Näettekö ihmisestä heti, onko hän älykäs vai tyhmä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei paljasta oikeastaan välttämättä mitään tai ujo ja arka joten ei voi vetää johtopäätöksiä. Joskus ne eniten ääntä pitävät ovat aika matalasti koulutettuja vaikka ulospäin ovat suosittuja kavereita.
Itseäni on pidetty tyhmänä ja ties mitä ja sitten minulle on suututtu kun tiedänkin aika monesta asiasta aika paljon ja tällä en viittaa tietoon muiden ihmisten asioista vaan maailmasta jne. En tarkoita että olen huippuälykäs mutta seuraan aikaani ja olen kiinnostunut monen moisesta.
Tämä on totta. Hiljaiset paljastuvat tyhmiksi vasta kun avaavat suunsa. Puheliaammat eivät ehkä niin paljon häpeile tyhmyyttään, vaan pyrkivät heittelemään ideoita ilmoille siltä varalta, että yhdessä pallotellen niistä voi kehittyä jotain.
Hiljaiset ihmiset ovat melkoinen riippakivi kaiken kehityksen kaulassa.
Tuo on kyllä totta. Sellainen ihminen joka pölöttää koko ajan kuuntelematta muita, tekemättä taustatöitä ja kuvittelee että muut on kiinnostuneita taas hänen fantastisista ideoista tai idiootteja kun eivät sano niihin mitään ovat yhteiskuntia kannattelevia voimia.
Vierailija kirjoitti:
Minä esitän tarkoituksella itsekeskeisille narssuille vähän hömelöä. Se on ihan hirmeen kutjuttavaa katsoa, kun nää tyypit yliarvioi omat kykynsä. Ja kuvitellun älynsä. Se on oikeasti hauskaa seurata heidän ällistymisiään. Antaa vähän kuin lapsen voittaa lautapelissä. Nimim ÄÖö 150
Sama juttu täällä.
Saan tästä itse välillä vähän morkkiksia, mutta teen näin vain ilkeille idiooteille. Olen kyllä erityisen julma muita kiusaaville ihmisille, enkä menetä siitä yöuniani.
Näin tänään naisen, joka käytti maskia vain suun edessä, nenä vapaana.
Hänestä siis ainakin näki välittömästi, ettei ole penaalin terävin kynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksia on, mutta opettajana kyllä olen aika harjaantunut huomaamaan. Ensivaikutelma harvoin pettää. Älykäs voi ehkä hetken näyttää tyhmältä, mutta tyhmä harvoin älykkäältä. Olen 20 vuoden kokemuksella aika vakuuttunut, että voisin vartin keskustelun jälkeen antaa erittäin hyvän ennusteen äikän päättöarvosanasta jo seiskan alussa.
Vastauksesi kertoo lähinnä pinnallisuuden ja näköalattomuuden kukkimisesta 90-luvun kasvatustieteellisessä tiedekunnassa (tai avoimessa yliopistossa). Mutta tuolloin sinne pääsikin jos osasi päntätä vähän sijamuotoja ja soittaa hieman pianoa.
terv. aina opettajaksi halunnut mutta omat rahkeet ei koskaan riittäneet
Bonuksena katkeruus oman kouluajan opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertti ei paljasta oikeastaan välttämättä mitään tai ujo ja arka joten ei voi vetää johtopäätöksiä. Joskus ne eniten ääntä pitävät ovat aika matalasti koulutettuja vaikka ulospäin ovat suosittuja kavereita.
Itseäni on pidetty tyhmänä ja ties mitä ja sitten minulle on suututtu kun tiedänkin aika monesta asiasta aika paljon ja tällä en viittaa tietoon muiden ihmisten asioista vaan maailmasta jne. En tarkoita että olen huippuälykäs mutta seuraan aikaani ja olen kiinnostunut monen moisesta.
Tämä on totta. Hiljaiset paljastuvat tyhmiksi vasta kun avaavat suunsa. Puheliaammat eivät ehkä niin paljon häpeile tyhmyyttään, vaan pyrkivät heittelemään ideoita ilmoille siltä varalta, että yhdessä pallotellen niistä voi kehittyä jotain.
Tuo on kyllä totta. Sellainen ihminen joka pölöttää koko ajan kuuntelematta muita, tekemättä taustatöitä ja kuvittelee että muut on kiinnostuneita taas hänen fantastisista ideoista tai idiootteja kun eivät sano niihin mitään ovat yhteiskuntia kannattelevia voimia.
Päätit sitten kuitenkin osallistua keskusteluun, vaikka sinun piti olla älykäs ja hiljainen introvertti. Kaikkea ei voi saada.
Minulle puhutaan lässyttämällä joka paikassa. Tarkoitan ihmisiä jotka eivät tunne minua, eli esim. myyjät, farmaseutit jne.
Uudet työntekijät pitävät minua yksinkertaisena ulkonäön perusteella myös työpaikalla. Nykyään se enää vain naurattaa, sillä kyllä se totuus paljastuu ennemmin tai myöhemmin. Paitsi joillekin, jotka jäävät ensivaikutelman vangiksi. Heitä on tässäkin ketjussa.
Ensivaikutelma on ihan oikeasti joillekin se ainoa totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä esitän tarkoituksella itsekeskeisille narssuille vähän hömelöä. Se on ihan hirmeen kutjuttavaa katsoa, kun nää tyypit yliarvioi omat kykynsä. Ja kuvitellun älynsä. Se on oikeasti hauskaa seurata heidän ällistymisiään. Antaa vähän kuin lapsen voittaa lautapelissä. Nimim ÄÖö 150
Olisko tässä nyt kalikka kalahtanut omaan nilkkaan? Minustakin on vähän hirmeen kutjuttavaa seurata kun ÄÖö 150 briljeeraa ylivertaisuudellaan. Not.
Pus sorry typo.. Sekin oli tarkoituksella tehty. Just sulle. Tirsk. 😙
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksia on, mutta opettajana kyllä olen aika harjaantunut huomaamaan. Ensivaikutelma harvoin pettää. Älykäs voi ehkä hetken näyttää tyhmältä, mutta tyhmä harvoin älykkäältä. Olen 20 vuoden kokemuksella aika vakuuttunut, että voisin vartin keskustelun jälkeen antaa erittäin hyvän ennusteen äikän päättöarvosanasta jo seiskan alussa.
Vastauksesi kertoo lähinnä pinnallisuuden ja näköalattomuuden kukkimisesta 90-luvun kasvatustieteellisessä tiedekunnassa (tai avoimessa yliopistossa). Mutta tuolloin sinne pääsikin jos osasi päntätä vähän sijamuotoja ja soittaa hieman pianoa.
Heh heh.
Olet näköjään pettynyt alalla vallitsevaan palkkatasoon, lomautuksiin ja siihen että sinusta tulikin asiakaspalvelija ilman entisajan auktoriteettia. Vieläkö kuulut siihen sukupolveen, joka ajattelee, että opettajan ammattiin tarvitaan jotain erityisiä rahkeita mitä muihin ammatteihin ei muka tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätit sitten kuitenkin osallistua keskusteluun, vaikka sinun piti olla älykäs ja hiljainen introvertti. Kaikkea ei voi saada.
Sinun fantastinen johtopäätöksesi oli se että olen hiljainen introvertti. Et ollut oikeassa. Tässäkään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä näin tänään puhelimessa hölöttäjän joka oli laskenut maskinsa leualle. Ei kieltämättä antanut fiksua vaikutelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa vielä opettajaksi kun siivoajatkin tienaa enemmän eikä tarvitse olla lomautettuna kesiä?
Kyllä ihmisistä näkee päällepäin monta asiaa, mutta se vaatii näkijältä ÄO-tasoa >130. Tällöin looginen päättelykyky on niin hyvää, että nähdyt asiat eivät ole vain ennakkoluuloja. Jokainen näkee toisista jotain. Osa valitettavasti vain omat ennakkoluulonsa. Yleistä ÄO alle 100-tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ota peili pois seinältä. Se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisistä näkee päällepäin monta asiaa, mutta se vaatii näkijältä ÄO-tasoa >130. Tällöin looginen päättelykyky on niin hyvää, että nähdyt asiat eivät ole vain ennakkoluuloja. Jokainen näkee toisista jotain. Osa valitettavasti vain omat ennakkoluulonsa. Yleistä ÄO alle 100-tasolla.
Menin katsomaan pokerimatsia telkusta. Oli tosi tyhmää sakkia - ilmeetöntä, hiljaista porukkaa eikä kukaan näyttänyt valokuvamallilta. Ei lennellyt fantastisia kehitysideoita, kaikki oli vaan ihan hys hys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänestä siis ainakin näki välittömästi, ettei ole penaalin terävin kynä.Minä näin tänään puhelimessa hölöttäjän joka oli laskenut maskinsa leualle. Ei kieltämättä antanut fiksua vaikutelmaa...
TV:n uutistenlukijalla ei ollut maskia ollenkaan. Huono esimerkki eikä yhtään fiksua. Ajatelkaa kameramiehiä ja muita studiossa! Ja miljoonia katsojia!
Kukaan ei näe älykkyyttä päällepäin, sellaista jos joku väittää niin valehtelee. Eri asia on tunne joka ihmisille tulee, mutta se on tunne eikä pohjaudu mihinkään todelliseen.
En tietenkään näe heti, mutta en välttämättä myöhemminkään.
Yleensä aluksi oletan, että ihmiset ovat suunnilleen yhtä älykkäitä tai älykkäämpiä kuin minä (huono itsetuntoni vaikuttanee siihen, että uskon muiden olevan jossain korkeuksissa osaamisineen ja tietämisineen).
Jos jonkun kanssa tulee kommunikointivaikeuksia (kaikkien kanssa ei tule, vaan joidenkin), niin hämmennyn. Toisaalta ihmettelen mikseivät he voi tajuta minua, ja toisaalta mietin, että mitä vikaa minussa on, kun en aina osaa ilmaista itseäni ymmärrettävästi enkä ymmärtää kaikkia.
Jos joku olisi oikeasti tyhmä, en välttämättä tajuaisi sitä millään (vaikka saatankin epäillä), koska mielikuvani siitä, että muilla on jotain salaista korkeampaa ymmärrystä kuin minulla, on niin vahvana. Tätä vielä vahvistaa se, että muut ovat saaneet elämässään enemmän aikaan, pystyvät opiskelemaan, käymään töissä ym. asioita, ihan kuin heillä olisi supervoimia muhun verrattuna. Ajattelisin itse olevani tyhmä, jos muuta ei olisi ihan psykologilla todettu. Mutta varmasti olen silti tyhmä joillain tavoilla, kuten ihmis- ja itsetuntemuksessa.
Ei ainakaan minusta näe. Kuulun Mensaan, mutta ihmiset, jotka eivät tiedä sitä, pitävät minua usein keskimääräistä tyhmempänä ja yksinkertaisempana.
Ei sitä voi heti nähdä, vaikka joissain tapauksissa se ensivaikutelma voi kyllä olla oikea.