Työnantaja ei halua minun käyvän neuvolalääkärillä - miten toimin?
Taustatietona: odotan esikoistani, raskaus on aivan alussa. Olen voinut todella pahoin 4.viikosta asti ja perussairauteni on raskauden myötä pahentunut. Olen joutunut kertomaan työnantajalle raskaudesta pahoinvoinnin ja perussairauden pahenemisen vuoksi. Nyt olen lyhyellä sairauslomalla tämän takia, en jaksa muuta kuin levätä kotona sängyn pohjalla.
Tulevina viikkoina joudutaan pohtimaan, miten selviydyn normaalityön lisäksi tulevista, poikkeavista työtehtävistä. Nämä poikkeavat työtehtävät tulevat työyhteisössä kaikille tehtäväksi. Itse olen sitä mieltä, että en ole nykyisessä kunnossa kykenevä ko. tehtäviin. Työnantaja pitää hyvin tärkeänä, että hoidan ko. työtehtävät, koska sijaisen saaminen on vaikeaa sekä resurssi että taloudellisista syistä. Työnantaja myös kokee, että on reilua, että kaikki työntekijät tekevät samat poikkeavat työtehtävät, eikä kukaan saa erivapauksia.
Työnantaja on sanonut, että haluaa minun käyvän neuvolalääkärin sijaan työterveyslääkärillä, koska työterveyslääkäri ymmärtää työn näkökulman paremmin kuin neuvolalääkäri. Minä taas koen, että työterveyslääkäri miettii työnantajan etua ja neuvolalääkäri minun ja lapsen parasta.
Olen ennen raskautta hoitanut työni hyvin tunnollisesti, enkä ole ollut sairauslomalla aiemmin. Voiko työnantaja velvoittaa minut käymään työterveyslääkärillä neuvolalääkärin sijaan, kun pohditaan selviydynkö vointini vuoksi kaikista työtehtävistä?
Ap
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on lääkäri myös työterveydessä.
Hän katsoo ensisijaisesti potilaan vointia ja jaksamista, ei työnantajan.
Suomessa monet edut esim. äitiyspakkaus on sidottu neuvolakäynteihin. Ja helposti lapsesta tehdään ennakoiva lastensuojeluilmoitus.
Työterv.hoidon lääkärit ovat erikoistuneet yleissairauksiin, ei raskauden ja syntyvän lapsen.
Toisaalta, olen 100% varma, työterv.lääkäri ohjaa neuvolapalveluihin ja neuvolalääkärin hoitoon, sillä yksikään lääkäri ei ota vastuuta syntymättömästä lapsesta, sillä lääkäri on vahingon sattuessa henk.koht. vastuussa, jos joku menee pieleen.
Minulla on kolme lasta, en ole koskaan käynyt äitiysneuvolassa ja kolme kertaa olen saanut äitiyspakkauksen. Mistä keksit, että äitiyspakkaus on sidottu neuvolakäynteihin?
En tiedä, mitä ihmettä te täällä höpisette, mutta äitiyspakkauksen saamisen ehtona on se, että ollaan käyty lääkärintarkastuksessa ennen 18 raskausviikkoa.
Mutta missään ei ole kirjattuna, että se lääkäri on nimenomaan neuvolalääkäri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi velvoittaa. Käyt siis molemmissa.
Jos neuvolalääkäri ja työterveyslääkäri on eri mieltä, kumman mukaan toimitaan?
Ap
Oletko käynyt raskauden takia työterv.lääkärillä?
Tuskin suostuu hoitamaan ja valvomaan raskauttasi, vaikka niin haluaisit, vaan ohjaa sinut äitiysneuvolan ja lääkärin piiriin, koska sieltä löytyy ammattitaito.
Nimetylle työterveyslääkärille ei ollut aikoja, joten kävin työterveydessä yleislääkärillä, joka oli erikoistunut perussairauteni hoitoon. Tämä lääkäri kirjoitti 1,5 viikkoa sairauslomaa. Vastaisuudessa työnantaja haluaa, että käyn nimetyllä työterveyslääkärillä ja esimies sanoi, että hän voi tulla lääkäriin mukaan keskustelemaan työtilanteesta.
Ap
Ei kuulu työnantajalle sun henkilökohtaiset terveysasiat.
Kyllä kuuluu, jos ei kykene työtehtäviin. Oletko kuullut kolmikantaneuvotteluista. Ta, tt ja työterveys keskustelevat tt:n kyvyistä suoriuta työstään, mahdollisesta kevennetystä työstä, osa-aikaistamisesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi velvoittaa. Käyt siis molemmissa.
Jos neuvolalääkäri ja työterveyslääkäri on eri mieltä, kumman mukaan toimitaan?
Ap
Oletko käynyt raskauden takia työterv.lääkärillä?
Tuskin suostuu hoitamaan ja valvomaan raskauttasi, vaikka niin haluaisit, vaan ohjaa sinut äitiysneuvolan ja lääkärin piiriin, koska sieltä löytyy ammattitaito.
Nimetylle työterveyslääkärille ei ollut aikoja, joten kävin työterveydessä yleislääkärillä, joka oli erikoistunut perussairauteni hoitoon. Tämä lääkäri kirjoitti 1,5 viikkoa sairauslomaa. Vastaisuudessa työnantaja haluaa, että käyn nimetyllä työterveyslääkärillä ja esimies sanoi, että hän voi tulla lääkäriin mukaan keskustelemaan työtilanteesta.
Ap
Ei kuulu työnantajalle sun henkilökohtaiset terveysasiat.
Esimies kokee, että hän voisi yhdessä työterveyslääkärin kanssa pohtia tilannettani. Henkilökohtaisesti koen, että tuo keskustelu voinnistani on minun ja lääkärin välinen asia eikä kyse ole työnantajan mielipiteistä/toiveista työn suhteen.
Ap
Toi ei kuullosta lääkärissäkäynniltä vaan ennalta ehkäisevältä. En nyt muista mikä se virallinen termi on, mutta tarkoitus että työntekijä, esimies, työterveyden edustaja (lääkäri/hoitaja) ja mahdollinen hr-ihminen keskustelevat työkyvyn säilyttämisestä ennen kuin pahempaa tapahtui (pitkä
sairasloma tms). Meillä noihin joutuu jo sillä, jos on tietyn ajanjakson sisällä tietty määrä sairaspoissaoloja. Tarkoitus on siis ihan tukea työntekijää ja hakea ratkaisua.
AP: Jos sinulla on työssäsi asioita, joista on sikiölle haittaa, sinä et välttämättä ole niistä tietoinen, mutta pomosi ja työterveyslääkäri voivat tietää niistä paljonkin. Jos tällaisia vaaratekijöitä on, ensisijainen peliliike on se, että sinut siirretään tehtäviin, joissa ei näitä vaaroja ole. Toissijainen vaihtoehto on erityisäitiysvapaa (asiasta löytyy lisätietoja KELA:n sivuilta). En tiedä, kuinka tämä käytännössä hoidetaan, koska en ollut raskausaikana sellaisissa tehtävissä, joissa olisi sikiötä haittaavia elementtejä. Sen verran tiedän, että työterveyslääkäri on tässä tilanteessa se, jonka kanssa asia hoidetaan. Myös työnantajan edustajan lausunto tarvitaan. Pomosi ehkä haluaa, että olet paikalla, kun hän keskustelee työterveyslääkärin kanssa näistä asioista.
Perussairaudellasi ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Juu ei ole raskaus sairaus mutta se voi aiheuttaa myös hyvin monenlaisia loppuelämää vaikeuttavia sairauksia. Esimerkiksi sappikivet, diabetes, erilaiset repeämät sisäelimissä mm voivat pilata koko loppuelämän. Toiset naistet voi synnyttää vaikka 20 lasta ilman mitään ongelmia ja jollakin toisella jo yhdestä lapsesta/raskaudesta koko loppuelämä on pilalla. Me kun ollaan niin erilaisia. Mielellään jokainen olis elämänsä kunnossa jokaisen raskauden aikana ja niiden jälkeen. Kaikki eivät vain tässäkään lotossa voita pääpottia.