Mitä ihmettä voi tehdä koko perheen kera kotona?!?
Oikeesti, alkaa turhauttaa ihan todella, kun näköjään meillä ei osata/keksitä/haluta tehdä mitään muuta koko perheenä yhdessä kotona, paitsi television tuijotusta.
Tai harvassa ovat ne kerrat, kun katsotaan koko perhe yhdessä edes mitään samaa ohjelmaa. Nytkin mies katsoo televisiota, mä oon täällä, häädettyäni juuri 5-vuotiaan pois tältä tietsikalta, hän on pelannut miltei aamusta asti, välillä on katsonut telkkaria. Nyt onneksi meni leikkimään legoilla...
Mutta siis asiaan, mä haluaisin tosi paljon tehdä koko perheen kanssa jotain täällä kotona.
Kukaan muu meillä ei vaan ole samaa mieltä. Mies haluaa kotona ollessaan vain katsoa televisiota tai olla netissä.
Lapset haluavat pelata tai katsoa telkkaria, muuten on "tylsääääää".
Mä yritän kasata perheen kerran päivässä edes yhteiseen ruokailuhetkeen, mutta sekin menee niin että mies syö tuppisuuna nopeesti, katsettaan lautasesta nostamatta, ja painuu television ääreen. Lapset eivät paljoa tästä eroa.
Mihinkään ulkoiluun en koko perhettä saa innostumaan.
Tekisi mieli heittää tv, tietsikka ja läppäri yms. pelikoneet hittoon koko huushollista, mutta en mä tietenkään niin voi oikeasti tehdä, mies kun on ehdottomasti tätä vastaan, olen monta kertaa ehdottanut.
Harmittaa tällainen "perhe-elämä".
Mitä te teette yhdessä kotona, jos sais vinkkejä?
Kommentit (42)
MIten olisi jotain, missä kaikki saisivvat käyttää vähän mielikuvitusta? Suunnittelet jo vähän etukäteen ja lähdette sitten retkelle, mutta siis pysytte kuitenkin siellä kotona. Keksitte yhdessä jonkin kohteen, miten sinne pääsee, millainen se on ja mitä evästä otatte mukaan. Sitten teette eväät ja lähdette matkalle vaikka kiipeille kaikkien huonekalujen yli -- sellaista ihan tyhmää ja urpoa, mutta hyvällä mielellä. Jos itse innostuu niin lapsiinkin tarttuu innostus. Ja sitten lopuksi rakennatte jonkin superhyperhienon majan johonkin nurkkaan ja menette sinne alle nauttimaan eväitä ja juttelemaan mitä kaikkea näitte matkalla. Onpahan vähän erilaista tekemistä ainakin.
Tai jos teidän viisi-vuotias tykkää legoista, niin miksette kaikki pitäisi vaikka jotain legon rakennus kilpailua. Legoistahan saa loihdittua vaikka mitä hienoa! Tai vaikka porukalla tee jonnekin legoista ja muista leluista vaikka sirkus tai merirosvojen kokonainen saaristo -- teette kaikki sen yhdessä ja leikitte sitten yhdessä. Niin ja tietty lopuksi siivoatte myös yhdessä, ettei kaikki siivoaminen jää sinulle ;)
Meillä on yksi nelivuotias lapsi (toinen tulossa) ja enemmän kyllä tehdään niin, että toinen vanhemmista puuhailee omiaan tai kotitöitä ja toinen lapsen kanssa. Esim. toinen meistä vanhemmista on ulkona lapsen kanssa tai pelaa tai nikkaroi tai askartelee lapsen kanssa ja toinen tekee ruokaa tai on tietokoneella. Ruokailuhetket on yleensä yhteisiä viikonloppuisin ja iltaisin koko perheen kesken. Lisäksi käymme ainakin kerran viikossa koko perhe ulkona syömässä. Yhdessä käymme usein myös museoissa, kahviloissa, lastentapahtumissa ym. mutta varmaan vielä useammin niin, että jompi kumpi vanhemmista menee lapsen kanssa jonnekin ja toinen on kotona tai omissa menoissaan.
Välillä ulkoillaan kaikki yhdessä, kesäisin käydään myös uimassa ja esimerkiksi marjassa yhdessä. Kutsumme vieraita ja käymme kyläilemässä ja teemme myös viikonloppuisin sukulointireissuja ja käymme kotimaassa kaupunkilomilla, jolloin vietetään sekä yhteistä perheaikaa että kummatkin vanhemmat saavat vähän omaa aikaa (esim. illalla mies käy ensin oluella ja minä sen jälkeen kaakaolla, minä päivällä kaupoissa tms). Yhdessä myös saunomme kerran viikossa (tosin itse jätän tämän joskus välistä). Lisäksi joskus katsotaan kaikki yhdessä televisiota mutta meillä ylipäätään katsotaan televisiota aika vähän (televisiota ei itseasiassa edes ole mutta tietokonehan käytännössä ajaa lähes saman asian). Joskus myös kuunnellaan äänikirjoja yhdessä. Kokkailuakin voimme tehdä yhdessä mutta useammin sitäkin lapsi tekee jomman kumman vanhemman kanssa. Esim. nyt on lapsen kanssa puhetta, että viikonloppuna tehtäisiin omenapiirakka. Tuntuu, että yhteistäkin tekemistä voisi olla enemmänkin mutta kuitenkin sitä on. Meidän pienessä kodissa ei kovin kauas toisista pääse silloin kun kaikki ollaan kotona niin tuntuu, että keskustelu ja vuorovaikutus kaikkien perheenjäsenten kesken on aika vilkasta. Pelit, muovaileminen, askarteleminen, pöytäteatteri, puuhakirjat ovat mielestäni sellaista puuhaa, jota voi vaikka koko perheenkin kesken tehdä jos halua löytyy ja lapsiperheille ainakin täällä Helsingissä on tosi paljon tarjontaa tekemisessä niin kotonakaan ei tarvi välttämättä olla jatkuvasti vaan voi tehdä kaikenlaista. Meillä mies enemmän kuin minä leikkii lapsen kanssa minä taas tykkään lukea hänelle yms. Mies on nyt innostunut omasta päästään kertomaan lapselle satuja, joita hän tietenkin rakastaa. Näitä satuhetkiä kuuntelen välillä minäkin.
Mäolen viettänyt aikaa paljon lasten kanssa tekemällä hemmetin hienoja palapelejä, mies vähän avittaa siitä sohvalta vieressä, samalla katellaan telkkua toisella silmällä ja ollaan vaan koko perhe. Tuohon saa kulumaan aikaa ja paljon
Ainakin kannattaisi välttää tuota kera-sanan käyttöä ihmisistä puhuttaessa. Se on vanhahtavaa kieltä, ja sopii paremmin ruokaan liittyviin keskusteluihin.
Pelaamme, teemme töitä, käymme lenkillä, katsomm elokuvia tai sarjoja, harrastamme seksiä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:05"]
Miten vietitte aikaa miehesi kanssa ennen lapsia?
[/quote]
mitähän me tehtiin...? no käytiin ainakin kahviloissa istuskelemassa, ajelemassa, kavereilla kylässä ja kavereiden kanssa eri tapahtumissa tms.. nyt on kaikilla ruuhkavuodet ja omat kiireet, eipä juuri onnistu kuin harvakseltaan.
ap
[/quote]
Ok, eli teillä oli yhteistä tekemistä! :) Hyvä!
Ymmärrän, että nyt kaikki muut eivät ehdi kahvilaan, kylään, tms.
Ihan samaa mieltä monen edeltävän kanssa, että ilmoitat vaan, että nyt tehdään näin. Se on varmasti hankalaa, mutta palkitsee - jos ei nyt, niin ainakin sitten parin yrittämän jälkeen.
Lautapelit, palapelit, yhteinen kirja, tms. joku "ei niin elektroninen viihdyke"... :)
Jokin yhteinen retki: makkarapaketti ja limsaa mukaan ja lähimmälle laavulle, onkivehkeet mukaan. Teatteriin ja tapahtumiin, onhan näitä.
Jos et tällä saa jo innostunutta porukkaa kasaan, niin sitten näytät ketjun miehellesi, jos et muuten hälle saa tästä puhuttua.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:18"]
Ainakin kannattaisi välttää tuota kera-sanan käyttöä ihmisistä puhuttaessa. Se on vanhahtavaa kieltä, ja sopii paremmin ruokaan liittyviin keskusteluihin.
[/quote]
Ei kannata välittää.
Kerrostalossa asuessa on kieltämättä vähän haasteellisempaa kun ei voi vaan mennä omaan pihaan leikkimään ja puuhailemaan. Mutta yleensä kerrostalojen pihoissa tai lähettyvillä on leikkipaikkoja. Ja pyöräily porukalla on mukavaa. Ja erityisesti suosittelen metsäretkelle lähtöä. Netistä löytyy yleisiä kaikkien käyttöön tarkoitettuja nuotiopaikkoja. Tosi kivaa tehdä pieni patikkaretki kauniissa maisemissa ja välillä syödä herkkueväät ja vaikka grillata makkarat.
Jos kaipaatte ihan siellä kotosalla tekemistä, niin ruuanlaitto yhdessä on semmoista, johon luulisi saavan ainakin lapset ja toivottavasti miehenkin helposti houkuteltua mukaan kun suunnittelette ruokia yhdessä. Eli annat heidän päättää mitä ruokaa tehdään. Annat vaikka jonain iltoina ruuan laiton kokonaan miehen ja lasten vastuulle. He päättävät ruuan ja valmistavat sen. Tai ehdotat itse esim. pizzan tekoa ja jokainen saa itse valita täytteensä ja
tehdä oman pizzansa.
Lautapelit, soittaminen, tanssi. Me pidetään usein discoa, jokainen saa vuorollaan olla dj:mä. Ihan pienetkin osaa jos vaan kuuntelee musiikkia. Sitten ihan kotitöitä tehdään yhdessä ja yhtä aikaa. Ruokailu on yhteinen tapahtuma meillä.
Ei kannata odottaa innostumista. Rajoita koneilla oloa. Innostuvat yhteisestä tekemisestä sitten kun ovat pitkästyneet tarpeeksi. Meillä on ihan sääntönä, että ulos mennään joka päivä huvittaa tai ei. Alkunarinan jälkeen on kuitenkin mukavaa.
Ymmärrän, että voi olla tosi hankalaa saada perhettä vedettyä mukaan yhteiseen tekemiseen, jos teillä ei ole syntynyt sitä yhteisen ajanvieton kulttuuria. Se ei synny hetkessä, jos sitä ei oikein ole koskaan ollutkaan.
Mitäs, jos yrittäisit ensin sillä, että järkkäät kerran viikossa vaikka lauantaina tai sunnuntaina koko perheen ulos kotoa, yhdessä. Koska kotona on syntyneet ne tietyt toimintamallit, voi siellä olla vaikeaa päästä niistä eroon.
Mitä kivaa voisitte tehdä koko perheen kesken ensi viikonloppuna, poissa kotoa pari tuntia? Oisko paikkakunnalla jokin kiva kohde - pieneläintarha, lapsillekin sopiva museo, joku tapahtuma, mukava pyöräretkikohde, esim. kahvila, luontopolku, tms. Teette retken sinne.
Muutamana viikonloppuna teette näitä retkiä. Sitten alat juttelemaan siitä, miten kivaa on, kun teette yhdessä perheenä jotain.
Ehkä voisitte koota jonain iltana valokuva/muu muisto-kansion niistä retkistä?
Voit lukea tarinoita ääneen. Ja laita mies lukemaan välillä myös.
Keksikää joku yhteinen projekti, jota varten täytyy suunnitella. Lastenhuoneen uudistus (vähän maalia, ehkä maalaatte itse jonkin kuva seinään)? Yhden yön pyöräretki porukalla? Vuokraatte jostain mökin viikonlopuksi ja menette sinne koko sakilla?
Voisitte näin syksyllä vielä esim. tehdä tuollaisen mökkiretken paikkaan, jossa ei ole sitä tvtä ja tietokoneita ei oteta mukaan. Siellä on pakko keksiä tekemistä, kortinpeluuta, yhdessä juttelua, piirtelyä, yms. Jospa siitä saisi alkusysäys tehdä tällaisia asioita kotonakin?
majan rakennus tai teltan pystytys keskelle olohuonetta peittämään televisio ruutu. teltaan eväitä ja lautapelejä.
Meillä on kolme tyttöä, iät 11-6. Kotona puuhataan yhdessä esim. lauta- ja palapelejä, mä luen ääneen, kuunnellaan musiikkia, tytöt suunnittelee jonkun esityksen ja esittää sen meille vanhemmille. Usein lähdetään koko porukka kahvilaan. Mutta mä olenkin tv-tiukkis ja meillä ei katsota telkkarista kuin tv 2 lastenohjelmat. Muuten telkkari on kiinni siihen asti kun lapset menee nukkumaan. Samat säännöt olen pakottanut myös miehelle.
Lainaa tai osta "isä, rakennetaan maja!" -kirja ja järjestä isä lukemaan se lapselleen. Se ei siis ole mikään isän ja lapsen välisen suhteen parantamiskirja, vaan yksinkertaisesti niin hauska lastenkirja että aikuisellakin on hauskaa :D
Meillä ei ole telkkaria, tietokoneita kyllä useita. (Emme ole minkään sortin uskovaisia.)
Me teemme yhdessä seuraavia:
- joka päivä syömme yhdessä päivällisen ja iltapalan
- leivomme yhdessä, joskus teemme yhdessä ruokaa
- pelaamme lautapelejä
- pelaamme joskus tietokoneella tietokilpailuja tms
- siivoamme yhdessä
- soitamme kitaraa ja muita soittimia
- kunnostamme jotain, viimeksi lipaston
- käymme tosi paljon eväsretkillä esim. metsässä/ pyöräilemässä
- käymme kirjastossa
- käymme kävelyretkillä
jnejne
Lapset 14v, 10v ja 4v.
Minä en muutenkaan tee mitään muuta kotona kuin töitä ja kotitöitä, siksi riittää, että perheen kanssa ollaan vaan. Vaikka kukin omissa puuhissaan.
Tiputa se telkkari lattilalle lauantaina juuri ennen kauppojen sulkemisaikaa.