Näettekö ihmisestä heti, onko hän älykäs vai tyhmä?
Kommentit (82)
Kaikki vähänkään somea seuraavat tietävät että valokuvamallit ja jalkapallonpelaajamiehet ovat todella älykkäitä. Esimerkiksi ihan kumpi vaan Beckham.
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei paljasta oikeastaan välttämättä mitään tai ujo ja arka joten ei voi vetää johtopäätöksiä. Joskus ne eniten ääntä pitävät ovat aika matalasti koulutettuja vaikka ulospäin ovat suosittuja kavereita.
Itseäni on pidetty tyhmänä ja ties mitä ja sitten minulle on suututtu kun tiedänkin aika monesta asiasta aika paljon ja tällä en viittaa tietoon muiden ihmisten asioista vaan maailmasta jne. En tarkoita että olen huippuälykäs mutta seuraan aikaani ja olen kiinnostunut monen moisesta.
Tämä on totta. Hiljaiset paljastuvat tyhmiksi vasta kun avaavat suunsa. Puheliaammat eivät ehkä niin paljon häpeile tyhmyyttään, vaan pyrkivät heittelemään ideoita ilmoille siltä varalta, että yhdessä pallotellen niistä voi kehittyä jotain.
Hiljaiset ihmiset ovat melkoinen riippakivi kaiken kehityksen kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aikanaan ällän paperit (ml. pitkä matematiikka), olen melko miellyttävän näköinen, ja silti olen melko varma, että minulla on joku neurologinen vamma, joka tekee minut todella tyhmäksi. Tajuan kyllä mielestäni suuriakin kokonaisuuksia ja muistini on hyvä, mutta en ymmärrä lainkaan esimerkiksi sitä, mikä motivoi ihmisiä nousemaan joka aamu töihin klo 6, tai vaikka klo 8, ja tekemään työkseen vaikkapa lihatuotteen markkinointimateriaaleja tai opettamaan lapsille alkeisruotsia (nämä työt on täysin satunnaisesti valittu, suurin osa työtehtävistä on mielestäni yhtä mielekkäitä). Mitä ihmettä ihmiset näistä hommista saavat?
He saavat siitä ainakin rahaa. Sitä tarvitaan moneen asiaan, kuten lämmitykseen ja ruokaan. Jotkut myös valitsevat suorittavan työn jotta heille jää aikaa johonkin muuhun. Esimerkiksi Albert Einstein (kuuluisa tiedemies) oli patenttitoimiston virkailija.
Hyvä kun kysyt ettei jää epäselväksi tai mietityttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitkö pää lle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?
Tuskinpa tietäisit. Muttan nyt katsot hänen leffoja sillä silmällä, että huomaako sen hänestä.
James Woods on seksikäs, joten voinemme päätellä, että älykkyys vetoaa minuun.
Jos katsoo mitä Woods päästelee vapaa-ajallaan suustaan on todennäköistä että tuo ei ole totta.
Woods on badass, sekin vetoaa minuun.
Siis kakanhaju vetoaa myös sinuun samalla tavalla kuin älykkyysosamäärästään valehtelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä aina näe, mutta tietyt kasvonpiirteet silti korreloivat. Tämä on kai poliittisesti epäkorrektia sanoa ääneen, mutta mitäpä mielikuvia tulee matalasta otsasta tai toljottavista kaukana toisistaan olevista silmistä isossa päässä tai vaikkapa suu auki kulkevasta ihmisestä? Ihan vaan heitän puoliretorisena kysymyksenä tämän.
Se on epäkorrektia, mutta totta että piirteet korreloivat. Ei tosin ole yhtä tiettyä piirrettä. Minä olen huomannut että pienet ja toisiaan lähellä olevat silmät yleensä kertovat matalasta älykkyydestä. Ihan biologiaa se, että ihmiset haluavat lisääntyä viehättävinä pitämiensä ihmisten kanssa. Ulkoinen viehättävyys kertoo hyvistä geeneistä. Niin se on eläimilläkin.
Silmät on sielun peili, sanotaan.
"Sinä olet huomannut..." Se ei ainakaan kerro älykkyydestä, että yleistää omat, rajalliset havaintonsa totuudeksi. Montako pienet, lähekkäin olevat silmät omaavaa ihmistä olet tuntenut niin hyvin, että todella voit sanoa olevasi perillä heidän älynsä tasosta? Kyllä, viehättävä ulkonäkö usein kertoo hyvistä geeneistä, mutta ei se noin mustavalkoista ole. Ovatko huippuälykkäät yksilöt useimmiten myös hyvännäköisiä, kun mietit tunnettuja tiedemiehiä, taiteilijoita jne? Niinpä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä aina näe, mutta tietyt kasvonpiirteet silti korreloivat. Tämä on kai poliittisesti epäkorrektia sanoa ääneen, mutta mitäpä mielikuvia tulee matalasta otsasta tai toljottavista kaukana toisistaan olevista silmistä isossa päässä tai vaikkapa suu auki kulkevasta ihmisestä? Ihan vaan heitän puoliretorisena kysymyksenä tämän.
Se on epäkorrektia, mutta totta että piirteet korreloivat. Ei tosin ole yhtä tiettyä piirrettä. Minä olen huomannut että pienet ja toisiaan lähellä olevat silmät yleensä kertovat matalasta älykkyydestä. Ihan biologiaa se, että ihmiset haluavat lisääntyä viehättävinä pitämiensä ihmisten kanssa. Ulkoinen viehättävyys kertoo hyvistä geeneistä. Niin se on eläimilläkin.
Silmät on sielun peili, sanotaan.
Sinulla on ilmiselvästi paha silmäpasko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe.
Tapaan työssäni ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Minulla on muitakin asiakkaita, joten en sen vuoksi tiedä, kenellä voi olla kehitysvamma. Tätä todella ei näe päälle ja joidenkin kohdalla on mennyt kauemmin aikaa, että olen asian huomannut.
Laitan siis täydennyksenä, että eivät nämä ihmiset vuorovaikutuksessa anna älykästä vaikutelmaa, mutta jos oletusarvo on normaaliäly, on siihen saattanut kulua hieman enemmän aikaa, että olen havainnut, että sitä normaaliälyäkään ei ole.
Sitten on itseasiassa toistakin ääripäätä: pyörätuolissa istuva monella tapaa vammainen taas saattaa olla normaaliälyinen (ja sekin on mahdollista, että jollakin älykkyyden saralla myös älykäs), tätäkään ei välttämättä tule heti ajatelleeksi.
Myös parkinsonin tauti voi antaa tietyn vaikutelman (pakkoliikkeet), ovat kokemukseni mukaan normaaliälyisiä.
Eli ei: kaikkea ei näe ihmisestä päälle.
Missäs tällainen henkilö on töissä? Vammaisten etujärjestöä kiinnostaa ottaa yhteyttä ja pyytää esimiestäsi tarjoamaan lisäkoulutusta.
Olen asiakaspalvelija, ja voin kertoa, että minulla menee hyvin noiden asiakkaiden kanssa.
En ymmmärrä, miksi nämä kommentit luetaan tahallaan (?) väärin. Työni kannalta on ihan relevanttia olettaa, että osa asiakkaistani ei ole normaaliälyisiä (eivätkä siis olekaan) ja tärkeintä on se, että lopulta asiointi sujuu ja kaikilla on hyvä mieli. Jos olettaisin, että jokainen asiakas on samanlainen, olisi se myös haitallista työssäni.
Ja minulla tosiaan ei ole mitään sellaista koulutusta, joka liittyisi tuohon alueeseen.
Älyllisiä taitoja arvioi lähinnä psykologi. Niiden asiakaskunta on kuvatunlaista. Eli tod.näk. psykologi.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe.
Tapaan työssäni ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Minulla on muitakin asiakkaita, joten en sen vuoksi tiedä, kenellä voi olla kehitysvamma. Tätä todella ei näe päälle ja joidenkin kohdalla on mennyt kauemmin aikaa, että olen asian huomannut.
Laitan siis täydennyksenä, että eivät nämä ihmiset vuorovaikutuksessa anna älykästä vaikutelmaa, mutta jos oletusarvo on normaaliäly, on siihen saattanut kulua hieman enemmän aikaa, että olen havainnut, että sitä normaaliälyäkään ei ole.
Sitten on itseasiassa toistakin ääripäätä: pyörätuolissa istuva monella tapaa vammainen taas saattaa olla normaaliälyinen (ja sekin on mahdollista, että jollakin älykkyyden saralla myös älykäs), tätäkään ei välttämättä tule heti ajatelleeksi.
Myös parkinsonin tauti voi antaa tietyn vaikutelman (pakkoliikkeet), ovat kokemukseni mukaan normaaliälyisiä.
No huh huh. Vai ei tule heti ajatelleeksi että pyörätuolissa istuva vammainen voi olla normiälyinen tai älykäs? Olet ääliö. Halvaantuminen ei vähennä älykkyyttä.
Anteeksi, en tarkoittanut pyörätuolissa olevaa, joka näyttää silminnähden tavalliselta.
Vaan sellaiselta, jolla silminnähden jotain muutakin vammaa, eli on esimerkiksi kädet oudossa asennossa, pää vinossa, katse ei ole kohdistettu. Nuo ovat sellaisia asioita, jotka saavat epäilemään sitä, onko ihmisen mieli myös melko normaaliälyisen mieli.
En tarkoittanut todella kommentilla sitä, että kaikki pyörätuolissa istuvat olisivat kehitysvammaisia/hidasälyisiä, pahoittelut siitä!
Ihan samalla tavalla totaalisen ääliön kommentti selittelyjen kera. Sinulle tulee vammautuneen ihmisen käsien ja pään asennosta mielikuva että henkilö on vähä-älyinen. Ja olet vielä töissä jossain asiaa arvioimassa. Voi luoja. Mikä se oma älykkyytesi on? Ei kuulosta merkittävältä...
Vammautuminen ei vaikuta automaattisesti älyyn!
Et ymmärtänyt kommenttiani. Tarkoitin sellaista pyörätuolissa istuvaa, joka on jo istunut siinä koko elämänsä eli on jotain kehitysvammaa. Ei siis sellainen, joka on vammautunut jossain vaiheessa elämäänsä ja muuten kommunikoi täysin normaalisti.
Mutta helppohan se on täällä palstalla kunkin arvioida, että on itse täysin ennakkoluuloton. :) Mietipä vaikka, jos Pekka Hyysalo ei olisi julkisuuden henkilö ja hän tulisi juttelemaan sinulle (hänen on vaikea tuottaa puhetta), saattaisit hyvinkin epäillä hänen älykkyyttään.
Öööh. Miten ihminen joka tapaa töissään koko ajan kehitysvammaisia voi olla ennakkoluuloinen edelleen? Sinähän kerroit jo huomanneesi että vammainen voi olla normiälyinen tai jopa älykäs, mutta silti et tule sitä heti ajatelleeksi? Olet ammattitaidoton.
Ennakkoluuloja on ihmisillä jotka ei tunne yhtään vammaista.
Ei, en epäilisi Hyysalon älykkyyttä ilman parempaa tietoa. Katsos olen tarpeeksi fiksu ymmärtämään etten tiedä jotain asiaa joten en leimaa ihmistä ellen tiedä.
En ymmärrä, mistä otat ajatuksen, että olen "ennakkoluuloinen". Oletukseni siitä, onko joku älykäs tai vähemmän älykäs, ovat työkalujani. Yksinkertaisesti voin olettaa, että jos näen jonkun monivammaiselta näyttävän, että hän ei ole normaaliälyinen tai että on. Että siinä niitä ennakkoluuloja sitten :D
En siis voi päättää etukäteen, kuka on normaaliälyinen ja kuka ei, tuo asia selviää vuorovaikutuksessa.
Koen, että sinulla on kova tarve väittää tässä keskustelussa jotain sellaista, mitä en ole edes sanonut:)
Poikkeuksia on, mutta opettajana kyllä olen aika harjaantunut huomaamaan. Ensivaikutelma harvoin pettää. Älykäs voi ehkä hetken näyttää tyhmältä, mutta tyhmä harvoin älykkäältä. Olen 20 vuoden kokemuksella aika vakuuttunut, että voisin vartin keskustelun jälkeen antaa erittäin hyvän ennusteen äikän päättöarvosanasta jo seiskan alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aikanaan ällän paperit (ml. pitkä matematiikka), olen melko miellyttävän näköinen, ja silti olen melko varma, että minulla on joku neurologinen vamma, joka tekee minut todella tyhmäksi. Tajuan kyllä mielestäni suuriakin kokonaisuuksia ja muistini on hyvä, mutta en ymmärrä lainkaan esimerkiksi sitä, mikä motivoi ihmisiä nousemaan joka aamu töihin klo 6, tai vaikka klo 8, ja tekemään työkseen vaikkapa lihatuotteen markkinointimateriaaleja tai opettamaan lapsille alkeisruotsia (nämä työt on täysin satunnaisesti valittu, suurin osa työtehtävistä on mielestäni yhtä mielekkäitä). Mitä ihmettä ihmiset näistä hommista saavat?
He saavat siitä ainakin rahaa. Sitä tarvitaan moneen asiaan, kuten lämmitykseen ja ruokaan. Jotkut myös valitsevat suorittavan työn jotta heille jää aikaa johonkin muuhun. Esimerkiksi Albert Einstein (kuuluisa tiedemies) oli patenttitoimiston virkailija.
Hyvä kun kysyt ettei jää epäselväksi tai mietityttämään.
Minulla on lämmintä ja ruokaakin, vaikka en käy töissä. Rahaa toki pitää olla, mutta sitähän nyt voi saada monella muullakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksia on, mutta opettajana kyllä olen aika harjaantunut huomaamaan. Ensivaikutelma harvoin pettää. Älykäs voi ehkä hetken näyttää tyhmältä, mutta tyhmä harvoin älykkäältä. Olen 20 vuoden kokemuksella aika vakuuttunut, että voisin vartin keskustelun jälkeen antaa erittäin hyvän ennusteen äikän päättöarvosanasta jo seiskan alussa.
Kuten ylempänä ehdotin, erinomainen äidinkielen arvosana ei suinkaan tarkoita, että ihminen olisi älykäs.
Nim. helppo laudatur äidinkielestä, enkä tajua oikein mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe.
No huh huh. Vai ei tule heti ajatelleeksi että pyörätuolissa istuva vammainen voi olla normiälyinen tai älykäs? Olet ääliö. Halvaantuminen ei vähennä älykkyyttä.
Anteeksi, en tarkoittanut pyörätuolissa olevaa, joka näyttää silminnähden tavalliselta.
Vaan sellaiselta, jolla silminnähden jotain muutakin vammaa, eli on esimerkiksi kädet oudossa asennossa, pää vinossa, katse ei ole kohdistettu. Nuo ovat sellaisia asioita, jotka saavat epäilemään sitä, onko ihmisen mieli myös melko normaaliälyisen mieli.
En tarkoittanut todella kommentilla sitä, että kaikki pyörätuolissa istuvat olisivat kehitysvammaisia/hidasälyisiä, pahoittelut siitä!
Ihan samalla tavalla totaalisen ääliön kommentti selittelyjen kera. Sinulle tulee vammautuneen ihmisen käsien ja pään asennosta mielikuva että henkilö on vähä-älyinen. Ja olet vielä töissä jossain asiaa arvioimassa. Voi luoja. Mikä se oma älykkyytesi on? Ei kuulosta merkittävältä...
Vammautuminen ei vaikuta automaattisesti älyyn!
En ole missään kohtaa väittänyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe.
Missäs tällainen henkilö on töissä? Vammaisten etujärjestöä kiinnostaa ottaa yhteyttä ja pyytää esimiestäsi tarjoamaan lisäkoulutusta.
Olen asiakaspalvelija, ja voin kertoa, että minulla menee hyvin noiden asiakkaiden kanssa.
En ymmmärrä, miksi nämä kommentit luetaan tahallaan (?) väärin. Työni kannalta on ihan relevanttia olettaa, että osa asiakkaistani ei ole normaaliälyisiä (eivätkä siis olekaan) ja tärkeintä on se, että lopulta asiointi sujuu ja kaikilla on hyvä mieli. Jos olettaisin, että jokainen asiakas on samanlainen, olisi se myös haitallista työssäni.
Ja minulla tosiaan ei ole mitään sellaista koulutusta, joka liittyisi tuohon alueeseen.
Älyllisiä taitoja arvioi lähinnä psykologi. Niiden asiakaskunta on kuvatunlaista. Eli tod.näk. psykologi.
-sivusta
Se on taas se palstan psykologi, jonka mielestä asiakaslapsia voi sanoa läskiksi jos sanoo sen vapaa-ajallaan ja teinille pitää soittaa kouluun ambulanssi jos se kuohuissaan uhkailee itsarilla kun tuli bänksit. Älkää kiinnittäkö siihen huomiota. Ihan ammattitaidoton tolvanatrolli.
Toinen sivusta
Minä esitän tarkoituksella itsekeskeisille narssuille vähän hömelöä. Se on ihan hirmeen kutjuttavaa katsoa, kun nää tyypit yliarvioi omat kykynsä. Ja kuvitellun älynsä. Se on oikeasti hauskaa seurata heidän ällistymisiään. Antaa vähän kuin lapsen voittaa lautapelissä. Nimim ÄÖö 150
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitkö päälle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?
Tuskinpa tietäisit. Muttan nyt katsot hänen leffoja sillä silmällä, että huomaako sen hänestä.
Ei kyllä uskoisi kun katsoo herran twitteriä.
"I love election season. This is so ridiculous, but I did laugh..."
https://twitter.com/RealJamesWoods/status/1295052991477592064
Loistava hänen twitter
Vierailija kirjoitti:
Minä esitän tarkoituksella itsekeskeisille narssuille vähän hömelöä. Se on ihan hirmeen kutjuttavaa katsoa, kun nää tyypit yliarvioi omat kykynsä. Ja kuvitellun älynsä. Se on oikeasti hauskaa seurata heidän ällistymisiään. Antaa vähän kuin lapsen voittaa lautapelissä. Nimim ÄÖö 150
Olisko tässä nyt kalikka kalahtanut omaan nilkkaan? Minustakin on vähän hirmeen kutjuttavaa seurata kun ÄÖö 150 briljeeraa ylivertaisuudellaan. Not.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti osaat myös erottaa alhaisen älykkyyden vaikkapa psyykkisestä huonosta olosta ja sen aiheuttamasta motivaation puuttesta ja alisuoriutumisesta? Ja senkin kai ymmärrät, ettei nuoren heikko suoriutuminen tietyssä aineessa, kuten juuri äidinkielessä, kerro hänen yleisestä älykkyydestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitkö päälle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?
Hyviähän tuo twiittailee:
James Woods @RealJamesWoods ·Aug 13
This is our last stand, folks. And here’s your last defender. If they take him down, America is gone forever. Vote for @realDonaldTrump like your life depends on it.
https://twitter.com/RealJamesWoods/status/1293698110049280000
Kyllä se jotain kertoo, että 180 ÄO ihminen kannattaa Trumpia.