Anoppi osti vaunut
Mies oli kertonut vanhemmilleen, että emme ole ostaneet vielä vaunuja tulevalle vauvalle. Ja mitäs teki anoppi. Osti vaunut kysymättä meiltä mitään.
Olen itkenyt koko eilisen illan harmista. Olisin halunnut ostaa eka vaunut miehen kanssa kahdestaan. Tiedättehän sen tunteen, kun kahdestaan mennään eka kertaa vaunuliikkeeseen ja valitaan vaunuja esikoiselle. Se on yhtä tärkeä kuin kihlasormuksen osto.
Kuka haluaisi, että miehen äiti ostaa miehen morsiamelle kihlasormuksen.
Koko vaunuhomma on pilalla. Olen miettinyt, että jos myisin vaunut pois ja ostaisin niillä rahoilla omat vaunut. Anoppi ja appi asuu 300km päässä, joten heillä ei tarvitse usein käydä, joten eivät näkisi vaunuja.
Kommentit (105)
Toisaalta ymmärrän ap:ta mutta tuo että pitäisi itse käydä kaupassa hipelöimässä on kyllä outoa. Jos vaunut on sellaiset joita toivotte niin otatte ne ilolla vastaan. Jos tosiaan ovat pelkät vaunut eikä yhdistelmät niin käyttöikä jää todella lyhyeksi, meillä noin 5kk lapsi ei enää viihtynyt ollenkaan hereillä vaunuissa koska sieltä ei nähnyt mitään.
Jos vaunuissa on jokin sellainen ominaisuus mitä ette missään nimessä halua niin sitten tietysti nätisti perustellen miehesi kysyy äidiltään voisiko ne vaihtaa sellaisiin jotka haluatte. Minä esimerkikisi liikun paljon julkisilla ja vaunujen oli oltava niin kapeat että mahtuvat vanhanmallisiin ratikoihin. Järkiperuste ostaa tietyt vaunut eikä tuollaisesta pitäisi kenenkään loukkaantua. Tai oletteko kokeilleet mahtuvatko vaunut autonne takaluukkuun ilman renkaiden poisottoa? Jos eivät niin taas ihan järkevä syy vaihtaa ne toisiin.
Mä lainasin kaverilta sen vanhat vaunut esikoiselleni, joten en ihan pysty ymmärtämään sua. Vaunujahan ei edes käytetä kuin vähän aikaa, ei ne ole niin tärkeä juttu likikään kuin joku sormus.
Olisin itkenyt ilosta jos mun appivanhemmat olisivat meitä uusilla vaunuilla paiskanneet! Kiitä niitä kauniisti ja lopeta vollaaminen turhasta.
Ymmärrän. Meillä haluttiin tietyn merkkiset, tietyn väriset ja tietyillä ominaisuuksilla varustetut vaunut. Löysimme täydelliset vaunut mieheni kanssa. Saimme minun sukulaisiltani rahat niihin ja kävimme ostamassa ne pois. :)
Kyllä ne vaunut saa olla tärkeät, vaikka naapurin Maija ei tulekaan raskaaksi.
No minäkin olen tällainen vähän lapsellinen, ja ymmärrän sen että esikoisen kohdalla haluaa käydä ostamassa miehen kanssa yhdessä ne vaunut.
Mutta mieti, tuleehan noita ostoksia. Voitten ostaa yhdessä pinnasängyn, tai vaikka kauniin kehdonkin, ja onhan noita muitakin "isoja" ostoksia.
Älä nyt ainakaan selän takana vaihda, vaan puhu vaikka mieluummin anopille suoraan jos välttämättä ne vaunut haluat ostaa, että olit jo katsellut tiettyjä vaunuja jne.
Kyllä mullakin ärsyttäisi jos oma äiti tai anoppi kysymättään ostaisi jotain isoa vauvalle, kun eihän voi oikeasti tietää onko jo miehen kanssa tehty ostopäätös yhdessä. Muutenkin itsehän niitä vaunuja pukkaa, niin ihan mielellään itse ne valitseekin (ja toki maksaa). Tahdon vaan sanoa että tuosta on ihan ok vähän loukkaantua ja pettyä, mutta ei kannata välejä menettää tuollaisen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:41"]
Meillä miehen vanhemmat teki samoin. Kun kysyin, voiko vaunut palauttaa ja vaihtaa toisiin, onnistui se ihan hyvin ja saatii mieleiseni vaunut. Sen jälkeen appivanhemmilta ei tullut mitään lahjoja lapselle, ei mitään vaatteita tms. Anoppi oli miehelleni sanonut, että kun tuli niin iso ongelma Marille niistä vaunuista, niin ei uskalleta enää mitään antaa, kun ei se sitten kumminkaan kelpaa. Minusta tehtiin syntipukki ja lapsi on saaneet siitä kärsiä.
[/quote]
No olitko syntipukki ? Kuka pyysi palauttamaan ? Vanhoilla ihmisillä on sanonta lahjahevosen suuhun ei katsota. Ehkä he ovat sen koulukunnan ihmisiä. Kyllä varmaan appivanhempasi tunnet.
Itse en ole kuitteja kysellyt. Saan jatkuvasti appivanhemmilta lahjoja ja aika paljon pystyy päättelemään lahjapaperista mistä on ostettu. Jotkut, esim Iittala on tiukentanut todella paljon otteita, ei enää saa vaihtaa, ei vaikka kuuluu iittala-klubiin, mutta sitten olen lahjoja myynyt pois huutiksessa. Lahjoja kun tulee kuitenkin monta kertaa vuodessa, ei he niitä muista.
Ja jos lapsesi ei ole enää saanut heiltä lahjoja, miksi pitäisi ? Eihän isovanhempien tehtävä ole olla lahja-automaatteja.
itse mokasit, katso itse peiliin.
Ei sentäs ostanut kolmia vaunuja kirpputorilta, kuten mun ex anoppi.
Oltiin esikoisen syntymän aikaan vähävaraisia ja anoppipa sai tästä idean. Hänpä ostaa meille vaunut, kun ovat niin kalliita. Osti kirpputorilta kolmet rikkinäiset vaunut. Yksiin mun piti käydä ostamassa uudet renkaat, toiset olivat homeessa ja ne piti hävittää heti pois ja kolmannet olivat niin hiton rumat (taisivat olla yli 20v vanhat värin perusteella).
Mulle olisi käynyt hyvin, jos äitini ja anoppi olisivat laittaneet kumpikin vähän rahaa pottiin ja sitten oltaisiin kimpassa käyty ostamassa vaunut, joko kirpparilta tai kaupasta.
Miksi vauvalla pitäisi olla vain yhdet vaunut? Nämä vaunut voi olla sitten vaikka matkavaunut, mummolavaunut jne. Omilla lapsillani ainakin on ollut useammat vaunut, toki itseni ostamat, mutta yhdet yhdistelmät kotona, toiset yhdistelmät kauempana mummolassa, yhdet shopperrattaat, yhdet matkarattaa jne.
Minun anoppini kouhotti ruoasta. Tuli sitten meille viikonloppukylän, eikä suostunut edes syömään meillä, koska olin tuolloin kasvissyöjä ja anopista rehut on pupunruokaa. Ekalla kyläreissulla riehui ruokailusta ja kolmen tunnin ravintolan etsinnän jälkeen suostui tulemaan yhteen ravintolaan, jossa tilasi KASVISMUNAKKAAN.
Sen koommin en ole hänelle ruokaa kotonani tarjonnut. Siitäpä hän on keksinyt alkaa valittaa miehen suvulle, kuinka meillä syödään _aina_ ulkona ja minä vien kädettömyyttäni miehen perikatoon. Oikeasti ei käydä ulkona syömässä muuten...
ap ei ole kertonut minkälaiset vaunut ovat kyseessä. Juteltiin tässä työkavereiden kanssa vaunuasiasta ja kenenkään mies ei ole ollut mukana vaunuvalinnassa. Meidän tiimissä jokainen äiti on tutkinut ja kysellyt kokemuksia, niitten perusteella on tehnyt valinnat ja mies on sanonut käy. Jotenkin tuntuu hupaisalta ajatella mennään miehen kanssa yhdessä vaunuostoksille ja ostetaan ne vaunut. Ehkä näitäkin on.
Me olimme aika vähävaraisia esikoisen syntymän aikaan. Teimme taktisen teon, odotimme vaunujen kanssa ihan viimeiseen asti. Jatkuvasti katsoimme käytettyjä, mutta samalla odotimme että uudet mallit tulee, jolloin vanhat myytiin pois edullisesti. Saatiinkin juuri ne mitä minä olin valinnut edelliskauden sävynä hyvin edulliseen hintaan.
Vaunut ovat vaunut. Jos appivanhemmat olisivat meillle jotkut tuoneet, olisin ne mielellään ottanut vastaan. Lunta ei kuitenkaan kovin montaa kk ole ja jos lahjavaunuilla ei lumessa voi kulkea, sitten voi hommaa halvat parvekevaunut n 10 euron hintaan huutiksessa, joilla voi talvella kulkea.
Asiat tärkeysjärjestykseen.
En kyllä rinnastaisi vaunuja kihlasormukseen. Ja jos ominaisuuksilla ei ole sen kummemmin väliä, niin ei minua nyt sentään itkettäisi jos joku olisi ne vaunut puolestani hankkinut. Mutta kun minä niitä enimmäkseen tulen työntelemään niin haluan valita ne itse, ja jos syy harmistukseen on vääränlaiset vaunut niin sitten ymmärrän sinua. Pitäähän ne olla ergonomiset sille joka niitä työntelee, mutta ei kai ne nyt mikään kihlasormus ole!
Anna meille, hajosi juuri vaunut, eikä ole varaa ostaa uusia.
Kyl te nykyajan äipät olette aika vaativia ja mahdottomia. Mä en pysty ymmärtämään tuollaista materialismia ja kouhottamista. Ei mikään ihme, ettei pula-ajan eläneet appivanhempanne tule teidän kanssa juttuun. Ne luulee tekevänsä suuren palveluksen ja hyvän teon kun ostavat vaunuja ja sitten miniä alkaakin parkua siitä. Ei tollasta voi ymmärtääkään. Olette ihan pilalle hemmoteltuja.
Aika jännä miten monen mielestä Ap on lapsellinen kun valittaa vaunuista. Ihmisiä on erilaisia, toiset ovat esteetikkoja ja toiset eivät. En nyt tiedä tietääkö Ap millaiset vaunut anoppi hankki ja olivatko uudet yms. Mutta jos vaunut herättävät vastenmielisyyttä niin se on surku. Vaunuhankintahan on monille suuri juttu, sitähän käytetään joka päivä, ne saattavat töröttää eteisessä näkyvissä 2-3 vuotta, niillä talsitaan erillaisissa olosuhteissa jne. niin ei tod. ole sama mimmoiset ne ovat. Tätä voisi verrata vähän auton ostoon, toisella kelpaa joku halpa kottero kunhan eteenpäin pääsee ja toisille vain esim. uusi saksalainen menopeli. Jokainen oman kukkaron ja mieltymyksien mukaan.
Jos vaunut tuntuvat kertakaikkiaan vääriltä, voithan myydä ne jossain huutonetissä ja hankit toiset tilalle. Kuinka usein käytte mummolassa? Voitte tehdä myös niin, että otatte anopin ostamat vaunut vastaan, testailette niitä ja sen jälkeen marssitte vaunukauppaan kokeilemaan ja katselemaan heidän tarjontaansa. Pystytte näin käymään "ostoprosessin" kuitenkin läpi ja jos anopin vaunut eivät ole ihan kamalat niin niiden hyväksyminen on sitten helpompaa. Vihjeenä että aika pian itse vaunujen lisäksi tarvitsette matkarattaat, katselkaahan niitä samalla sillä silmällä ja jos oikein ihanat osuu vastaan törsätkää vaunujen sijasta niihin ;)
Oletkohan sä nyt vähän raskaushormonien huuruissa:) hyvää anoppi tarkotti! Ja ei varmaan tehnyt kiusallaan noin viedäkseen sulta ilon ostaa vaunut itse. Tosin ymmärrän kyllä, itse haluaisin ainakin valita vaunut vauvalle, mutta anoppi ei varmaan ajatellut miten tärkeää se sulle on:) ja voit sä ne vaunut myydä jos siltä tuntuu, ite en myis jos vaunut olis mielestäni ok.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:01"]
Haloo mammat! Moniko teistä ostaisi jollekin 700euron lahjan kysymättä lahjan saajalta haluaako hän sitä?!?
Onhan tuo first world problem, mutta moniko teistä suostuisi kävelemään parikymmentä kilsaa viikossa rumissa ja hiostavissa housuissa vuoden ajan? Mi ainakin käytin yhdistelmävaunuja useamman vuoden ajan joka päivä. Ensimmäisen lapsen kohdalla vaunut oli iso juttu.
[/quote]
Onhan tuo voinut kysyäkin, siltä pojaltaan eli ap:n mieheltä. Nehän on asiasta voineet jutella ja mies kertonut mitä vaunuja ovat ajatelleet ja myös antanut äidilleen "luvan" ostaa vaunut.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:50"]
Aika jännä miten monen mielestä Ap on lapsellinen kun valittaa vaunuista. Ihmisiä on erilaisia, toiset ovat esteetikkoja ja toiset eivät. En nyt tiedä tietääkö Ap millaiset vaunut anoppi hankki ja olivatko uudet yms. Mutta jos vaunut herättävät vastenmielisyyttä niin se on surku. Vaunuhankintahan on monille suuri juttu, sitähän käytetään joka päivä, ne saattavat töröttää eteisessä näkyvissä 2-3 vuotta, niillä talsitaan erillaisissa olosuhteissa jne. niin ei tod. ole sama mimmoiset ne ovat. Tätä voisi verrata vähän auton ostoon, toisella kelpaa joku halpa kottero kunhan eteenpäin pääsee ja toisille vain esim. uusi saksalainen menopeli. Jokainen oman kukkaron ja mieltymyksien mukaan.
Jos vaunut tuntuvat kertakaikkiaan vääriltä, voithan myydä ne jossain huutonetissä ja hankit toiset tilalle. Kuinka usein käytte mummolassa? Voitte tehdä myös niin, että otatte anopin ostamat vaunut vastaan, testailette niitä ja sen jälkeen marssitte vaunukauppaan kokeilemaan ja katselemaan heidän tarjontaansa. Pystytte näin käymään "ostoprosessin" kuitenkin läpi ja jos anopin vaunut eivät ole ihan kamalat niin niiden hyväksyminen on sitten helpompaa. Vihjeenä että aika pian itse vaunujen lisäksi tarvitsette matkarattaat, katselkaahan niitä samalla sillä silmällä ja jos oikein ihanat osuu vastaan törsätkää vaunujen sijasta niihin ;)
[/quote]
Vaunut voi peittää kauniilla sadesuojalla. Ainakin minulla oli sadesuoja vaunujen päällä suurimman osan aikaa. Sitä paitsi 2-3 vuotta on todella lyhyt aika elämästä ja lapsenkin elämästä. Vaunuiss asäästyneet rahat voi vaikka käyttää johonkin sellaiseen mitä lapsi tarvitsee kasvettuaan. esim. hyvä pyörä. Ei nekään ilmaisia ole.
Jos anoppi osti jotkut muut kuin Phil & Ted's vaunut, niin silloin se on: VIRHE, VIRHE, VIRHE!!!
Sinä käytät vaunuja päivittäin (paitsi jos on jotkut hankalat eikä Phil & Ted's) ja sinun tulisi valita mitä ominaisuuksia niihin haluat!
Eli haluatko: kömpelöt, vaikeakäyttöiset, isot/tilaaviedät, sellaiset joissa painat niskat jumissa aisaa aina alas kääntyessä... vai ketterät, kätevät, kevyet mutta tukevat, monipuoliset sekä muokattavat.
Hyi hel*****, kyllä on sairas anoppi :(
Mä en ymmärrä tuota pula-aikaan vertaamista! Nyt ei ole pula-aika mutta kohta ollaan pulassa jos ihmiset lakkaavat ostamasta. Totuus kun on että tämä maailma pyörii ostovoimasta. Tässä on sukupolvien välinen kuilu ja se on ymmärrettävää, mutta kaikkea ei tarvitse kuitenkaan hyväksyä sillä verokkeella. Anoppi teki väärin kun ei kysynyt, kyllä sen verran älliä pitäisi olla päässä.
Haloo mammat! Moniko teistä ostaisi jollekin 700euron lahjan kysymättä lahjan saajalta haluaako hän sitä?!?
Onhan tuo first world problem, mutta moniko teistä suostuisi kävelemään parikymmentä kilsaa viikossa rumissa ja hiostavissa housuissa vuoden ajan? Mi ainakin käytin yhdistelmävaunuja useamman vuoden ajan joka päivä. Ensimmäisen lapsen kohdalla vaunut oli iso juttu.