Jouduitko lapsena kiittämään ruoasta?
Joka päivä jos söitte päivällistä niin jouduitteko kiittämään kun olitte syöneet? En joutunut itse, mutta muistan lapsena kun kavereilla jouduttiin kiittämään jokainen yksitellen tai muuten ei saanut nousta pöydästä 😅
Kommentit (103)
Tottakai ruuasta kiitetään. Ei se itekseen valmistu. Eli en joutunut, mutta kiitin.
Normaaleissa kodeissa on opetettu/ opetetaan hyviä tapoja.
Ihan luonnollista.
Kyllä miellä kiitettiin ja juhlaillallisilla pyydettiin lupa nousta pöydästä. Yksi niitä meidän perheen parhaita oppeja. Ylipäätään kiittäminen.
Ei kiittäminen ole kenellekään normaaliälyiselle joutumista. Ihan peruskäytöstapoihin se kuuluu.
Kyllä minulle sellainen paha tapa opetettiin. Ja harrastan sitä vieläkin. Kun joku tarjoaa tai tekee minulle ruoan, sanon aina lopuksi että kiitos ruoasta. Saatan jopa lisätä että oli hyvää.
Hyvät käytöstavat ei maksa mitään.
Jouduin ja oli ihan tosi kauheeta kuraa!
Joo, luettiin tämmöinen ruokarukous: Kiitos Jeesus ruuasta, ota pois jos saat.
Jouduitko ? Ei ollut mitään joutumista, luonnollinen hyvä tapa ja osa kohteliasta ja hyvää käyttäytymistä. Miksi joku kiitos sana olisi jotain "joutumista" sanomaan se?
Ei se ruoka siihen pöytään ilmesty. Osaamme olla kiitollisia ja kiittää siitä
Kyllä, "kiitosjeesusruuastajaaamen" ja eikun pihalle, fudista .... :)
....
Nyt, vanhempana sen sitten tajuaa....
Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. "Jouduin" myös opettelemaan hyvin pienestä muutkin pöytäetikettiin kuuluvat tavat, jotka nekin kuuluu yleissivistykseen ja hyviin käytöstapoihin.
Jouduin kiittämään myös vyönsoljesta päin naamaa. Kasvoin vahvaksi.
Ja taas joku kiittämätön haluaa alapeukuttaa sitä, että moni meistä on saanut lapsena eväistä siihen miten tulisi ns. käyttäytyä asiallsiesti.
Sinkkumies
Meillä päin ei ole oikeudesta tarvinnut kiittää. -Aleksi Koskela
Kiitollisuus tutkitusti lisää onnellisuutta. Ja normaaliin kotikasvatukseen kuuluu kiittämisen opettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo koskaan pakotettu, se on tullut luonnostaan.
Sama. Kuuluu osaksi hyviä käytöstapoja ja normaaliin tapaopetukseen. Onhan joku sen ruuan laittanut, niin osoitetaan kiitollisuutta häntä kohtaan. Pitäisin hyvin moukkamaisena käytöksenä ellei kiitettäisi.
Koulussakin kiitettiin astianpalautuksen yhteydessä, kun oli keittiöhenkilökunnan edustaja läsnä.
En edes muista, mutta kait olen aina kiittänyt. Myös vaikka itse teen ruuan ja laitan pöytään. Mutta läheskään aina en itse sitä kiitosta saa.
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. "Jouduin" myös opettelemaan hyvin pienestä muutkin pöytäetikettiin kuuluvat tavat, jotka nekin kuuluu yleissivistykseen ja hyviin käytöstapoihin.
Mun lapset "joutuu" tekemään näin vielä tänäkin päivänä!
Surullista ettei sinulle ole koskaan opetettu normaaleja käytöstapoja.
Ei oo koskaan pakotettu, se on tullut luonnostaan.