Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?

Vierailija
19.08.2020 |

Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?

Kommentit (363)

Vierailija
141/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Olen kasvissyöjä, ja on itsestäänselvää, että tarjoan vieraille myös jotain, missä on lihaa. Eikä sen tarvitse olla edes mitkään juhlat, vaan vaikka tulisi vain muuten käymään.

Miksi? Miksi et vaan tee sellaista ruokaa missä olet hyvä? Ystäväsi varmaan ymmärtävät, että mieluummin teet kasvisruokaa kuin jotain liharuokaa. Ei luulisi ketään sekasyöjää haittaavan, jos sitä nyt lihaa ei saisikaan sillä kertaa.

Aidoista kasviksista tehty ruoka onkin hyvää. Toisin kuin ne tofu, mifu ja soija ym pöperöt, joiden on tarkoitus matkia lihaa.

Vierailija
142/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.

MInä ainakin nautin kaverini kasvisruuista enkä kaipaa laisinkaan lihaa hänen aterioillaan. Syön ihan tarpeeksi lihaa jo muutenkin. Tuntuu vähän hullulta ettei yhtä ateriaa pystyisi olemaan ilman lihaa. Siinä ei ole kyseessä sekasyöjä vaan pelkästään erittäin kova  lihansyöjä. 

Kunpa saisikin oikeista kasviksista tehtyä ruokaa, mutta kun se on aina sitä tekolihaa, soijaa tai tofua tai seitania. Ne on ihan KAMALIA. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä koulujen puuropäivät. Pitäisikö sellaisten lasten puuroon lisätä lihaa, jotka eivät ole kasvissyöjiä?

Tämä. Sekasyöjäjät ja lihaanit ovat kiltisti syöneet puuronsa kun ovat verorahoilla saaneet, eivätkä vetäneet itkupotkuraivareita kuten kasvissyöjät.

Vierailija
144/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Olen kasvissyöjä, ja on itsestäänselvää, että tarjoan vieraille myös jotain, missä on lihaa. Eikä sen tarvitse olla edes mitkään juhlat, vaan vaikka tulisi vain muuten käymään.

Miksi? Miksi et vaan tee sellaista ruokaa missä olet hyvä? Ystäväsi varmaan ymmärtävät, että mieluummin teet kasvisruokaa kuin jotain liharuokaa. Ei luulisi ketään sekasyöjää haittaavan, jos sitä nyt lihaa ei saisikaan sillä kertaa.

Ymmärsinkö nyt oikein, että koska minä olen expertti grillaamaan lihaa ja muiden ruokien suhteen on peukalo keskellä kämmentä, niin on sinunkin mielestä ok, että tarjoan vierailleni vain grillattuja kokolihapihvejä?

Vierailija
145/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit voivat huomioida tarjoamalla kasviksia, ei lyhytaikaiseen lihattomuuteen kuole. Parempi tarjota hyvä ja yksinkertainen salaatti vaikka leivän kera kuin alkaa tarjota soijaa tai lisäaineita täynnä olevia feikkilihatuotteita. 

Olisikin näin, kaikki tykkää kasviksista, mutta harva noista tekolihoista, joita sitten aina kuitenkin vegaanikavereitten luona on tarjolla. Ne on oikeasti oksettavia.

Vierailija
146/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla myös maksullisia naisia tarjolla, vaikka isäntäväki ei ko. palveluita arvostaisikaan eikä itse käyttäisi niitä.

Vierailija
147/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjänä valmistan kolmena päivänä jotain lihaa, kahtena päivänä viikossa syön kalaa sekä kasvisruokaa (yleensä linssejä, papuja tai kikherneitä).  Yritän syödä monipuolisesti, ja näin etätöitä tehdessä on myös aikaa kokkailla ruokatunnilla. Syön yleensä samaa ruokaa lounaaksi ja päivälliseksi. 

Mulle sopii täysin hyvin pelkkä kasvisruoka tarjoiluissa. 

Minäkin olen sekasyöjä. Syön yleensä salaattia tai uunijuureksia ja lihaa/kanaa/kalaa. 

Siis syöt salaattia tai uunijuureksia ja pelkästään lihaa tai kalaa. Itse en halua syödä joka päivä lihaa tai kalaa vaan pelkkä kasvisruoka tuo vaihtelua ruokavalioon. 

Vierailija
148/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään huomioi. Poikamme on naimisissa mukavan ja fiksun vegaanitytön kanssa ja vieraillessamme heillä, MUTTA meille tarjotaan aina vegaaniruokaa, vaikka me eikä myöskään poikamme ole vegaani. Ja mikäs siinä jos olisikin jotain herkullista ja AIDOISTA kasviksista tehtyä kasvisruokaa, mutta kun on niitä tekolihoja, soijaa ja tofua ja muuta aika kamalan makuista jos suoraan sanon. Miniälle en tietenkään sano, vaan syömme aina ulkona kun vierailemme heillä, mutta he eivät tiedä sitä, luulevat meitä kamalan pieniruokaisiksi vaan.

Juurikin tämä! Kun vegaanit eivät tee oikeaa kasvisruokaa ollenkaan, vaan aina on tarjolla jotain seitania tai muuta vastaavaa, joka on epäeettisesti tuotettu toisella puolen maapalloa ja täynnä lisäaineita. Tai lähituotannon "lihankaltaisia" tuotteita, jotka ovat ihan kamalia minulle, joka en pidä lihasta vaikka olen sekaani, vaan teen aina mieluiten lähellä tuotetuista kasviksista ja juureksista ruokani.

Vierailija
149/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.

Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.

Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.

Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.

heh heh... vai että makkarafanaatikko. En ole mikään fanaatikko, teen itsekin toisinaan kasvisruokia. Silti pistää hieman ärsyttämään, kun aina yhteisiä illanviettoja ystävien kanssa suunniteltaessa porukan kasvissyöjä pitää itsestään selvänä sitä, että kaikille tehdään ruuaksi kasvisruokaa. Ap

Voiko selittää, että mikä tuossa on varsinaisesi se ongelma, etä kaikki syö samaa kasvisruokaa? Voit tietenkin ehdottaa myös, että illanviettoon tehdään sekä kasvisruoka, että liharuoka. Hommaa vain on näin suunnilleen puolet enemmän ja helposti tulee kalliimmaksikin tällä tavoin. Kuka kokkaa, kuka maksaa, jokainen osallistuja?

Vierailija
150/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.

Kohteliasta. Mutta uskoisin suurimman osan sekaaneista arvostan hyvää aidoista juureksista ja kasviksista tehtyä ruokaa. Tekolihoja ei oikein kukaan tuntemani sekaani arvosta, kun ne eivät maistu hyviltä, ovat usein täynnä lisäaineita ja usein vielä epäeettisesti tuotettujakin. Itse syön lihaa harvoin ja silloin vain riistaa. 

Vierailija
151/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein, että koska minä olen expertti grillaamaan lihaa ja muiden ruokien suhteen on peukalo keskellä kämmentä, niin on sinunkin mielestä ok, että tarjoan vierailleni vain grillattuja kokolihapihvejä?

No mieluummin niin kuin jotain hirveää kasvismönjää, jota et osaa kokata. Jätä se taito kasvissyöjille. 

Minä ainakin tarjoan sellaista ruokaa missä olen olen hyvä enkä tee mitä sattuu ruokaa. 

Onneksi tuttavapiirissä kaikki ovat sekasyöjiä, joten kaikki ruuat käy. 

Mutta en ala kikkailla taidoilla, joita minulla ei ole. Mieluummin jätän illalliskokkaukset sitten väliin ja tarjoan ruuat ravintolassa. 

Vierailija
152/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.

Kyllä, jos ne ovat aidoista kasviksista ja juureksista tehtyjä eivätkä tekolihoja, jotka oksettavat, ovat lisäainepitoisia ja epäeettisiä.

Vierailija
153/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.

Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!

Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?

Jos omaa ruokavalion, jossa pitää syödä joka aterialla lihaa, kannattaa mainita omasta erikoistuokavaliostaan. Eli ettei ole tavallinen sekasyöjä, joka syö mitä vaan, vaan on rajoitteita. Kannattaa tehdä tämä joka paikassa, koska sekasyöjätkään eivät välttämättä aina tarjoa lihaa, vaan voivat joskus tehdä vieraille lihatonta ruokaa.

T. Normaali sekasyöjä, joka on kykenevä syömään kaikenlaisia ruokia.

Mikä on normaali sekasyöjä? Itse en lähtisi kyllä ketään sekasyöjää luokittelemaan mihinkään kategoriaan, heitä kun on joka lähtöön.

Olennaistahan tässä koko keskustelussa on nimenomaan juuri se, että vain vegaanit saavat automaattisesti esittää vaatimuksia tarjottavien suhteen. Jos joku muu (oli sitten kyseessä sekasyöjä, lihasyöjä, karppaaja, larppaaja, tai mikä ikinä) niin tekee, niin häntä pidetään omituisena, tai vähintäänkin nillittäjänä.

Mä en tunne yhtä ainoaakaan vegaania joka vaatii juhliin mennessä että heille pitää löytyä syötävää. Suurin osa on tottunut siihen ettei mitään ole tarjolla kuitenkaan ja ottaa mukaan omat eväät jos vierailu venyy pitkäksi. Enemmän oon törmännyt siihen että juhlien emännät suuttuu kun kohteliaasti kieltäytyy vaivalla väkerretyistä lihapasteijoista ja kalakeitoista.

Tuokin käsitys että vegaanit vaatimalla vaatisi omaan ruokavalioonsa sopivaa ruokaa taitaa olla vaan sekasyöjien korvienvälissä. Sekasyöjät luulee että heitä jotenkin painostetaan tekemään kasvisruokaa, vaikka yleensä kasvissyöjät on valmiita ottamaan omat ruoat mukaan, jos juhlien järjestäjä ilmoittaa ettei kasvisruoka onnistu. Ei ongelmaa. 

Ihan tosissaan jos miettii, niin kyllä ainakin sivistyneissä piireissä se paine on, että tehdään kasvisruokaa vaikka kaikille, jos paikalla on muutama kasvissyöjä. 

Vierailija
154/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin, olen itsekin hyvä kokkailija, mutta töihinkään ei voi koskaan viedä mitään, kun siellä on niin monta erilaista ruokavaliota noudattavaa. Enkä koskaan kutsu työkavereita kotiinikaan juurikaan samasta syystä, en vaan jaksa niitä ruokavalioita. Siinä sitten jäävät paitsi kaikki, nekin, jotka söisivät mieluusti kokkailujani.

No mieluummin niin kuin jotain hirveää kasvismönjää, jota et osaa kokata. Jätä se taito kasvissyöjille. 

Minä ainakin tarjoan sellaista ruokaa missä olen olen hyvä enkä tee mitä sattuu ruokaa. 

Onneksi tuttavapiirissä kaikki ovat sekasyöjiä, joten kaikki ruuat käy. 

Mutta en ala kikkailla taidoilla, joita minulla ei ole. Mieluummin jätän illalliskokkaukset sitten väliin ja tarjoan ruuat ravintolassa. 

Vierailija
155/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarjoaisit sellaista ruokaa mitä et osaa kokata? Kaikki tietää, että olet grillimestari, joten he odottavat sitä herkullista grilliruokaa. 

Vierailija
156/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi trolli sentään! Jos AP:n luokse tulisi kylään kannibaaleja, tarjoaisiko hän heille ihmislihaa? Tai jos kylään tulee vaimonhakkaaja, pitääkö illan päätteeksi tarjota omaa vaimoa nyrkkeilysäkiksi? Kyllähän jokainen VOI puolisoaan hakata vaikkei tahtoisikaan, miksi kunnioittaa vain osan mieltymyksiä...

Siinäpä ap:lle kunnon meat feast, alkuruoaksi lihaleikkeleitä, pääruoaksi lihaa, juomana verta ja jälkkäriksi pahoinpitelytuokio.

Miksi teidän pitää ottaa tämä niin aggressiivisesti ja keksiä noin lapsellisiä vertauksia? Ap

Lihaanilla ei ole huumorintajua. XD

Vierailija
157/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon näihin juhliin luonnollisesti omat kala- ja munaruokani, samoin tekevät väkisin trendivegaanit

Vierailija
158/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.

Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!

Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?

Jos omaa ruokavalion, jossa pitää syödä joka aterialla lihaa, kannattaa mainita omasta erikoistuokavaliostaan. Eli ettei ole tavallinen sekasyöjä, joka syö mitä vaan, vaan on rajoitteita. Kannattaa tehdä tämä joka paikassa, koska sekasyöjätkään eivät välttämättä aina tarjoa lihaa, vaan voivat joskus tehdä vieraille lihatonta ruokaa.

T. Normaali sekasyöjä, joka on kykenevä syömään kaikenlaisia ruokia.

Mikä on normaali sekasyöjä? Itse en lähtisi kyllä ketään sekasyöjää luokittelemaan mihinkään kategoriaan, heitä kun on joka lähtöön.

Olennaistahan tässä koko keskustelussa on nimenomaan juuri se, että vain vegaanit saavat automaattisesti esittää vaatimuksia tarjottavien suhteen. Jos joku muu (oli sitten kyseessä sekasyöjä, lihasyöjä, karppaaja, larppaaja, tai mikä ikinä) niin tekee, niin häntä pidetään omituisena, tai vähintäänkin nillittäjänä.

Mä en tunne yhtä ainoaakaan vegaania joka vaatii juhliin mennessä että heille pitää löytyä syötävää. Suurin osa on tottunut siihen ettei mitään ole tarjolla kuitenkaan ja ottaa mukaan omat eväät jos vierailu venyy pitkäksi. Enemmän oon törmännyt siihen että juhlien emännät suuttuu kun kohteliaasti kieltäytyy vaivalla väkerretyistä lihapasteijoista ja kalakeitoista.

Tuokin käsitys että vegaanit vaatimalla vaatisi omaan ruokavalioonsa sopivaa ruokaa taitaa olla vaan sekasyöjien korvienvälissä. Sekasyöjät luulee että heitä jotenkin painostetaan tekemään kasvisruokaa, vaikka yleensä kasvissyöjät on valmiita ottamaan omat ruoat mukaan, jos juhlien järjestäjä ilmoittaa ettei kasvisruoka onnistu. Ei ongelmaa. 

Ihan tosissaan jos miettii, niin kyllä ainakin sivistyneissä piireissä se paine on, että tehdään kasvisruokaa vaikka kaikille, jos paikalla on muutama kasvissyöjä. 

Aika usein teen kaikille yhteisesti herkulliset juures/kasvissapuskat ja sitten vielä sekaaneille omat proteiinijuttunsa eli herkkukalat tai riistat ja kasvisyöjille soijaa tai tofua. Aika köyhältä vaan näyttää aina toi vegaanien tarjonta ja pilaa vähän kaikkien tunnelmaa, mutta minkäs teet. Ja sekin vielä, että aika moni vegaani sitten näyttää siltä, että söisi mieluummin sitä kalaa tai riistaa kuin sitä seitaniaan. Aina on juhlat vähän lätsähtänyt kun on tää vegaanihommeli mukana. Mutta kai se vaan on nykyaiakaa.

Vierailija
159/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä koulujen puuropäivät. Pitäisikö sellaisten lasten puuroon lisätä lihaa, jotka eivät ole kasvissyöjiä?

Tämä. Sekasyöjäjät ja lihaanit ovat kiltisti syöneet puuronsa kun ovat verorahoilla saaneet, eivätkä vetäneet itkupotkuraivareita kuten kasvissyöjät.

Puuro on kyllä maailman paskin lounas. Sehän on aamupala. Koulussa tuli puuropäivinä aina nälkä.

Vierailija
160/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpaa myös kasvisruoat.