Anoppi osti vaunut
Mies oli kertonut vanhemmilleen, että emme ole ostaneet vielä vaunuja tulevalle vauvalle. Ja mitäs teki anoppi. Osti vaunut kysymättä meiltä mitään.
Olen itkenyt koko eilisen illan harmista. Olisin halunnut ostaa eka vaunut miehen kanssa kahdestaan. Tiedättehän sen tunteen, kun kahdestaan mennään eka kertaa vaunuliikkeeseen ja valitaan vaunuja esikoiselle. Se on yhtä tärkeä kuin kihlasormuksen osto.
Kuka haluaisi, että miehen äiti ostaa miehen morsiamelle kihlasormuksen.
Koko vaunuhomma on pilalla. Olen miettinyt, että jos myisin vaunut pois ja ostaisin niillä rahoilla omat vaunut. Anoppi ja appi asuu 300km päässä, joten heillä ei tarvitse usein käydä, joten eivät näkisi vaunuja.
Kommentit (105)
http://www.emmaljunga.com/fi/Lastenvaunut/Loyda_vaunumallisi/Mondial_de_Luxe-1933.html
Nämä ovat ne vaunut ja minusta ne ovat ensinnäkin rumat. Toiseksi esikoisen vaunut ovat niin ainutlaatuinen juttu, että ne on vain saatava miehen kanssa ostaa kahdestaan.
ap
Voi että. Tuli oikein onnellinen olo! Tätä ketjua lukiessa tajuan, että munelämä näyttää olevan varsin hyvin mallillaan.
Omat ongelmat ja itkut olisivat alkaneet ehkä siinä tapauksessa, että anoppi olisi tullut ja polttanut ostamani vaunut. :)
Ei hyvänen aika sentään, mihin asioihin tulevat äidit aikansa laittavat. Itse odotan toista lastani ja totta, kyllä vaunujen kuuluu olla sellaiset, että niillä pääsee lenkille ja muuten liikkumaan kätevästi. En itsekään olisi mitään 70-luvun romiskoita ottanut, kun parempiakin on tarjolla.
Mutta jos anoppi olisi ostanut uudet toimivat vaunut, niin olisin niistä vain iloinnut. Tai no, okei, jos olisi tuonut jotkut kukkakuvioidut omaan makuuni täysin sopimattomat tai muuten vain ominaisuuksiltaan pitkiin lenkkeihin epäkelvot, niin olisin myynyt pois ja ostanut toiset tilalle.
Mutta olisinko itkenyt asiaa illan tai kaksi? En. :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:01"]
Haloo mammat! Moniko teistä ostaisi jollekin 700euron lahjan kysymättä lahjan saajalta haluaako hän sitä?!?
Onhan tuo first world problem, mutta moniko teistä suostuisi kävelemään parikymmentä kilsaa viikossa rumissa ja hiostavissa housuissa vuoden ajan? Mi ainakin käytin yhdistelmävaunuja useamman vuoden ajan joka päivä. Ensimmäisen lapsen kohdalla vaunut oli iso juttu.
[/quote]
Samaa mieltä, onhan tuo vähän first world problem -tasoa, mutta kyllä tuossa muutenkin on vähän anopin ja tämän perheen rajoissa häikkää, ei anoppikaan ihan loppuun asti ole ajatellut... Moniko ottaisi kotiinsa jotain anopin hyvää hyvyyttään ostamaa ja kallista tavaraa, vaikka sohvan, josta itse ei pitäisi lainkaan? Kyllä aikuinen ihminen ostaa mitä itse haluaa, jos joku haluaa auttaa niin kysyy ensin, kelpaako apu ja millainen olisi mieleen.
Ööö.. olen tuo kirjoittaja 54 ja nyt täytyy kyllä hiukan miettiä.. Anoppisi osti siis markkinoiden kalleimmasta päästä olevat vaunut ja sua vielä itkettää.. Hmm. Ymmärrän titenkin että jos ulkonäkö ei miellytä niin sitten ei miellytä. Itse toimin luovalla alalla ja nuo ovat kyllä trendikkäät ja hienot vaunut kuin mikä, ei kyllä KUKAAN (joka jostain jotain tietää), ainakaan tule haukkumaan rumiksi. Noita voisi sanoa vaunujen Mersuksi :) Tuo ratasosa saattaa jakaa mielipiteitä kun on isot pyörät ja kromattu kokonaan, jonkinlainen retrofiilis ehkäpä. Mutta hei oikeesti, nuo on laadukkaat vaunut! Tuonne tilavaan alakoriin mahtuu todella kätevästi kauppakassia sun muuta (monissa vaunumerkeissä tuo alakori on ihan onneton esim. Gesslein ja Hartan). Nuo on hyvä työntää ja mikä parasta, jällenmyyntiarvo todella hyvä!
Mulla tuli kyllä nyt pieni epäilys että tää on provo mutta jos ei, menkään tosiaan sinne vaunukauppaan vertailemaan niitä vaunuja ja kokeillaa työnnellä. Saatatte yllättyä miten mielipide voi heittää sen jälkeen häränpyllyä ;)
Mut oikeasti, nyt sulla ei ole enää lupaa itkeä..
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:35"]
ap ei ole kertonut minkälaiset vaunut ovat kyseessä. Juteltiin tässä työkavereiden kanssa vaunuasiasta ja kenenkään mies ei ole ollut mukana vaunuvalinnassa. Meidän tiimissä jokainen äiti on tutkinut ja kysellyt kokemuksia, niitten perusteella on tehnyt valinnat ja mies on sanonut käy. Jotenkin tuntuu hupaisalta ajatella mennään miehen kanssa yhdessä vaunuostoksille ja ostetaan ne vaunut. Ehkä näitäkin on.
[/quote]
No meillä mies veti melkein herneet nenään, kun hänen mielestään minä olin jo päättänyt, minkälaiset vaunut vauvalle tulee eikä hän saanut sanoa juuta eikä jaata. En siis osannut ajatella, että häntä asia kiinnostaisi, mutta niin me vaan ollaan erilaisia, eikö ole ihmeellistä ;).
Kyllä mulle vaunuasia oli tärkeä. En usko että anoppini olisi tajunnut mitä kaikkia ominaisuuksia nykyvaunuissa on, ja mitä vaatimuksia minulla on kulkemisen suhteen.
Ensinnäkin. Miehelläni ja minulla on pituuseroa yli 30cm, eli säädettävä aisa on pakko olla.
Toiseksi. Asumme keskellä peltoa ja täällä tuulee suurimman osan ajasta, heittoaisa pitää olla.
Kolmanneksi. Täällä on tuo tienhoito vähän lapsipuolen kengissä, renkaat pitää olla rattaissa sellaiset, että pääsee hangessa ennen aurauskalustoa.
Neljänneksi. Meillä ei lenkkeillä vain nätisti siistiä katua pitkin, vaan koiraa ulkoiluttaessa ryskytetään menemään pellolla. Mitkä tahansa rimpulat eivät siellä kulje vaan vaaditaan jo vähän jousitustakin sekä kestävyyttä rungolta.
Joten, kyllä niillä vaunuilla vaan voi olla muutakin väliä kuin se väri.
Ymmärrän ap:ta täydellisesti.
Suhteuta ongelmasi esim. sairaisiin lapsiin, nälkäänäkeviin lapsiin, niin huomaat, että asiasi ovat kerta kaikkiaan hyvin. Mutta ilmeisesti teet joka asiasta härkäsen tyyliin haalarin väri ei mätsää rukkasten väriin niin syy on anopin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:23"]
ap ei ole kertonut minkälaiset vaunut ovat kyseessä. Juteltiin tässä työkavereiden kanssa vaunuasiasta ja kenenkään mies ei ole ollut mukana vaunuvalinnassa. Meidän tiimissä jokainen äiti on tutkinut ja kysellyt kokemuksia, niitten perusteella on tehnyt valinnat ja mies on sanonut käy. Jotenkin tuntuu hupaisalta ajatella mennään miehen kanssa yhdessä vaunuostoksille ja ostetaan ne vaunut. Ehkä näitäkin on.
[/quote]
No meillä mies veti melkein herneet nenään, kun hänen mielestään minä olin jo päättänyt, minkälaiset vaunut vauvalle tulee eikä hän saanut sanoa juuta eikä jaata. En siis osannut ajatella, että häntä asia kiinnostaisi, mutta niin me vaan ollaan erilaisia, eikö ole ihmeellistä ;).
[/quote]
joo, mutta jos näet vaunut tajuat että ap.lla vaan nyt pahasti viiraa päässä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:23"]
[/quote]
[/quote]
joo, mutta jos näet vaunut tajuat että ap.lla vaan nyt pahasti viiraa päässä.
[/quote]
Katsoin kyllä linkin, eli jos vaunut ovat markkinoiden kalleimmat, niin ei saa harmittaa enää? En minäkään olisi Emmaljungia ottanut, ne olivat heti ei-listan kärkipäässä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:56"]
Mistä anoppi tiesi minkälaiset vaunut haluatte, missä aiotte niitä käyttää (maasto-, kaupunki- vai kauppakeskuskäyttöön, juoksurattaat samassa paketissa...), pitääkö olla kolmi- vai nelipyöräiset, materiaali, väri. Niin ja haluatteko valmiiksi sellaiset, johon saa sisarusistuimen.
[/quote]
Mutta Ap:han ei valittanut siitä, että anoppi osti aivan vääränmalliset vaunut vaan sitä, että anoppi ylipäätään osti ne.
Ehkäpä mies on kertonut anopille, että millaisia vaunuja ovat katsoneet ja anoppi päätti yllättää iloisesti?
Ap:han häiritsee tässä se, että anoppi osti, kun hän halusi ostaa itse.
[/quote]
Niin ja sinun mielestäsi anoppi toimi tilanteessa fiksusti? NOT!
Onko ap:n anoppi mahdollisesti muutenkin sellainen, joka ottaa vähän turhan kärkkäästi kantaa poikansa perheen asioihin? Silloin kyllä ymmärrän, että tässä asiassa voi kiehataa hieman yli, oli tarkoitus kuinka hyvä tahansa. Oman anoppini anoppi ilmeisesti oli juuri tällainen ihminen (muidenkin kun anopin tarinoita hänestä olen kuullut), joka "hienovaraisesti" ja "hyväntahtoisesti" tekemällä hankintoja perheen puolesta yritti ohjata esim. lasten harrastuksia tiettyyn suuntaan. Lopulta oma anoppini oli niin rikki siitä, ettei voinut oikein koskaan tehdä asioita oman harkintakykynsä mukaan, että muutatutti perheensä toiselle puolelle maata. Ja nyt vieläkin vuosikymmenien jälkeen muistaa kyllä etukäteen meiltä kysyä suunnilleen jopa siitä, haluammeko leipomisia tai marjoja
Vaunuilla on tosiaan iso merkitys varsinkin äidille joka yleensä siinä vauvaansa/taaperoaan lykkii. Tunnearvoa niilä ei kyllä minulle ole, mutta niiden ominaisuudet on tärkeät käytännöllisyys-ja turvallisuusmielessä.
Itse varmaan ekaksi testaisin ovatko anopin ostamat vaunut hyvät käytössä ja vasta sitten tekisin päätöksen mitä vaunuille tehdään. Kyllä minäkin varmaan voisin jopa myydä vaunut tai kysyä anopilta että haluaako ne mummolavaunuiksi, jos ne olis epäkäytännölliset.
Ihan ymmärrettävää että ärsyynnyit (mikäli on aito tilanne) mutta toisaalta en ihan ymmärrä tuota että vaunut saa niin ison tunnelatauksen aikaan, ja varsinkaan se niiden ITSE ostaminen. Kyllä vauvalle joutuu ostamaan niin paljon vaatetta ja muuta tavaraa, pinnasängyn jne, että varmasti pääset vielä valitsemaan kaupasta mieleisiäsi juttuja. Minulle rakkaimpia muistoja vauva-ajalta on pienenpienet vaatteet kun molemmat vauvat olivat alle kolmekiloisia... Mieti, vaunuja et kuienkaan säilytä muistona, mutta vaatteita ja muita pienempiä juttuja voit säilyttää. Valokuvat ja 1kk ikäisen vauvan jalkapohjalla painetut kuvat joista sai ihanan taulun ja muiston vauvakirjaan.
Itselleni tärkeintä on, että vaunut on kapeat ja mahtuvat hyvin bussiin, että ne kulkevat hyvin myös maastossa ja lumessa (lumessa parhaat on isot, kapeat renkaat samassa leveydessä) ja työntöaisan korkeudensäätö, kun olen lyhyt. Tavarakorikin on hyvä olla melko tilava, että sinne saa ostokset.
Noihan on tosi tyylikkäät! Mullakin oli emmaljungat ja ne oli tosi hyvät. Kauppakassit mahtui sinne alas hyvin ja niitä oli hyvä lykätä säässä kuin säässä. Jopa lumikinoksissa ja sohjossa pääsin liikkumaan. Nyt ymmärrän sun valitusta vieläkin vähemmän! Ajattelin, että jos sä oot saanut jotkut tosi kauheet... tosin en ihan usko, että nykyään mitkään uudet vaunut ihan mahdottomat ovat.
Olen kyllä samaa mieltä ap! Minustakin olisi ihan hirveää jos en itse pääsisi vaunuja valitsemaan! Oma äitini halusi myös jotain ostaa ensimmäiselle lapsenlapselleen ja päätti sitten ne vaunut. Mutta minä sain luonnollisesti valita. Yhdessä käytiin vaunuostoksilla ja tuleva mummi sitten vain korttia vilautti tiskillä :)
Vie tosiaan anopin ostamat vaunut mummolavaunuiksi! 300km päähän kun lähdette teillä on varmasti paljon tavaraa mukana muutenkin ja on helpompi jos ei tarvitse vaunuja tunkea autoon! Sitten menet miehesi kanssa ja ostatte just semmoset kun haluatte! :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:08"]
http://www.emmaljunga.com/fi/Lastenvaunut/Loyda_vaunumallisi/Mondial_de_Luxe-1933.html
Nämä ovat ne vaunut ja minusta ne ovat ensinnäkin rumat. Toiseksi esikoisen vaunut ovat niin ainutlaatuinen juttu, että ne on vain saatava miehen kanssa ostaa kahdestaan.
ap
[/quote]
Kerrothan nuo järkiperustelusi myös anopille ja näytä pitkää naamaa, kun anoppi kehtasikin ostaa moiset vaunut.
Jos ei noissa kelpaa lasta työnnellä, ni jo on kumma.
Voi anoppi-parkaa, on raukka saanut miniän helvetistä. Tai mistä lienee Vinkulandiasta.
Ja mitä sä ylipäätään tosta voliset? Kun ei kerta kelpaa, ni ei kelpaa. Tuleepahan kerralla selväksi, että anopin ei tarvi ostaa lapsenlapselleen yhtään mitään, kun miniä on niin nirso, että vain hänen ostamansa jutut on tarpeeksi hyviä ja laadukkaita hänen pikku kultamussulleen.
Osta siis ITSE ja lopeta se pillitys!
Tätä varmaan voisi verrata,että mies saa ajokortin ja anoppi/appi käy kysymättä ostamassa jonkun auton.Olisiko tyytyväinen,kun tieten olisi ollut joku muu merkki ja malli mielessä.
Anoppikin olisi voinut sanoa,että käykää valitsemassa vaunut ja hän maksaa.
Minä en nyt tuosta nostaisi ihan noin kamalaa meteliä! Ensinnäkin meillä kävi niin, että ihan itse valitsimme ja ostimme kalliit vaunut esikoiselle. Puolen vuoden käytön jälkeen ne osoittautuivat meille aivan liian epäkäytännöllisiksi ja ostimme toiset (kalliit) vaunut käytännön kokemusten perusteella. Ottaisin anopin ostamat vaunut käyttöön ja sitten käyttökokemusten myötä ostaisin mieleiset vaunut ja veisin vanhat mummolavaunuiksi tai myisin kalliilla pois.
Mulle oli myös todella tärkeää saada itse valita vaunut esikoiselle (nyt toisen kohdalla olisin vain kiitollinen, jos joku toisi hyvät vaunut ovelle). Ja minusta tämän lapsellisuuden voi kyllä suoda esikoisen äidille, jos se nyt edes on lapsellisuutta.
Toisaalta anoppi ei varmasti tajua tätä, kun a) hänen lastensa vauva-ajoista on kauan ja b) silloin ajat olivat toiset eikä välttämättä ollut mitään valikoimaa edes vaunujen suhteen. Eli on hyvä ymmärtää, että anoppi ei tehnyt tätä ilkeyttään.
Mutta itse sanoisin tuossa tilanteessa anopille, että "Kiitos kovasti, tämä oli todella ystävällistä ja ajattelevaista. Mutta tää vauva on mulle tosi iso ja tunteita herättävä asia, ja mulle on todella tärkeää saada valita itse sille ne ekat vaunut, vaikka se saattaa vaikuttaa lapselliselta. (voisin vielä jatkaa valkoisella valheella, eli:) Me ollaan jo pitkään mietitty vaunujen ominaisuuksia ja valittu tietty merkki ja varattu sellaiset, ollaan menossa hakemaan ne kunhan ehditään".
Mun appivanhemmat muuten maksoivat meidän itse valitsemat vaunut aikanaan esikoiselle (emme pyytäneet mitään, vaan itse ehdottivat). Jostain syystä he ovat aina olleet tervetulleita meille ja anoppi on hoitanut esikoista vähintään yhtä paljon kuin oma äitini (edelleen omasta halustaan, ei olla vaadittu :)
Pienetkin jutut saavat olla isoja juttuja ja merkkipaaluja elämässä, totta kai. Kihlasormus, hääpuku, huonekalut ensimmäiseen asuntoon... näitä tavallisen elämän tavallisia mutta merkityksellisiä asioita.
Mutta miksi kaiken pitää olla nykyään näitä isoja juttuja ja merkkipaaluja? Vauvan ensimmäiset vaunut olisi toki merkittävä juttu jos ei olisi myös vauvan ensimmäistä sänkyä, vauvan ensimmäisiä vaatteita, vauvan ensimmäistä syöttötuolia, vauvan ensimmäisiä leluja... you get my drift.
Onko jokainen näistä asioista yhtä lailla Iso Juttu? Jos jokin Iso Juttu menee "pieleen" (ei saakaan itse hankkia, tai ei ollut ihan mieleinen, tms.) niin onko se niin kamalaa, kun näitä muitakin potentiaalisia Isoja Juttuja on niin paljon muita?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:59"]
Minulla oli työkaverin vanhat vaunut... Mitä väliä sillä on, millaiset ne on! Eihän niitä edes tarvitse kuin hetken.
[/quote]
Jos on ihan pas**t vaunut, niin ei niitä kukaan viitsikkään käyttää... Jos on kunnolliset niin niitä käytetään päivittäin ja monta vuotta. Ja jos joskus lisää lapsia teette, niin kannattaa ostaa sellaiset joihin saa sisarusosan suoraan.