Löysin tämän ja totta joka sana. Työleiriä on mökkeily.
Mökkikausi, mökkikausi jippii! Lomaa mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tarvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet. Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta.
Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä suorana alkoon. Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana. Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa .
Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole kuulemma mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon. En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassien sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.
Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista. On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee. Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,
Mies on siinä vaiheessa saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.
Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.
Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,
En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on, Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.
Kommentit (25)
Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.
Mun täytyisi varmaan alkaa tuommoista tekemään myös. Mikroateriat voisi olla liikaa tosin, kun on totuttu siihen että mökillä herkutellaan, käydään paikallisella torilla hakemassa oikein tuoretta vihannesta, hyviä lihoja ja kaloja ostetaan ja syödään hyvin. Meilläkin mies tosiaan grillaa mielellään, ja lämmittää saunan ja paljun. Mutta siinä on se, mitä mökillä tekee. Viihtyy itsekeen järvellä soutelemassa, usein kaljatölkki kourassa, kävelylenkeillä, laiturilla tai riippumatossa makaamassa. Minä katson lasten perään ja viihdytän heitä, laitan ruokaa, tiskaan jne.
Meillä mies pakkaa omat tavaransa ja minä omani. Minä suunnittelen ruuat ja valitsen kaupassa mitä ostetaan sen vuoksi, että saan mieleistäni, miehelle kelpaisi mikä tahansa ruuaksi tarkoitettu. Mies kantaa ostokset ja pakkaa auton mieleisellään tavallaan. Minä teen ruuat, mies grillaa, yhdessä siivotaan. Mies hakkaa saunapuut, hoitaa veneen, kantaa kesäkalusteita, poimii mustikat ja minä leivon niistä piirakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyisi varmaan alkaa tuommoista tekemään myös. Mikroateriat voisi olla liikaa tosin, kun on totuttu siihen että mökillä herkutellaan, käydään paikallisella torilla hakemassa oikein tuoretta vihannesta, hyviä lihoja ja kaloja ostetaan ja syödään h
Mies grillaa,muut ruuat liki valmiina ja laitat vaan pöytään. Valmis salaatit,kertis astiat, valmis kermaperunalaatikko. Tee itsellesi helpoksi. Juot punkkua ja katsot lapsia samalla kun mies grillaa,oma osuuteni on tehty ja valmissalaatti nostettu pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyisi varmaan alkaa tuommoista tekemään myös. Mikroateriat voisi olla liikaa tosin, kun on totuttu siihen että mökillä herkutellaan, käydään paikallisella torilla hakemassa oikein tuoretta vihannesta, hyviä lihoja ja kaloja ostetaan ja syödään h
Nostat lapset veneen kyytiin,ei se mies yksin soutele. Nyt lähette lapset iskän kanssa soutamaan ja muuta vaihtoehtoa ei ole.
Ongelma ei ole mökki, joka on työleiri, vaan mies.
Mitä ihmeen tossukoita te ja miehenne ovat? Homma hoituu kun vastuut jaetaan. Ei kannata ruveta marttyyriksi ja tehdä kaikkea yksin.
Mä en usko tähän lainkaan. Jos joku nainen on noin tossu ettei saa kuolleen ärähdettyä että hoitaa osuutensa hommista (jos siis ukko on tosiaan niin daiju ettei tajua), niin ei kai edes se tossunainen lähtisi tuohon savottaan toiste. Tekoäly kirjoittaa nykyään ihan kivoja provoja.
Jaa? Meillä on melko vanha mökki jossa olisi laittamista mutta koskaan ei ole tuntunut työleiriltä. Mukava päästä luonnon rauhaan välillä kaupungin melusta.
Eihän tuossa nyt itse mökkeilyssä ole vikaa vaan miehessä. Miksi olet hiljainen marttyyri? Meillä molemmat tekee ihan yhtä paljon. Minä suunnittelen ruuat ja ostoslistan, mies käy kaupassa ja kantaa aina kassit. Yhdessä pakataan ja lastataan, mies roudailee kyllä enemmän.
Mökillä minä laitan ruuat, mies siivoaa ja tiskaa. Lähtiessä mies imuroi, minä siivoan keittiön, pakkaan ruuat ym ja mies lastaa auton.
Ei ole niin vaikeaa kun yhdessä tekee. Jos ei mies tajua itse, niin voi sanoa että haluatko laittaa ruuan vai tiskata? Tuletko kaveriksi kuorimaan perunoita? Molemmille vaikka hyvää juomaa lasiin yhteistä puuhaa vauhdittamaan.
Ei kai se mies mennyt krapulassa rattiin?!
Jaa olen koko kesän ollut mökillä enkä ole juuri mitään töitä tehnyt. Ruuan tekeminen ja saunan lämmittäminen ei ole työ. Keväällä oli haravointia ja syksyllä lokakuussa mutta muuten ei ole mitään tekemistä mökillä. Klapeja on 4 vuodeksi vähintään.
Minä lopetin kokonaan sukumökillä käymisen. Olen sanonut että minä en sinne enää mene, ja jos joku yrittää siitä keskustelua vääntää niin keskustelkoon vaan mutta en osallistu siihen. Mies kyllä teki osuutensa mutta tietysti piti koko ajan olla humalassa. Eli oikein mitään järkevää siellä ei voi tehdä, koska remontoinnit menee pieleen ja muuten on koko ajan että heh heh heh. Ongelma oli kuitenkin eniten ne muut käyttäjät, jotka tulevat sinne olemaan eivätkä tekemään. Joka paikka repsottaa, yhteiset tavarat on sotkettu minne sattuu, astiat likaisia (huljautettu kylmässä vedessä), loputon lista. Jos jääkaapissa on hometta niin laittaa vaan oven kiinni niin hyvin menee. Ei vaan pysty enää!
Mökkeily on muuten aika hyvä koetinkivi parisuhteellekin. Jos toisen mielestä normaali mökkeily alkaa muistuttamaan työleiriä, niin ehkeivät sitten niin sopivia olekaan toisilleen.
Useissa talouksissa molemmat tykkäävät mökillä puuhastella ilman pakkotyön tunnetta ja toisissa taas molemmat ottavat rennosti, eikä ympäristön tarvitse olla niin viimeisen päälle.
Elämästä ja varsinkin lomasta pitäisi nauttia, mutta ihmiset voivat saada sitä nautintoa esim. hyvinkin vastakkaisista mökkeilytyylistä.
Ketjun viesteissä ei tosin erityisesti edes puhuta itse mökkeilyn ongelmista, vaan vika tuntuu olevan yleisesti siinä, ettei toinen osallistu kotitöihin ja lastenhoitoon. Eiköhän tuollaiset ongelmat häiritse silloin muutakin elämää kuin mökkeilyä.
Elämä on valintojen sarja. Olet valinnut tuollaisen miehen ja tuollaisen mökin ja tuollaisen tavan mökkeillä ja valinnut vieläpä tehdä kaiken itse. Ihan oma syy.
Työleirittäminen auttaa pääsemään eroon lokkeilijoista. Varsinkin huussin tyhjäys, pesu sekä kiviaidan siirto. Ja sinilevänaamiointi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama rumba meilläkin. On 2 alle kouluikäistä lastakin, mikä tekee siitä mun osasta vielä työläämpää. Mies ei pysty ymmärtämään, miksi en nauti mökkeilystä, ja ota rennosti kuten hänkin, vaan välillä haluaisin vaikka hotellilomalle ulkomaille niin ettei aina tarvisi laittaa ruokaa. Mutta eihän kaikki voi ottaa vaan rennosti mökillä, kun perhe pitää ruokkia, paikat täytyy pitää siistinä jne. Olen tätä yrittänyt miehelle selittää, mutta hän ei pysty jotenkin ymmärtämään. Huomaan ylimielisen virneen selittäessäni, ja näen oikein ajatuskuplan, että aina ne akat jotain turhaa hössöttää.
Sä pistät ne lapset isänsä kanssa mökille joku viikonloppu, et vaan lähde mukaan. Jestas miten vähään te jotkut tyydyttäminen. Saa kai sitä ikänsä palvella, jos palvelemaan alkaa.
Tämä sama rumba meilläkin. On 2 alle kouluikäistä lastakin, mikä tekee siitä mun osasta vielä työläämpää. Mies ei pysty ymmärtämään, miksi en nauti mökkeilystä, ja ota rennosti kuten hänkin, vaan välillä haluaisin vaikka hotellilomalle ulkomaille niin ettei aina tarvisi laittaa ruokaa. Mutta eihän kaikki voi ottaa vaan rennosti mökillä, kun perhe pitää ruokkia, paikat täytyy pitää siistinä jne. Olen tätä yrittänyt miehelle selittää, mutta hän ei pysty jotenkin ymmärtämään. Huomaan ylimielisen virneen selittäessäni, ja näen oikein ajatuskuplan, että aina ne akat jotain turhaa hössöttää.