Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa
Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.
Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?
Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.
Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.
No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.
Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.
Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.
Kommentit (244)
Pitää opetella normaalia kanssakäymistä vaikka olisi kuinka monta diagnoosia.
Ei koko maailman voi olettaa pyörivän Nico-Jessican sairauden ympärillä.
Onpa näköjään tehostettua nykyajan toiminta leikkipuistoissa, kun aikuista järkyttää lapsen jääminen hetkeksi "tien tukoksi". Ihan syndroomaton lapsikin voi jäädä hetkeksi junnaamaan ajatuksiinsa, mutta mielestäni leikkipuistoissa pitäisi unohtaa tehokkuusajattelu ja jaksaa odottaa muutama sekunti toisen jumitusta.
Eikö tämä ihan sanasta sanaan sama aloitus ole ollut täällä jo monta vuotta sitten?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:30"]
Pitää opetella normaalia kanssakäymistä vaikka olisi kuinka monta diagnoosia.
Ei koko maailman voi olettaa pyörivän Nico-Jessican sairauden ympärillä.
[/quote]
Mä en oikein usko, että asperger-lapsi kykenee oppimaan tykkäämään vieraiden ihmisten kosketuksesta, vaikka kuinka opettaisi. Sori.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:03"]
Mitäs jos vanhempana itse puuttuisit tuollaiseen tilanteeseen sen verran nopeasti, että sivulliselle ei tule tarvetta puuttua. Eihän nyt yleisessä puistossa jäädä seisoskelemaan tien tukoksi, oli asperger tai ei.
[/quote]
Hei, älä nyt ota heti hyökkäys on paras puolustus -asennetta. En tässä tuomitse sitä äitiä, vaan ainoastaan esitän kainon toiveen. Olisi hyvä ensin sanoa ja vähän odottaa toisen reaktiota, eikä heti napata kiinni.
Olin kauempana nuoremman lapseni kanssa, en ehdi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:04"]
Ongelma: meillä toimitaan lasten kanssa niin, että ensin sanotaan, mitä tulee tehdä ja jos ei tee, niin autetaan se tekemään eli ohjataan sivuun. Jos sinä et puistossa auta lastasi olemaan muiden seurassa, niin minä teen sen sinun mielestäsi julmasti eli koskemalla. Valitettavasti maailma ei toimi niin, että diagnoosiin vedoten saa estää muita leikkimästä ja laskemasta liukumäkeä.
[/quote]
Hei, en tietääkseni sanonut, että poikani saisi estää tms.
Hänelle EI sanottu ensin ja vasta sitten tartuttu kiinni, vaan saman tien molempia, siksikin säikähti ja meni lukkoon.
Eikä as-diagnosoidut ole ainoita lapsia, joita vieraan kiinni käyminen voi säikyttää, kuten tuossa jo nelonenkin kertoi. Ns. kiltiksi tarkoitettu elekin voidaan tulkita pelottavaksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:38"]
Mitäs jos vanhempana itse puuttuisit tuollaiseen tilanteeseen sen verran nopeasti, että sivulliselle ei tule tarvetta puuttua. Eihän nyt yleisessä puistossa jäädä seisoskelemaan tien tukoksi, oli asperger tai ei.
[/quote]
Hei, älä nyt ota heti hyökkäys on paras puolustus -asennetta. En tässä tuomitse sitä äitiä, vaan ainoastaan esitän kainon toiveen. Olisi hyvä ensin sanoa ja vähän odottaa toisen reaktiota, eikä heti napata kiinni.
Olin kauempana nuoremman lapseni kanssa, en ehdi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
ap
[/quote]
Pitäiskö pysyä kotona jos normaali elämä on noin hankalaa? Miksi maailman pitäisi pyöriä sun diagnoosilapsiesi ympärillä?
Juu, ei tosiaan kannata lähteä ulkomaille kun on/ootte noin kosketuskammoisia. Siellä lapsia halaillaan, silitellään, jutellaan jne. Kun näin ollut pienestä pitäen niin myös aikuiset halailevat ym. Jotenkin tuntuj pahalta tämä Suomen ihmisiä pelkäävä/kavahtava kulttuuri.
Itse sanoisin ennemminkin "kosketelkaa toisianne". Ei koko Suomea pidä alkaa muuttaa erityistapausten takia. Ps. Minulla on erityislapsi
Ihme porukkaa taas täällä, varsinaisia empatian ylijumalattaria.
Minun lapsellani ei ole aspergeria, mutta kyllä hänkin kosketusherkkänä pelästyy helposti. En minäkään mene koskemaan vieraisiin lapsiin, ja keinuilla kysyn haluatko vauhtia.
Näköjään supermammoilla on oikeus vaikka mihin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:41"]
[/quote]
ap
[/quote]
Pitäiskö pysyä kotona jos normaali elämä on noin hankalaa? Miksi maailman pitäisi pyöriä sun diagnoosilapsiesi ympärillä?
[/quote]
Pitäisikö sun pysyä kotona, jos elämä on noin hankalaa? Oikeesti, herranjumala, mitä vastauksia! Mä sanoisin, että suomalaiset lapset ylipäätään ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta, jopa mun vauvasta asti todella sosiaalinen taaperoni ei oikein osaa arvostaa vieraiden ihmisten kosketusta, vaan hämmentyy siitä. Ehkäpä kulttuurimme vain on tämmöinen? Minustakin on parempi mieluummin sanoa ensin kuin puuttua fyysisesti. Eihän vieraisiin aikuisiinkaan ole tapana koskea.
Komppaan kylla aloittajaa. Pientä kärsivällisyyttä. Ei heti tarvitse olla fyysiseti ohjaamassa. Tosiaan jos tuon tekisi ajatuksissa olevalle aikuiselle niin koskeva tyyppi olisi siinä "pahis". Nyt se rooli ,meni näköjään lapselle. Ihme väittely myös tuosta mamujutusta. Olen kyllä monesti sivusta kuullut mamukommentteja toisten lapsista. Meidän pihapiirissä on poikajoukko. Siinä on yksi vähän tummempi ihoinen lapsi. aina kun joukko tekee jotain se tumma lapsi saa haukut ja sen tekemisistä puhutaan pihalla. Ne kaikki muut siinä joukossa jää huomaamatta. Kukaan ei muista keitä muita oli mukana, mutta se yksi on niin helppo tunnistaa;-)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:48"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Pitäisikö sun pysyä kotona, jos elämä on noin hankalaa? Oikeesti, herranjumala, mitä vastauksia! Mä sanoisin, että suomalaiset lapset ylipäätään ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta, jopa mun vauvasta asti todella sosiaalinen taaperoni ei oikein osaa arvostaa vieraiden ihmisten kosketusta, vaan hämmentyy siitä. Ehkäpä kulttuurimme vain on tämmöinen? Minustakin on parempi mieluummin sanoa ensin kuin puuttua fyysisesti. Eihän vieraisiin aikuisiinkaan ole tapana koskea.
[/quote]
Eli pitää vain odotella jonossa kun joku töllistelee. Sillä kun on joku diagnoosi ja meidän muiden pitää olla kuin kusi sukassa sen vuoksi? Kyllä on taas mammat vauhdissa, tehkää lisää niitä diagnooseja saavia pentuja ja kasvattaakaan ei tartte; kyllä koulu sitten hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:45"]
Juu, ei tosiaan kannata lähteä ulkomaille kun on/ootte noin kosketuskammoisia. Siellä lapsia halaillaan, silitellään, jutellaan jne. Kun näin ollut pienestä pitäen niin myös aikuiset halailevat ym. Jotenkin tuntuj pahalta tämä Suomen ihmisiä pelkäävä/kavahtava kulttuuri.
Itse sanoisin ennemminkin "kosketelkaa toisianne". Ei koko Suomea pidä alkaa muuttaa erityistapausten takia. Ps. Minulla on erityislapsi
[/quote]
Ulkomaat, tuo homogeeninen paikka. Mä olin muuten ulkomailla tuossa justiinsa, eikä kukaan aikuinen pyrkinyt koskettamaan lastani!
Suomalainen kulttuuri nyt on tällaista, ettei vieraita ihmisiä juuri kosketella. Mulle se on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:04"]
Opetetaan myös ne lapset olemaan koskettelematta vieraisiin ja heidän omaisuuteensa. Myös aikuisilla on oikeus samaan koskemattomuuteen.
[/quote]
Ilman muuta.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:48"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli pitää vain odotella jonossa kun joku töllistelee. Sillä kun on joku diagnoosi ja meidän muiden pitää olla kuin kusi sukassa sen vuoksi? Kyllä on taas mammat vauhdissa, tehkää lisää niitä diagnooseja saavia pentuja ja kasvattaakaan ei tartte; kyllä koulu sitten hoitaa.
[/quote]
Eli sinä et keksi mitään muuta tapaa puuttua kuin fyysisen? Et kokeile ensiksi sanoa, että menisitkös eteenpäin tmv?
Mä olin just tuossa puistossa lapseni kanssa ja toinen lapsi jumitti useampaan otteeseen liukumäessä, mutta mun mielestä se oli aika normaalia lapsen käytöstä ja ihan puhumalla selvittiin tilanteesta.
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Edelleen, älä ole noin kiukkuinen, minäkään en ole ollenkaan.
Mieti asiaa, älä takerru nyt minun lapseeni.
Aika monikin lapsi - ihan normaalikin - säikähtää tuntemattoman koskettamista.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:45"]
[/quote]
He - peace now!
Ihan turhaan hyökkäät tuolla lailla.
Ei tässä nyt ole kyse pelkästään as-lapsista, kerroin oman tapaukseni vain esimerkkinä.
Lisäksi oikeasti: minä PUHUIN VIERAIDEN TARTTUMISESTA KIINNI, EN TUTTUJEN IHMISTEN HALAILUSTA. Laitan tämän versaalilla (en huutaakseni), jotta se näkyisi muillekin, sen verran moni on hooposti nyt tulkinnut aloitustani, vaikka ihan selvästi mielestäni puhuin nimenomaan ventovieraiden koskemisesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:00"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Edelleen, älä ole noin kiukkuinen, minäkään en ole ollenkaan.
Mieti asiaa, älä takerru nyt minun lapseeni.
Aika monikin lapsi - ihan normaalikin - säikähtää tuntemattoman koskettamista.
ap
[/quote]
Aika moni normaali lapsi ymmärtää puhetta. En ole kiukkuinen, lähinnä ärsyyntynyt kun nää "erityislapset" tuntuvat hallitsevan kaikkien muiden tekemisiä.
34, nyt olet kyllä asiaton. Minä en ole sanonut missään, ettei lapselle saisi sanoa ja käskeä sivuun. Totta kai saa! Mutta että olisi kiva - ja tämän sanoin ja sanon kauniina toiveena, en moitteena - että odottaisitte edes hetken, että lapsi ehtii toimia. Tuskin tekään aikuisina tykkäisitte, että joku vieras ja pelottava iso jätti kävisi teihin kiinni ja vetäisi sivuun, kun ajatuksissanne katselette kaupassa hyllyjä tms.?
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:11"]
No jos lapsesi ei osaa väistää liukumäen edestä ja sinä tiedät sen, voisitko olla siinä vieressä ohjaamassa? On tosi turhauttavaa kun se 2v parkkeeraa liukumäen alle ja jono lapsia odottaa pikkuprinssin poistumista.
[/quote]
päiväkodissa tämä on joka päiväistä. Ja arvaa keitä tämä haittaa ? Ei lapsia ainakaan. 2 v ei laske isojen liukumäistä, eskarilaisia voisi haitata. Kun kerran lapset itse rauhassa ovat jonossa, antakaa heidän olla. Pienet lapset eivät huutele laske jo, ne on ne äidit jotka siellä komentelee.