Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nykyään otetaan hyvin huomioon erityisruokavaliot ja moni lihasta pitävä tarjoaa pelkkää kasvisruokaa, jos vieraiden joukossa on kasvissyöjiä. Mutta toisin päin tämä ei ole kokemukseni mukaan toiminut. Kasvissyöjät ovat tarjonneet kaikille kasvisruokaa. Pohjimmiltaan kyse on toisten huomioimisesta. Vai ajatteeleeko vain MINÄ MINÄ MINÄ syön näin, joten kaikkien muidenkin pitää.
kasvisruoka kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon. Ihminen ei ole lihansyöjä.
Ihminen ei ole myöskään kasvissyöjä. Miksei kasvisten kanssa voi olla mahdollisuutta ottaa lihalisuketta?
Lähempänä se kasvissyöjää taitaa silti olla kuin lihansyöjää. Ennen lihaa syötiin max. kerran viikossa. Nyt kuollaan nälkään jos lihaa ei saa parin tunnin välein.
Miksi aina pitäisi olla lihalisuke? Jos juhlissa on kasvispiirakkaa ja täytekakkua, niin sinä et pärjäisi sillä?
Miksi aina pitää olla kasvispiirakkaa? Jonkun aatteen takia? Sinun aatteesi on parempi kuin muiden?
Minne on kadonnut kohteliaisuus?
Miksi kutsutte juhliinne tai muihin ruokailutapahtumiin ihmisiä, joille ette halua olla kohteliaita? En ymmärtä asennetta, että kyllä sille saa kelvata se tai tuo, kun minun tapani on tämä. Itselleni tavoite on, että kutsumani vieraat viihtyvät ja pitävät tarjoamastani ruuasta. Ja jos jollain on syystä tai toisesta erityinen ruokavalio, minä järjestän hänelle sen mukaisen tarjoilun, koska olen hänet kutsunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.
Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!
Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?
Koska lihaa ei pidä syödä minkään suosituksen mukaan päivän jokaisella aterialla, eikä edes joka toisella.
Edelleen kasvissyöjän ruokavalio koostuu vain kasvisruoasta, sekasyöjän ruokavalioon kuuluu sekä kasvisruoka, että liharuoka. Jos juhliin tulee molempia, niin mitäpä luulet kumpaa ruokaa on helpompi tehdä? Sitä mitä voi syödä kaikki vai sitä mitä syö vain osa?
Myöskään vegaaneilla ei pääsääntöisesti ole minkäänlaista estettä syödä liharuokia, hän vain ei halua tehdä niin. Edelleen, miksi ainoastaan vegaanien halut tulee huomioida? Miksi lihan syöjällä, tai seksasyöjällä ei ole oikeutta haluta tietynlaista ruokaa?
Sinäkö et sekasyöjänä yksinkertaisesti syö yhtään mitään kasvisruokaa? Kaikessa mitä suustasi alas pistät on lihaa tai muita eläinperäisiä osia?
Kun on ollut vuosia syömättä lihaa niin ei ole kyse enää pelkästään halusta, ettei sitä lihaa syö edes kohteliaisuuttaan. Vatsakivut on aikamoiset sen jälkeen. Sinulle toki tulee samat oireet kaikesta missä ei ole lihaa?
Onko sinulla pahakin lukihäiriö? Missä kohtaa väitin mitään tuollaista? Ensinnäkään en puhunut itsestäni yhtään mitään. Minä syön ihan mitä vaan nälkääni, vaikka pieniä kiviä. Minulla ei ole yhtään mitään kasvisruokia vastaan. Syön ja teen niitä itsekin.
Mistä se vuosikausia lihaa syömätön tietää vatsaoireistaan mitään, jos ei siitä ole minkäänlaista kokemusta? Eri asia, jos siihen vegaaniuteen on jo lähtökohtaisesti ollut joku terveydellinen syy. Siksi minulla olikin ihan boldattuna tuo pääsääntöisesti, että tyhmempikin ymmärtäisi, että tietenkään ei kenenkään kuulu syödä mitään sellaista, josta saa saa jonkinlaisia terveydellisiä oireita.
Se miksi olen tässä keskustelussa mukana on se, että olen henkeen ja vereen tasa-arvon kannattaja ja mielestäni jokaisen pitää olla vaatimuksissaan samalla viivalla, ellei vaatimuksiin liity jotain henkilökohtaisia terveydellisiä syitä. Minua vaan suunnattomasti tökkii se, että vain yksi ryhmä saa nostaa itsensä muiden yläpuolelle vaatimuksillaan ja muiden on oltava hiljaa omista mielihaluistaan.
Pöljä ap, kyllä me sekasyöjät voidaan syödä kasvisruokia. Kasviksethan on tärkeä osa ruokavaliota kuitenkin.
T: Sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi trolli sentään! Jos AP:n luokse tulisi kylään kannibaaleja, tarjoaisiko hän heille ihmislihaa? Tai jos kylään tulee vaimonhakkaaja, pitääkö illan päätteeksi tarjota omaa vaimoa nyrkkeilysäkiksi? Kyllähän jokainen VOI puolisoaan hakata vaikkei tahtoisikaan, miksi kunnioittaa vain osan mieltymyksiä...
Siinäpä ap:lle kunnon meat feast, alkuruoaksi lihaleikkeleitä, pääruoaksi lihaa, juomana verta ja jälkkäriksi pahoinpitelytuokio.
Miksi teidän pitää ottaa tämä niin aggressiivisesti ja keksiä noin lapsellisiä vertauksia? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi trolli sentään! Jos AP:n luokse tulisi kylään kannibaaleja, tarjoaisiko hän heille ihmislihaa? Tai jos kylään tulee vaimonhakkaaja, pitääkö illan päätteeksi tarjota omaa vaimoa nyrkkeilysäkiksi? Kyllähän jokainen VOI puolisoaan hakata vaikkei tahtoisikaan, miksi kunnioittaa vain osan mieltymyksiä...
Siinäpä ap:lle kunnon meat feast, alkuruoaksi lihaleikkeleitä, pääruoaksi lihaa, juomana verta ja jälkkäriksi pahoinpitelytuokio.
Olisiko jo iltalääkkeiden aika.
Vegaanit voivat huomioida tarjoamalla kasviksia, ei lyhytaikaiseen lihattomuuteen kuole. Parempi tarjota hyvä ja yksinkertainen salaatti vaikka leivän kera kuin alkaa tarjota soijaa tai lisäaineita täynnä olevia feikkilihatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.
Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!
Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?
Koska lihaa ei pidä syödä minkään suosituksen mukaan päivän jokaisella aterialla, eikä edes joka toisella.
Edelleen kasvissyöjän ruokavalio koostuu vain kasvisruoasta, sekasyöjän ruokavalioon kuuluu sekä kasvisruoka, että liharuoka. Jos juhliin tulee molempia, niin mitäpä luulet kumpaa ruokaa on helpompi tehdä? Sitä mitä voi syödä kaikki vai sitä mitä syö vain osa?
Myöskään vegaaneilla ei pääsääntöisesti ole minkäänlaista estettä syödä liharuokia, hän vain ei halua tehdä niin. Edelleen, miksi ainoastaan vegaanien halut tulee huomioida? Miksi lihan syöjällä, tai seksasyöjällä ei ole oikeutta haluta tietynlaista ruokaa?
Sinäkö et sekasyöjänä yksinkertaisesti syö yhtään mitään kasvisruokaa? Kaikessa mitä suustasi alas pistät on lihaa tai muita eläinperäisiä osia?
Kun on ollut vuosia syömättä lihaa niin ei ole kyse enää pelkästään halusta, ettei sitä lihaa syö edes kohteliaisuuttaan. Vatsakivut on aikamoiset sen jälkeen. Sinulle toki tulee samat oireet kaikesta missä ei ole lihaa?
Onko sinulla pahakin lukihäiriö? Missä kohtaa väitin mitään tuollaista? Ensinnäkään en puhunut itsestäni yhtään mitään. Minä syön ihan mitä vaan nälkääni, vaikka pieniä kiviä. Minulla ei ole yhtään mitään kasvisruokia vastaan. Syön ja teen niitä itsekin.
Mistä se vuosikausia lihaa syömätön tietää vatsaoireistaan mitään, jos ei siitä ole minkäänlaista kokemusta? Eri asia, jos siihen vegaaniuteen on jo lähtökohtaisesti ollut joku terveydellinen syy. Siksi minulla olikin ihan boldattuna tuo pääsääntöisesti, että tyhmempikin ymmärtäisi, että tietenkään ei kenenkään kuulu syödä mitään sellaista, josta saa saa jonkinlaisia terveydellisiä oireita.
Se miksi olen tässä keskustelussa mukana on se, että olen henkeen ja vereen tasa-arvon kannattaja ja mielestäni jokaisen pitää olla vaatimuksissaan samalla viivalla, ellei vaatimuksiin liity jotain henkilökohtaisia terveydellisiä syitä. Minua vaan suunnattomasti tökkii se, että vain yksi ryhmä saa nostaa itsensä muiden yläpuolelle vaatimuksillaan ja muiden on oltava hiljaa omista mielihaluistaan.
No aika erikoista, minä en tykkää esim. sienistä, eikä kukaan ole koskaan pakottanut minua syömään sieniä. Ei meillä kyllä kasvisruokavaliolla olevatkaan itse mitään "vaadi", syövät vaan sitten tarjolla olevasta ruuasta sen mitä pystyy, mutta tottakai kohteliaisuuteen kuuluu huomioda vieraidenkin mieltymykset, esim. jos joku ei kertakaikkiaan tykkää valkosipulista, niin sitten ei tehdä valkosipulillista ruokaa (tai pistetään valkosipuli erikseen tarjolle halukkaille).
Mielestäni tasa-arvo kyllä toteutuu tässä vallan mainiosti, se on sitten taas sinun ongelmasi, jos et esim. kehtaa sanoa ääneen mieltymyksiäsi kun pelkäät että sinut leimataan nirsoksi.
Se taas on ihan höpöä, että joka ruuassa pitäisi olla lihaa, iha kuten sekin olisi, että joku vaatisi että jokaisessa ruuassa pitäisi olla niitä sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt aivan satavarma, ettei yhtään minkään suosituksen? En ole karppauksen asiantuntija, mutta jotenkin minulla on sellainen kutku vasemman pallin kupeessa, että kyseistä ruokavaliota noudattavista ainakaan kaikki eivät ole aivan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa ruokavalion, jossa pitää syödä joka aterialla lihaa, kannattaa mainita omasta erikoistuokavaliostaan. Eli ettei ole tavallinen sekasyöjä, joka syö mitä vaan, vaan on rajoitteita. Kannattaa tehdä tämä joka paikassa, koska sekasyöjätkään eivät välttämättä aina tarjoa lihaa, vaan voivat joskus tehdä vieraille lihatonta ruokaa.
T. Normaali sekasyöjä, joka on kykenevä syömään kaikenlaisia ruokia.
Mikä on normaali sekasyöjä? Itse en lähtisi kyllä ketään sekasyöjää luokittelemaan mihinkään kategoriaan, heitä kun on joka lähtöön.
Olennaistahan tässä koko keskustelussa on nimenomaan juuri se, että vain vegaanit saavat automaattisesti esittää vaatimuksia tarjottavien suhteen. Jos joku muu (oli sitten kyseessä sekasyöjä, lihasyöjä, karppaaja, larppaaja, tai mikä ikinä) niin tekee, niin häntä pidetään omituisena, tai vähintäänkin nillittäjänä.
Mä en tunne yhtä ainoaakaan vegaania joka vaatii juhliin mennessä että heille pitää löytyä syötävää. Suurin osa on tottunut siihen ettei mitään ole tarjolla kuitenkaan ja ottaa mukaan omat eväät jos vierailu venyy pitkäksi. Enemmän oon törmännyt siihen että juhlien emännät suuttuu kun kohteliaasti kieltäytyy vaivalla väkerretyistä lihapasteijoista ja kalakeitoista.
Tuokin käsitys että vegaanit vaatimalla vaatisi omaan ruokavalioonsa sopivaa ruokaa taitaa olla vaan sekasyöjien korvienvälissä. Sekasyöjät luulee että heitä jotenkin painostetaan tekemään kasvisruokaa, vaikka yleensä kasvissyöjät on valmiita ottamaan omat ruoat mukaan, jos juhlien järjestäjä ilmoittaa ettei kasvisruoka onnistu. Ei ongelmaa.
Ei ihan liity aiheeseen, mutta et ole tainnut lukea keskusteluja kouluruokailuista. Aika kovat vaatimukset on, että joka päivä pitäisi olla kasvisruoka vaihtoehtona. Kasvisruokailijat eivät jousta kovinkaan paljoa. Itseasiassa eivät ollenkaan.
Säräjuureksia, uunissa paistettuja perunalohkoja, patonkia, ruisleipää aurinkokuivattu tomaatti-oliivi-levitettä, salaattia jossa esim. jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, hedelmäsalaattia, marjapiirakkaa ilman eläinkunnan tuotteita. Olen sekasyöjä, mutta voisin tehdä itselleni mainiosti vaikka tällaisen päivän ruokavalion, täysin vegaanista - ihan vain koska voin ja tykkään. Jos tuo ei riitä, aamupalaksi vielä veteenkeitettyä puuroa ja marjasoppaa.
Entä koulujen puuropäivät. Pitäisikö sellaisten lasten puuroon lisätä lihaa, jotka eivät ole kasvissyöjiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika erikoista, minä en tykkää esim. sienistä, eikä kukaan ole koskaan pakottanut minua syömään sieniä. Ei meillä kyllä kasvisruokavaliolla olevatkaan itse mitään "vaadi", syövät vaan sitten tarjolla olevasta ruuasta sen mitä pystyy, mutta tottakai kohteliaisuuteen kuuluu huomioda vieraidenkin mieltymykset, esim. jos joku ei kertakaikkiaan tykkää valkosipulista, niin sitten ei tehdä valkosipulillista ruokaa (tai pistetään valkosipuli erikseen tarjolle halukkaille).
Mielestäni tasa-arvo kyllä toteutuu tässä vallan mainiosti, se on sitten taas sinun ongelmasi, jos et esim. kehtaa sanoa ääneen mieltymyksiäsi kun pelkäät että sinut leimataan nirsoksi.
Se taas on ihan höpöä, että joka ruuassa pitäisi olla lihaa, iha kuten sekin olisi, että joku vaatisi että jokaisessa ruuassa pitäisi olla niitä sieniä.
Sinulla todella taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia. Edelleen: minä syön ihan mitä vaan, enkä koskaan esitä minkäänlaisia vaatimuksia minkään suhteen. Jos jotain sellaista on, jota jostain syystä en halua syödä (äärimmäisen harvoin on), niin sitä sitten en syö, mutta en tietenkään syömättä jättämisestäni minkäänlaista numeroa tee.
Minä en todellakaan vaadi, että jokaisessa ruuassa lihaa pitäisi olla, se nyt kaiketi jo äärimmäisen idiootille tollollekin kävi teksteistäni selville moneen kertaan. Sen sijaan jos nyt joku "himokarppaaja" niin tekee, niin mielestäni hänen pitäisi olla vaatimuksissaan tismalleen samalla viivalla, kuin senkin, joka vaatii äärimmäisen ehdotonta lihattomuutta joka aterialla. Eli molempien mielihalut otettaisiin, tai oltaisiin ottamatta tasavertaisesti huomioon. Ei ole oikein, että yksi ryhmää saa sanella vapaasti vaatimuksiaan ja muiden toiveita katsotaan vinoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää ottaa tämä niin aggressiivisesti ja keksiä noin lapsellisiä vertauksia? Ap
"Teidän" eli..? Olen sekasyöjä. Ja aggressiivisesti? Päinvastoin, tuohan oli ilmiselvä vitsi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap
Olen kasvissyöjä, ja on itsestäänselvää, että tarjoan vieraille myös jotain, missä on lihaa. Eikä sen tarvitse olla edes mitkään juhlat, vaan vaikka tulisi vain muuten käymään.
Miksi? Miksi et vaan tee sellaista ruokaa missä olet hyvä? Ystäväsi varmaan ymmärtävät, että mieluummin teet kasvisruokaa kuin jotain liharuokaa. Ei luulisi ketään sekasyöjää haittaavan, jos sitä nyt lihaa ei saisikaan sillä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään huomioi. Poikamme on naimisissa mukavan ja fiksun vegaanitytön kanssa ja vieraillessamme heillä, MUTTA meille tarjotaan aina vegaaniruokaa, vaikka me eikä myöskään poikamme ole vegaani. Ja mikäs siinä jos olisikin jotain herkullista ja AIDOISTA kasviksista tehtyä kasvisruokaa, mutta kun on niitä tekolihoja, soijaa ja tofua ja muuta aika kamalan makuista jos suoraan sanon. Miniälle en tietenkään sano, vaan syömme aina ulkona kun vierailemme heillä, mutta he eivät tiedä sitä, luulevat meitä kamalan pieniruokaisiksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjänä valmistan kolmena päivänä jotain lihaa, kahtena päivänä viikossa syön kalaa sekä kasvisruokaa (yleensä linssejä, papuja tai kikherneitä). Yritän syödä monipuolisesti, ja näin etätöitä tehdessä on myös aikaa kokkailla ruokatunnilla. Syön yleensä samaa ruokaa lounaaksi ja päivälliseksi.
Mulle sopii täysin hyvin pelkkä kasvisruoka tarjoiluissa.
Minäkin olen sekasyöjä. Syön yleensä salaattia tai uunijuureksia ja lihaa/kanaa/kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.
MInä ainakin nautin kaverini kasvisruuista enkä kaipaa laisinkaan lihaa hänen aterioillaan. Syön ihan tarpeeksi lihaa jo muutenkin. Tuntuu vähän hullulta ettei yhtä ateriaa pystyisi olemaan ilman lihaa. Siinä ei ole kyseessä sekasyöjä vaan pelkästään erittäin kova lihansyöjä.
Toki minullakin on myös kaltaisiasi ystäviä. Mutta sitten on näitä joille lihaa pitää olla tarjolla, joita on nähty tässäkin ketjussa, ja heille teen kanaa
Olen tarjonnut pakasteesta noukittuja lihapasteijoita, koska en liharuokaa osaa valmistaa. Parhaiten on kelvannut salaatit, itsetekemäni kasvispasteijat ja piirakat sekä sämpylät.
En tosiaan ole ajatellut, että sämpylöihinhän pitää leipoa nakinpalasia, etten ole epäkohtelias! En tosin ole muistanut varoitella vieraita siitäkään, ettei leivässä, viinissä, oluessa eikä juustossa ole lihaa. Jos olisin tehnyt lihattomuudesta suuren numeron, olisin varmaan joutunut juhlimaan yksin. Tai sitten mun ystäväpiirissä on harvinaisen joustavia sekasyöjiä.