Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näettekö ihmisestä heti, onko hän älykäs vai tyhmä?

Vierailija
18.08.2020 |

?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

Tapaan työssäni ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Minulla on muitakin asiakkaita, joten en sen vuoksi tiedä, kenellä voi olla kehitysvamma. Tätä todella ei näe päälle ja joidenkin kohdalla on mennyt kauemmin aikaa, että olen asian huomannut.

Laitan siis täydennyksenä, että eivät nämä ihmiset vuorovaikutuksessa anna älykästä vaikutelmaa, mutta jos oletusarvo on normaaliäly, on siihen saattanut kulua hieman enemmän aikaa, että olen havainnut, että sitä normaaliälyäkään ei ole.

Sitten on itseasiassa toistakin ääripäätä: pyörätuolissa istuva monella tapaa vammainen taas saattaa olla normaaliälyinen (ja sekin on mahdollista, että jollakin älykkyyden saralla myös älykäs), tätäkään ei välttämättä tule heti ajatelleeksi.

Myös parkinsonin tauti voi antaa tietyn vaikutelman (pakkoliikkeet), ovat kokemukseni mukaan normaaliälyisiä.

Eli ei: kaikkea ei näe ihmisestä päälle.

No huh huh. Vai ei tule heti ajatelleeksi että pyörätuolissa istuva vammainen voi olla normiälyinen tai älykäs? Olet ääliö. Halvaantuminen ei vähennä älykkyyttä.

Anteeksi, en tarkoittanut pyörätuolissa olevaa, joka näyttää silminnähden tavalliselta.

Vaan sellaiselta, jolla silminnähden jotain muutakin vammaa, eli on esimerkiksi kädet oudossa asennossa, pää vinossa, katse ei ole kohdistettu. Nuo ovat sellaisia asioita, jotka saavat epäilemään sitä, onko ihmisen mieli myös melko normaaliälyisen mieli.

En tarkoittanut todella kommentilla sitä, että kaikki pyörätuolissa istuvat olisivat kehitysvammaisia/hidasälyisiä, pahoittelut siitä!

Ihan samalla tavalla totaalisen ääliön kommentti selittelyjen kera. Sinulle tulee vammautuneen ihmisen käsien ja pään asennosta mielikuva että henkilö on vähä-älyinen. Ja olet vielä töissä jossain asiaa arvioimassa. Voi luoja. Mikä se oma älykkyytesi on? Ei kuulosta merkittävältä...

Vammautuminen ei vaikuta automaattisesti älyyn!

Vierailija
22/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä aina näe, mutta tietyt kasvonpiirteet silti korreloivat. Tämä on kai poliittisesti epäkorrektia sanoa ääneen, mutta mitäpä mielikuvia tulee matalasta otsasta tai toljottavista kaukana toisistaan olevista silmistä isossa päässä tai vaikkapa suu auki kulkevasta ihmisestä? Ihan vaan heitän puoliretorisena kysymyksenä tämän.

Onnettomuuden takia ilma ei kulje nenän kautta. Siksi kuljen suu auki....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Keskustelusta on apua.

Vierailija
24/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei niinkään ole kasvonpiirteistä vaan ilmeistä ja eleistä. Siitä, kuinka nopeasti sytyttää vai sytyttäjää ollenkaan. Eli siitä, mitä siellä naaman takana oikein on.

Vierailija
25/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*sytyttääkö

Vierailija
26/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatskat paljastaa

Vierailija
27/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttäkin on monenlaista. On huippuneroja, jotka ovat täysiä tumpelota arkipäiväisissä asioissa ja sitten on ihmisiä, jotka ovat esim. suullisessa ilmaisussaan heikkoja, mutta heillä on erilaisia loistavia kädentaitoja. Ei voi mustavalkoisesti karsinoida ihmisiä älykkäiksi ja tyhmiksi.

Kukaan ei ole pelkästään älykäs tai pelkästään tyhmä. Tunnen lievästi kehitysvammaisen joka on huomattavasti keskivertotervettä taiteellisempi, piirtää hienoja töitä. Hyvä neulomaan ja virkkaamaan. Moni hyvin älykäs jäisi toiseksi.

Vierailija
28/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä aina näe, mutta tietyt kasvonpiirteet silti korreloivat. Tämä on kai poliittisesti epäkorrektia sanoa ääneen, mutta mitäpä mielikuvia tulee matalasta otsasta tai toljottavista kaukana toisistaan olevista silmistä isossa päässä tai vaikkapa suu auki kulkevasta ihmisestä? Ihan vaan heitän puoliretorisena kysymyksenä tämän.

Sun maailmassasi hän olisi varmasti ollut ihan sairaan tyhmä. Hampaatkin sojottaa näkyvillä ihan hassusti.

https://images.app.goo.gl/2TJ62tuLHCX2oaYT6

Tulkintasi tarkoituksestani on väärä. Nuo sanomani pätevät vain ns. normitapauksiin, ei missään nimessä selkeästi muulla tavoin vammaisiin, koska heillä muut ongelmat saattavat antaa virheellisen kuvan älykkyydestä.

Vierailija
29/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatskat paljastaa

Kyllä. Katsomisen arvoinen pätkä aiheesta:

Tattoos Are For Stupid People

Vierailija
30/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikanaan ällän paperit (ml. pitkä matematiikka), olen melko miellyttävän näköinen, ja silti olen melko varma, että minulla on joku neurologinen vamma, joka tekee minut todella tyhmäksi. Tajuan kyllä mielestäni suuriakin kokonaisuuksia ja muistini on hyvä, mutta en ymmärrä lainkaan esimerkiksi sitä, mikä motivoi ihmisiä nousemaan joka aamu töihin klo 6, tai vaikka klo 8, ja tekemään työkseen vaikkapa lihatuotteen markkinointimateriaaleja tai opettamaan lapsille alkeisruotsia (nämä työt on täysin satunnaisesti valittu, suurin osa työtehtävistä on mielestäni yhtä mielekkäitä). Mitä ihmettä ihmiset näistä hommista saavat?

Vierailija
31/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

Tapaan työssäni ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Minulla on muitakin asiakkaita, joten en sen vuoksi tiedä, kenellä voi olla kehitysvamma. Tätä todella ei näe päälle ja joidenkin kohdalla on mennyt kauemmin aikaa, että olen asian huomannut.

Laitan siis täydennyksenä, että eivät nämä ihmiset vuorovaikutuksessa anna älykästä vaikutelmaa, mutta jos oletusarvo on normaaliäly, on siihen saattanut kulua hieman enemmän aikaa, että olen havainnut, että sitä normaaliälyäkään ei ole.

Sitten on itseasiassa toistakin ääripäätä: pyörätuolissa istuva monella tapaa vammainen taas saattaa olla normaaliälyinen (ja sekin on mahdollista, että jollakin älykkyyden saralla myös älykäs), tätäkään ei välttämättä tule heti ajatelleeksi.

Myös parkinsonin tauti voi antaa tietyn vaikutelman (pakkoliikkeet), ovat kokemukseni mukaan normaaliälyisiä.

Missäs tällainen henkilö on töissä? Vammaisten etujärjestöä kiinnostaa ottaa yhteyttä ja pyytää esimiestäsi tarjoamaan lisäkoulutusta.

Vierailija
32/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioin yleisestä habituksesta, läsnäolosta ja tavasta havainnoida maailmaa ja ihmisiä. Jos kärkkäästi on joka asiasta vahvasti jotain mieltä suuna päänä ja lokeroi helposti ihmisiä pidän sitä helppona ja virheellisenä("tyhmänä") tapana lukea ihmisiä/ympäristöä.

Vierailija
33/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti ei paljasta oikeastaan välttämättä mitään tai ujo ja arka joten ei voi vetää johtopäätöksiä. Joskus ne eniten ääntä pitävät ovat aika matalasti koulutettuja vaikka ulospäin ovat suosittuja kavereita.

Itseäni on pidetty tyhmänä ja ties mitä ja sitten minulle on suututtu kun tiedänkin aika monesta asiasta aika paljon ja tällä en viittaa tietoon muiden ihmisten asioista vaan maailmasta jne. En tarkoita että olen huippuälykäs mutta seuraan aikaani ja olen kiinnostunut monen moisesta.

Vierailija
34/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

No huh huh. Vai ei tule heti ajatelleeksi että pyörätuolissa istuva vammainen voi olla normiälyinen tai älykäs? Olet ääliö. Halvaantuminen ei vähennä älykkyyttä.

Anteeksi, en tarkoittanut pyörätuolissa olevaa, joka näyttää silminnähden tavalliselta.

Vaan sellaiselta, jolla silminnähden jotain muutakin vammaa, eli on esimerkiksi kädet oudossa asennossa, pää vinossa, katse ei ole kohdistettu. Nuo ovat sellaisia asioita, jotka saavat epäilemään sitä, onko ihmisen mieli myös melko normaaliälyisen mieli.

En tarkoittanut todella kommentilla sitä, että kaikki pyörätuolissa istuvat olisivat kehitysvammaisia/hidasälyisiä, pahoittelut siitä!

Ihan samalla tavalla totaalisen ääliön kommentti selittelyjen kera. Sinulle tulee vammautuneen ihmisen käsien ja pään asennosta mielikuva että henkilö on vähä-älyinen. Ja olet vielä töissä jossain asiaa arvioimassa. Voi luoja. Mikä se oma älykkyytesi on? Ei kuulosta merkittävältä...

Et ymmärtänyt kommenttiani. Tarkoitin sellaista pyörätuolissa istuvaa, joka on jo istunut siinä koko elämänsä eli on jotain kehitysvammaa. Ei siis sellainen, joka on vammautunut jossain vaiheessa elämäänsä ja muuten kommunikoi täysin normaalisti.

Mutta helppohan se on täällä palstalla kunkin arvioida, että on itse täysin ennakkoluuloton. :) Mietipä vaikka, jos Pekka Hyysalo ei olisi julkisuuden henkilö ja hän tulisi juttelemaan sinulle (hänen on vaikea tuottaa puhetta), saattaisit hyvinkin epäillä hänen älykkyyttään.

Vierailija
35/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa ajattelulta, jota harrastettiin Saksalla 1920-1930 -luvuilla.

Niin? Ovatko saksalaiset muka olleet koskaan väärässä mistään?

Vierailija
36/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitkö pää lle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?

Tuskinpa tietäisit. Muttan nyt katsot hänen leffoja sillä silmällä, että huomaako sen hänestä.

James Woods on seksikäs, joten voinemme päätellä, että älykkyys vetoaa minuun.

Jos katsoo mitä Woods päästelee vapaa-ajallaan suustaan on todennäköistä että tuo ei ole totta.

Vierailija
37/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

Missäs tällainen henkilö on töissä? Vammaisten etujärjestöä kiinnostaa ottaa yhteyttä ja pyytää esimiestäsi tarjoamaan lisäkoulutusta.

Olen asiakaspalvelija, ja voin kertoa, että minulla menee hyvin noiden asiakkaiden kanssa.

En ymmmärrä, miksi nämä kommentit luetaan tahallaan (?) väärin. Työni kannalta on ihan relevanttia olettaa, että osa asiakkaistani ei ole normaaliälyisiä (eivätkä siis olekaan) ja tärkeintä on se, että lopulta asiointi sujuu ja kaikilla on hyvä mieli. Jos olettaisin, että jokainen asiakas on samanlainen, olisi se myös haitallista työssäni.

Ja minulla tosiaan ei ole mitään sellaista koulutusta, joka liittyisi tuohon alueeseen.

Vierailija
38/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaottele ihmisiä ulkonäön mukaan, mutta ..

Zinc

Miksi kaikki downit näyttää samoilta ?

olet

Zinc, sinun kannattaa mennä pitkäkestoiseen terapiaan. Et voi hyvin. Kuulet varmasti siitä koko ajan.

Vierailija
39/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe.

Et ymmärtänyt kommenttiani. Tarkoitin sellaista pyörätuolissa istuvaa, joka on jo istunut siinä koko elämänsä eli on jotain kehitysvammaa. Ei siis sellainen, joka on vammautunut jossain vaiheessa elämäänsä ja muuten kommunikoi täysin normaalisti.

Mutta helppohan se on täällä palstalla kunkin arvioida, että on itse täysin ennakkoluuloton. :) Mietipä vaikka, jos Pekka Hyysalo ei olisi julkisuuden henkilö ja hän tulisi juttelemaan sinulle (hänen on vaikea tuottaa puhetta), saattaisit hyvinkin epäillä hänen älykkyyttään.

Öööh. Miten ihminen joka tapaa töissään koko ajan kehitysvammaisia voi olla ennakkoluuloinen edelleen? Sinähän kerroit jo huomanneesi että vammainen voi olla normiälyinen tai jopa älykäs, mutta silti et tule sitä heti ajatelleeksi? Olet ammattitaidoton.

Ennakkoluuloja on ihmisillä jotka ei tunne yhtään vammaista.

Ei, en epäilisi Hyysalon älykkyyttä ilman parempaa tietoa. Katsos olen tarpeeksi fiksu ymmärtämään etten tiedä jotain asiaa joten en leimaa ihmistä ellen tiedä.

Vierailija
40/82 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitkö pää lle päin, että James Woodsilla on 180 IQ ?

Tuskinpa tietäisit. Muttan nyt katsot hänen leffoja sillä silmällä, että huomaako sen hänestä.

James Woods on seksikäs, joten voinemme päätellä, että älykkyys vetoaa minuun.

Jos katsoo mitä Woods päästelee vapaa-ajallaan suustaan on todennäköistä että tuo ei ole totta.

Woods on badass, sekin vetoaa minuun.