Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka aviopuolisoiden tulot jaetaan reilusti?

Vierailija
26.08.2013 |

Pariskunnalla on toisen puolison opiskelun vuoksi huomattava tuloero. Puoliso A tienaa nettona 2500e/kk ja puoliso B 700e/kk. Asumisen kiinteät kulut ovat 900e/kk (sis sähkö, laina yms.) joten kuinka menot tulisi jakaa että ne olisivat tasapuoliset? Muita lainoja tai kuluja ei ole, eikä rahaa vieviä harrastuksia. Tulot pysyvät suunnilleen samana muutaman vuoden ajan, jonka jälkeen vähätuloisempi todennäköisesti työllistynee hyvin.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla että molemmilla on sama elintaso. Se, joka tienaa huomattavasti enemmän, maksaa suurimman osan pakollisista menoista. Molemmilla on saman verran käyttörahaa omiin menoihinsa.

Näin meillä tehtiin kun mies opiskeli ja minä olin töissä.

Vierailija
42/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 01:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 01:44"]

Mä en nyt jaksa ymmärtää, että miksi ne menot pitäis jakaa jotenki "tasapuolisesti". Ollaan naimisissa ja lapsikin on ja sitte pitäis rupee erikseen sopimaan, että kuka maksaa minkäkin laskun?! Eikö se nyt maksa, jolla sillon maksamishetkellä on siihen varaa.. 

Sillon kun mä opiskelin, meillä mies makso lähestulkoon kaiken, koska hänellä oli varaa ja mä sain pelkkää opintorahaa (+loma-aikojen palkat). 

[/quote]

Eli loisit miehesi siivellä.

[/quote]

Munkin mieheni loisi mun siivellä kun opiskeli, ja myöhemmin minä loisin mieheni siivellä kun olin hoitovapaalla, ja lapset nyt loisii koko ajan. Mun mielestä avioliitossa mikään muu ei ole reilua. Avioliitossaon elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan, enkä muutenkaan käsitä sitä että kun ollaan samaa perhettä niin rahat ja laskut pitäisi erotella sun ja mun rahoiksi ja laskuiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 02:01"]

Sillä tavalla että molemmilla on sama elintaso. Se, joka tienaa huomattavasti enemmän, maksaa suurimman osan pakollisista menoista. Molemmilla on saman verran käyttörahaa omiin menoihinsa.

Näin meillä tehtiin kun mies opiskeli ja minä olin töissä.

[/quote]

Siinä toinen loisija.

Vierailija
44/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 01:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 01:44"]

Mä en nyt jaksa ymmärtää, että miksi ne menot pitäis jakaa jotenki "tasapuolisesti". Ollaan naimisissa ja lapsikin on ja sitte pitäis rupee erikseen sopimaan, että kuka maksaa minkäkin laskun?! Eikö se nyt maksa, jolla sillon maksamishetkellä on siihen varaa.. 

Sillon kun mä opiskelin, meillä mies makso lähestulkoon kaiken, koska hänellä oli varaa ja mä sain pelkkää opintorahaa (+loma-aikojen palkat). 

[/quote]

Eli loisit miehesi siivellä.

[/quote]

Mitä sitten? Nyt kun mä olen ollu työelämässä muutaman vuoden, oon maksanu vastaavasti kaiken ja mies loisii ja pistää omat rahansa säästöön. 

t.8

Vierailija
45/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 00:25"]

Pariskunnalla on toisen puolison opiskelun vuoksi huomattava tuloero. Puoliso A tienaa nettona 2500e/kk ja puoliso B 700e/kk. Asumisen kiinteät kulut ovat 900e/kk (sis sähkö, laina yms.) joten kuinka menot tulisi jakaa että ne olisivat tasapuoliset? Muita lainoja tai kuluja ei ole, eikä rahaa vieviä harrastuksia. Tulot pysyvät suunnilleen samana muutaman vuoden ajan, jonka jälkeen vähätuloisempi todennäköisesti työllistynee hyvin.

[/quote]

Kummatkin maksavat puolet kuluista

Vierailija
46/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 01:07"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 00:31"]

Puoliso A maksaa ruoat, asumismenot puoliksi ja sitten jää puoliso Beellekin omaa käyttörahaa vielä 250e.

[/quote]

Kuinka perustelet tuon asumismenot puoliksi? Jos puoliso A asuisi yksin, maksaisi hän joka tapauksessa vuokraa/lainaa asunnosta asui siinä sitten muita tai ei? Puoliso B taas asuisi Kela:n asumistuen turvin halvemmalla asuessaan yksin. Puoliksi asumismenot laitettuina ei päästä tasapuolisuuteen, sillä mikäli asumismenot ylittävät puolet tuloista, täytyy asumisjärjestely miettiä uudestaan. Tässä on hakusessa kompromissi, eikä kyykytys.

Kolmen hengen taloudessahan on kaksi maksajaa (koska yksi on alaikäinen huollettava) ja lapsen etuudet on laskettu vähemmän tienaavan puolison tuloiksi, koska niistä maksetaan lapsen harrastukset ja tarpeet.

[/quote]

Miksi kapset tuet on lastetu vähemmän tienaavan tuloiksi? Ei se ole oikeudenmukaista

Vierailija
47/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat yhteiselle tilille, maksetaan sieltä kaikki menot ja kumpikin käyttää sieltä mitä tarvitsee, isommista ostoksista aina neuvotellen. Helppoa ja toimivaa!

Vierailija
48/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo summa ole sellainen, että se menee joka tapauksessa kokonaan perheen elämisen kattamiseen eikä juuri yli jää. Eli en lähtisi laskeskelemaan kuka maksaa ja mitä, varsinkaan niin kauan kuin molemmat tekevät oman osansa perheen eteen, kuka opiskellen ja kuka töitä tehden. 

Vierailija
49/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jokaisen parin kekenänsä päätettäviä asioita että miten rahansa jakavat ja kompensoivat tuloeronsa. Oikeaa tai väärää tapaa ei ole.

Vierailija
50/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisijoiksi haukkuvat: Kannattaa tutustua siihen avioliittolakiin.

Vierailija
51/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikein on se että yhteiset, eli perheen asumis-ruoka-lasten kulut puoliksi ja kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset kulunsa itse kuten auton, puhelimet, harrastukset, vaatetuksen yms.

Ja mehän ollaan erillisiä ihmisiä, en tajua mitään yhteisiä tilejä, jokainen hallitkoon omia rahojaan ja tehköön niillä mitä tykkää jos kerran on ne hankkinut.

En ikinä olisi ottanut puolisoa joka olisi halunnut yhteiset rahat, tilin!

Oikein hyvin on sujunut ihan omilla tileillä mennessä!

Vierailija
52/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa kaikki on yhteistä, myös taloudenhoito. En ikinä suostuisi suhteeseen missä on jaettava kaikki puoliksi... Kumpikin tekee taatusti liiton, perheen ja kodin puolesta kaikkensa.

Vierailija
53/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele erojen määrää nykyään, kun mitään ei voida jakaa ja kaikki oikeudet on aina omia tai puolison. Mitään ei ajatella yhteishengellä "meidän perhe" "meidän etu"... Se on aina että minunminun tai sinunsinun. Yleensä minun.

Sama koskee rahaa, seksiä, kotitöitä.... Kaikkea.

Vierailija
54/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 08:08"]

[/quote]

Järkevä mies ei menekään enää nykypäivänä avioon vaan elää avoliitossa. Niin törkeää loisimistä täällä on havaittavissa. Niin ja siihen oikeudenmukaiseen jakoon. Yhteiset menot puoliksi, eikä millään kaavalla tulojen suhteessa vaan puoliksi. Ja sitten omista menoista kumpikin osapuoli vastaa omalla palkallaan.

Vierailija
55/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs äitiysloma, vanpempainvapaa  ja aika tavallinen hoitovapaa? Sillloinhan toinen vanhemmpista on kotona hoitamassa lasta, ja hänen tulonsa tippuvat. Lapsi on kuitenkin yhteinen, yleensä ihan tarkoituksella hankittu. Onko siis oikeudenmukaista että kotona oleva vanhempi "maksaa" lapsen joidon kokonaan itse, siis ei voi olla hankkimassa rahaa, kun hoitaa lasta?

Vierailija
56/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 09:13"]

[/quote]

Järkevä mies ei menekään enää nykypäivänä avioon vaan elää avoliitossa. Niin törkeää loisimistä täällä on havaittavissa. Niin ja siihen oikeudenmukaiseen jakoon. Yhteiset menot puoliksi, eikä millään kaavalla tulojen suhteessa vaan puoliksi. Ja sitten omista menoista kumpikin osapuoli vastaa omalla palkallaan.

[/quote]

Ja anna ku arvaan: sä olet tällanen "järkevä mies"?  :D

Järkevä mies = yksinäinen mies  

Vierailija
57/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 23..ja olen nainen.

Vierailija
58/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 09:13"]

[/quote]

[/quote]

Ja anna ku arvaan: sä olet tällanen "järkevä mies"?  :D

Järkevä mies = yksinäinen mies  

[/quote]

Ei tarvitse arvata, voin kertoa. Seurustelen, mutta meillä on erilliset taloudet. Mistä muuten päättelet, että olen mies?

Anna kun arvaan, olet tälläinen loisiva nainen.

Vierailija
59/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jaetaan tasan eli niihin suhtaudutaan kuin ne olisivat yhteinen könttäsumma, mutta asenne ratkaisee eli molempien on oltava vastuullinen kulutuksessa ja talouden suunnittelussa.

Vierailija
60/79 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opintovapaalla ja saan käteeni 1060 euroa. Mieheni on ansiotyössä ja saa käteensä 5010 euroa kuussa. Kotimme yhtiövastike ja lainan korot + sähkölasku ovat 950 euroa kuussa. Lisäksi kumpikin meistä syö ruuan päivisin, mieheni töissä, minä edullisen kouluruuan koulussa. Päivällinen syödään yhdessä, lapsemme kummisetä on teurastamossa töissä, saamme n joka toinen kk ison kasan lihaa halvalla ja isovanhempani ovat eläkkeellä, sieltä tulee joka kuukausi jotain, tähän aikaan vuodesta paljon vihanneksia.

Meillä on yhteinen tili, jonne menee kaikki tulot. Yhteisiä kuluja meillä on myös ruokailu, mutta koska saamme niin paljon ylimääräistä tukea, en usko että meillä menee yli 500 euroa rahaa ruokaan kuussa. Perheessä 1 lapsi, joka on koulussa.

Ostan hänelle paljon vaatteita kirppikseltä ja saan lisäksi monelta ystävältäni. Tänä vuonna lapsi on saanut muutamat housut, kaikki muut ovat tulleet kirppareilta halvalla tai ilmaiseksi.

Minun kuluni ovat kouluruokailu 2,50 euroa per päivä eli n 30 euroa kuukaudessa ja n 25 euroa bussilippu, puoleen hintaan. En ole tänä vuonna ostanut yhtään vaatetta, yhtään kosmetiikkaa. Minulla on paljon vanhoja varastoja jäljellä ajoista jolloin olin töissä.

Ainoastaan mieheni on ainoa joka lyhentää asuntolainaa tällä hetkellä. Tosin kun ostimme asunnon, oli minulla pesämunaa 150 tuhatta, koska myin entisen asunnon pois, oli arvo noussut ja olin lyhentänyt lainaa, miehelläni oli 50 tuhatta ja uskoisin että opiskeluni aikana ei mies kerkeä 100 tuhatta lainaa lyhentää.

Koulukirjoja olen ostanut yhteensä n 50 euron verran ja sain 30 v lahjaksi ystäviltäni Stockmannille lahjakortin, jolla ostin uuden koululaukun.

Olin lapseni kanssa kesän kotona, häneltä kun loppui tarha ja aloitti koulun nyt syksyllä. Olimme myös koko perhe matkalla, jonka mieheni maksoi kokonaan. Itse olisin voinut jäädä kotiin, matkustaminen ei ole minulle tärkeää, mutta mielelläni lähdin, kun saimme viettää perheen kanssa laatuaikaa.

Vaikka tuloni ovat pienet, ne riittää menoihin, jotka ovat meillä hyvin vaatimattomat. Kun vuoden vaihteen jälkeen palaan takaisin töihin, nousee palkkani, mutta samoin nousee bussilippu, vaatetuskulut, kosmetiikkaostokset ja ennen kaikkea aikani lapseni kanssa vähenee.

Me olemme olleet yhdessä mieheni kanssa yli 10 v, joten minusta olisi huvittavaa että perheellämme olisi eri elintaso. Kuitenkin kaikki voi summista nähdä ettei meidän perheessä eletä kulutusaikaa vaan kulutus tapahtuu hyvin maltillisesti. Itseeni en sijoita, koska en tarvitse mitään, koulussa voi olla vaikka vanhoilla verkkareilla jos kehtaa.

Mieheni varmaan jollain tavalla elättää minua, mutta toisaalta rahani riittää puoliin pakollisista kuluista ja opiskelu on pakollista työssäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi