Mitä ihmettä voi tehdä koko perheen kera kotona?!?
Oikeesti, alkaa turhauttaa ihan todella, kun näköjään meillä ei osata/keksitä/haluta tehdä mitään muuta koko perheenä yhdessä kotona, paitsi television tuijotusta.
Tai harvassa ovat ne kerrat, kun katsotaan koko perhe yhdessä edes mitään samaa ohjelmaa. Nytkin mies katsoo televisiota, mä oon täällä, häädettyäni juuri 5-vuotiaan pois tältä tietsikalta, hän on pelannut miltei aamusta asti, välillä on katsonut telkkaria. Nyt onneksi meni leikkimään legoilla...
Mutta siis asiaan, mä haluaisin tosi paljon tehdä koko perheen kanssa jotain täällä kotona.
Kukaan muu meillä ei vaan ole samaa mieltä. Mies haluaa kotona ollessaan vain katsoa televisiota tai olla netissä.
Lapset haluavat pelata tai katsoa telkkaria, muuten on "tylsääääää".
Mä yritän kasata perheen kerran päivässä edes yhteiseen ruokailuhetkeen, mutta sekin menee niin että mies syö tuppisuuna nopeesti, katsettaan lautasesta nostamatta, ja painuu television ääreen. Lapset eivät paljoa tästä eroa.
Mihinkään ulkoiluun en koko perhettä saa innostumaan.
Tekisi mieli heittää tv, tietsikka ja läppäri yms. pelikoneet hittoon koko huushollista, mutta en mä tietenkään niin voi oikeasti tehdä, mies kun on ehdottomasti tätä vastaan, olen monta kertaa ehdottanut.
Harmittaa tällainen "perhe-elämä".
Mitä te teette yhdessä kotona, jos sais vinkkejä?
Kommentit (42)
Pelatkaa jotain, siis muuta kuin tietokonepelejä. Lautapelejä tai korttia tms. Meillä ainakin on ollu aina kivaa kun on pelattu jotain.
39:n perhe käy myös yhdessä pyöräretkillä, metsäretkillä, juoksulenkeillä jne. Lapset nyt 9, 14, 16 - lisäksi kaksi kotoa pois jo muuttanutta. Silloin kun oli vielä 5 lasta kotona ja nuorimmaiset pienempiä painottuivat nuo metsäretket, koska sitä pystyi tekemään koko porukalla.
Ihan yksinkertaisia asioita tehdään yhdessä.Asioita joita tehtiin,kun olin lapsi 70-luvulla.ollaan kotona yhdessä,katotaan telkkaria,syödään yhdessä...ollaan yhdessä kotona tekemäti mitä ihmeempää.Välillä käydään metsäretkellä,grillataan nuotiolla makkarat yms.Hohhoijaa,väsyy jo ajatukseenkin mitä nyk.vanhempien pitäisi tehdä lasten kanssa,että niistä muka kasvaisi kunnon immeisiä:)
Pelataan lautapelejä, kokataan, leivotaan, grillataan, ollaan koko porukka telkun ääressä ja katsotaan vaikka Avaraa luontoa tai jotain ihan hömppää, kesällä ollaan terassilla, uidaan altaassa jne.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:56"]
Pelataan lautapelejä, kokataan, leivotaan, grillataan, ollaan koko porukka telkun ääressä ja katsotaan vaikka Avaraa luontoa tai jotain ihan hömppää, kesällä ollaan terassilla, uidaan altaassa jne.
[/quote]
Osallistuuko teillä mieskin ja mahd. pojatkin leipomiseen ja kokkaamiseen sekä lautapelien pelaamiseen?
Meillä miestä ei kiinnosta noista mikään, eikä suostu niihin. No kokkaa joskus sentäs. Lapsia ei kiinnosta yhtään kokkaaminen, leipovat joskus minun kanssani.
Meillä ei voi olla terassilla, altaalla eikä grillata, asutaan kerrostalossa.
ap
Ne kannattaisi kyllä ehdottomasti ottaa kokonaan pois! Teillä on selvä addiktio, tietsikat kokonaan pius vähäksi aikaa, niin keksitte tekemistäkin. Eihän se ole ihme, ettei lapset leiki, jos seuraavat isän esimerkkiä! Minä en ihan oikeasti voisi elää miehen kanssa, joka katsoisi vain telkkaria/pelaisi koneella! Meillä ulkoillaan yhdessä, pelataan palloa, heitetään frisbeetä, pyöräillään, lasketellaan, pelataan korttia, luetaan kirjoja, tehdään kaikki yhdessä ruokaa, käydään kylässä, retkeillään, käydään ulkona syömässä ja joskus katsotaan myös telkkaria yhdessä. Lasten leikkeihin pitää mennä mukaan! Kyllä ne meilläkin mielellään katsoisivat ohjelmia, mutta liikaa on liikaa. Silloin otetaan laitteet pois ja keksitään jotain tekemistä. Kummasti keksivät kaikkea kivaa, joskus täytyy vain auttaa vähän alkuun.
Meillä on siis 3 poikaa ja kaikki tykkäävät kokkailla (etenkin jostain Pahojen possujen munakirjasta otetuilla respeteillä tms) ja mies myös.
t.2
No kyllähän voi! Mekin asutaan kerrostalossa, mutta sieltä voi poistuakin! Voi mennä ulos, pyöräillä jonnekin, mennä leikkipuistoon, piknikille, jätskikiskalle, meren rantaan jne. Ulkoilu onnistuu vallan mainiosti ilmankin pihaa! Teidän ongelma on sun mies ja vähän koko perheen asenne.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:02"]
Meillä on siis 3 poikaa ja kaikki tykkäävät kokkailla (etenkin jostain Pahojen possujen munakirjasta otetuilla respeteillä tms) ja mies myös.
t.2
[/quote]
Lisään vielä että ulkona tehdään myös: koko perhe golfaa, talvella hiihdetään ja lasketellaan, käydään uimassa, käydään sienessä ja eväsretkellä jne.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:05"]
Miten vietitte aikaa miehesi kanssa ennen lapsia?
[/quote]
mitähän me tehtiin...? no käytiin ainakin kahviloissa istuskelemassa, ajelemassa, kavereilla kylässä ja kavereiden kanssa eri tapahtumissa tms.. nyt on kaikilla ruuhkavuodet ja omat kiireet, eipä juuri onnistu kuin harvakseltaan.
ap
Pääseehän sinne kahvilaan ja ajelemaan ilman niitä kavereitakin, oman perheen kesken. Vai eikö miestä kiinnosta?
Kyllä meillä myös mies ja poika osallistuu ruoan laittoon, ulkoiluun ,uimassa käyntiin, kirjastossa käyntiin, marjastukseen, pihan hoitoon, lautapelien pelaamiseen jne.
Kokkaus on erityisesti suosiossa ja kun on vapaa pivä tiedossa, oikeen suunnitellaan, että mitä hyvää laitettaisiin. Sitten saunotaan ja kesällä grillataan yms.
Älä kysele turhaan, mitä haluaisivat tehdä. Päätät vaikka, että koko perhe lähtee uimahalliin. Piste. Väitätkö, ettei kellään ole kivas, kun olette perillä? Ovat niin tylsistyneitä television katseluun, etteivät itse keksi enää mitään kivaa. Teidän pitää nyt kerätä näitä kokemuksia uudestaan perheenä.
Mitenkäs teillä voi olla lapsia, jos ei isä koskaan tee ruokaa?? - Ehdotan, että alatte käymään isän seurana kaupassa ja kirjastossa. Pelatkaa korttia.
En tiedä, kuinka vanhoja sun vanhemmat lapset on, mutta mun melkein 5v ei ole koskaan pelannut tietokonepelejä, eikä edes halua. Vanhempien lasten kanssa voi tietty olla hankalaa, mutta me ainakin leikitään ja pelataan ulkona ja sisällä, käydään retkillä ja tapahtumissa. Me tehdään aika usein kyllä niin, että toinen tekee lasten kanssa ja toinen tekee omiaan, eli vähemmän ollaan koko perheen kanssa. Olisko tästä ratkaisuksi, ettei edes yritä pakottaa sitä miestä mukaan? Ymmärrän ettei se ole sitä mitä haluat, mutta miten aikuisen ihmisen voi pakottaa ns. hauskanpitoon...? Miehen on tietenkin hoidettava osansa velvollisuuksista, eli hän vie vuorollaan lapset ulos, tekee puolet kotitöistä jne.
ap kysyikin, että mitä tehdä kotona. uimahallireissut kai tapahtuu muualla kuin kotona...
mekin on kotona touhuttu lähinnä omia juttujamme, mutta söimme yhdessä (kun lapset oli pieniä, se on ikävä kyllä harvinaista nykyään, kun nuorinkin on jo 17 v) ja pidimme aina silloin tällöin leffa-illan. Lisäksi kävimme joka ilta sängyn vieressä juttelemassa ja lukemassa lapselle ennen nukkumaan menoa, niin kauan kun saimme eli melko isoksi (n. 10 v? en tarkkaan enää muista).
Niin ja saunoimme myös yhdessä silloin, kun lapset oli pieniä, sekin on yhdessä tekemistä.
Meillä syödään päivittäin illallinen yhdessä ja jutellaan päivän kuulumiset. Toisinaan kokkaillaan tai leivotaan joko koko porukalla tai sitten toinen vanhempi ja lapset. Lautapelit on meidän lasten keskuudessa tosi suosittuja ja ison palapelin hankkimista olen suunnitellut myös yhteiseksi puuhaksi koululaisten kanssa. Meillä ei mies lähde mielellään ulkoilemaan leikkipuistoihin, mutta metsäretkille ja kesällä uimarannalle tai pyöräilemään/talvella mäkeä laskemaan tai luistelemaan lähtee kyllä. Myös kirjastossa, lastentapahtumissa ja museoissa käydään useimmiten koko perheen voimin. Lisäksi joka viikko saunotaan yhdessä ja yleensä myös katsotaan joku leffa ainakin koululaisten kanssa.
Kaksi poikaa ja tyttö, 9v. 8v. ja 4v.