Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näettekö ihmisestä heti, onko hän älykäs vai tyhmä?

Vierailija
18.08.2020 |

?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta näen, että ap on jälkimmäinen.

Vierailija
2/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä sitä ulkoapäin pysty näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe.

Tapaan työssäni ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Minulla on muitakin asiakkaita, joten en sen vuoksi tiedä, kenellä voi olla kehitysvamma. Tätä todella ei näe päälle ja joidenkin kohdalla on mennyt kauemmin aikaa, että olen asian huomannut.

Vierailija
4/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nopeasti ensitapaamisella johtopäätöksen onko ihminen älykäs vai tyhmä. Aina vain ensivaikutelma ei pidä paikkaansa. Yritän tiedostaa tämän ja pitää mieleni avoimena, mutta jostain syystä aivoni haluavat lokeroida uudet tuttavuudet heti.

Vierailija
5/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä aina näe, mutta tietyt kasvonpiirteet silti korreloivat. Tämä on kai poliittisesti epäkorrektia sanoa ääneen, mutta mitäpä mielikuvia tulee matalasta otsasta tai toljottavista kaukana toisistaan olevista silmistä isossa päässä tai vaikkapa suu auki kulkevasta ihmisestä? Ihan vaan heitän puoliretorisena kysymyksenä tämän.

Vierailija
6/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä aina näe, mutta tietyt kasvonpiirteet silti korreloivat. Tämä on kai poliittisesti epäkorrektia sanoa ääneen, mutta mitäpä mielikuvia tulee matalasta otsasta tai toljottavista kaukana toisistaan olevista silmistä isossa päässä tai vaikkapa suu auki kulkevasta ihmisestä? Ihan vaan heitän puoliretorisena kysymyksenä tämän.

Tämä kuulostaa ajattelulta, jota harrastettiin Saksalla 1920-1930 -luvuilla.

Vierailija
7/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä silmälasit paljastavat.

Vierailija
8/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttäkin on monenlaista. On huippuneroja, jotka ovat täysiä tumpelota arkipäiväisissä asioissa ja sitten on ihmisiä, jotka ovat esim. suullisessa ilmaisussaan heikkoja, mutta heillä on erilaisia loistavia kädentaitoja. Ei voi mustavalkoisesti karsinoida ihmisiä älykkäiksi ja tyhmiksi.

Vierailija
9/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisitkö päälle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?

Tuskinpa tietäisit. Muttan nyt katsot hänen leffoja sillä silmällä, että huomaako sen hänestä.

Vierailija
10/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomaa onko ihminen älykäs vai tyhmä. Joku voi vaikuttaa tyhmältä, koska on vaikkapa itsekeskeinen. Myös esimerkiksi masennus voi näyttäytyä uuden ihmisen kohdalla katkonaisena puheena, keskittymisvaikeutena yms. ja tämä sitten voi joissain tapauksissa luoda mielikuvan, että ihminen olisikin tyhmä.

Vierailija
11/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe.

Tapaan työssäni ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Minulla on muitakin asiakkaita, joten en sen vuoksi tiedä, kenellä voi olla kehitysvamma. Tätä todella ei näe päälle ja joidenkin kohdalla on mennyt kauemmin aikaa, että olen asian huomannut.

Laitan siis täydennyksenä, että eivät nämä ihmiset vuorovaikutuksessa anna älykästä vaikutelmaa, mutta jos oletusarvo on normaaliäly, on siihen saattanut kulua hieman enemmän aikaa, että olen havainnut, että sitä normaaliälyäkään ei ole.

Sitten on itseasiassa toistakin ääripäätä: pyörätuolissa istuva monella tapaa vammainen taas saattaa olla normaaliälyinen (ja sekin on mahdollista, että jollakin älykkyyden saralla myös älykäs), tätäkään ei välttämättä tule heti ajatelleeksi.

Myös parkinsonin tauti voi antaa tietyn vaikutelman (pakkoliikkeet), ovat kokemukseni mukaan normaaliälyisiä.

Eli ei: kaikkea ei näe ihmisestä päälle.

Vierailija
12/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitkö päälle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?

Tuskinpa tietäisit. Muttan nyt katsot hänen leffoja sillä silmällä, että huomaako sen hänestä.

Tuollaisilla lukemilla olisi kyllä velvollisuus auttaa ihmiskuntaa pääsemään tähtiin.

Vierailija
13/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on epäkorrektia, mutta totta että piirteet korreloivat. Ei tosin ole yhtä tiettyä piirrettä. Minä olen huomannut että pienet ja toisiaan lähellä olevat silmät yleensä kertovat matalasta älykkyydestä. Ihan biologiaa se, että ihmiset haluavat lisääntyä viehättävinä pitämiensä ihmisten kanssa. Ulkoinen viehättävyys kertoo hyvistä geeneistä. Niin se on eläimilläkin.

Silmät on sielun peili, sanotaan.

Vierailija
14/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen nopeasti ensitapaamisella johtopäätöksen onko ihminen älykäs vai tyhmä. Aina vain ensivaikutelma ei pidä paikkaansa. Yritän tiedostaa tämän ja pitää mieleni avoimena, mutta jostain syystä aivoni haluavat lokeroida uudet tuttavuudet heti.

Olen itse hyväksynyt, että kuva rakentuu vähitellen ja ensivaikutelma voi mennä pieleen.

Kaikkein eniten se voi mennä pieleen ihmisten kohdalla, joiden ilmaisu on rauhallista ja harkittua, tulee tavallaan "älykäs" vaikutelma. Tämmöinen ihminen voi kuitenkin olla lähinnä hyvin kunnianhimoinen, hyvä vuorovaikutuksessa ja kykenevä antamaan itsestään hyvän kuvan. Älykkyys on sitten toinen juttu.

Vierailija
15/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

Laitan siis täydennyksenä, että eivät nämä ihmiset vuorovaikutuksessa anna älykästä vaikutelmaa, mutta jos oletusarvo on normaaliäly, on siihen saattanut kulua hieman enemmän aikaa, että olen havainnut, että sitä normaaliälyäkään ei ole.

Sitten on itseasiassa toistakin ääripäätä: pyörätuolissa istuva monella tapaa vammainen taas saattaa olla normaaliälyinen (ja sekin on mahdollista, että jollakin älykkyyden saralla myös älykäs), tätäkään ei välttämättä tule heti ajatelleeksi.

Myös parkinsonin tauti voi antaa tietyn vaikutelman (pakkoliikkeet), ovat kokemukseni mukaan normaaliälyisiä.

No huh huh. Vai ei tule heti ajatelleeksi että pyörätuolissa istuva vammainen voi olla normiälyinen tai älykäs? Olet ääliö. Halvaantuminen ei vähennä älykkyyttä.

Vierailija
16/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niinkään näe, mutta ulosannista voi päätellä paljon. Itseään korostavasta, koko ajan äänessä olevasta ihmisestä joka ei kuuntele muita ei jää kovin älykäs vaikutelma. Olen huomannut, että älykkäät ihmiset puhuvat keskimäärin vähemmän, mutta asiaa. 

Vierailija
17/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

No huh huh. Vai ei tule heti ajatelleeksi että pyörätuolissa istuva vammainen voi olla normiälyinen tai älykäs? Olet ääliö. Halvaantuminen ei vähennä älykkyyttä.

Anteeksi, en tarkoittanut pyörätuolissa olevaa, joka näyttää silminnähden tavalliselta.

Vaan sellaiselta, jolla silminnähden jotain muutakin vammaa, eli on esimerkiksi kädet oudossa asennossa, pää vinossa, katse ei ole kohdistettu. Nuo ovat sellaisia asioita, jotka saavat epäilemään sitä, onko ihmisen mieli myös melko normaaliälyisen mieli.

En tarkoittanut todella kommentilla sitä, että kaikki pyörätuolissa istuvat olisivat kehitysvammaisia/hidasälyisiä, pahoittelut siitä!

Vierailija
18/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitkö pää lle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?

James Woods on seksikäs, joten voinemme päätellä, että älykkyys vetoaa minuun.

Vierailija
19/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun maailmassasi hän olisi varmasti ollut ihan sairaan tyhmä. Hampaatkin sojottaa näkyvillä ihan hassusti.

https://images.app.goo.gl/2TJ62tuLHCX2oaYT6

Vierailija
20/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaottele ihmisiä ulkonäön mukaan, mutta ..

Zinc

Miksi kaikki downit näyttää samoilta ?