Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei halua minun käyvän neuvolalääkärillä - miten toimin?

Vierailija
17.08.2020 |

Taustatietona: odotan esikoistani, raskaus on aivan alussa. Olen voinut todella pahoin 4.viikosta asti ja perussairauteni on raskauden myötä pahentunut. Olen joutunut kertomaan työnantajalle raskaudesta pahoinvoinnin ja perussairauden pahenemisen vuoksi. Nyt olen lyhyellä sairauslomalla tämän takia, en jaksa muuta kuin levätä kotona sängyn pohjalla.

Tulevina viikkoina joudutaan pohtimaan, miten selviydyn normaalityön lisäksi tulevista, poikkeavista työtehtävistä. Nämä poikkeavat työtehtävät tulevat työyhteisössä kaikille tehtäväksi. Itse olen sitä mieltä, että en ole nykyisessä kunnossa kykenevä ko. tehtäviin. Työnantaja pitää hyvin tärkeänä, että hoidan ko. työtehtävät, koska sijaisen saaminen on vaikeaa sekä resurssi että taloudellisista syistä. Työnantaja myös kokee, että on reilua, että kaikki työntekijät tekevät samat poikkeavat työtehtävät, eikä kukaan saa erivapauksia.

Työnantaja on sanonut, että haluaa minun käyvän neuvolalääkärin sijaan työterveyslääkärillä, koska työterveyslääkäri ymmärtää työn näkökulman paremmin kuin neuvolalääkäri. Minä taas koen, että työterveyslääkäri miettii työnantajan etua ja neuvolalääkäri minun ja lapsen parasta.

Olen ennen raskautta hoitanut työni hyvin tunnollisesti, enkä ole ollut sairauslomalla aiemmin. Voiko työnantaja velvoittaa minut käymään työterveyslääkärillä neuvolalääkärin sijaan, kun pohditaan selviydynkö vointini vuoksi kaikista työtehtävistä?

Ap

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä varmaankin esikoinen... Raskaus ei ole sairaus!

Raskaus ei ole sairaus, mutta perussairauteni on.

Ap

Vierailija
22/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi velvoittaa. Käyt siis molemmissa.

Jos neuvolalääkäri ja työterveyslääkäri on eri mieltä, kumman mukaan toimitaan?

Ap

Sen joka määrää saikkua. Työnantajasi tuskin on valmis korvauksiin, jos jotain sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun lapsia ei synny...

Vierailija
24/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole raskaana, mutta työterveyslääkäri on koko ajan tyrkyttämässä sairauslomaa vaikka olen työkykyinen.

Vierailija
25/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siis siitä, että minulla on tiedossa poikkeuksellisesti muutamia todella pitkiä ja raskaita työpäiviä, jotka kestävät klo 8-23. Työni ei ole normaalin työaikalain piirissä, joten normaalisti nuo pitkät päivät ovat ok. Tässä kunnossa koen, että tuollaiset päivät ovat liikaa. Raskauspahoinvoinnin lisäksi tässä on kyse myös perussairauteni pahenemisesta eli ei vain raskausoireista.

Ap

Raskaana ei voi pakottaa yötöihin, onko tuo klo 23 asti yötöitä?

Ei ole. Mutta pitkät vuorot voi olla ongelma raskaana ollessa.

Vierailija
26/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei siis ole pitkäaikaisista poikkeuksellisista työtehtävistä, vaan noita 8-23 päiviä kertyisi muutamien viikkojen aikana 6 kpl. Nämä tulevat siis normaalien työtehtävien lisäksi.

Ap

Vierailija
27/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka hoette raskaus ei ole sairaus, on monia syitä miten raskaus voi tehdä ihmiselle väliaikaisesti sairaan olon. Myötäelämisen taito tulee monelle ikävä kyllä vasta kun on itse kokenut tarpeeksi rankkoja asioita elämässä.

Vierailija
28/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siis siitä, että minulla on tiedossa poikkeuksellisesti muutamia todella pitkiä ja raskaita työpäiviä, jotka kestävät klo 8-23. Työni ei ole normaalin työaikalain piirissä, joten normaalisti nuo pitkät päivät ovat ok. Tässä kunnossa koen, että tuollaiset päivät ovat liikaa. Raskauspahoinvoinnin lisäksi tässä on kyse myös perussairauteni pahenemisesta eli ei vain raskausoireista.

Ap

Jos et ole työkuntoinen, niin sitten se lääkäri, oli se kumpi tahansa, kirjoittaa sinulle tästä todistuksen.

8-23 työpäivä ei kuitenkaan millään muotoa voi olla fyysisesti niin rankkaa, etteikö siihen nyt periaatteessa raskaanakin oleva kykenesi, mikäli noin muuten on työkuntoinen eikä makaa sängynpohjalla poikkeuksellisen kovien liitoskipujen takia tai joudu viettämään puolta päivää pää vessanpöntössä.

Perussairautesi luonnollisestikin tulee saada hoitotasapainoon, mikäli se on pahentunut.

Muuten ilman tarkempia tietoja, mitä työsi vaatii ja mitä oireita sinulla on tai mikä se perussairautesi on, ei voi oikein ottaa kantaa oletko kykenevä vai et. Sitä varten on lääkärit, joten käy siellä, vaikka siellä työterveyslääkärillä nyt alkuun, neuvolalääkäreille on ainakin täällä vaikea saada aikaa. Tosiaan raskautesi ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole syy kieltäytyä työtehtävistä koko raskauden ajalta (mikäli kyseessä ei ole nimenomaan raskauden kannalta vaarallinen työtehtävä), koska vointisi saattaa hyvinkin äkkiä kohentua.

Vierailija
29/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri varmasti pitää työnantajan puolta, mutta ei voi ottaa sitä riskiä, että vaarantaa sinun tai lapsesi terveyden. Tuo työaika 8.00-23.00 kuulostaa rankalta terveellekin ihmiselle.

Vierailija
30/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauspahoinvointi tuntuu samalta, kun menisi oksennustaudissa töihin. Ei todellakaan ole kiva juosta kesken töiden oksentamaan, varsinkin jos on asiakaspalvelualalla. Mene neuvolalääkärille ja pyydä lausunto työnantajalle. Jos joku lääkäri kirjoittaa lausunnon, että olet työkyvytön, ei työnantajalla ole siihen mitään nokan koputtamista. Pidä itsesi ja lapsesi puolia!

Vierailija
31/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa nyt pitää käydä jokatapauksessa ennen 12 raskausviikkoa jos aikoo saada oikeuden äitiyspäivärahaan. Saa myös lasun kimppuunsa jos et sinne ilmesty.

Vierailija
32/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on lääkäri myös työterveydessä.

Hän katsoo ensisijaisesti potilaan vointia ja jaksamista, ei työnantajan.

Vierailija
33/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Raskaana ei voi pakottaa yötöihin, onko tuo klo 23 asti yötöitä?

Normaali iltavuoro kestää klo 23 asti.

Vierailija
34/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, että sinun tulisi saada lääkärintodistus tuohon, ettet kykyne aloituksessasi mainittuun poikkeavaan työhön.

Vierailija
35/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä syy, miksi nuoret naiset ei saa töitä. Heti, kun tikussa on kaksi viivaa, haetaan saikkua seuraavat 9 kuukautta, kun niin oksettaa ja on sairas.

Ihan yleissivistyksenä. Jotkut äidit oksentavat sen 9kk ja ovat jopa sairaalassa sen takia ja valvonnassa.

Itse oksensin raskauden ensimmäiset 7kk ja pari kertaa viikossa olin sairaalassa tipassa, kun oli nestehukka ja painoni laski alipainon puolelle. Mikään ei pysynyt sisällä, ei edes vesi.

Jos tarpeeksi oksentaa, niin ei pysy edes pystyssä ja pää pimenee.

Ja todella olin sairas! Ja olin myös sairaslomalla.

Vierailija
36/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meillä työterveyslääkäri ei hoida mitään raskauteen liittyviä asioita. Raskausmigreeniin sentään sain lääkkeet, mutta raskauspahoinvoinnin takia piti käydä yksityisellä lääkärillä hakemassa sairauslomatodistus.

Vierailija
37/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisia työvuoroja on?

Nehän täytyy olla työehtosopimuksissa mainittuja tms.

Kukaan ei kai voi suoraan määrätä tuollaisia vuoroja tehtäväksi?

Vierailija
38/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden eivät yleensä kuulu työtervyslääkäreille, joten tottahan käyt neuvolalääkärissä.

Nuo jutut ovat yleensä yleisissä työehtosopimuksissa ja työlainsäädännössä.

Vierailija
39/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tuon tyyppisissä töissä ollut, mutta jos sijaisten saaminen on noin vaikeaa, miten työnantaja pärjää, jos kesken tuon pitkän vuoron et vain enää jaksa ja joudut lopettamaan kesken? Tai selviät pitkästä vuorosta, mutta menet niin huonokuntoiseksi, että seuraavaan vuoroon et pääsekään. Luulisi lennosta sijaisen löytäminen olevan vaikeampaa kuin hyvin suunnitellen etukäteen.

Vierailija
40/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syy, miksi nuoret naiset ei saa töitä. Heti, kun tikussa on kaksi viivaa, haetaan saikkua seuraavat 9 kuukautta, kun niin oksettaa ja on sairas.

Ihan yleissivistyksenä. Jotkut äidit oksentavat sen 9kk ja ovat jopa sairaalassa sen takia ja valvonnassa.

Itse oksensin raskauden ensimmäiset 7kk ja pari kertaa viikossa olin sairaalassa tipassa, kun oli nestehukka ja painoni laski alipainon puolelle. Mikään ei pysynyt sisällä, ei edes vesi.

Jos tarpeeksi oksentaa, niin ei pysy edes pystyssä ja pää pimenee.

Ja todella olin sairas! Ja olin myös sairaslomalla.

No näitä ympäri vuorokautta oksentavia on kyllä näkynyt somekuvien perusteella iloisesti shoppailemassa ja risteilemässä ja puuhaamassa kaikkea muutakin kivaa.

Olen myös tässä vastikään kuullut keskustelun, missä toinen kertoi olevansa raskaana ja jippii, hän kyllä hakee v**u saikkua, kun on niin v**mainen pomo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi