Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Jos vegaani/kasvissyöjä vaatii ruokavaliolleen sopivaa tarjottavaa, niin eikö hän ole myös velvollinen tarjoamaan lihansyöjille lihaa? Vai meneekö raja siinä? Vegaaniutta on palvottava, mutta vastapalvelusta ei tehdä. Onko vegaanius suoraan verrannollinen hänen itsekkyyteensä? Siltä vähän tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaani/kasvissyöjä vaatii ruokavaliolleen sopivaa tarjottavaa, niin eikö hän ole myös velvollinen tarjoamaan lihansyöjille lihaa? Vai meneekö raja siinä? Vegaaniutta on palvottava, mutta vastapalvelusta ei tehdä. Onko vegaanius suoraan verrannollinen hänen itsekkyyteensä? Siltä vähän tuntuu.
No kyllä hän tarjoaakin. Ihmisissä ei vain lihansyöjiä ole, joten kasvisruoan tarjoaminen ihmiselle on ihan sopivaa, kunhan siinä ei ole mitään syöjälle allergista.
Kyllähän se kasvisruoka varmaan ravinnoksi kelpaa, mutta kun varsinkin juhlissa ruoasta pitäisi voida myös nauttia. Omat kokemukset vege/kasvissyöjien juhlista on, että sen jälkeen pitää heti mennä syömään jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ja joo. Kysehän ei ole mistään ihmisryhmästä vaan erillisitä ihmisistä. Jos ei ota huomioon muiden allergioita ja ruokavalioita niin se on huono juttu. Kenekään ruokavalio ei ole pelkkä liharuoka, joten kasvis ruoan tarjoaminen on sekasyöjän huomioimista.
Älä puhu paskaa, on myös ihmisiä, jotka syövät vain eläinperäistä ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän normaalille syömiselle on pitänyt keksiä tuollainen pilkkanimi kuin sekasyöjä? Mieleen tulee lähinnä sekasikiö.
Taisit nukkua bilsantunnit?
Jos olisit ollut hereillä, tietäisit eläinten olevan lihansyöjiä, kasvinsyöjiä tai sekasyöjiä. Ihminen, kuten muutkin kädelliset on sekasyöjä.Minä puhuinkin ihmisen normaalista syömisestä.
En muistaakseni nukkunut biologian tunneilla, mutta edellisestä on jo yli 30 vuotta aikaa, joten en voi muistaa, miten juuri tuota asiaa oli siellä käsitelty.
Mutta opetettiinhan siellä paljon muutakin hyvin ylimalkaisesti.
Eihän sitä kaikkea voi muistaa.
Halusin vain sanoa, että 'sekasyöjä' on ihan vakiintunut termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän normaalille syömiselle on pitänyt keksiä tuollainen pilkkanimi kuin sekasyöjä? Mieleen tulee lähinnä sekasikiö.
Taisit nukkua bilsantunnit?
Jos olisit ollut hereillä, tietäisit eläinten olevan lihansyöjiä, kasvinsyöjiä tai sekasyöjiä. Ihminen, kuten muutkin kädelliset on sekasyöjä.Minä puhuinkin ihmisen normaalista syömisestä.
En muistaakseni nukkunut biologian tunneilla, mutta edellisestä on jo yli 30 vuotta aikaa, joten en voi muistaa, miten juuri tuota asiaa oli siellä käsitelty.
Mutta opetettiinhan siellä paljon muutakin hyvin ylimalkaisesti.
Eihän sitä kaikkea voi muistaa.
Halusin vain sanoa, että 'sekasyöjä' on ihan vakiintunut termi.
Ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ja joo. Kysehän ei ole mistään ihmisryhmästä vaan erillisitä ihmisistä. Jos ei ota huomioon muiden allergioita ja ruokavalioita niin se on huono juttu. Kenekään ruokavalio ei ole pelkkä liharuoka, joten kasvis ruoan tarjoaminen on sekasyöjän huomioimista.
Kyllä. Esimerkiksi eskimot.
Kun pidän kutsut, haluan tarjota hyviä ruokia.
Toistaiseksi menekki on ollut hyvä.
Mutta myötätuntoni on sellaisten puolella, joilla on allergia tms. terveyssyy karttaa jotain.
Näitä ihmisiä on vähän.
Kummasti terveyssyistäkin joustetaan, kun pöydässä on juustofetapiiras ja suklaakakku.
Diabeetikolle varta vasten tekemäni omenakakku ei herätä innostusta. Vasta kun kerron että tein sen ihan sua varten, sitä maistetaan ja kiitellään. Turhaan, koska se maistuu lähinnä terveelliselle.
Laktoosi-intoleranssistaan melua pitävä ottaa ison kulhollisen jäätelöä ja lohkareen kermakakkua. Valkosipuliperunatkin uppoavat, vaikka hän on kertonut ettei voi syödä perunaa. Pähkinäallergikko ottaa "vähän" pähkinöitä koska hänen tekee niitä mieli.
Lopputulos: minä tarjoan mitä haluan ja vieraat ottavat mitä pöydässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tavan suomalaisiakin on.
En tarjoa liharuokia, en kenellekkään kotonani tai juhlissa. Kasvissyönti on eettinen valintani ja se on asia mistä pidän kiinni. Kukaan vieras ei ole koskaan arvostellut päätöstäni, hyvin ovat tarjoiluni maistuneet sekasyöjillekin =)
Vierailija kirjoitti:
Vegaani vaatii ruokavaliolleen sopivaa tarjottavaa, ja yleensä se on ihan niin helppoa että tarjotaan vegaanille kaikkea mitä muillekin, mutta jätetään siitä osa pois. Jos sekasyöjä vaatii lihaa, hän ei vaadi ruokavaliolleen sopivaa tarjottavaa, vaan hän vaatii erityisesti haluamaansa tarjottavaa. Vähän sama kuin jos kasvissyöjä vaatisi nimenomaan beanit-suikaleita tai oumphia. Se ei ois ok. Mut jos kasvissyöjä pyytää, että hänen perunoihinsa ei sekoiteta lihaa, niin miten tuo pyyntö voi olla mitenkään kohtuuton kenenkään mielestä?
Ja mitä tulee itsekkyyteen, niin eiköhän kyseinen luonteenpiirre kuulu ennemmin sekasyöjille. Vai kumpi perustelu omalle ruokavaliolleen kuulostaa mielestäsi itsekkäämmältä: "Se maistuu paremmalta ja on helpompi valmistaa" vai "Se on parempi muille ihmisille, eläimille ja maapallolle, joten syön näin vaikka välillä harmittaa jättää herkuttelut välistä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Tässä näkee, miten itsekkäitä kasvissyöjät ja muutkin vegaanit ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Ei se mikään uskon asia olekaan. Näköjään sinäkään et kaikkea tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee, miten itsekkäitä kasvissyöjät ja muutkin vegaanit ovat.
Niin, että missä?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti se lihansyöjä ei edes huomaa lihan puutetta.
Mää lähden samantien vetään jos eiole kunnollista lihatarjoilua huomioitu.
Mulla on oikeus olla lihansyöjä jos teillä on oikeus olla kasvissyöjii.
Mailmassa nyt eivaan tule riittämään ruoka jos kaikista pakotetaan kasvissyöjii, tänne kylmään pohjoleen eivaan saada ympärivuotista kesää jotta pystyis täällä kasvattaan, ja tajuatteko kuin paljon niiden kasvisten rahtaaminen saastuttaa?
Eipä mua muutenkaan oikein mihinkään kutstuta introverttiyden ja absolutismini takia.
Olen silti sukulainen, edes kerran kymmenessä vuodessa kyläily ei pitäisi olla mailmanloppu.
Esimerkiksi peli ja leffaillat sopii mulle, menkööt sitten itse vielä jatkoille johonkin jos oireet on liikaa hetki raittiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.
Ei ole harvinaista, ettei mikään kasviproteiini sovi.
Tuskin terveyteesi ratkaisevasti vaikuttaa yhden kyläilykäynnin mahdollinen proteiinivaje. Jos itse käyn kyläsdä, jossa ruokavaliotani ei ole huomioitu, niin syön esim. vain salaattia, perunaa ja leipää. Ei se haittaa yhtään!
Kyse ei ole minun terveydestäni vaan minä pystyn kyllä syömään kasviproteiinia. Kummasti vain, jos osat käännettäisiin toisinpäin, paheksuttaisiin tälläkin, jos kasvisruokailija tai vegaani joutuisi nauttimasn ateriaa, jossa ei ole yhtäön hänelle käyvää proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
No toki fiksu ihminen ottaa tämän huomioon samalla tavalla kuin allergiat. Esim. jos ei pysty syömään palkokasveja niin ei tarjoa hernekeittoa väkisin vaan sitten jotain muuta. En nyt äkkiseltään muista koskaan kuulleeni että jonkun on aina vaan pakko syödä proteiinin lähteenä vain lihaa koska mikään kasviproteiini tai maitotuote ei sovi.
Kyllä se on harvinaista. Olen kuullut moniallergisista mutta en kenestäkään jolle ei sovi mikään kasvisproteiini. Kasvisruoka siis ei tarkoita pelkkää soijarouhetta, minäkään moniruokaisena en pidä siitä. Eikä joka aterialla tarvitse olla mitään proteiinilisää. Viljassakin on proteiinia.
Päinvastoin. Moniallergikkojen ja allergioiden määrä on lisääntynyt koko ajan. Ilmeisesti et ole kuullut koskaan vilja-allergiastakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on harvinaista. Olen kuullut moniallergisista mutta en kenestäkään jolle ei sovi mikään kasvisproteiini. Kasvisruoka siis ei tarkoita pelkkää soijarouhetta, minäkään moniruokaisena en pidä siitä. Eikä joka aterialla tarvitse olla mitään proteiinilisää. Viljassakin on proteiinia.
Et ole kuullut ihmisestä, joka on allerginen viljalle, soijalle, pähkinälle ja palkokasveille?
Sanoin että olen kuullut moniallergisista, mutta ei se yleistä ole, kuten väitit. Huomaavainen juhlien järjestäjä ottaa huomioon erikoisruokavaliot, ja moniallergiset varmasti ovat tottuneet ilmoittamaan allergioistaan etukäteen.
Ja kuten sanottu, proteiinilisää ei tarvita joka aterialla.
Ketjun perusteella kasvissyöjät eivät todellakaan ota huomioon allergisten tai muista terveysongelmista körsivien ruokavaliota.
t. nimimerkko kaikki sekasyöjäthän pystyvät syömään esim. herneitä, porkkanaa ja selleriä.
Leivoksista puhuin, en kakuista. Näytä mulle se porkkanakakku tai mokkapala johon ei tuu nestettä. Hyvin on kaikille maistunu ja jotkut on jopa kysyneet ohjetta ja tehneet itsekin. Kaarnanpaloja ei mun ohjeisiin tuu.