Syötkö lihaa? Miksi kyllä, miksi ei?
Itse lopetin lihansyönnin kun meille tuli kissa. En enää pystynyt ....
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:10"]
Olisi myös kiva nähdä, miten esim. jonkun luonnonkatastrofin sattuessa sellainen ihminen pärjäisi, joka on syönyt ihmisen jalostamia muka-ruokia (soijamaidot ym.) tähän saakka ja olisikin nyt villin luonnon armoilla. Aika köyhäksi voisi käydä lihasta kieltäytyvän ruokavalio siinä vaiheessa...
[/quote]
Tätä kummallista perustelua näkee todella usein, kun joku yrittää oikeuttaa lihansyöntiään ja perustella kasvissyöntiä vastaan. Miten todennäköistä on esimerkiksi Suomessa joutua keskelle vakavaa luonnonkatastrofia, jonka takia joutuu turvautumaan pelkästään luonnonantimiin? Luuletko, ettei ihminen katastrofin keskelle joutuessaan voisi tehdä erilaisia valintoja, kuin mitä normaalioloissa tekisi? Elätkö kenties muutenkin niin, että olet jatkuvasti varautuneena mahdolliseen luonnonkatastrofiin? Lihaa syömälläkö siihen varaudutaan?
Ihmettelen vaan...
Kummallinen tarve joillain valittaa toisten ihmisten lihansyönnistä. Harva lihansyöjä haluaa edes miettiä koko asiaa ja tuputtaa teille näkemyksiään, miksi syön lihaa. Kun kerran kysytään ja joku vastaa, niin sekään ei kelpaa vastaukseksi. Kyllä se on ikävää, että eläimiä kasvatetaan ruoaksi, kyllä se on ikävää, että eläimiä kohdellaan huonosti, kyllä se on ikävää, että eläimiä tapetaan ruuan maun takia, mutta kuinka realistista on saada keskustelukumppani luopumaan mieltymyksestään, kun hän tietää faktat, mutta ne eivät häntä estä syömästä lihaa? Laillako se pitäisi kieltää, lihansyönti? Sittenpähän uskoisivat, lihaa syövät, että se on kerta kaikkiaan väärin. ? No, siitä sitten lakia laittamaan pystyyn. Enemmistökö siihen tarvitaan, että se syntyy? Ai, enemmistö ei kannata? No, eikö laki ole sitten ihan oikeudenmukainen? Ihmisillä on erilaisia moraaleja, se nyt vain on. Samoin on erilaisia makumieltymyksiä; toisille liha on ihan parasta ruokaa maukkauden kannalta, mitä on. Kuten esim. minulle. En voisi luopua lihasta mitenkään pikkujuttuna. Se on ruokaani.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:50"]
Kummallinen tarve joillain valittaa toisten ihmisten lihansyönnistä. Harva lihansyöjä haluaa edes miettiä koko asiaa ja tuputtaa teille näkemyksiään, miksi syön lihaa. Kun kerran kysytään ja joku vastaa, niin sekään ei kelpaa vastaukseksi. Kyllä se on ikävää, että eläimiä kasvatetaan ruoaksi, kyllä se on ikävää, että eläimiä kohdellaan huonosti, kyllä se on ikävää, että eläimiä tapetaan ruuan maun takia, mutta kuinka realistista on saada keskustelukumppani luopumaan mieltymyksestään, kun hän tietää faktat, mutta ne eivät häntä estä syömästä lihaa? Laillako se pitäisi kieltää, lihansyönti? Sittenpähän uskoisivat, lihaa syövät, että se on kerta kaikkiaan väärin. ? No, siitä sitten lakia laittamaan pystyyn. Enemmistökö siihen tarvitaan, että se syntyy? Ai, enemmistö ei kannata? No, eikö laki ole sitten ihan oikeudenmukainen? Ihmisillä on erilaisia moraaleja, se nyt vain on. Samoin on erilaisia makumieltymyksiä; toisille liha on ihan parasta ruokaa maukkauden kannalta, mitä on. Kuten esim. minulle. En voisi luopua lihasta mitenkään pikkujuttuna. Se on ruokaani.
[/quote]
Kuka täällä on valittanut? Mielestäni keskustelu on pysynyt harvinaisen maltillisena ja ihmiset ovat tuoneet omia näkökantojaan esille. On kerrottu omista valinnoista, kuten aloituksessa pyydetäänkin. Ei ketään yksittäistä vastaajaa ole käsketty toimimaan toisin.
Keskustelupalstalla kun ollaan, niin keskustelua tietysti saa ja pitääkin syntyä. Sitä keskustelua syntyy sillä, että ilmaistaan eriävät mielipiteet ja näkemykset tai pyydetään toista vastaajaa perustelemaan näkemyksensä. Ei täällä mun mielestä ole ketään vastaan hyökätty.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:34"]
Olisi myös kiva nähdä, miten esim. jonkun luonnonkatastrofin sattuessa sellainen ihminen pärjäisi, joka on syönyt ihmisen jalostamia muka-ruokia (soijamaidot ym.) tähän saakka ja olisikin nyt villin luonnon armoilla. Aika köyhäksi voisi käydä lihasta kieltäytyvän ruokavalio siinä vaiheessa...
[/quote]
Tätä kummallista perustelua näkee todella usein, kun joku yrittää oikeuttaa lihansyöntiään ja perustella kasvissyöntiä vastaan. Miten todennäköistä on esimerkiksi Suomessa joutua keskelle vakavaa luonnonkatastrofia, jonka takia joutuu turvautumaan pelkästään luonnonantimiin? Luuletko, ettei ihminen katastrofin keskelle joutuessaan voisi tehdä erilaisia valintoja, kuin mitä normaalioloissa tekisi? Elätkö kenties muutenkin niin, että olet jatkuvasti varautuneena mahdolliseen luonnonkatastrofiin? Lihaa syömälläkö siihen varaudutaan?
Ihmettelen vaan...
[/quote]
Tarkoitin tätä asennetta toisten lihansyöntiin. Valittaminen siitä, että toinen syö lihaa, on vain yhden haarukallisen päässä.
t. 106
Samoin tarkoitin tätä:
"Oletteko muuten huomanneet, että kasvissyöjät ovat yleensä melko perusteellisesti miettineet omat valintansa ja pystyvät ne perustelemaan. Lihansyöjät taas eivät joudu miettimään valintaansa koska se on niin yleistä eivätkä sitä loppupeleissä sitten yleensä pystykään perustelemaan kovin kestävästi. Lihaa syödään koska "niin on aina tehty", mutta se ei silti tarkoita, että se olisi paras vaihtoehto. "
En minä ainakaan rupea syömään sen mukaan, onko se kaikkein kestävin valinta vai ei, oma napa on tässä lähempänä. Siinä on hänelle kestävät perustelut. En todellakaan syö lihaa vain siksi, että niin on aina tehty, vaan oln harkiten jatkanut aikuiselämässänikin lihansyöntiä, mm. koska pidän lihasta, eikä minulla ole voimia kokata herkullista kasvisruokaa. (Olen myös kirjoittaja nro 102)
t. 106
En syö ns. punaista lihaa eli nisäkkäitä. Kanaa pari kertaa viikossa ja kalaa pari kertaa viikossa. En käytä soija/tofu -tuotteita ja silti olen täysin terve, sairastelen harvoin edes flunssaa ja vartalo sekä mieli on todella hyvässä kunnossa.
Valintaani on monta syytä. Kaikki lähti siitä kun olin yläasteella ja opin lihassäikeiden muodoista ja ilmentymisestä, että lehmällä, sialla, lampaalla, porolla, hirvellä (jne) ja ihmisellä on sama lihaskoostumus. Tämä jäi korvien väliin ja aloin saamaan fyysistä pahoinvointia (joskus vuonna 2000) ajatuksesta siitä mitä hampaiden välissä jauhan.
Aloin ottamaan asioista selvää ja järkytyin, että lihatuotteita päätyy ihmisten roskakoriin enemmän kuin vatsaan, eli lihaa heitetään hukkaan järkyttävä määrä. Yhtälailla silti pienempi mutta järkyttävä määrä punaista lihaa menee ihmisen suuhun. Ihminen pärjää täydellisesti ilman nisäkkäiden syöntiä, mutta puolittamalla syömänsä lihamäärän välttäisi lukuisia ns. kansan vitsauksia mm. verisuonisairauksia.
Massatuotanto lihaan on hirveää, eläinten ja työntekijöiden oloista puhuen. Lihat pakataan puolta suurempiin muovirasioihin mitä tarvisi, ihan vain kosmeettisesta syystä. Muovi taas itsessään on sellainen hirviöjäte mitä moni ei tajua. Jos ruumis saa olla haudassa 100vuotta, muovi saa olla kaatopaikalla 10 000 vuotta. Muovi elintarvikkeissa on todistettu myös astman edistäjäksi.
Jos jätetään eko -puoli sikseen, sekä eläinten oikeudet, mua puistattaa pelkkä ajatus siitä, että lehmä on kantanut jälkeläistään mahassaan, erittänyt maitoa utareihin tätä varten, tuskalla poikinut- ja kun vasikka ensimmäistä kertaa pääsee jaloilleen ja nisälle, se tullaan riistämään pois. Äitilehmältä saa maidon ja vasikasta kalliin lihan ja nahkan. Se eläimen itku eron hetkellä on musertava.
Tässä muutamia aatteita ja mietteitä. Olen ollut 10vuotta ilman nisäkkäitä, enkä koe että olen jäänyt mistään paitsi tai muutakaan vastaavaa. Omatuntoni on asian osalta puhdas mutten halveksu nisäkkäiden syöjiä, vaikka toivon toki että muutkin ottaisivat paremman askeleen tulevaisuuteen :)
Syön.
Koska olen laiska.
17 vuotiaana kokeilin olal syömättä punaista lihaa ja varsinainen tähtäin oli lakto-ovo-ruokavalio. Punanen liha oli vain vanhemmilla asuessa ainoa jonka sallivat jättää pois.
Onnistuin ihan hyvin reippaan vuoden mutta sitten kertakaikkiaan... kyllästyin?
Keliakiani takia joudun hirveästi tarkkailemaan muutenkin ruokavaliota, ja en vain kertakaikiaan jaksa sama tehdä lihan suhteen. En edes punaisen lihan, aika moni lempiruokani valitettavasti sisältää punaista lihaa. Kokeiluvuotena korvasin toki monia mm. broilerin jauhelihalla ja ties millä, mutta kertakaikkiaan ei vain enää jaksanut.
Vähitellen huomasin että heitin eettiset tarkotusperäni mäkeen ja aloin suosiolla syömään muun perheen mukana taas kunnon pihvejä ja muita. Helpompaa. Kun on joutunut 5 vuotiaasta asti miettimään koko ajan mitä syö, ei halua listalle enää mitään lisää "ei-saa-syödä" kohtia.
"En minä ainakaan rupea syömään sen mukaan, onko se kaikkein kestävin valinta vai ei, oma napa on tässä lähempänä. Siinä on hänelle kestävät perustelut."
Niin, tuotahan minä omassakin viestissäni sanoin. Nykypäivänä lihansyönnille ei löydy juuri muuta perustelua kuin se silkka itsekkyys ja omien mielihalujen täyttäminen muiden kustannuksella. Kukaan ei pidä itsekkäistä ihmisistä, tai näin ainakin oletan. Ja koska en ainakaan itse pidä itsekkäistä ihmisistä, pyrin olemaan sellainen mahdollisimman vähän itsekin. Niin tässä kuin monissa muissakin asioissa.
Joku tuolla kyseli miten kasvissyöjänä pärjäisin luonnon armoilla -kiitos kysymästä varmaankin oikein hyvin. Syön pääasiassa raakaravintoa, en käytä prosessoituja tuotteita jne. Ja kuten kerroin, lihaakin söisin jos henkeni olisi siitä kiinni. Milläs te kaupan hyllyltä paketissa lihanne ostavat pärjäisitte? Kuinka moni olisi oikeasti valmis itse tappamaan ja nylkemään jne eläimen? Hengenhädässä varmasti moni, mutta nyt kun se ei ole pakollista, syötte lihaa niin kauan kuin joku muu tekee likaisen työn puolestanne. Joo eli, mielestäni on täysin typerää verrata tässä yhteiskunnassa ja tässä tilanteessa elävän ruokavaliota johonkin katastrofitilanteen ruokavalioon.
Se, miten monet lihansyöjät hermostuvat, suuttuvat, alkavat hirveästi puolustautua ja hyökkäävät kasvissyöjiä vastaan tällaisissa keskusteluissa kertoo mielestäni nimenomaan siitä, että ne omat lihansyöntiin liittyvät valinnat eivät ole itselle ihan täysin ok, mutta sitä ei haluta myöntää toisille eikä varsinkaan itselle (jos sen myöntää itselleen, on yleensä pakko alkaa tehdä niitä muutoksia tai tulee aika paha olla oman itsensä kanssa). Ihan peruspsykologiaa, ihminen hermostuu syytöksistä jotka osuvat oikeaan. Jos syytös ei osu oikeaan, ei ihmisellä ole mitään tarvetta hermostua ja puolustautua koska tietää itse, ettei syytöksellä ole perää.
Omaa viestiäni en todellakaan kirjoittanut niin, että syyttelisin ketään. Ne ovat omia mielipiteitäni ja perusteita, minkä takia minä en halua syödä lihaa. Se lihansyöjä, joka noista suuttuu, hermostuu ja alkaa puolustella, ihan itse kokee ne syytöksinä. Se kertokoot jotain.
Kuten sanottu, jokainen syökööt minun puolestani ihan mitä lystää, jos omatunto sen sallii. Jos asiasta tarvitsee suuttua, luultavasti omatunto ei sitä silloin salli. Itse pyrin noudattamaan elämässäni perussääntöä, että jokainen tehkööt juuri niinkuin itse lystää niin kauan kunhan se ei vahingoita muita. Koskee niin ihmisten, eläinten kuin luonnonkin tarpeetonta vahingoittamista.
t. 77
Syön lihaa, mutta olen vähentänyt punaisen lihan käyttöä terveyssyistä.
Minulla ei ole erityisiä syitä syödä tai olla syömättä lihaa. Tuttavapiirissä on sekaravintoa käyttävien lisäksi punaista lihaa täysin välttäviä, kasvissyöjiä ja vegaaneja, joskin nuo jälkimmäiset alkoivat karttaa meitä melko pian saatuaan lapsia (ilmeisesti siksi ettei tule vääriä vaikutteita).
Heh, tulihan se sieltä se "miksi te tekopyhät kasvissyöjät matkustelette Intiaan etsimään itseänne" -kortti. Entäs sitten me, suurin osa kasvissyöjistä, jotka emme tee niin, saammeko me jatkaa kasvissyöntiä? Suurin osa kasvissyöjistä ei myöskään valita toisille heidän lihanssyönnistään. Itse en lihaa syövien ihmisten aikana edes mainitse asiasta, jollei se nyt jonkin tilanteen myötä "väkisinkin" nouse esiin.
Minua kiinnostaa todella paljon maailman ekologinen tasapaino. Enemmän kuin eläinten hyvinvointi, vaikka kyllä sekin kiinnostaa. Pyrin tekemään valintoja, jotka ovat ekologisesti ketävimpiä. Se tuntuu olevan joidenkin ihmisten mielestä ihan järkyttävän ärsyttävää. Ilmeisesti he sitten luulevat, että minä luulen olevani jotenkin täydellinen ihminen. Siinä ovat kyllä oikein harvinaisen väärässä. Tiedän ihan tasan tarkkaan, kuinka epätäydellisesti elän. Saanko nyt kuitenkin jatkaa kasvssyöntiä, autotonta elämää, junamatkailua ja lämmitysjärjestelmän vaihtoon säästämistä? Pliis? Vaika olenkin ihan kauhean tekopyhä ja ällöttävä?
Vaikka kännykkäni ja tietokoneeni ovatkin pahempia asioita kuin autoilevan sekasyövän kännykät ja tietokoneet? (Autoilevan sekasyöjän vempeleet ovat "rehellisempiä"... Ihmisen pitää toki joko elää aivan täydellisesti tai sitten olla piittaamatta YHTÄÄN mistään. En oikeasti ymmärrä tätä.)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:34"]
[/quote]
Ihmettelen vaan...
[/quote]
Täydellinen komppi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 02:30"]
"En minä ainakaan rupea syömään sen mukaan, onko se kaikkein kestävin valinta vai ei, oma napa on tässä lähempänä. Siinä on hänelle kestävät perustelut."
Niin, tuotahan minä omassakin viestissäni sanoin. Nykypäivänä lihansyönnille ei löydy juuri muuta perustelua kuin se silkka itsekkyys ja omien mielihalujen täyttäminen muiden kustannuksella. Kukaan ei pidä itsekkäistä ihmisistä, tai näin ainakin oletan. Ja koska en ainakaan itse pidä itsekkäistä ihmisistä, pyrin olemaan sellainen mahdollisimman vähän itsekin. Niin tässä kuin monissa muissakin asioissa.
Joku tuolla kyseli miten kasvissyöjänä pärjäisin luonnon armoilla -kiitos kysymästä varmaankin oikein hyvin. Syön pääasiassa raakaravintoa, en käytä prosessoituja tuotteita jne. Ja kuten kerroin, lihaakin söisin jos henkeni olisi siitä kiinni. Milläs te kaupan hyllyltä paketissa lihanne ostavat pärjäisitte? Kuinka moni olisi oikeasti valmis itse tappamaan ja nylkemään jne eläimen? Hengenhädässä varmasti moni, mutta nyt kun se ei ole pakollista, syötte lihaa niin kauan kuin joku muu tekee likaisen työn puolestanne. Joo eli, mielestäni on täysin typerää verrata tässä yhteiskunnassa ja tässä tilanteessa elävän ruokavaliota johonkin katastrofitilanteen ruokavalioon.
Se, miten monet lihansyöjät hermostuvat, suuttuvat, alkavat hirveästi puolustautua ja hyökkäävät kasvissyöjiä vastaan tällaisissa keskusteluissa kertoo mielestäni nimenomaan siitä, että ne omat lihansyöntiin liittyvät valinnat eivät ole itselle ihan täysin ok, mutta sitä ei haluta myöntää toisille eikä varsinkaan itselle (jos sen myöntää itselleen, on yleensä pakko alkaa tehdä niitä muutoksia tai tulee aika paha olla oman itsensä kanssa). Ihan peruspsykologiaa, ihminen hermostuu syytöksistä jotka osuvat oikeaan. Jos syytös ei osu oikeaan, ei ihmisellä ole mitään tarvetta hermostua ja puolustautua koska tietää itse, ettei syytöksellä ole perää.
Omaa viestiäni en todellakaan kirjoittanut niin, että syyttelisin ketään. Ne ovat omia mielipiteitäni ja perusteita, minkä takia minä en halua syödä lihaa. Se lihansyöjä, joka noista suuttuu, hermostuu ja alkaa puolustella, ihan itse kokee ne syytöksinä. Se kertokoot jotain.
Kuten sanottu, jokainen syökööt minun puolestani ihan mitä lystää, jos omatunto sen sallii. Jos asiasta tarvitsee suuttua, luultavasti omatunto ei sitä silloin salli. Itse pyrin noudattamaan elämässäni perussääntöä, että jokainen tehkööt juuri niinkuin itse lystää niin kauan kunhan se ei vahingoita muita. Koskee niin ihmisten, eläinten kuin luonnonkin tarpeetonta vahingoittamista.
t. 77 [/quote]
Juuri tällainen holier than thou -saarnaaminen on todella ärsyttävä piirre monissa kasvissyöjissä ja saa minut aina vähän huvittumaan, kun joku kertoo elämää ja maailmaa muuttavista eettisistä kulutustottumuksistaan. Aina jään odottamaan sitä "teidän ajattelussanne on vikaa, olette itsekkäitä k-päitä kun syötte meidän pörröiset eläimemme, mutta se on ok jos omantuntonne sen sallii" -argumenttia ja sieltähän se yleensä tuleekin.
Sanottakoon siis, että itse syön liharuokaa ja aivan täysin ilman omantunnontuskia. Liha on hyvää ja ihmiselle terveellistä. Proteiinia katsos, siitä aivot ja keho tykkää! Lisäksi näin sekasyöjälajille lihansyönti on myös luonnollinen tapa toimia.
Tosin se on totta, että lihansyöntiä voitaisiin kyllä vähentää nykyisestä reilustikin, esim. pitää viikossa vaikka kolme kasvispäivääkin. Liika liha on epäterveellistä, ei makeaa mahan täydeltä.
Syön lihaa koska vegaanit ovat niin ärsyttäviä, ylimielisiä, omahyväisiä kusipäitä. Pierunnekin varmaan tuoksuu paremmalle kuin muilla ihmisillä. Tuollaiset itsensä korottajat pitäisi vetää vessasta alas.
Syön, koska lihan on hyvää, ravitsevaa ja luonnollista ravintoa meille sekasyöjille. Kunnon pihviä ei vain mikään voita.
Mutta hyvin tehdystä kasvisruoastakin tykkään kyllä, ei siinä mitään. Sen tekeminen kunnolla (=oikeasti ravitsevaksi) vaan tuntuu olevan hyvin kallista ja vaivalloista.