö.. Miten se kissa liittyy liha- tai kasvissyötiin? Syökö kissasikin pelkästään kasviksia?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:23"]
Minä taas olen tuo perheensä viikon ruokia esitellyt (kala)kasvissyöjä, ja lisämainintana vielä, että lapsemme ovat aina olleet tosi avoimesti ja nirsoilematta ruokaan suhtautuvia. En osaa sanoa, johtuuko se sitten lihattomasta tai melko monipuolisesta ruokavaliostamme vai jostain muusta, mutta haluavat aina maistaa kaikkea uutta ja syövät kylässäkin kaikkea tarjottua. Paitsi siis sitä lihaa, kasvissyönti tuntuu olevan melko merkittävä osa heidän identiteettiään, eivätkä osaa kyseenalaistaa vanhempiensa valintoja vielä, tulevaisuudessa varmaan ja toivottavastikin asia on toisin... Tosin emme hyväksy mitään "yäk pahaa" -kommentteja ruokapöydässä, vaikka eivät haluaisikaan joskus maistaa, niin sen voi ilmaista kohteliaastikin. Hyvin monet meillä kyläilevät lihansyöjälapset jättävät poikkeuksetta tuoreet kasvikset syömättä ja ovat muutenkin erittäin epäileväisiä ruuan suhteen, ellei ole jauhelihakastiketta tai lihapullia tarjolla. Heidän varaltaan meillä on pakastimessa kalapuikkoja, niistä useimmat tykkäävät. Ehkäpä vanhempien suhtautuminen kasviksiin välttämättömänä pahana, jotka on "pakko" syödä, näkyy näin? Jos meidänkin lapsemme saisivat itse päättää, mitä haluavat syödä, ruokalista koostuisi varmaan jostain jäätelöstä tms.
Omassa lihansyöjäystäväpiirissämme ruokavaliomme ei ole aiheuttanut (ainakaan meidän tietoomme tullutta) hämminkiä, vaan kylällessä on jotain lihatonta tai kalaa ollut tarjolla ja meillä tuskin on edes kiinnitetty huomiota siihen, ettei ruuassa ollut lihaa.
Joka tapauksessa mielestäni pelkän lihan syöminen ja syöttäminen osoittaa jonkinlaista yleissivistyksen puutetta ja lasten makuaistin väheksyntää.
[/quote]
Häikäsee melkein tänne asti se sinun itsesi asettama "täydellisen vanhemman kruunu" :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 02:18"]
Olen ollut syömättä lihaa nyt 26 vuotta. Tässä raskaana ollessani yritin syödä, mutta kyllä se vastenmielisyys on niin vahva, että yökintä alkoi välittömästi, varsinkin broilerin kanssa. Jauheliha meni aika helposti, muistuttaahan se soijaa, mutta sitäkään en syönyt kuin muutaman kerran. Kokolihaa kun yritti syödä, niin tuntui ihan kuin jotain elimistölle haitallista olisi suuhun menossa, ja väkisin meinasin oksentaa. Kalaa söin. Lapsi oli melkein nelikiloinen ja nytkin yläkäyrillä. Lapselle aiomme syöttää lihaa, mutta kriittisesti kertoen!
[/quote]
No kai se lapsi olikin melkein nelikiloinen! Ihme, ettei ollut isompi sun hiilarimätöillä!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:23"]
[/quote]
Meillä on aina syöty lihaa ja aina olen maistanut kaikkea. Kasviksiakin meillä on syöty aina ja paljon. Mutta ihminen nyt vain on lihansyöjäkin, joten en siitä ole luopumassa.
Kanansyönti on mielestäni eettisesti kaikkein karmeinta, ne elävät pelkästään lihaksi, syötetään muotopuoliksi, elävät pienessä tilassa jne. Aivan järkkyä.
Kalaa syön, kunhan se on suomalaista ja vapaana kasvanutta, muuten en syö sitä samoista syistä kuin en syö kanaakaan.
Riistasta syön kaikkea, koska ovat saaneet viilettää metsässä vapaana.
Sikaa ja nautaa syön, koska käytän myös maitotaloustuotteita ja nahkaa. Mielestäni on naurettavaa, jos ei syö esim. naudanlihaa, mutta syö kuitenkin juustoa ja käyttää nahkakenkiä. Tai siis toisin sanoen, jos sanoo olevansa kasvissyöjä eettisistä syistä ja sitten kuitenkin käyttää sitä nahkaa ja maitotuotteita, jonka takia se lehmä siellä navetassa on. Tuollaisia ihmisiä en vaan kykene pitämään kovinkaan älykkäinä vaan perinteisinä teinivouhkaajina =)
En kuitenkaan syö ulkomaalaista lihaa enkä esim. "härkää", joka on kasvatettu toisin sanoen pelkästään lihaksi, mutta tuo naudanliha, joka tehdään maitokarjasta, on mielestäni lähinnä eettisistäkin syistä syötävä, koska olisi tosi typerää, jos niitä lehmiä pidettäisiin vain nahan ja maidon takia ja liha menisi roskiin.
Mää en syö elävää lihaa lainkaan, yök!
Kaikki liha on kaupasta ostettaessa aina ollut jo valmiiksi paloiteltua, sopiviin annoksiin pakattuina saa siis tosi helposti.
Viimeksikin ostin kilon naudanpaistijauhelihaa ja paistoin grillissä kypsäksi,
tuli 20kpl, hyvää ja edullista, n.50senttiä kipale.
Kannattaa muuten kokeilla tota jo valmiiksi tapettua, eihän sitä elävää lihaa edes saa kiinni!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:38"]
en pysty syödä kuollutta eläintä!
[/quote]
Näyttää siltä että lihan syömättömyys johtaa kirjoitustaidottomuuteen.
'En pysty syömään kuollutta eläintä'
Hei lihaasyömättömät. Mistä te saatte suositusten mukaisen tyydyttyneen rasvanne? Kasveissa ei tyydyttynyttä (huonoa eli eläinrasvaa) ole. Sitä kuitenkin ravitsemussuosituksemme sisältävät.
Syön mitä vaan, mistä saa halvalla vatsansa täyteen. Aika usein se on jauhelihaa.
Olisihan se kiva, jos voisi jeesustella menemään ruokansa kanssa, mutta jos pitää valita että ostatko eettisesti kasvatettua lihaa vai maksatko sähkö- ja puhelinlaskun, niin aika helppo on valinta. Ja monelle suomalaiselle se on ihan arkipäivää.
Suosin toki suomalaisia kauden kasviksia kesäisin ja monesti kasvisruoka onkin halvempi vaihtoehto. Se vaan ei pidä nälkää yhtä hyvin :(
Toisaalta pyörittelen silmiäni näille papujen purijoille ja soijan syöjille. Hiilijalanjälkeen on ihan turha heidän ainakaan vedota.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 22:21"]
Hyvältä tuo kuulostaa, mutta silti niin oudolta, että tiedän että keittiössä menisi huomattavasti nykyistä enemmän aikaa kun alkaisi noita teidän ruokia opettelemaan tekemään. Soijarouhetta olen joskus käyttänyt jauhelihan korvikkeena opiskeluaikoina, kun ei ollut lihaan vara, mutta en kyllä osannut tehdä sitä niin että se maistuisi hyvältä.
27
[/quote]
En ole tuo viikon ruokiaan esitellyt, mutta voin todeta, että meidän perheen kotiruoan taso nousi kohisten siinä vaiheessa, kun jätin lihan ja kanan pois ruokavaliostamme. Jouduin ihan tosissaan panostamaan ja opettelemaan monen uuden ruoka-aineen käytön. Siihen asti meidän kotiruoka oli ollut tosi tylsää ja tavallista, tyyliin makaronia ja jauhelihakastiketta. Nykyään meillä syödään hyvin laidasta laitaan ruokia, jotka parhaimmillaan arkenakin ovat liki ravintolatasoa. Mieskin, vaikka itse edelleen kodin ulkopuolella lihaa syökin, on ollut muutokseen tyytyväinen.
- se kala-kasvisruokavaliolla oleva kanankasvattaja :)