IS: Suomen hintataso on lähes identtinen Norjan kanssa vaikka palkat ovat n. 2.3 kertaa pienemmät
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012089134.html
Kaiken hinta on Suomessa posketonta verrattuna palkkoihin.
Esim. Saksassa palkat ovat korkeammat kuin Suomessa, mutta kaikki maksaa n. 30% vähemmän.
Kommentit (88)
Äänestäkää palkkaa saavat kokoomusta jatkossakin. Palkat meillä kuulemma edelleen liian korkeat. Kiinan hiki...pajapalkat sopii EK:lle paremmin.
Taidamme olla oikeasti kehitysmaa ja tipumme jonnekin itäblokin joukkoon. Kaukana on "Pohjolan Japani"-ajat ja se että on lottovoitto syntyä Suomeen.
Suomalaista kusetetaan aina. Tuntuu, että päättäjät nykyään ajavat kaikkien muiden asioita kuin suomalaisten. päättäjissä on myös sakkia jotka tienaavat tai joiden perhe tienaa poliittisilla päätöksillä joihin vaikuttavat. Mutku suomessahan se on maan tapa.
Eli Suomi on paskamaa. Kuka tästä hyötyy? Follow the money.
Vierailija kirjoitti:
Taidamme olla oikeasti kehitysmaa ja tipumme jonnekin itäblokin joukkoon. Kaukana on "Pohjolan Japani"-ajat ja se että on lottovoitto syntyä Suomeen.
Se on ohi. Olen sen jo tajunnut. Suunta on vain alaspäin lukuunottamatta varakkainta neljännestä, jotka hyöty tästä.
Olin jokunen vuosi töissä Norjassa ja kyllä silloin hinnat olivat tosi paljon yli suomalaisten, työpaikkalounaasta lähtien.
Ruotsalaiset halusivat alistaa suomalaisia.
Venäläiset halusivat alistaa suomalaisia.
Mutta että suomalaisetkin haluavat alistaa suomalaisia, sitä on vakkea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä masentavaa. Jos olisin 15 vuotta nuorempi lähtisin Norjaan töihin. Nyt olen kuitenkin jo liian vanha. Nuorempien kannattaa lähteä koska tämä ei tästä muuta kuin pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Olin jokunen vuosi töissä Norjassa ja kyllä silloin hinnat olivat tosi paljon yli suomalaisten, työpaikkalounaasta lähtien.
Mä just yritin ettiä eilistä.Coopin kauppakuittia. Tuo 400 g vähärasvaista naudan jauhelihaa on ehkä 550 kr? Diesel 1,74 euroiksi muunnettuna täällä Nordlandissa.
Artikkelissa on turha hehkuttaa Suomen "halvoilla" energia hinnoilla. Se nyt vielä puuttuisi kun että nekin olisi kylmässä Suomessa samalla tasolla kuin esim. Italiassa! Siellä kulutus on paljon vähäisempää, joten hintakin voi olla korkeampi.
2,3 kertaa pienemmät? Maksetaan töissä käynnistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä just yritin ettiä eilistä.Coopin kauppakuittia. Tuo 400 g vähärasvaista naudan jauhelihaa on ehkä 550 kr? Diesel 1,74 euroiksi muunnettuna täällä Nordlandissa.
55 kr tietty, sohlaan kipeänä omiani. Siinä vitosen paikkeilla euroissa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään kela toimii edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää palkkaa saavat kokoomusta jatkossakin. Palkat meillä kuulemma edelleen liian korkeat. Kiinan hiki...pajapalkat sopii EK:lle paremmin.
Äänestää demareita, niin siitä palkasta ei verojen jälkeen jää itselle mitään.
Jäämme länsieurooppalaisten maiden taakse ihan selvällä marginaalilla ja suuntanamme on itäeurooppalainen viiteryhmä. Ei kovin mairittelevaa. Kenties voimme tehdä jonkun suoran talousliiton Romanian tai Bulgarian kanssa kun on samanlaiset taloudelliset mahdollisuudet. Vai onko niilläkin jo paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa on turha hehkuttaa Suomen "halvoilla" energia hinnoilla. Se nyt vielä puuttuisi kun että nekin olisi kylmässä Suomessa samalla tasolla kuin esim. Italiassa! Siellä kulutus on paljon vähäisempää, joten hintakin voi olla korkeampi.
Ei kauaa tuo sähkökään niin halpaa ole kun näyttää olevan nousussa. Pian olemme ihan eurooppalaisella tasolla siinäkin ja se maksaa normisti keskimäärin 15 senttiä. Viimeistään kun saadaan muutama datakeskus pystöön.
Haistaavittu kokoomus ja oikeisto. Teidän syytä ihan yksin.
Suomi on täynnä ahnaita korruptoituneita rahankuppaajia, tilanne on mahdollisesti ihan vastaava kuin jossain Venäjällä vaikka leikitään jotain hienompaa väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jäämme länsieurooppalaisten maiden taakse ihan selvällä marginaalilla ja suuntanamme on itäeurooppalainen viiteryhmä. Ei kovin mairittelevaa. Kenties voimme tehdä jonkun suoran talousliiton Romanian tai Bulgarian kanssa kun on samanlaiset taloudelliset mahdollisuudet. Vai onko niilläkin jo paremmat.
Viirusilmä-turaaneille ihan oikein. Tätä halusitte kun äänestitte vaaleissa miten äänestitte. Heh.
Meillä ainoa lähikauppa on K-market. En enää osta 10% Atrian jauhelihaa kun se on jo 8,49e per 400g. Maksoi vielä tammikuussa 4,49e per 400g. Täyttä vedätystä noin iso hinnannousu. Onneksi ei ole pakko ostaa jauhelihaa.